eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ آیت الله جوادی آملی (۶ دی‌ماه ۱۳۹۷) 🔸 مرحوم آخوند قدری فلسفه خوانده بودند و آدم باهوشی هم بودند، اما اگر بیشتر می‌خواندند و استاد می‌دیدند، برخی حرفها را نمی‌زدند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد حسینی زنجانی: 🔸 «اجتهاد در بستر زمان و مکان» از آراء جمیله آقای خمینی(ره) است. 🔹 چون آنچه در گذر زمان تغییر می‌کند، موضوع است، نه حکم. 🔸 این که میگوییم «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ» در مورد حکم است. 🔹 وگرنه موضوع تغییر می‌کند و بستگی به عرف دارد (در جایی که شرع بیان نکرده). @Nardebane_feghahat
🔹 صاحب کفایه معتقد است که مبحثِ «قطع» از مباحث علم کلام است، اما امام خمینی این بحث را از مباحث علم اصول می‌داند. @Nardebane_feghahat
✔️ پیراهنی که جای ۶۳ ضربه بر آن وجود داشت: 🔸 عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (ع) وَ عَلَيْهِ جُبَّةُ خَزٍّ دَكْنَاءُ فَوَجَدُوا فِيهَا ثَلَاثَةً وَ سِتِّينَ مِنْ بَيْنِ ضَرْبَةٍ بِالسَّيْفِ وَ طَعْنَةٍ بِالرُّمْحِ أَوْ رَمْيَةٍ بِالسَّهْمِ. 📚 الكافي- ط الاسلامية، الشيخ الكليني ج6 ص452 @Nardebane_feghahat
✔️ کلامِ مرحوم علامه مجلسی(ره) در مورد تشبیه «مرغ» به «خنزیر الطیر» 🔸 «الكافي، عن العدة عن أحمد بن محمد بن خالد عن عمرو بن عثمان رفعه قال قال أميرالمؤمنين (علیه‌السلام): «...الدجاج خنزير الطير...». ✔️ بيان: ...و شبّه الدّجاج بالخنزير في أكل العذرة... 📚 بحار الأنوار، العلامة المجلسي ج65 ص5 @Nardebane_feghahat
✔️ امروز روایتی دیدم که انتشار آن در کانال، خالی از لطف نیست: 🔹 و في (مصباح الأنوار) قال: بلغنا انّ أميرالمؤمنين (عليه السّلام) إشتهى كبداً مشويّة على خبزة ليّنة فأقام حولاً يشتهيها ثمّ ذكر ذلك للحسن (عليه‌السّلام) و هو صائم يوماً من الأيّام فصنعها له فلمّا أراد أن يفطر قرّبها إليه فوقف سائل بالباب فقال: يا بنيّ احملها إليه لا نقرأ صحيفتنا غداً «أَذْهَبْتُمْ طَيِّبٰاتِكُمْ فِي حَيٰاتِكُمُ الدُّنْيٰا وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِهٰا» 📚 سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، القمي، الشيخ عباس ج7 ص400 @Nardebane_feghahat
❓چرا فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) پشت در آمد؟ 🔸 در ضمن نامه‌ای برای معاویه نوشت: «فَخَرَجَتْ فَاطِمَةُ فَوَقَفَتْ مِنْ وَرَاءِ الْبَابِ، فَقَالَتْ: أَیُّهَا الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ! مَا ذَا تَقُولُونَ؟ وَ أَیَّ شَیْ‏ءٍ تُرِیدُونَ؟ فَقُلْتُ: یَا فَاطِمَةُ! فَقَالَتْ فَاطِمَةُ: مَا تَشَاءُ یَا عُمَرُ؟! فَقُلْتُ: مَا بَالُ ابْنِ عَمِّکِ قَدْ أَوْرَدَکِ لِلْجَوَابِ وَ جَلَسَ مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ؟ فَقَالَتْ لِی: طُغْیَانُکَ‏- یَا شَقِیُ‏- أَخْرَجَنِی وَ أَلْزَمَکَ الْحُجَّةَ، وَ کُلَّ ضَالٍّ غَوِیٍّ» «پس فاطمه پشت در آمد، ایستاد و گفت: ای گمراهان دروغگو چه می‌گویید و چه می‌خواهید؟ گفت: ای عمر! چه می خواهی؟ گفتم: چرا پسر عمویت تو را برای پاسخگویی فرستاده و خود پشت پرده نشسته؟ گفت: طغیان و سرکشی تو مرا از خانه بیرون آورده است تا حجّت و دلیل بر تو و بر هر گمراهی ثابت شود» @Nardebane_feghahat
🔸 ترجمه برخی از بانوان محترمه را دیدم که آیاتی مانند «و اضربوهنّ» (آیه ۳۴ سوره نساء) را به گونه‌ای ترجمه کرده بود که با خودم گفتم: چطور یک خانم میتواند به چنین دینی معتقد باشد؟! 🔹 به یکی از بزرگان اهل سنت (در الأزهر مصر) گفته بودند که جمله ای در نهج البلاغه است که توهین به مقام انسانیت می‌باشد. گفته بود: اولاً: ترجمه شما از حیث لغوی مشکل دارد. ثانیاً: شما لغت شناس نیستید، اما آیا علی شناس هم نیستید؟! چطور علی بن ابی طالب میخواهد حرفی به آن معنایی که شما گفته اید، بزند؟! ✔️ پس خیلی باید در ترجمه دقت کرد. 🔸 متأسفانه در برخی ترجمه‌ها «لام» در «لیزدادوا» در آیه «أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا» را لام علّت دانسته‌اند! در حالی که «لام عاقبت» است. هنوز نمی‌دانم که اگر لام را لام علّت بدانی، چه تصوری از خداوند در ذهنت وجود دارد؟! خدا را یک شخصی می دانی که مهلت بدهد تا گناهانمان زیادتر شود و بدبخت‌تر شویم تا بعد ما را حسابی عذاب کند؟! خدای جالبی دارید... ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 خداوند نه «متناهی» است و نه «نامتناهی»، زیرا «تناهی» از اوصافِ کم است و در مورد خداوندِ متعال به کار نمی‌رود. 🔹 تناهی و عدم تناهی، ملکه و عدم ملکه است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 مشغول مطالعه کتاب رساله اقبالیه بودم که دیدم نگارنده جملات ناصوابی را از برخی نقل کرده و سپس در صدد توجیه آنها برآمده است: «رأیت الله فی صورة الفرس، رأیت ربی جالساً علی کرسیه فسلّم علیّ فأجلسنی علی کرسیه و قام بین یدی و قال: انت ربّی و انا عبدک» 📚 رساله اقبالیه ص163 @Nardebane_feghahat
💠 نمازهای حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) 🔹 مدتی در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) پنج نماز صبح برگزار می‌شد: 1⃣ ابتدا آقانجفی نماز می‌خواند، آقانجفی بلافاصله با شروع اذان صبح رادیو نماز می‌خواند و بعداً گروهی تحقیق کردند و گفتند اذان صبح حداقل در برخی فصول سال قبل از دخول وقت بوده و آقای آذری قمی در حرم اعلام کرد از فلان تاریخ تا فلان تاریخ هر کس بلافاصله بعد از اذانِ رادیو نماز خوانده، نمازش را اعاده کند. 2⃣ نماز دوّم، نماز مرحوم آسیّد محمد باقر قزوینی بود که بعد از وفاتش آقای گلپایگانی به جای ایشان نماز برگزار می‌کرد. نماز آقای گلپایگانی اوّلین نمازی بود که یقیناً در وقت برگزار می‌شد. 3⃣ سوّمین نماز، نماز حاج آقای والد بود. 4⃣ نماز چهارم، نماز آسید محمد صدر العلماء -نواده میرزای قمی- بود. 5⃣ پنجمین نماز، نماز آسیّد مصطفی خوانساری بود. روزی از خود آقای آسیّد مصطفی شنیدم، فرمود: امروز ختم نماز من با طلوع شمس مقارن بود! وقتی آسید محمّد صدرالعلماء از دنیا رفت، نماز آقای خوانساری نماز چهارم شد. ✔️ یک‌وقت در درس آقای بروجردی عده‌ای از شاگردان تقاضا کرده بودند که مثلاً درس از ساعت ۹ صبح به ساعت ۸ منتقل شود. آقا جلال آشتیانی مزاح کرده و گفته بود: آقا، من مخالفم، زیرا ساعت ۸ مصادف می‌شود با نماز آقای خوانساری و این هنگام، وقت نماز ایشان است! 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص678 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی): 🔸 از ویژگی‌های جالب آقای حاج سید جواد خامنه‌ای تقیّدشان به نافله عصر در نماز جماعتشان بود. چون نوعاً مردم آمادگی ندارند، معمولاً در نمازهای جماعت، نافله خوانده نمی‌شود. 🔹 مرحوم حاج آقای والد نافله ظهر را قبل از نماز جماعتش می‌خواند و می‌گفت: چون برخی به دخول وقت ظهر یقین ندارند، برای اینکه همه یقین کنند، نافله ظهر را می‌خوانم. ولی درباره نافله عصر می‌گفت: چون اشخاص آمادگی ندارند، نمی‌خوانم. ایشان بعد از نماز عصر در راه برگشت به منزل نافله عصر را می‌خواند. 🔹 چند سال پیش طلبه‌ای به من گفت: خوب نیست که این سنّت را (که در بیشتر نماز جماعت‌ها ترک شده است) ما نیز انجام ندهیم. گفتم: افراد آمادگی ندارند ولی اگر اکثریت آماده باشند، من می‌خوانم. شما از مأمومین سؤال کنید. بعداً آن طلبه آمد و گفت: من سؤال کردم، بیشتر آمادگی دارند. لذا از آقای حاج سیّد جواد پیروی کردم و از آن به بعد نافله را در مدرسه فیضیه می‌خوانم، البته با حذف مستحبات آن به‌گونه‌ای که زمان آن تقریباً با عصر زمان تعقیبات چندان تفاوت ندارد. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص636 @Nardebane_feghahat
❓در جمهورى اسلامى حقوق اقليت‌هاى مذهبى، نژادى و سياسى چه خواهد بود؟ آيا حزب كمونيست آزاد خواهد بود؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): 🔸 اسلام بيش از هر دينى و بيش از هر مسلكى به اقليتهاى مذهبى آزادى داده است. آنان نيز بايد از حقوق طبيعى خودشان كه خداوند براى همه انسانها قرار داده است، بهره‌مند شوند. ما به بهترين وجه از آنان نگهدارى مى‌كنيم. در جمهورى اسلامى كمونيستها نيز در بيان عقايد خود آزادند... 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج4 ص364 @Nardebane_feghahat
✔️ شهید مرتضی مطهری(ره): 🔹 دو رباعی است منسوب به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در دیوان منسوب به ایشان. در یکی می‌فرمایند: لَنَقْلُ الصَّخْرِ مِنْ قُلَلِ الْجِبالِ احَبُّ الَی مِنْ مِنَنِ الرِّجالِ یقولُ النّاسُ لی فِی الْکسْبِ عارٌ فَانَّ الْعارَ فی ذُلِّ السُّؤالِ 🔸 برای من سنگ‌کشی از قلّه‌های کوه (یعنی چنین کار سختی) گواراتر و آسانتر است از اینکه منّت دیگران را به دوش بکشم. به من میگویند: در کار و کسب ننگ است، و من میگویم: ننگ این است که انسان نداشته باشد و از دیگران بخواهد. 📚 مجموعه آثار، مطهری، مرتضی ج22 ص795 @Nardebane_feghahat
❓ممكن است بفرماييد اقليت‌هايى كه در ايران وجود دارند، در حكومت اسلامى چه وضعى خواهند داشت؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): اقليتهاى مذهبى در اسلام احترام دارند، و آنها هم مثل ساير اقشار ملت با رفاه در آنجا زندگى خواهند كرد و هيچ گرفتارى براى آنها نخواهد بود. ❓در مورد آزادى بيان و عقيده، شما چه حدودى را در نظر داريد؟ آيا فكر مى‌كنيد بايد محدوديت‌هايى قائل شد يا نه؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): اگر مضر به حال ملت نباشد، بيان همه چيز آزاد است. چيزهايى آزاد نيست كه مضر به حال ملت ما باشد. ❓ آيا فكر مى‌كنيد كه گروه‌هاى چپ و ماركسيست كه در ايران هستند، آزادانه فعاليت خواهند داشت؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): اگر مضر به حال ملّت باشد جلوگيرى مى‌شود؛ اگر نباشد و فقط اظهار عقيده باشد، مانعى ندارد. ❓يعنى منظورتان اين است كه احزاب آزاد خواهند بود يا نه؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): همه مردم آزادند مگر حزبى كه مخالف با مصلحت مملكت باشد. ❓ نقش زنان در حكومت اسلامى چگونه خواهد بود؟ آيا مثلًا در امور كشور هم شركت خواهند داشت؟ براى مثال وكيل و وزير خواهند شد- البته اگر استعداد و لياقتى نشان دهند؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): در مورد اين گونه مسائل، حكومت اسلامى تكاليف را معين مى‌كند. و الآن وقت اظهار نظر در اين زمينه‌ها نيست. زنان همچون مردان در ساختن جامعه اسلامى فردا شركت دارند. آنان از حق رأى دادن و رأى گرفتن برخوردارند. در مبارزات اخير ايران، زنان ايران نيز سهمى چون مردان دارند. ما همه گونه آزادى را به زن خواهيم داد. البته جلوى فساد را مى‌گيريم و در اين مورد ديگر بين زن و مرد فرقى نيست. ❓يكى از خبرنگاران زن: چون مرا به عنوان يك زن پذيرفته‌ايد، اين نشان دهنده اين است كه نهضت ما يك نهضت مترقى است؛ اگر چه ديگران سعى كردند نشان دهند كه عقب مانده است. فكر مى‌كنيد به نظر شما آيا زنان ما بايد حتماً حجاب داشته باشند؟ مثلًا چيزى روى سر داشته باشند يا نه؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): اينكه من شما را پذيرفته‌ام، من شما را نپذيرفته‌ام! شما آمده‌ايد اينجا و من نمى‌دانستم كه شما مى‌خواهيد بياييد اينجا! و اين هم دليل بر اين نيست كه اسلام مترقى است كه به مجرد اينكه شما آمديد اينجا، اسلام مترقى است. مترقى هم به اين معنى نيست كه بعضى زنها يا مردهاى ما خيال كرده‌اند. ترقى به كمالات انسانى و نفسانى است، و با اثر بودن افراد در ملت و مملكت است نه اينكه سينما بروند و دانس بروند. و اينها ترقياتى است كه براى شما درست كرده‌اند و شما را به عقب رانده‌اند؛ و بايد بعداً جبران كنيم. شما آزاديد در كارهاى صحيح. در دانشگاه برويد و هر كارى را كه صحيح است بكنيد؛ و همه ملت در اين زمينه‌ها آزادند. اما اگر بخواهند كارى خلاف عفت بكنند و يا مضر به حال ملت- خلاف مليت- بكنند، جلوگيرى مى‌شود؛ و اين، دليل بر مترقى بودن است. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج5 ص519-521 @Nardebane_feghahat
🔸 این چه حرفی است که: «چگونه شکر این نعمت گزارم که زور مردم آزاری ندارم» (سعدی) 🔹 آدمی که زور مردم آزاری ندارد، او هنری ندارد. این که نمی‌تواند زور بگوید شکر ندارد، شکر این است که: چگونه شکر این نعمت گزارم که دارم زور و آزاری ندارم 🔸 نه اینکه چون زور ندارم آزاری ندارم. این برای انسان به هیچ وجه کمال نیست. 📚 مجموعه آثار، مطهری، مرتضی ج28 ص334 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔸 اطمينان مى‌دهم كه امر دولت اسلامى، اگر با نظارت فقيه و ولايت فقيه باشد، آسيبى بر اين مملكت نخواهد وارد شد. گويندگان و نويسندگان نترسند از حكومت اسلامى، و نترسند از ولايت فقيه. ولايت فقيه آن طور كه اسلام مقرر فرموده است و ائمه ما نصب فرموده‌اند به كسى صدمه وارد نمى‌كند؛ ديكتاتورى به وجود نمى‌آورد، كارى كه بر خلاف مصالح مملكت است انجام نمى‌دهد، كارهايى كه بخواهد دولت يا رئيس جمهور يا كس ديگرى بر خلاف مسير ملت و بر خلاف مصالح كشور انجام دهد، فقيه كنترل مى‌كند، جلوگيرى مى‌كند. صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج10 ص58 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔹 ...ان شاء اللَّه مبارزه با فساد مى‌كنيم؛ فحشا را قطع مى‌كنيم؛ مطبوعات را اصلاح مى‌كنيم؛ راديو را اصلاح مى‌كنيم؛ تلويزيون را اصلاح مى‌كنيم؛ سينماها را اصلاح مى‌كنيم. تمام اينها به فرم اسلام بايد باشد. تبليغات: تبليغات اسلامى، وزارتخانه‌ها: وزارتخانه‌هاى اسلامى، احكام: احكام اسلام. حدود اسلام را جارى مى‌كنيم؛ خوف از اينكه غرب نمى‌پسندد نمى‌كنيم. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج6 ص274 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔹 آنكه مى‌گويد ما جمهورى دمكراتيك مى‌خواهيم يعنى جمهورى به فرم غرب، از اسلام چه بدى ديديد؟ چه مى‌دانيد از اسلام؟ 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج6 ص277 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔸 ما يك حزب را، يا چند حزب را، كه صحيح عمل مى‌كنند مى‌گذاريم عمل بكنند، و باقى همه را ممنوع اعلام مى‌كنيم، و همه نوشتجاتى كه اينها داشته‌اند، و بر خلاف مسير اسلام و مسير مسلمين است، ما همه اينها را از بين خواهيم برد. ما بعد از اينكه فهمانديم به اينها كه شماها ديكتاتور هستيد، ما آزاديخواه بوديم و شما نگذاشتيد، ما آزادى داديم و شما نگذاشتيد اين آزادى باقى بماند، حالا كه اين طور شد، ما انقلابى با شما رفتار مى‌كنيم. هر چه مى‌خواهند روزنامه‌هاى خارج بنويسند، هر چه مى‌خواهند توابع صهيونيسم‌ها و امثال اينها هر چه دلشان مى‌خواهد فرياد بزنند. اينها هم اگر چنانچه هر چه دلشان مى‌خواهد توى خانه‌هايشان بروند و فرياد بزنند؛ لكن بيرون ديگر نمى‌توانند؛ اينها بايد منزوى بشوند. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج9 ص300 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره): 🔸...و من شايد امروز يا فردا بسيارى از اين احزاب را ممنوع اخطار و اعلام كنم، و نگذاريم هيچ نوشته‌اى از اينها در هيچ جا و هيچ اثرى از اينها در هيچ جاى مملكت نگذاريم كه هيچ خروج كند، تمام نوشته‌هايشان را از بين مى‌بريم. براى اينكه بعد كه ملت فهميد كه اينها خرابكارند، اينها اشخاصى نيستند كه بشود با آنها با ملايمت رفتار كرد. «حزب دمكرات» كردستان يك جمعيت خرابكار هستند، يك جمعيت فاسد هستند، يك جمعيت مُفسِد هستند، اينها را ما نمى‌توانيم بگذاريم كه همين طور هر كارى دلشان مى‌خواهد بكنند... 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج9 ص298 @Nardebane_feghahat
❓حضرت امام. در نوفل لوشاتو شما وعده كرديد كه نه تنها آزاديها حفظ مى‌شوند، بلكه تعميم نيز مى‌يابند. در صورتى كه بعد از پيروزى انقلاب ديديم كه تظاهراتى بر ضد زنان شد و اقليتهاى قومى مثل كردها تحت فشار قرار گرفتند و روزنامه‌ها و احزاب سياسى ممنوع شد. آيا ممكن است اين تناقضهاى ظاهرى را براى ما روشن بفرماييد؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): 🔸... ما مجال به تمام دستجات ما داديم و هيچ ابداً جلوگيرى از هيچ چيز نشد. لكن توطئه‌ها شروع شد. وقتى كه ديدند آزادند توطئه‌ها شروع شد. توطئه قلمى كه مى‌خواستند مسير ملت ما را منحرف كنند. و اينها همان اشخاصى بودند كه جيره خوار شاه سابق يا جيره خوار امريكا و امثال امريكا بودند و مى‌خواستند كه نهضت ما را به تباهى بكشند. و ما بعد از پنج ماه كه به همه فرصت داديم، توطئه گرها را پيدا كرديم، قلمهايى كه توطئه‌گر بودند و مى‌خواستند باز سلطه اجانب را بر مملكت ما مسلط كنند، آنها را گفتيم كه نبايد اين كار را بكنند و بايد محكمه ببيند كه اينها چكاره هستند... زنهايى كه تظاهر كرده‌اند همان زنهايى بودند كه از تتمه آن مسائل بودند. آنهايى بودند كه شاه آنها را به عنوان «آزاد زنان» به ميدان آورده بود و آنها را به تباهى كشيده بود. آنها هم چون از اين وضعى كه آن تباهي‌ها آن آزادي‌هايى كه آنها مى‌خواستند، مى‌خواستند كه با جوانها آزاد باشند كه هر كارى مى‌خواهند بكنند و مى‌خواستند با تباهيها هم‌آغوش باشند. مى‌خواستند كارهاى بر خلاف عفت بكنند. و مى‌ديدند كه اسلام با كارهاى خلاف عفت، با كارهايى كه مملكت را به تباهى مى‌كشد و ملت را به عقب مى‌راند موافق نيست. آنها بودند كه آمدند در خيابانها و با آن صورتهايى كه مردم ديدند تظاهر كردند. و الّا جلوى آزادى هرگز گرفته نشده است و نمى‌شود و مردم آزادند. الّا آنجايى كه بخواهند تباهى بكنند و بخواهند ملت را به عقب برانند. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج11 ص130 @Nardebane_feghahat
4_5940557519809155318.mp3
7.75M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفتم» 95 🔹 برخی جمع بین الصلاتین را افضل می‌دانند و برخی فصل صلاتین را 🔸 وقتِ نوافلِ یومیه 🔹 مخفّفه‌خواندنِ نماز به چه معناست؟ 🔸 تحقّق رکعت به اکمال سجودِ آن است، نه به سربرداشتنِ از سجده 🔹 قاعده «من أدرک رکعة...» 🔸 تقیّد آیت الله سید جواد خامنه‌ای و آیت الله سید احمد زنجانی (رحمة الله علیهما) به خواندنِ نوافل 🔹 کلام آیت الله شبیری در مورد خواندن نوافل 🔸 نوافلِ روز جمعه 🔹 خوب است «نافله عشا» به عنوان آخرین نافله قرار داده شود @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد شهیدی 95/12/03 ✔️ معیار در تعیین منتصف اللیل 🔸 مشهور گفته‌اند منتهای مغرب که «منتصف اللیل» است، نصف بین غروب شمس که با زوال حمره مشرقیه محقّق می‌شود تا «طلوع فجر» است. 🔹 مرحوم خویی فرموده‌اند: منتصف اللیل از غروب شمس است و غروب را به استتار قرص می‌دانم، تا «طلوع شمس». @Nardebane_feghahat
❓اکمال رکعت به چیست؟ 🔹 (ثانيهما)- انّه على تقدير القول المشهور هل تتحقق الركعة بمجرد إتمام ذكر السجدة الثانية أو يتوقف على رفع الرأس من السجود؟ وجهان: جزم بالأول منهما شيخنا الشهيد الثاني في الروض حيث قال: و يتحقق إكمالها بتمام السجدة الثانية و ان لم يرفع رأسه منها على الظاهر لأن الرفع ليس جزء من السجود و إنما هو واجب آخر. انتهى. و هو جيد. و المشهور الثاني و لهذا انه في الذكرى إنما أشار إليه احتمالا في المقام. 📚 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، البحراني، الشيخ يوسف ج9 ص227 @Nardebane_feghahat