eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ گفتگوی دو فقیه با یکدیگر (زراره و ابن‌ابی‌یعفور) 🔹 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ لَاحَانِي زُرَارَةُ بْنُ أَعْيَنَ فِي نَتْفِ الْإِبْطِ وَ حَلْقِهِ فَقُلْتُ نَتْفُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا جَمِيعاً فَأَتَيْنَا بَابَ أَبِي‌عَبْدِاللَّهِ(ع) فَطَلَبْنَا الْإِذْنَ عَلَيْهِ فَقِيلَ لَنَا هُوَ فِي الْحَمَّامِ فَذَهَبْنَا إِلَى الْحَمَّامِ فَخَرَجَ ص عَلَيْنَا وَ قَدْ أَطْلَى إِبْطَهُ فَقُلْتُ لِزُرَارَةَ يَكْفِيكَ قَالَ لَا لَعَلَّهُ إِنَّمَا فَعَلَهُ لِعِلَّةٍ بِهِ فَقَالَ فِيمَا أَتَيْتُمَا فَقُلْتُ لَاحَانِي زُرَارَةُ بْنُ أَعْيَنَ فِي نَتْفِ الْإِبْطِ وَ حَلْقِهِ فَقُلْتُ نَتْفُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا فَقَالَ أَمَا إِنَّكَ أَصَبْتَ السُّنَّةَ وَ أَخْطَأَهَا زُرَارَةُ أَمَا إِنَّ نَتْفَهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيَهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا. 📚 علل الشرائع، ج۱، ص۲۹۲، باب ۲۲۰: آداب الحمام، ح ۱ @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #أعطاک_من_جراب_النورة (۴) 🔸 قال الذهبی فی میزان الاعتدال : «و حدثنا أبو يحيى بن أبي مسرة حدثنا س
✳️ (5) 🔹...و الرواة الذين كانوا إذا سمع أحدهم قولاً منه لآخر قال: «أعطاك من جراب النورة» 📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج39 ص235 @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 93/11/19 🔸 در سوره مبارکه «بقره» آمده است: ﴿وَ مَنْ يَكْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُه﴾ کسي که شهادت را در محکمه عدل کتمان کند، قلب او معصيت کرده است. اين قلب، قلب صنوبري نيست که مثلاً پزشک عمل کند، بلکه اين قلب همان ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَليم﴾ است که درباره مؤمنان می باشد و درباره کفّار و منافقان هم فرمود: ﴿في‌ قُلُوبِهِمْ مَرَض﴾ اين همان قلب، يعني نفس و روح است... @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه‌الله): 🔹 نقل می‌کنند: رضاخان می‌گفته: من در میان آخوندهایی که با من مرتبط‌ هستند، همه را اهل دنیا دیدم مگر سه نفر: یکی حاج شیخ عبدالکریم حائری. او برای امور خدایی با من تماس می‌گرفت. یکی حاج آقا حسین بروجردی. یکی هم سیّد حسین قمی. 📚 جرعه ای از دریا جلد 3 ص663 @Nardebane_feghahat
✳️ (10) ✔️ دکتر شریف لک زایی: 🔸 وقتی ما به آراء و آثار امام صدر رجوع کنیم، متوجه خواهیم شد که اثرِ خالصِ فلسفی نداشته است، اما مضامین بسیاری در سخنان او وجود دارد که نشان می‌دهد کاملا با فلسفه صدرایی آشناست و از این فلسفه متأثر است. @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۹۶/۸/۸ 🔸 خدا فرمود با کفاری که اصلاً هیچ پیمانی نمی‌شناسند مبارزه کنید. نفرمود چون کافرند و دین ندارند! چون می‌شود با کافر بی‌دین ساخت. فرمود: ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ﴾ چرا؟ چون ﴿إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إیمان لهم»، نفرمود چون کافرند. ما با خیلی از کفار رابطه عادلانه داریم. فرمود اینها أیمان ندارند، یمین ندارند، کنوانسیون ندارند، برجام ندارند، میثاق بین‌الملل ندارند، امضا نمی‌شناسند. ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسند چگونه می‌توانی با او زندگی کنید؟ ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾، نه «لا إیمان لهم» 🔹 این کتاب چقدر شیرین است! ای کاش به ما می‌گفتند هر شب قرآن به سر بکنیم! نگفت حمله کنید، گفت این قدر قوی و قوی و قوی باشید که تا سنگین‌ترین دشمن از شما خشیّت داشته باشند. یعنی آن قدر قوی و غنی و موشکی باش که بیگانه طمع نکند. از شما حتماً باید بترسند. الآن شما مثل سلسله جبال البرز قله دماوند باشید، همین! هیچ کس جرأت نمی‌کند با چهار کلنگ و بیل به جنگ قلّه دماوند بیاید. فرمود شما این گونه باشید، همین! این قدر غنی و قوی باش که بیگانه اصلاً طمع نکند که نسبت به شما بی‌ادبی کند، همین! آن وقت این جز با عقل و هوش و حداقلِ عرضه حاصل نمی‌شود... از این بانک که بیست درصد، سی درصد ربا می‌گیرد، این شدنی نیست! @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه): 🔹 حكومت و زمامدارى در دست فرد يا افراد، وسيله فخر و بزرگى بر ديگران نيست كه از اين مقام بخواهد به نفع خود حقوق ملّتى را پايمال كند. هر فردى از افراد ملت حق دارد كه مستقيماً در برابر سايرين، زمامدار مسلمين را استيضاح كند و به او انتقاد كند و او بايد جواب قانع‌كننده بدهد و در غير اين صورت، اگر بر خلاف وظايف اسلامى خود عمل كرده باشد - خود به خود- از مقام زمامدارى معزول است و ضوابط ديگرى وجود دارد كه اين مشكل را حل مى‌كند. 📚 صحيفه امام، الإمام الخميني، السيد روح الله ج5 ص409 @Nardebane_feghahat
🔸 او {شهید مرتضی مطهری} با قلمى روان و فكرى توانا در تحليل مسائل اسلامى و توضيح حقايق فلسفى، با زبان مردم و بى‌قلق‌ و اضطراب، به تعليم و تربيت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او بى‌استثنا آموزنده و روانبخش است... 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج14 ص325 @Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه): 🔹 بر هيچ كس و هيچ جا «اسلام» تحميل نمى‌شود. اسلام با تحميل مخالف است. اسلام مكتب تحميل نيست. اسلام آزادى را به تمام ابعادش ترويج كرده است. ما فقط اسلام را ارائه مى‌كنيم. هر كسی خواست مى‌پذيرد و هر كسی نخواست نمى‌پذيرد. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله، ج11 ص157 @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ کلام آیت الله شبیری زنجانی در مورد مقام معظم رهبری 📚 جرعه‌ای از دریا ج۳ ص۶۴۰ @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله شبیری زنجانی 86/08/08 🔸 راجع به اينكه معيار در صوم مكروه، اقل ثواباً گرفته شده بود، گفتيم اين تفسير ناقص است و با اينكه تفسير بايد مطابق با مفسَّر باشد، لغويين گاهي به أعم و كلي تفسير مي‌كنند كه آن مانع افراد نيست، مي‌گفتيم كه اگر تفسير به أقل ثواباً شي‌ء را مكروه كند، بنابراين، اگر يك امر مطلوب شارع، از افراد ديگر مرتبه‌اش پايين‌تر باشد، بايد حكم كنيم اين شي‌ء، مكروه شارع است، با اينكه نيست. اگر روزه گرفتن در ايام هفته از نظر مراتب ثواب تفاوت داشته باشد و درجه‌بندي شود، پس آن كه پايين‌تر از همه است، بايد بگوييم مكروه شارع است، با اينكه گفته نمي‌شود. 🔹 در جواب اين گفتيم بايد بگوييم معيار عبارت از چيزي است كه حزازتي دارد و شارع مقدس براي خاطر آن حزازت نهي كرده، چون از جهتي با عدم مطلقش يكي نيست قهراً فعلي است كه ثواب دارد ولي مطلق هر چيزي كه ثوابش كمتر از معمول باشد، معيار نبايد بگوييم، بگوييم اگر كم شدن در اثر حزازت شده باشد، مكروه مي‌شود، اما اگر ذاتا كاري به حزازت ندارد و آن را كم كرده باشد، آن ديگر اطلاق مكروه نمي‌شود. ما مي‌گفتيم قيد بايد بزنيم و بگوييم بحزازة در شيئي نهي شده است، حزازت به آن حد شديد نيست كه تحريم بشود، به حد تحريم نرسيده، و چون با عدم مطلقش ترجيح دارد، لذا صحيح فرض شده است، ما مي‌گفتيم بايد قيد بزنيم. نمي‌خواستيم بگوييم آن جاي ديگر ثوابش كم نمي‌شود، كم مي‌شود ولي كم شدن ثواب معيار نيست، نبايد اينطور تفسير كنيم. @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ استاد سید محمد علی ایازی: 🔹 استاد شهید مطهری بحثی را مطرح کرده‌اند که اگر حکمی فقهی با اصل عدالت تعارض کند، در کشاکش بین این دو می‌باید به کدام اخذ نمود. ایشان می‌فرماید واضح است که اصل عدالت که از عقل و دین بدان دست‌یافته‌ایم، حاکم بر هر حکم فقهی دیگر است. عدیل همین بحث را می‌توان در مورد کرامت انسانی داشت... @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله‌العالی): 🔹 «عمر الأطرف» فرزند امیرالمؤمنین است و چون فقط پدرش هاشمی بود «الأطرف» خوانده شد و «عمر الأشرف» فرزند حضرت سجاد (علیه‌السلام) است و چون هم پدر و هم مادرش هاشمی بود «الأشرف» خوانده شد. @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
❓پيشنهاد حضرتعالي براي كسي كه تنها فرصت مراجعه به يك كتاب فقهي را دارد، از جهات مختلف، مراجعه به كدام يك از موسوعات فقهي است؟ ✅ جواب آیت الله (مدظله العالی): 🔸 بسم الله الرحمن الرحیم. هنوز کتاب ارزشهای عالی علمی خود را حفظ کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ حافظه مرحوم آخوند و مرحوم سید کاظم یزدی 🔹 حافظه‌ مرحوم آسید محمد کاظم یزدی قوی بود. آقای آسید صادق شیرازی از آقای والدش نقل می‌کرد که می‌گفت: در جلسه‌ای مرحوم آخوند و مرحوم آسيد محمد كاظم نشسته بودند. کسی آمد و مطلبی را از مرحوم آخوند پرسید. ایشان گفت: طبق قواعد و صرف نظر از روایت و ادله دیگر، مسأله این جور است. آن شخص به مرحوم آسید محمد کاظم مراجعه کرد که شما نظرتان چیست؟ مرحوم آسید محمد کاظم گفت: همین جور که آقا تعبیر کردند، طبق قواعد همین جور است، ولی مثلاً روايات فلان است، اجماع فلان است و... و به تفصیل مطالبی را ذکر کرد. مرحوم آخوند گفت: حافظه هم خیلی چیز خوبی است، سید گفت: ولی کار کردن هم لازم است. مرحوم آخوند اهل فکر بود و حافظه خاصی نداشت، برخلاف مرحوم آسید محمد کاظم که حافظه‌اش قوی بود. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص447 @Nardebane_feghahat
✳️ دعا برای تعجیل فرج - نزاع بین اخباریین و اصولیین ✔️ قال السيد السند السيد محمد الجزائري ما تعريبه: «...و المسئول من اللّه عزّ شأنه أن يتفضل علينا بتعجيل ظهور صاحب الدّار، عليه و على آبائه صلوات اللّه الملك الجبّار، ليرفع هذا النزاع من البين» (1) [1] المقصود منه: النزاع الواقع بين الاخباريين و الاصوليين، في ذاك الحين، في شيراز. 📚 كشف الأسرار في شرح الاستبصار، الجزائري، السيد نعمة الله ج1 ص208 @Nardebane_feghahat
🔹 یک روز همین طور که {آیت الله العظمی بروجردی} درس داد و ملایم صحبت می‌کرد، گفت: «این‌ها ـ فدائیان اسلام ـ خیال می کنند ما نمی دانیم چه می گویند. من در جوانی حرف‌ها و فکرهای اینها را شنیدم و خواندم» 🔸 بعد این را تند گفت: «انسان در اسلامیت اینها شک می‌کند. نکته عجیب این است که یک عده ای از علما هم از این‌ها حمایت می‌کنند» 📚 خاطرات آیت الله واعظ زاده خراسانی، ص61 @Nardebane_feghahat
✔️ «نفس مطمئنه» در کلام امام خمینی(ره) 🔹 «أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى‌ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي‌» اگر انسان بخواهد خصوصيات اين آيات شريفه را بگويد طولانى است. من يك اشاره به آن بكنم. و آن اينكه آن «نَفْس مطمئنّه» يعنى آن نفسى كه ديگر هيچ خواهشى ندارد. اين طور نيست كه حالا نخست وزير شده مى‌گويد اين كم است، بايد رئيس‌جمهور بشوم؛ رئيس‌جمهور شده است مى‌گويد اين كم است، من بايد رئيس‌جمهور كشورهاى اسلامى باشم. به اينجا رسيد مى‌گويد اين كم است. به هر جا برسد كم‌ است. تمام عالم را اگر يك لقمه كنند و به دست او بدهند، وقتى فكر مى‌كند مى‌بيند نقيصه دارد؛ خواهشش غير اين است. آن وقت مطمئن مى‌شود كه به كمال مطلق برسد. كمال مطلق آن وقتى است كه او باشد؛ غير او نباشد در كار. توجه به رياست، توجه به سلطنت، توجه به عالم ماده، توجه به عالم‌هاى ديگر به غيب، به شهادت، هيچ نباشد. ياد منحصر شده باشد به ياد خدا. آنجا نفس «مطمئن» مى‌شود. آن وقت است كه مورد اين خطاب واقع مى‌شود كه‌ يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ اى نفسى كه به آنجا رسيدى كه مطمئن شدى؛ از لغزش بيرون رفتى و توجه ندارى به جاى ديگر. 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج14 ص206 و 207 @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب: در دنیای اسلام برخی دولت‌ها به دشمنان مردم مظلوم فلسطین کمک میکنند. ان‌شاءالله سزای این خیانت را خواهند دید. @Nardebane_feghahat
✳️ نظر آیت الله شبیری زنجانی در مورد ✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 94/08/24 🔸 روایت سهل بن زیاد -که به نظر آقای زنجانی ثقه است- عن الحسن بن محبوب عن ابی‌ایوب الخزاز عن ابی‌عبدالله علیه السلام.... @Nardebane_feghahat
✳️ جنّة الذات (1) 🔹 «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى‌ رَبِّكِ‌... فَادْخُلِي فِي عِبادِي‌ وَ ادْخُلِي جَنَّتِي‌» نه «الجنَّه». آن جنّت مال ديگران است. آن جنت با همه عرض و طولش مال «عباد صالح» است، «عبادى» نيست. مالِ «عبادى» آنچه ديگر هيچ نيست جز عبادت، آن هم عبادت «هو». وقتى آنجا رسيدى، «ادْخُلِي جَنَّتِي‌». جنّتِ لقاء، جنّت ذات؛ نه جنت ديگران. جنّت شما كه ان شاء اللَّه همه وارد بشويد در آن جنت، با اين جنت فرق دارد. آن جنتِ «عباد صالح»، «عباد اللَّه الصالحين» است. اما اين جنتى است كه انتساب به هيچ جا ندارد، الّا به «هو». 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج14 ص207 @Nardebane_feghahat
✳️ جنّة الذات (2) ✔️ در متنِ لوحِ قبر علامه طباطبایى(ره) به قلم آیت الله حسن ‏زاده آملى آمده است: «المرتقی‏ إلى جنّة الذّات...قد لبّی نداء یا أیتها النفس المطمئنة» @Nardebane_feghahat
✔️ در متنی که بر قبرِ علامه شعرانی(ره) به قلم آیت الله حسن‌زاده آملی نوشته شده، نیز این عبارت به چشم می‌خورد: «...قد لبّیٰ نداء یا أیتها النفس المطمئنة...» @Nardebane_feghahat
✳️ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزی بِه‏ (2) 🔹 أما قوله: (و أنا أجزي به) بالمعلوم كما هو المشهور لبيان كثرة الجزاء لأنه تعالى إذا أخبر بأنه يتولى بنفسه جزاءه فبالحري أن يكون جزاؤه لا يتناهى و تقديم الضمير للتخصيص كما هو الظاهر أي أجازيه به و لا أكله إلى ملائكتي كما ورد في الصدقة أيضا، و قد تقدم، و قرئ بالمجهول يعني أنا جزاؤه أي محبتي و معرفتي و قربي (أو) التخلق بأخلاقي و صفاتي (أو) الصوم جزاء نعمائي. 📚 روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، المجلسي‌، محمد تقى ج3 ص226 @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزی بِه‏ (2) 🔹 أما قوله: (و أنا أجزي به) بالمعلوم كما هو المشهور لبيان
✳️ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزی بِه‏ (3) 🔸 عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ فَضْلِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأُمَوِيِّ عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْجَارُودِ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص‌) قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ‌» ✔️ الحديث الثالث: قوله: (و أنا أجزي به‌) على صيغة المعلوم أو المجهول، و على الأول ظاهر، و على الثاني فالمراد أني جزاؤه أو هو جزائي، و الأخير أظهر، فتأمل. 📚 ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، العلامة المجلسي ج6 ص443 @Nardebane_feghahat
✳️ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزی بِه‏ (4) 🔹 أقول: رويت من بعض مشايخي: أنه كان يقرأ «أُجزیٰ به» على بناء المفعول أي هو جزاء لنعمي و شكر لها. و ربما يقال: أن المعنى أنا جزاؤه و لا يخفى بعده. 📚 مرأة العقول، علامه مجلسی ج16 ص500 @Nardebane_feghahat
✳️ قربانی‌کردنِ فرزند! ✔️ عنوان باب: إن من نذر أن ينحر ولده لم ينعقد، و يستحب له أن ينحر كبشاً مكانه 🔹 [٢٩٦٦١] ١ـ محمد بن الحسن باسناده عن ابراهيم بن مهزيار ، عن الحسن ، عن القاسم بن محمد ، عن ابان عن عثمان ، عن عبد الرحمن بن أبي‌عبدالله قال : سألت أباعبدالله عليه‌السلام عن رجل حلف أن ينحر ولده، فقال: ذلك من خطوات الشيطان. 🔸 [٢٩٦٦٢] ٢ـ و باسناده عن محمد بن عليّ بن محبوب، عن أحمد بن محمد، عن البرقي، عن النوفلي، عن السكوني، عن جعفر، عن أبيه، عن عليّ عليهم‌السلام انه أتاه رجل فقال: إنّي نذرت ان أنحر ولدي عند مقام ابراهيم عليه‌السلام ان فعلت كذا وكذا، ففعلته، فقال عليّ (عليه‌السلام): إذبح كبشاً سميناً ، تتصدق بلحمه على المساكين. 🔹 أقول: وتقدم ما يدل على عدم انعقاد النذر في المعصية و المرجوح فلذلك حمل الشيخ و غيره ذبح الكبش هنا على الاستحباب. 📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج23 ص326 @Nardebane_feghahat
❓آيا دختر باكره‌اى را كه بالغ و عاقل و رشيده است، بى‌اذن پدر او مى‌توان متعه كرد؟ ✔️ جواب مرحوم آیت الله بهجت (رحمة الله علیه): بنابر احتياط، تكليفاً بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد، چون تكويناً مفسده دارد. 🔹 پ.ن: طبق فتوای آیت الله بهجت (ره) اذن پدر «شرط تکلیفی» است، یعنی عقد کردن، بدون اذن پدر حرام بوده ولی عقد صحیح واقع می­‌شود. @Nardebane_feghahat
✔️ مراد از حَرَج چيست؟ 🔸 بين فقها در مورد مراد از «حرج» اختلاف است: مشهور «حرج» را مشقت شديده‌ای می‌دانند که عقلا آن را در تحصيل اغراض لزوميه، عادة تحمل نمي‌کنند. مؤيد اين قول تعبيرات برخي از لغويين می‌باشد: «الحرج: أضيق الضيق» 🔹 برخی «حرج» را مساوی «عجز عرفی» می‌دانند. 🔸 و برخی مثل امام خمینی آن را «مطلق مشقت زائد بر اصل تکليف» می‌دانند هر چند عادة تحمل شود، زيرا: اولاً: بسياري از لغويين حرج را به معناي ضيق و مشقت مي‌دانند (نه مشقتي که عادة تحمل نمي‌شود) ثانيا: لسان ادله نفي حرج که در مقام امتنان است، رفع مطلق ضيق می‌باشد. @Nardebane_feghahat
✔️ جواز تقلید از مجتهد انسدادی 🔸 لا يخفى أنّ في هذا الجواب اعتراف بجواز رجوع العاميّ إلى المجتهد الانسداديّ إذا كان أعلم من المجتهد الانفتاحيّ ... 📚 دروس في مسائل علم الأصول، التبريزي، الميرزا جواد ج6 ص239 @Nardebane_feghahat