✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (1)
✔️ آیت الله سید محمد هادی میلانی(ره):
🔹 وقتـی دوازده ســاله بــودم فراگیــریِ اصــول کافــی و شــرح آن را بـه پایـان رسـاندم.
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (2)
🔸 در حالــی کــه هنــوز رســائل و مکاســب میخواندنــد در خــود قابلیــتِ حضــور در درس خـارج اصـولِ مرحـوم آخونـد را احسـاس کردنـد. ایشـان از پشـتبـام مدرسـه
قــوام -مجــاور مســجد شــیخ طوســی کــه مرحــوم آخونــد درس میگفتنــد- بــه درس
گــوش میکردنــد.
از آیتالله میلانی(ره) نقل است که فرمودهاند:
بـه دلیـل کـم سـن و سـالی، شـرم میکـردم کـه در بحـث مرحـوم
آخونـد حاضـر شـوم.
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
تصویری از آیت الله علوی گرگانی(ره) و آیتالله شبیری زنجانی (حفظهالله)
@Nardebane_feghahat
✳️ #گفتگو_با_عمرسعد_در_کربلا (4)
🔸 همین متن در کتاب «تنزيه الأنبياء- السيد الشريف المرتضی» ص177 هم آمده است.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله بهجت (ره):
🔹 از روایت «عُلَمآءُ أُمتِی أَفْضَلُ مِنْ أَنْبِیآءِ بَنِی إِسْرائِیلَ؛ علمای امت من از پیامبران بنیاسرائیل برتر هستند» استفاده میشود که هر چند باب نبوت بسته است، ولی فیض اعم بسته نیست. از این گذشته، حضرت موسی و عیسی (علیهماالسلام) قرآن را که در اختیار ماست نداشتند.
📚 در محضر #بهجت، ج۲، ص۲۵۱
@Nardebane_feghahat
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 مشکل این است که اختیارا نمیخواهیم سلمان و ابوذر شویم!
#آیت_الله_بهجت
@Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ صحیفه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی در کلام رهبر انقلاب (94/4/10)
@Nardebane_feghahat
✔️ حکیم ابوالقاسم فردوسی:
اگر چشم داری به دیگر سرای
به نزد نبی و علی گیر جای
🔹 و در اشعار دیگری چنین سروده:
منم بنده اهل بیت نبی
ستاینده خاک پای وصی
منم بنده هر دو تا رستخیز
اگر شه کند پیکرم ریز ریز
بر این زادم و هم بر این بگذرم
چنان دان که خاک پیِ حیدرم
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (3)
✔️ آیت الله شمس(ره):
🔹 ایـن مســأله نــزد همــه آقایــان معلــوم بــود کــه افــراد بــه منظــور فهمیــدنِ آرایِ حــاج شــیخ {علامه غــروی اصفهانــی} بــه آیــتالله میلانی رجـوع میکردنـد. جـز ایشـان کسـی در حـوزه علمیـه نجــف نبــود کــه بتوانــد از کلمــات حــاج شــیخ ســر درآورد!
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
🔸 دو حدیث نبوی و صادقی داریم. رسول اکرم فرمودهاند: «لا تنظروا الی کثرة صلوتهم و صومهم و کثرة الحج و المعروف و طنطنتهم باللیل و لکن انظروا الی صدق الحدیث و اداء الامانة»
از حضرت صادق حدیثی نقل شده که تفسیر حدیث بالا است. میفرماید: «لا تنظروا الی طول رکوع الرجل و سجوده فان ذلک شیء إعتاده فلو ترکه استوحش لذلک، ولکن انظروا الی صدق حدیثه و اداء امانته»
[ به طول رکوع و سجودِ کسی نگاه نکنید که آن ، چیزی است که او بدان عادت کرده و اگر بخواهد آن را ترک کند وحشت میکند]
🔹 این حدیث خود دلالت میکند که عادت، ارزش اخلاقی یک کار را از میان میبرد و نمیتواند ملاکِ انسانیت و ایمان باشد. اینها هم میگویند هر چیزی - و لو بهترین کارها و فضائل انسانی باشد - همینقدر که بصورت عادت درآمد ارزش خود را از دست میدهد زیرا در این صورت، آن ملکه است که بر انسان حکم میکند، آن عادت است که طبیعت ثانوی است و بر انسان حکم میکند چه عقل بپسندد و چه نپسندد. کانت و روسو سردسته این مکتب هستند.
📚 تعلیم و تربیت در اسلام، مطهری، مرتضی ص82
@Nardebane_feghahat
✔️ قرض از عقود تملیکی است
🔹 «عقد قرض» از «عقود تملیکی» است، یعنی بهمحضِ وقوع عقد، قرضدهنده، مال را به قرضگیرنده تملیک میکند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری
۱۳۸۶/۱۱/۱۵
🔸 مسأله چهارم در بابِ وقف این است که آیا وقف از عقود است یا از ایقاعات؟ آیا مثل نکاح است یا مثل طلاق؟ آنکه قبول میخواهد، اسمش را میگذاریم «عقود» و آنکه قبول نمیخواهد، اسمش را میگذاریم «ایقاع». حالا این وقف از عقود است یا از ایقاعات؟
1⃣ مشهور گفتهاند از «ایقاعات» است برای اینکه قبول نمیخواهد، همین مقدار که گفت «وقفتُ»، این سلب ملکیّت میشود، یا حبس الملکیّة میشود و دیگر نمیتواند در مال تصرف بکند، مثل همان وقت که بگوید «هی طالق» که دیگر زنش نیست، اینجا هم که میگوید «وقفت للّه» دیگر این مالش نیست. پس از ایقاعات است.
2⃣ بعضی فرمودهاند «یشترط فیه القبض» و آن قبض به منزلهی «قبول» است. اگر مسجدی را وقف بکند ولو اینکه آن مسجد را هم بسازد، زمین را وقف کرده، اما هنوز کسی در آن نماز نخوانده این میتواند این زمین را خراب بکند و ملک خودش باشد، بفروشد و امثال اینها. میگویند تا قبض نشود، وقف مسجّل نمیشود، لذا مثلاً اگر وقف کند که به اولاد بدهد، اما نمیدهد تا میمیرد، این ملک به ارث به فرزندان میرسد چون «یشترط فیه القبض». این هم همان قبلتُ است و قبلت، قبض است، پس {وقف} عقد است {این دو قول در مسأله وجود دارد}...
#فقه
#وقف
@Nardebane_feghahat