✅ «اباحه» از نظر امام خمینی «حکم وضعی» است، نه حکم تکلیفی
✔️ درس خارج اصول استاد سید مجتبی نورمفیدی
۱۳۸۸/۱۰/۲۳
🔹 امام خمینی معتقدند که اباحه یک حکم وضعی است؛ بدین جهت که حکم تکلیفی از نظر ایشان عبارت است از حکمی که متضمن بعث و زجر است، اما اباحه متضمن بعث و زجر نیست. اگر ملاک حکم تکلیفی این باشد دیگر چرا اباحه از اقسام حکم تکلیفی قرار بگیرد؟ اگر گفتیم هر حکمی غیر از حکم تکلیفی از اقسام حکم وضعی است، اباحه هم از اقسام حکم وضعی قرار میگیرد.
#اصول
#حکم_وضعی
#حکم_تکلیفی
@Nardebane_feghahat
✅ «برخی از اموری که امروزه از ضروریات مذهب شمرده میشود، در زمانِ قدما غلو دانسته میشده است»
✔️ علامه مامقانی(ره):
🔹 «أنّ الرمي بالغلو في كلمات الأوائل لا يعتنى به،لما مرّ في الفوائد و الأثناء مراراً من أنّ القدماء كانوا يرمون بالغلو بمجرّد القول بمنقبة للأئمّة (عليهمالسلام) هي الآن من الضروريّات عند أهل المذهب، كما لا يخفى على الخبير بأحوالهم.»
📚 تنقيح المقال في علم الرجال، المامقاني، الشيخ عبد الله ج22 ص136
@Nardebane_feghahat
🔹 «کریستف لوکزنبرگ» یک مورّخ و زبانشناس آلمانیِ زبانهای عربی و سامی است. شهرت او برای کتاب «خوانش سریانی-آرامی قرآن» است. او در این کتاب با تکیه بر زبانشناسی تاریخی به این فرض میپردازد که کلمات قرآن ریشههای سریانی دارند و با برگرداندن برخی آیات به زبان سریانی بدون تفسیر میتوان ترجمهٔ درستتری بهدست آورد.
🔸 به عنوانِ مثال، کلمه «حور» بدون اعراب در زبان آرامی به معنای «انگور» استعمال میشده است. لذا اگر کلمات بدون در نظر گرفتنِ حرکاتِ اعرابی نوشته شود، ممکن است معنای بعضی از کلمات تغییر یابد.
🔹 در مورد پذیرش یا عدم پذیرشِ دیدگاههای ایشان، بین صاحبنظران اختلافنظر وجود دارد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (14)
✔️ آیت الله موسوی اردبیلی(ره):
🔹 نظر ما این بـود کــه آقـای میلانی أدق از مرحوم آقای خویی است. آنوقتهــا که در نجــف بودیــم، اینطور فکر میکردم.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرحوم_آیتالله_میلانی (27)
✔️ آیت الله وحید خراسانی (حفظهالله):
🔹 تمـام افـکارِ نائینـی، تمـام أنظارِ مرحـوم اصفهانـی، همـه در دسـت مرحوم میلانی بـود، اینها را اهلش میفهمنـد!
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ آیتالله شبیری زنجانی:
🔹 از مرحوم آقا حاج میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم: تقیزاده که از رجالِ سیاسی و علمیِ ایران است، میگفته: من سه مرتبه از اول تا آخر کتابِ «السماء و العالم» بحارالأنوار را خواندهام. این نشانۀ اعتنای آنها به کتاب بحارالأنوار مجلسی است.
📚 جرعهای از دریا ج3 ص255
@Nardebane_feghahat
✔️ اقسام تشبیه: «مفصل، موکد، مجمل، بلیغ»
🔹 تشبیه مفصل: تشبیهی که در آن وجه شبه آورده شده است:
«أنتَ کَبَحرٍ فی الجودِ و الکرم»
🔸 تشبیه مؤکد: تشبیهی که در آن ادات تشبیه حذف شده است:
«أنت بحر فی الجود و الکرم»
🔹 تشبیه مجمل: تشبیهی که در آن وجه شبه حذف شده است:
«أنت کبحرٍ»
🔸 تشبیه بلیغ: تشبیهی که در آن هم وجه شبه و هم ادات تشبیه حذف شده است:
«أنتَ بَحر»
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
57.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ نقد و بررسی نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
استاد محمود مروارید
۲۶ اردیبهشت ۹۵
@Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیتالله جوادی آملی
74/01/23
🔹... از آن طرف شرحِ مقاصدِ سعد تفتازانی را میبینید كه دستش به هر چه كه رسيد، نقل كرد و نسبت به مرحوم خواجه (رضوان الله عليه) هم گفت كه او اباطيل را ياری كرده است و او نصير دين نبود ـ معاذاللهـ و نصيرِ اباطيل بود!
@Nardebane_feghahat
🔹 «قضیه مهمله» اصطلاحی در علم منطق است که به قضیهای که دارای موضوع کلی است اما فاقدِ سور (کم) است اطلاق میشود. قضیه مهمله را در قوهی موجبهٔ جزئیه لحاظ کردهاند. اما این لحاظ منطقی است و لزوماً بر اساس قواعد محاوره نمیباشد.
🔸 مثالِ قضیه مهمله: انسانها عجولند (که در آن به اینکه همه یا بعضی از انسانها عجولند اشاره نشدهاست) یا پرندهها لب ندارند (که اشاره به اینکه برخی یا هیچیک پرنده در این حکم داخلند نمیکند)
#منطق
@Nardebane_feghahat
✔️ آیتالله حسن زاده آملی:
🔸 ادب یعنی نگاهداشتِ حدّ هر چیز. به همین لحاظ، علوم ادبی را «علوم ادبی» نامیدهاند، چون حافظ و نگهدار حدودِ معارف مربوط به خودند و هر رشتهای از علوم ادبی، میزانی برای نگاهداشتِ حدّ معارفِ خود است...»
📚 انسان و قرآن، حسن حسن زاده آملی ص53
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد مرتضی مطهری(ره):
🔹 «من به جوانان و طرفدارانِ اسلام هشدار میدهم که خیال نکنند راه حفظِ معتقدات اسلامی جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو میشود پاسداری کرد و آن علم است و آزادیدادن به افکار مختلف و مواجهه صریح و روشن با آنها.»
@Nardebane_feghahat
✔️ دروغگويیِ مردان خدا!
🔹 «آکوئیناس» -از فیلسوفان مشهورِ قرون وسطیٰ- به کشیش ها فلسفه میآموخت. روزی یکی از کشیشانِ حاضر در کلاس به بیرون اشاره کرد و صدا زد: «استاد! نگاه کنید! گاوی در آسمان پرواز می کند!»
🔸 آکوئیناس که بدن چاقی داشت، با شنیدن این سخن به زور از جا برخاست و خود را به بالکن رساند و به آسمان خیره شد تا آن «گاو آسمان پیما» را ببیند!
🔹 در این حال کشیشها خنده کنان به استادشان گفتند: «شما چه فیلسوفی هستید که به یک امر محال این قدر ترتیب اثر دادید و خود را با این زحمت به بالکن رسانده و چشم بر آسمان دوختید؟!»
آکوئینی پاسخ داد: در ذهن من پروازِ یک گاو در آسمان محال است، ولی دروغگفتنِ یک کشیش محالتر!
@Nardebane_feghahat
✔️ عیسی گفت: «شمشیر خود را غلاف کن، زیرا هرکه شمشیر گیرد، به شمشیر هلاک گردد»
📚 انجیل متی ۲۶: ۵۲
@Nardebane_feghahat
✅ به عقیده مرحوم ملا آقای دربندی، «آلوسی - صاحب تفسیر روح المعانی» مستبصر از دنیا رفته است
✔️ مرحوم فاضل دربندی(ره):
🔹 و ظنّ این احقر بر این است بلکه ظنِّ متاخم به علم است که «مفتی آلوسی» مستبصر از دنیا ارتحال نمود.
📚 جواهر الایقان
@Nardebane_feghahat
✔️ جمله مبالغهآمیز آلوسی در مورد سید کاظم رشتی!
🔹 محمود آلوسی -مفتی بغداد و صاحب «مقامات آلوسیه» و «تفسیر روح المعانی» درباره سید کاظم رشتی گفته است:
«اگر سید کاظم رشتی در زمانی میزیست که ممکن بود نبی مرسل و پیغمبری باشد، من اول مَنْ آمن بودم (یعنی اولین نفری بودم که به او ایمان میآوردم) زیرا شرایط لازم به اخلاق و علم کثیر و عمل به سجایای معنوی در شخص او موجود است»!
@Nardebane_feghahat
✔️ حضورِ «علیرضا پاشا» در جلسهٔ درس «آلوسی»
🔹 گفتهاند كه: آلوسی در «مدرسه نجيبیّه بغداد» به تدريس میپرداخت و «علیرضا پاشا» (والی بغداد) در درس او حاضر میشد.
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیتالله سید احمد مددی
93/12/21
🔹 دو امامِ متأخرِ ما در سامرا بودهاند. سامراء در زمان امام هادی (ع) درست شد. اوایلِ قرن 3 یعنی حدوداً سال 228 سامراء را تکمیل کردند. در بغداد بعد از اینکه برامکه قلع و قمع شدند، مقدار زیادی ترکها نفوذ کردند و مشکلاتی برای پایتخت ایجاد کرند. لذا متوکّل تصمیم گرفت پایتخت را به سامراء ببرد، چون شهرِ تازه تأسیسی و زیبایی بود به آن «سُرّ من رأیٰ» گفتند یعنی «هر کسی ببیند، شاد شود» اما بعد که خراب شد، گفتند: «ساء مَن رأیٰ» و سپس به «سامراء» تبدیل شد.
🔸 این دو امام چون تحتِنظر بودند، شیعیان حساب و کتاب را در بغداد انجام میدادند، ولی برای دیدنِ خودِ امام به سامرا میرفتند و چون حضرت تحتِنظر بودند، هفتهای یکبار میرفتند دستگاهِ خلافت و اعلامِ حضور میکردند و شیعیان در این فرصت در دو طرف مسیر میایستادند تا حضرت را ملاقات کنند. در روایت آمده: «اگر ایستادید، به ما اشاره نکنید چون مشکل ایجاد میشود»
🔹 دلیلِ اینکه برخی راویانِ از حضرت(ع) را نمیشناسیم، این است که بعضاً حاضرین در آنجا از عوامِ شیعه بودهاند که در آن روز تصادفاً سامراء بودند.
@Nardebane_feghahat