🔸 مدتها قبل مداح بزرگواری (رحمة الله علیه) اشعاری که متضمن عباراتی مانندِ «حسین اللهی و زینب اللهی» بود، به کار میبرد. حتماً خاطرتان هست که برخی فقها مقابلِ این عبارات موضع گرفتند.
🔹 بحث بر سر این نیست که ایشان واقعاً چنین عقیدهای داشته یا خیر (قطعاً نداشته)، اما نکته مهم آن جاست که نگذاریم این نوع تفکر شکل بگیرد و هجمهها علیه مکتب تشیع چندین برابر شود.
🔸 در آن دوران متأسفانه بهانه برای عدهای فراهم شد که به نهاد مرجعیت توهین نمایند (هرچند که گاهی تندرویها از هر دو طرف رخ میداد.) خلاصه کلام آنکه: باید مقلّد مراجع باشیم، نه مقلّد مداحان.
🔹 خاطرم هست که سالیان اول طلبگی وارد جلسهای شدم و سخنران داشت میگفت: «لا إله إلا علی»!! یا میگفت: «پیامبر در معراج به جایی رسید که بین او و خدا یک پرده فاصله بود. نمیدانست چه بکند! آیا پرده را کنار بزند یا نه! نهایتاً پرده را کنار زد و دید علی بن ابی طالب آن سمت نشسته است!» هنوز نمیدانم که چرا تا پایان آن جلسه نشستم، لکن یقین دارم که اگر «احمد بن محمد بن عیسی» زنده بود، شاید خیلی از ماها را از قم اخراج مینمود. رحمة الله علیه رحمة واسعة. جایش خالی است...
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
◾️ إنا للّٰه وإنَّا إليه راجعون
ساعاتی پیش، مرجع بزرگوار حضرت آيت الله سيد محمد سعيد حكيم (ره) به ملکوت أعلی پیوست.
@Nardebane_feghahat
31.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ موضع فقها و مراجع شیعه در ماجرای دکتر شریعتی و سید محمد حسین فضل الله
@Nardebane_feghahat
✔️ صاحب معالم (رضوان اللّه علیه):
🔹 «العدالة» هي ملكة في النفس تمنعها عن فعل الكبائر و الإصرار على الصغائر و منافيات المروة.
🔸 و إعتبار هذا الشرط (فی الراوی) هو المشهور بين الأصحاب أيضا، و ظاهر جماعة من متأخريهم الميل إلى العمل بخبر مجهول الحال، كما ذهب إليه بعض العامة...
🔹 و القول بإشتراط العدالة عندي هو الأقرب.
📚 معالم الدين و ملاذ المجتهدين؛ص200 و 201
#اصول
#رجال
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم محدث نوری (ره) معتقد بوده که هر کسی که «احمد بن محمد بن عیسی» از او نقل نماید، ثقه محسوب میشود:
🔹 و امّا ياسين الضرير الزيات البصري: ...و يروي عنه أحمد بن محمّد بن عيسى المعلوم حاله في التثبّت في النقل...
📚 خاتمة مستدرك الوسائل ج5 ص375
#رجال
@Nardebane_feghahat
21.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ بیانات مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی (قدس سره)
🔹 معرفی اجمالی ابورافع و علی بن ابیرافع
🔸 اولین کسی که در علم فقه نوشت، چه کسی بود؟ اهل سنت چه عقیدهای دارند؟
🔹 موضوع علم فقه چیست؟
🔸 تقسیم فقه به عبادات و معاملات و سیاسات و احکام
🔹 فرق عبادات و معاملات چیست؟
🔸 ادله و مدارک احکام در نزد شیعه، حنفیها، حنابله، مالکیها و شافعیه
🔹 غنیترین مذهب از حیث نگارش کتاب در علم فقه
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #خوانساری (رضوان الله تعالی علیه):
🔹 إن صلاة الجمعة هي صلاة الظهر في الحقيقة غاية الأمر سقط الركعتان فيها لمكان الخطبتين.
📚 جامع المدارک ج1 ص517
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله #جوادی_آملی
1398/09/03
(در دیدار جمعی از فرماندهان ناجا)
🔹 نامهاي وجود مبارک حضرت امير (علیه السلام) براي مردم مصر نوشت، فرمود این که بگوييد «ما رهبري به نام علي بن ابيطالب داريم و استانداري به نام مالک اشتر داريم» اينها کافي نيست «مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه»؛ کشوري که به خواب برود، دشمن نمي خوابد «مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه» او مورد خواب قرار نمي گيرد، دشمن بيدار است. شما حق خواب نداريد! پس چکار کنيد؟ «لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَارا أَوْ مَضْمَضَةً»، کسي که وضو مي گيرد مستحب است که آب را مضمضه بکند، آب را که نمي خورد در دهان مضمضمه مي کند؛ فرمود اين خواب را در چشم خود مضمضه کنيد فرو نبريد، «لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَارا أَوْ مَضْمَضَةً».
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد تقی حكيم:
🔸 متى دار الأمر بين التعيين و التخيير في الحجّيّة، تعيّن الأخذ بما هو محتمل التعيين، للقطع بحجّيّته و الشك في حجّيّة الطرف الآخر، و الشك في الحجّيّة كاف للقطع بعدمها.
📚 الأصول العامّة للفقه المقارن ص۶۵۵ و ۶۵۶
#اصول
@Nardebane_feghahat
🔸 میگویند: شخصی را در اصفهان به جُرمِ بارِ باروت دستگیر کردند. او گفت اینها سیاه دانه است و باروت نیست. بنا شد بخشی از آن را جلویش آتش بزنند تا نتواند انکار نماید. وقتی باروتها را آتش زدند، گفت: دیدید که سیاه دانه بود.
🔹 دیدم که استاد محمد باقر ملکیان (حفظه الله) در جایی فرمودهاند: «برخی بر بیثمری شیوه فهرستی اصرار دارند، اما در حرفهایشان همان تحلیل فهرستی را قائل میشوند. به گمانم فقط در اصطلاح شیوه فهرستی با سیدنا الاستاد مددی مناقشه دارند، به قول علماء نزاع لفظی است».
🔸 نکته دیگری که مناسب دیدم عرض نمایم آن است که شنیدم طلبهای میگفت: کتابِ «تجرید الإعتقاد» برای ۷۰۰ سال پیش است! چرا باید هنوز بر خواندن آن اصرار داشته باشیم؟!
✅ در پاسخ عرض میکنم که بزرگوار! مگر ربِ گوجه فرنگی است که تاریخِ مصرف داشته باشد؟! مگر خودِ شما دنبال کلام ارسطو نیستی که برای چند هزار سال پیش است؟!
بحث بر سر این مسائل نیست؛ بحث بر سر آن است که کتاب تجرید الإعتقاد کتاب محکمی است، البته باید تجرید را پیش شخصی خواند که مبانیِ کلامی در دستش باشد.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه حضرت آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی)
1398/10/22
🔸 مرحوم آقای #نائینی اعتقاد داشتند که واضع الفاظ خداست، به این آیه تمسک کردند: «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا» غیر از ایشان هم دارند در بین علمای اهل سنت. در کتبی که در ادبیات نوشته شده، عده ای از اهل سنت هم قائلند که واضع خداست.
🔹 لکن مراد از آیه این نیست. نه، توجه نشده. مراد این است که این قدرت را در ذات انسان، یکی در حقیقت وجودی انسان و یکی هم در مرحله وجود، «علّم الآدم الاسماء،» آدم مرحله وجودی انسان است پس در ذات، این قدرت قرار داده شده، این قدرت را با الفاظ بیان میکند و همین طور هم هست، واقعش همین طور است...
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ «عام الجماعة» چه سالی است؟
🔹 عام الجماعة هو العام الذي تنازل فيه الحسن بن علي (علیه السلام) عن الخلافة لمعاوية بن أبي سفيان عام 41 هـ - 661م، وسمي "عام الجماعة" بسبب اجتماع الناس على معاوية.
@Nardebane_feghahat