eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) یا یکی از پیغمبران گذشته (علیهم‌السلام) با اصحاب خود در بیابان، از تپه‌ای بالا می‌رفتند و اصحاب با صدای بلند تکبیر و تهلیل می‌گفتند، آن حضرت فرمود: «أَرْجِعُوا أَصْواتَکمْ، فَإِنهُ قَرِیبٌ سَمِیعٌ، فَإِنکمْ لا تُنادُونَ بَعِیداً وَ لا أَبْکمَ؛ آهسته بگویید، زیرا خدا نزدیک و شنوا است، شما که خدای دور و یا ناشنوا را صدا نمی‌زنید». 🔸 در اسلامبول، خطیبی بعد از خطبه و ترغیب به جنگ و اینکه امیرالمؤمنین «رشاد»، قامَ بِنَفْسِهِ إِلَی الْجِهادِ (خود در جبهه‌­ی جنگ حضور به هم رسانیده است) برای نصرت اسلام و پیروزی مسلمان‌ها دعا کرد، و اهل مجلس مثل صدای زنبور آمین گفتند، نه با صدای بلند و نه خیلی آهسته، بلکه با صدای متوسط. در قرآن کریم هم می‌فرماید: «وَ لاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِک وَ لاَ تُخَافِتْ بِهَا وَ ابْتَغِ بَینَ ذَ لِک سَبِیلاً؛ نمازت نه را بلند بخوان، و نه آهسته [و با صدای بدون جوهره]، بلکه راهی بین آن دو را بجوی». 🔹 در روایات نیز بنده ندیده‌ام که صدای بلند مطلوب باشد، بلکه عکس آن را دیده‌ام. 📚 در محضر بهجت، ج2 ص10 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 96/10/06 🔹 درباره آفرینش گیاهان هم فرمود: ﴿اَ فَرَاَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ﴾، روایتی را زمخشری از وجود مبارک پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل می‌کند (البته دیگران هم دارند) که پیغمبر فرمود نگویید ما زرع کردیم، بگویید ما حرث کردیم، چون قرآن می‌گوید زرع برای خداست، شما هم حرث می‌کنید، ﴿اَ فَرَاَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ ٭ اَ اَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ اَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ﴾. حرث این است که یک کشاورز مقداری این بذرها را از انبار می‌آورد زمین، بعد از شیار کردن، به دل خاک می‌سپارد، همین! زرع آن است که مُرده را زنده می‌کند. این حبه گندم که مُرده است و جماد است این را زنده می‌کند، یک قسمت به نام ریشه به زمین می‌دهد، یک قسمت به نام خوشه به بالا می‌آورد، این را سرسبز می‌کند. 🔸 شما حارث هستید، نه زارع. ما هستیم که به مرده روح می‌دهیم. 🔹 آیه می‌گوید که زارع حقیقی خداست، فرمود: ﴿اَ فَرَاَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ ٭ اَ اَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ اَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ﴾ 🔸 این روایت هم در بحث‌های قبلی اشاره شد که برای کشاورزان مستحب است موقعی که می‌خواهند کشاروزی کنند یک مقدار گندم یا برنج یا هر چه هست را به دست می‌گیرند، رو به قبله می‌ایستند این جمله قرآن را می‌خوانند: ﴿اَ فَرَاَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ ٭ اَ اَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ اَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ﴾، بعد این را به زمین می‌پاشند. این یقیناً بی‌اثر نیست. 🔹 غرض این است که خود انسان همان طوری که در امناء از این نطفه هیچ خبری ندارد که آیا پسر است یا دختر؟! هیچ خبری ندارد؛ از این زرع هم، از این حبه گندم هم هیچ خبری ندارد که به چه صورت درمی‌آید؟ ﴿اَ فَرَاَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ ٭ اَ اَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ اَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ﴾ @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 96/10/10 🔹 «در بخش کشاورزی، زارع حقیقی الله است. کار شما فقط حرث است؛ یعنی نقل و انتقال بذر از انبار به مزرعه، همین! چه اینکه کار پدران إمناء است: «نقل المنی من موضع الی موضع». آن‎که منی را خلق می‌کند، ﴿أَ فَرَأَیْتُم ما تُمْنُونَ ٭ أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ﴾. کار کشاورز حرث است نه زرع، ﴿أَ فَرَأَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ ٭ أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ﴾. در جریان باران که اصلاً شما سهمی ندارید. نه در تابش آفتاب سهمی دارید، نه در آماده بودنِ دریا برای تبخیر سهمی دارید، نه بالا رفتن و تبدیل بخار به ابر سهمی دارید، نه در باردار کردن ابرها سهمی دارید، نه در سوق دادن ابرها سهمی دارید، ...» @Nardebane_feghahat
🔹 یادش بخیر! روزگاری در سیوطی می‌خواندیم: « و لاضطرارٍ أو تناسبٍ صُرِف ذو المنع و المصروف قد لاینصرف» یا گاهی اساتید می‌گفتند که فصل به اجنبی فقط در ضرورت شعری جایز است و در غیر آن صحیح نیست. یا گاهی شعر امرؤالقیس را می‌خواندند که گفته: «یومَ دخلتُ الخدرَ خدر عُنیزةٍ فقالت لک الوَیْلات انّک مُرجلی» بعد تذکر می دادند که: هرچند «عُنیزة» غیرمنصرف می‌باشد (علمیت+تأنیث) اما به دلیل ضروررتِ شعری، منوَّن (دارای تنوین) شده است. 🔸 بحث «ضرورت شعری» همین‌طور بی‌اساس نیست که برخی فکر کنند که «چون قافیه تنگ آید، شاعر به جفنگ آید»! کتب متعددی در این زمینه نوشته شده است. تفاسیر و تبیین‌های گوناگونی در مورد ضرورت شعری وجود دارد که اگر کسی مایل باشد، می‌تواند کتب مربوطه را مطالعه نماید. همچنین برای ضرورت شعری، باید شخص با اوزان عروضی شعر آشنا باشد. 🔹 تعدادِ کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده، کم نیست و البته شاید لازم نباشد کسی وقتش را خیلی روی این مسائل بگذارد، همین اندازه که اطلاعاتش را در این زمینه تقویت نماید، کافی است. مثلاً کتاب ضرائر الشعر این عصفور را یک نگاهی بیندازد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔹 ليس في الأسماء اسمٌ آخِرُه واوٌ و أوَّله واوٌ إلا الوَاو. 📚 تاج العروس ج20 ص300 @Nardebane_feghahat
🔹 امام خمینی و آیت الله خویی «مقدمه واجب» را واجب نمی‌دانند مطلقاً. ◾️ نکته: واضح است که مراد، وجوبِ مولویِ غیری است (وجوبِ ارشادی اصلاً محل بحث نیست) 🔸 شیخ انصاری معتقد است که مقدمه واجب، در صورتی وجوبِ مولویِ غیری دارد که قصد إیصال إلی ذی المقدمه باشد. 🔹 آخوند خراسانی قائل به وجوبِ مقدمه است مطلقاً. @Nardebane_feghahat
🔸 «معانی القرآن» یکی از کهن‌ترین آثار ادبیِ باقی مانده از مکتب کوفه می‌باشد. در واقع، «معانی القرآن» تقریراتِ مجالسِ تدریسِ فرّاء بوده که از سال 202 تا 204 هجری در مسجدی در بغداد گفته می‌شده و «سِمَّری» آن‌ها را مکتوب نموده است. چنان‌که فهمیده می‌شود، در آغازِ این جلسات، شخصی چند آیه از قرآن را قرائت می‌نموده و سپس «فراء» با تکیه بر حافظه و بدون در اختیار داشتنِ کتابی، مباحث خود را املاء می‌کرده است. 🔹 در تفسیر «معانی القرآن» شاید بالغ بر 80 نقل از کلبی با سلسله سند موجود باشد. 🔸 جالب است که برخی ابیاتی را که فراء در «معانی القرآن» آورده، از منفردات اوست و دیگران، همگی از او نقل نموده‌اند و به شخصی نسبت پیدا نکرده است! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1396/12/21 🔸 یکی از مقدمات بحث قاعده میسور همین است که مثلاً اگر شما ده تا امر داشتی، یکی را معذور شدید، نُه تای دیگرش را انجام بدهید. 🔹 قاعده میسور ثابت نیست. ما قاعده میسور را قبول نداریم. 🔸 یکی از ادله ما هم که قاعده میسور ثابت نیست همین است. تکلیف خورده به 10 تا. یکی معسور شد، چه دلیل هست که 9 تا را انجام بدهیم؟! باید امر جدید بیاید. @Nardebane_feghahat
🔹 حضرت آیت الله (مدظله) معتقدند که ترضّی و ترحّم در عبارات مرحوم صدوق، فقط به جهت برای بیان تشیع آن شخص از اساتیدش محسوب می‌شود، زیرا برخی از استادانِ شیخ صدوق، شیعه نبوده‌اند و ایشان هم گاهی از آن‌ها نقلِ روایت داشته. 🔸 خلاصه آنکه: ترضّی‌ ایشان، فقط ناظر به تشیع استادش می‌باشد (نه مطلبی بالاتر از آن!) @Nardebane_feghahat
✳️ سوزاندن گندمِ احتکار شده! 🔸 ابن حزم اندلسی در کتاب «المحلی» از ابوالحکم روایت کرده است که: «إن علی بن ابی طالب أحرق طعاماً إحتکر بمائه ألف» علی بن ابی طالب گندمی را که قیمت آن صدهزار درهم بود و احتکار شده بود، سوزانید. 🔹 این روایت را هرچند ابن حرم اندلسی (بزرگِ فرقه ظاهریه اهل سنت) آورده، ولی متاسفانه می‌بینیم که در کتب فقهی شیعه هم راه پیدا کرده است! در حالی که با أدنیٰ تأملی می‌توان به ساختگی‌بودنِ این قبیل روایات پی برد. 🔸 اولاً که: این مطلب سندِ شیعی ندارد. ثانیاً: ابن حزم اندلسی حاکم‌زاده است و به چنین مطالبی نیاز داشته است یا حداقل بی‌رغبت نبوده. ثالثاً: این چه نسبتی است که به امیرالمومنین (سلام الله علیه) داده شده؟! چرا باید این مقدار گندم را سوزاند و در اختیار مردم که به آن احتیاج دارند، قرار نداد؟! آن هم در آن دوران که اگر سوزانده شود، دسترسی به گندم به آن راحتی نیست. مثل امروز نیست که بالأخره بتوان از دورترین نقاط به برخی مواد غذایی دسترسی پیدا کرد. 🔹 به این نکته توجه داشته باشیم که برخی برای توجیهِ عملکردِ خود نیاز دارند که اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را طوری معرفی کنند که رفتارشان زیرِ سوال نرود! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔹 فکر کنم سال 1348 بود، ‎‌یک نوارِ سرود از حسینیه ارشاد برایم فرستادند. در این نوار اشعار زیبایی در مدح ‎‌امام هشتم (ع) دکلمه شده بود و سرانجام گروهی از جوانان، قطعاتی را در مدح حضرت ‎‌رسول(ص) و همچنین کعبه به صورت کُر اجرا کرده بودند. در واقع این اولین قطعه ‌‌‎‌موسیقی بود که با محتوای مذهبی و به صورت کُر در یک حسینیه اجرا شده بود. ‎‌همان موقع در سفری به لبنان این نوار را با خود برده بودم. دایی‌‌جان (آقا موسی صدر) خیلی خوشحال‎ ‎‌شدند و گفتند بالاخره هنر و موسیقی دارد در پناه امام حسین و حسینیه، خود را از ‌‎چنگال جمود نجات می‌ دهد. بعد ادامه دادند ان‌شاءالله یواش یواش هنرهای زیبا در خدمت مذهب قرار گیرد. 🔸 قبلاً هم ‌‎جایی دیگر گفته بودم که ایشان به مناسبتی گفتند، موسیقی وقتی دید مورد ستم و ‌‎‌بی‌مهری متولیان مذهب قرار می‌گیرد به زیر عبای امام حسین پناه برد و در نوحه‌ها و تعزیه‌ها و مرثیه‌‌ها و مداحی‌‌ها خود را حفظ کرد و به این ترتیب ده‌‌ها و بلکه صدها سال سینه به سینه گشت تا امروز به دست ما رسیده است. 📚 خاطرات سیاسی-اجتماعی دکتر صادق طباطبایی ج ۲ ص۳۶-۳۷و ۴۲ @Nardebane_feghahat
✔️ از آیت الل‍ه سید محمد روحانی نقل شده که گفته‌اند: 🔸 «طلبه‌ای که می‌خواهد مجتهد گردد، باید پس از خواندن عمیق رسائل و مکاسب و کفایه، یک دوره خارج اصول را با مراجعه به آراء اعاظم و خارج مکاسب محرّمه و بیع و خیارات و یک یا دو کتاب از ابواب عبادات را درس بگیرد و خوب زحمت بکشد تا به فعلیّت برسد». @Nardebane_feghahat