eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
49 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ عن زين العابدين(عليه السلام) أنه قال: أقبل أعرابي إلى المدينة فلما صار قرب المدينة خضخض(1) و دخل على الحسين (عليه السلام) و هو جنب. 🔸 فقال له: يا أعرابي أما تستحيي تدخل إلي إمامك وأنت جنب؟ أنتم معاشر العرب إذا خلوتم خضخضتم! 🔹 فقال الاعرابي: قد بلغت حاجتي فيما جئت له. فخرج من عنده فاغتسل و رجع إليه فسأله عما كان في قلبه. (1) الخضخضة: الإستمناء بالید 📚 وسائل الشیعة ج2 ص193 @Nardebane_feghahat
✔️ استاد محمد قائینی: 🔹 شرعی بودن سیره وابسته به تقریر شارع است. تقریر غیر از سکوت است و باید در زمان حضور امام باشد؛ بنابراین سیره نمی‌تواند دلیل بر حجیت سیره عقلاء بر احکام نوپیدای کنونی باشد. @Nardebane_feghahat
✔️ تفسیر آیت الله جوادی آملی 1399/01/11 🔹 وقتی در محضر امام صادق(صلوات الله و سلامه علیهم و علی آبائه و أبنائه الأطیبین) سخنانی حضرت فرمودند، بعضی از صحابه و شاگردان عرض کردند عجب جواهری ما از شما شنیدیم، فرمود حیفت نیامد که این مطالب را به جواهر تشبیه کردی؟ «هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَر» {المناقب، ابن شهر آشوب ج4, ص248} طلا یک سنگ زردی است، نقره یک سنگ سفیدی است، منتها دورانی بر آن گذشت زیبا شد؛ از حجریّت به نباتیّت بار نیافت این هنوز جماد است سنگ است، این معارف بلند را به سنگ تشبیه کردی؟ حیفت نیامد؟! @Nardebane_feghahat
✳️ أخذ اجرت بر اذان و تعلیمِ قرآن 🔹 وَ أَتَى رَجُلٌ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (ع‏) فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ اللَّهِ إِنِّی لَأُحِبُّکَ فَقَالَ لَهُ وَ لَکِنِّی أُبْغِضُکَ قَالَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّکَ تَبْغِی فِی‏ الْأَذَانِ‏ کَسْباً وَ تَأْخُذُ عَلَى تَعْلِیمِ الْقُرْآنِ أَجْراً. مردی خدمت امیر المومنین رسید و گفت: قسم به خداوند! شما را دوست می دارم، حضرت فرمود: ولی من شما را مبغوض می‌دارم. عرض کرد چرا؟ فرمود: به جهت این که اذان را مایه کسب قرار داده و در برابر تعلیم قرآن اجرت می گیری. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج‏۳، ص۱۷۸ @Nardebane_feghahat
✔️ «قصد وجه» در عبادات به معنای عمل به قصد وجوب یا استحباب است. در موردِ اعتبار یا عدم اعتبار قصد وجه در عبادات، بین فقها اختلاف وجود دارد. عامّه (اهل سنت) قصد وجه را لازم می‌دانند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد مهدی شب زنده‌دار: 🔹 نباید روش علمی موفق سابق خود را فراموش کنیم. اگر کسی الفیه را برای ادبیات حفظ کرد به او نباید بگوییم چرا وقت خودت را تلف می‌کنی؟! برو قرآن یا نهج‌البلاغه حفظ کن. این‌ها باهم تنافی ندارند؛ بله او چند ماه این ادبیات را حفظ می‌کند و در ذهنش هست، قرآن را هم حفظ می‌کند، مگر نمی‌تواند هر دو را حفظ کند بلکه اگر امر دایر شد بین حفظ قرآن و ادبیات به نظر من باید ادبیات را حفظ کند؛ چراکه در قرآن، حدیث و گفتار و نوشتارش به آن نیاز دارد و این بلیه عظیم را که الآن می‌بینیم که یک طلبه‌ای یک عبارت را غلط می‌خواند انسان خجالت می‌کشد. @Nardebane_feghahat
▪️تعزية .. نتقدم بالتعازي لساحة القداسة وولي أمر المسلمين سيدنا ومولانا الحجة بن الحسن صلوات الله عليه وإلى مراجعنا العدول بذكرى استشهاد إمامنا جعفر بن محمد الصادق صلوات الله عليه ولعن الله قاتليه @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید مرتضی مستجابی: 🔸 در قدیم، خیلی از تجّار، کتابِ مکاسب رو می‌خواندند. من یادمه وقتی مرحوم پدر، مکاسب می‌گفتند اقلاً نصف کسانی که در جلسه درس حضور داشتند، بازاری بودند. آنها می‌آمدند احکامِ کسب را یاد بگیرند که بفهمند حلال و حرام چیه. 📚 یاران موافق ص11 @Nardebane_feghahat
✳️ روایتی عجیب و جالب در مورد برخورد حضرت مهدی (عج) با سفیانی 🔹 روایت جالبی است و شاید کمتر با آن مواجه شده باشید. لذا مناسب دیدم که در کانال قرار دهم. 🔸 در این روایت آمده است که سفیانی فرار می‌کند، او را خواهند گرفت و به نزد حضرت می‌آورند. او به حضرت می‌گوید: پسر عمو! (نکته: چون نسب حضرت به هاشم می‌رسد و نسب سفیانی به امیّه) بر من منّت بگذار تا زنده بمانم، و با دشمنانت بجنگم. حضرت در بین اصحاب نشسته و پس از این کلام، حیا می‌کند، مانند حیای زن باکره. سپس می‌فرماید: او را رها کنید! اصحابِ حضرت می‌گویند: ای فرزندِ دخترِ رسول خدا! او را زنده می‌گذاری، در حالی که اولادِ پیامبر(ص) را کشته است؟! ما بر چنین حکمی صبر نخواهیم کرد! (نکته: همان‌طور که می‌دانید سفیانی بسیاری از شیعیان و افرادی که هم‌نام اهل بیت باشند را به قتل خواهد رساند) حضرت می‌فرماید: هر طور که می‌خواهید رفتار کنید! 🔸 آن‌ها را سفیانی را سر می‌بُرند و سرش را به نزد حضرت می‌آورند. وقتی شیعیان سرِ سفیانی را می‌بینند، تهلیل و تکبیر می‌گویند! 🔹 و يمضي هاربا، فيأخذه رجل من الموالي اسمه «صباح» فيأتي به إلى المهدي (عليه‌السلام) وهو يصلي العشاء الآخرة فيبشّره، فيخفّف في الصلاة و يخرج و يكون السفياني قد جعلت عمامته في عنقه و سحب، فيوقفه (بين يديه) فيقول السفياني للمهدي: يا ابن عمّي! مُنّ عَلَيَّ بالحياة أكون (كذا) سيفا بين يديك، و أجاهد أعداءَك، والمهدي جالسٌ بين أصحابه وهو أحيى من عذراء، فيقول: خَلّوه. فيقول أصحاب المهدي: يا ابن بنت رسول الله! تَمُنُّ عليه بالحياة، وقد قتل أولاد رسول الله صلى الله عليه وسلم! ما نَصْبِرُ على ذلك! فيقول: شأنُكُم و إيّاه! إصْنَعوا به ما شئتم. 🔸 و قد كان خلاه و أفلته، فيلحقه صباح في جماعة إلى عند السدرة فيضجعه و يذبحه و يأخذ رأسه، و يأتي به المهدي، فينظر شيعته إلى الرأس فيكبّرون و يهلّلون، و يحمدون الله تعالى على ذلك ثم يأمر المهدي بدفنه» 📚 معجم أحاديث الإمام المهدي، الكوراني العاملي، الشيخ علي ج3 ص95 ✔️ شاید هنوز باورمان نشده باشد فرمایش آیت الله بهجت (رضوان الله علیه) را که می‌فرمود امام زمان (عجل الله فرجه) شروع‌کننده جنگ‌ها نیست، بلکه پایان‌دهنده جنگ‌هاست. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ «کنیه ابوبصیر» 🔹 «أبوبصير» عنوان مشترك بين يحيى بن أبي القاسم وليث بن البختري، وكلاهما من الطبقة الرابعة، وموثّقان. 🔸 ولكن إن وردت رواية عن أبي‌بصير من طريق علي بن أبي حمزة، أو من طريق شعيب العقرقوفي، أو من طريق عبد‌الله بن وضاح فهو يحيى بن أبي القاسم. 🔹 و إن كانت من طريق ابن مسكان، أو أبي جميلة النخاس المفضل بن صالح، وعبد الكريم بن عمرو كرام، وابن بكير، وأبي المغراء، فهو ليث بن البختري. 🔸 و مع الاطلاق متعين في يحيى بن أبي القاسم إذا لم تكن هناك قرينة أخرى مثل قرينة التكرر المتني بأن كان الحديث مرويا في مصدر آخر ومصرح فيه بأنه ليث بن البختري. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج آیت الله مکارم شیرازی ۷۸/۴/۱۰ 🔹 بحث در حیله‌هایی است که برای فرار از ربا مطرح می‌شود. احادیث متعددی وارد شده است که از طریق ضمّ ضمیمه اجازه می‌دهد که از ربا بتوان فرار کرد، یعنی جنسی ارزان قیمت را به مبلغ بالایی بفروشیم و سودی که قرار است از طریق ربا بگیریم را از این طریق به دست آوریم! 🔸 گفتیم این احادیث دارای چند مشکل است. یکی از مشکلات این است که این احادیث با آیات قرآن هماهنگی ندارد و هر حدیثی که با آیات قرآن نسازد مطابق دستور معصومین باید کنار گذاشته شود. 🔹 در قرآن آمده است که ربا خواری ظلم می باشد. واضح است این ظلم که ظلم اقتصادی و اجتماعی است با ضمّ ضمیمه از بین نمی‌رود. آیا یک دستمال یا کبریت یا یک شاخه نبات که به صدها و یا هزاران برابر قیمت فروخته می‌شود موجب می شود که (لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون‌) (بقره / 279) مرتفع شود و موجب می‌شود که ربایی که جنگ با خداست و در سرحد کفر است دیگر ربا نباشد؟! آیا تمامی این شدت و حدت در برابر ربا با ضم ضمیمه‌ای حل می شود؟! @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سبحانی 95/12/22 🔹 تخصیص الکتاب بالکتاب یقیناً جایز است. همچنین است در مورد تخصیص الکتاب بالخبر المتواتر (یعنی آن هم جایز است) 🔸 تخصیص کتاب با خبر محفوف به قرینه که مفید اطمینان و علم است نیز مسلّم می‌باشد. 🔹 تخصیص کتاب با خبر واحد که مجرد از قرینه می‌باشد، محل بحث است. @Nardebane_feghahat