eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5886744165160586470.pdf
8.57M
📚 كتاب مراقد المعارف، جلد 1 @Nardebane_feghahat
4_5886744165160586471.pdf
8.53M
📚 كتاب مراقد المعارف، جلد 2 @Nardebane_feghahat
✔️ شیخ جعفر کاشف الغطاء فرموده: «الفقه باقٍ علی بکارته لا یمسّه أحدٌ الّا أنا و الشّهید و ولدی موسی.» 📚 قصص العلماء ص229 @Nardebane_feghahat
🔹 در عظمت مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطا همین بس که شیخ اعظم انصاری فرموده است: «اگر کسی قواعد اصولی را که شیخ در «کشف الغطاء عن مبهمات شریعة الغراء» مطرح ساخته است به درستی بداند، از نظر من مجتهد است.» 🔸 از کاشف الغطاء نقل است که فرموده: اگر تمام کتابهای فقه را با آب بشویند، من می‌توانم همه ابواب آن را از طهارت تا دیات از حفظ بنویسم. @Nardebane_feghahat
✔️ هر فقیهی که این سه کتاب در نزدش باشد، وظیفه فحص را که بر عهده اوست، انجام داده است: 🔸 قال شيخنا(رحمه الله): وكان فقيه عصره، صاحب جواهر الكلام يقول: من كان عنده جامع المقاصد و الوسائل و الجواهر لايحتاج بعدها الى كتاب آخر للخروج عن عهدة الفحص الواجب على الفقيه في آحاد المسائل الفرعية. 📚 الكنى والألقاب، القمي، الشيخ عباس ج3 ص162 @Nardebane_feghahat
✔️ نقلی جالب از مرحوم کاشف الغطاء 📚 جرعه‌ای از دریا ج۲ ص۳۳۳ @Nardebane_feghahat
4_5893164492728045472.mp3
12.72M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی» 1 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5895419268954067057.pdf
10.27M
✔️ فایل کتاب «شرائع الاسلام جلد اول» @Nardebane_feghahat
4_5895419268954067059.mp3
14.63M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی» 2 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
بیانات آیت الله خامنه ای در آغاز درس خارج فقه ۱۳۷۳/۰۶/۲۰ 🔸 مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی»، از مرحوم آقای «آخوند» نقل می‌کند که ایشان در مجلس استفتائشان می‌فرمودند «هیچ فقیهی نمی‌تواند قبل از دیدن کتاب مستدرک حاجی نوری رحمةاللَّه‌علیه فتوا بدهد.» برای این‌که فحص از معارض و حجّت و اینها، متوقّف بر این کتاب است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت‌الله شبیری زنجانی (حفظه الله) تاریخ: ۸۶٫۸٫۱۳ 🔸 «حافظه» كه يكي از نعم الهي است، گاهي منشأ آفت مي‌شود. معمولاً شخص پر حافظه خودش را از مراجعه به مصادر اولیه بي‌نياز مي‌بيند و به اين‌جهت، در خيلي مواقع دچار اشتباهاتي مي‌شود كه افراد معمولي و كم‌حافظه به آنها دچار نمي‌شوند، چون مجبور مي‌شوند از روي مصدر چيزي را يادداشت كنند. 🔹 همين مطلب درباره مرحوم محقق حلي هم هست كه به فقه احاطه داشته و جزء نوادر بوده است. او هم به حافظه خودش اعتماد كرده و يكي دو جا در همين مسأله اشتباه فاحشي كرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ مکروه غیری، مقابل مکروه نفسی بوده و به عملی گفته می‌شود که به خودی خود، کراهت (مفسده غیر ملزمه) ندارد، اما از آن جا که مقدمه وجود امری است که آن امر دارای مفسده غیرملزمه است، حکم کراهت به واسطه آن غیر، بر این فعل نیز بار می‌گردد؛ به بیان دیگر، مکروه غیری آن است که تحقق مکروهی به وجود آن وابسته است و مبغوضیت آن غیر، به این فعل نیز سرایت می‌کند، مثل: کراهت رفتن به حمام که مقدمه نماز خواندن در آن است و از آن جایی که نماز در حمام، مکروه نفسی است، این کراهت، به رفتن به حمام نیز سرایت می‌کند. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله نوری 88/07/19 🔸 از جمله کسانی که خيلی مصرّ بر عدم تأثير اختلاف افق می‌باشد، مرحوم نراقی در مسند می باشد، ايشان در جلد 10 مستندالشيعه قائل به اين است که اختلاف افق مؤثر نيست و اگر در يکجا ماه ديده بشود در همه جا اول ماه است. 🔹 بنده تابستان سال 44 در اصفهان بودم، علمای اصفهان از آيت الله خوئی سؤال کردند شما که قائليد وحدت افق معتبر نيست و می‌گوئيد اختلاف افق اشکال ندارد و وحدت افق لازم نيست، دليلتان چيست؟ در جواب آيت الله خوئی نوشته بودند که به مستند نراقی مراجعه کنيد. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله جوادی آملی: 🔸 «الحمد لله» چرا الحمد لله؟ براي اينكه او «الله» است. الله، ذات مستجمع همه كمالات را مي‌گويند. و اگر حمد در برابر كمال است، چون خدا كامل است، پس محمود است. هر كاملي محمود است و خدا كامل است، پس خدا محمود است. چرا «الحمد لله»؟ لانّه «الله» است. 🔹 اين بحث قبلاً هم گذشت كه تعليق حكم بر وصف، مشعر به عليت است. اگر گفتند «أكرم العالم» يعني أكرمه لعلمه. اگر گفتند «الحمد له» بايد دليل اقامه كنند. چرا الحمد له؟ لانّه الله. چون الله است، مستجمع همه كمالات است، حمد از آن اوست. ولي اگر گفته شد «الحمد لله» اين تعليق حكم به وصف است كه مثل اين است كه بگوييم «الإكرام للعالم»، اگر گفتيم الإكرام للعالم، اين در حقيقت بيان سبب حكم است كه سبب ثبوت محمول براي موضوع، خود موضوع است. 🔸 اگر گفتيم «الجنة للمطيعين، النار للملحدين» اين تعليق محمول براي موضوع دليل را خود موضوع در بر دارد. «الجنه للمطيعين» چرا؟ لانه مطيع است. «النار للملحدين» چرا؟ چون او ملحد است. «الاكرام للعالم» چرا؟‌ چون او عالم است. ولي اگر گفتيم «الإكرام لزيد» دليل مي‌خواهد كه انسان بايد بگويد كه لانّه عالمٌ، از اين جهت بايد او را اكرام كرد. 🔹 پس اگر گفته شد «الحمد لله» یعنی حمد، مال «الله» است. چون «الله» ذات مستجمع جميع كمالات است. همين جامعيت كمال سبب ثبوت حمد براي خداي سبحان خواهد بود. @Nardebane_feghahat
4_5909062550397389869.mp3
11.77M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 3 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5909062550397389870.mp3
10.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 4 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 «مقتضی» "ما منه الأثر" است و «مانع» آن چیزی است که جلویِ این اثر را بگیرد. @Nardebane_feghahat
🔹 از نظر فقه شيعه، خوردن گوشت خرگوش حرام است ولی از نظر فقهاء اهل سنت اشکالی ندارد. @Nardebane_feghahat
🔸 طهارت از حدث اکبر و حدث اصغر در طواف واجب شرط است؛ لکن در طواف مستحب بنابر قول مشهور، شرط نیست. @Nardebane_feghahat
4_5922620533790215442.mp3
11.51M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 5 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 مرحوم اصفهانی(ره) عقد به معنای «گره» در نظر گرفته، گره باید دو طرفه باشد، یعنی یک طرفِ طناب به آن طرف دیگر گره زده شود. 🔹 اگر «عقد» را به این معنا گرفتیم، دیگر «أوفوا بالعقود» شامل ایقاعات نخواهد شد. @Nardebane_feghahat
🔹 گفته شده که مرحوم آیت الله سید محمد روحانی (صاحبِ کتاب منتقی الاصول) فرموده: بنده چندین‌مرتبه کفایه و خارج را تدریس نموده‌ام، اما هنوز فرقِ تنبیه شماره8 و تنبیه شماره9 که در بحثِ اجتماع امر و نهی را متوجه نمی‌شوم. رحمة الله علیه رحمة واسعة @Nardebane_feghahat
🔸 في "امتناع التكليف بالمحال" تكليف ما لا يطاق: قبيح بالضرورة، والله تعالى لا يفعل لحكمته، فاستحال منه وقوع التكليف بالمحال. ونزاع الاشعرية في ذلك: باطل، وقد بيناه في كتبنا الكلامية. 📚 مبادئ الوصول الى علم الاصول، العلامة الحلي ج1 ص116 @Nardebane_feghahat
🔸 والمراد من «التكليف المحال» هو عدم تمشى الارادة للمولى بالاضافة الى مورد الاجتماع و هو غير «التكليف بالمحال» الذى معناه التكليف بما لا يطاق. 📚 انوار الأصول، مكارم الشيرازي، الشيخ ناصر ج1 ص546 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد مهدی گنجی 97/01/28 🔸 «تبادر» علامت وضع است به گونه‌ای که از حاقّ لفظ معنا به ذهن بیاید. مرحوم آخوند فرمود در صورتی که شک داشته باشیم این انسباق با قرینه است یا بدون قرینه است، در این صورت «تبادر» علامت حقیقت نیست، چون ما اصلی نداریم که در صورت شک ثابت کند که این تبادر از حاق لفظ است. @Nardebane_feghahat
4_5931367475206688189.mp3
16.1M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 6 🔸 توضیحی پیرامون کتاب «ثقات الرواة» 🔹 «تغییر حسی و تغییر تقدیری» تبادر یا تمسک به اطلاق؟! 🔸 وزن و مساحت آبِ کر 🔹 استدلال قائلین به رطل عراقی 🔸 سخنی در مورد انواعِ اجماعات 🔹 سید مرتضی، شیخ طوسی و شیخ انصاری به ترتیب قائل به اجماع دخولی، اجماع لطفی و اجماع حدسی هستند 🔸 اجماع مالک در موطأ! 🔹 اجماع ارتکازی به چه معناست؟ 🔸 معرفی کتابی در مورد اجماع 🔹 استدلال قائلین به رطل مدنی 🔸 مقدار آب کر به لحاظ بیشتر «لا بشرط» است ولی به لحاظ کمتر «بشرط لا» است 🔹 نظر ابن جنید، سید بن طاووس و کاشف الغطاء 🔸 اشکال سندی و پاسخ به آن 🔹 نظر شیخ مفید و سلّار در مورد «أوانی» تعریف آب بئر 🔸 اختلاف نظر متقدمین و متأخرین در مورد آب بئر و ذکر ادله طرفین 🔹 معنای «فیه تردّد» 🔸 معرفی دو کتاب در مورد «تردّدات شرائع» 🔹 در مورد آن نجاستی که نصی وجود ندارد، نزح جمیع لازم است 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 «عبد الكريم بن عمرو بن صالح الخثعمي» وثقه النجاشي مكرراً ووصفه بالعين وذكر وقفه، وعن الشيخ أنه واقفي، وقال أشياخ حمدويه بوقفه، وعدّه المفيد في رسالته العددية من الفقهاء الأعلام الذين لا مطعن عليهم، وذكر العلّامة عن ابن الغضائري أن الواقفة تدعيه، والغلاة تروي عنه كثيراً، رجح آیة الله السيد محمد رضا السيستاني القول بوثاقته. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1395/10/29 🔹 از همان قرن اول، اهتمام به ضبط کلمات و خطب امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) صورت گرفته است. البته نمی‌دانیم که چرا مرحوم سیدرضی بعضی چیزها را با عنوانِ «من کلام له سلام الله علیه» آورده است، درحالی‌که ظاهراً خطبه باشد؛ و بعضی چیزها را با عنوانِ «من خطبه له علیه السلام» آورده که ظاهراً کلام باشد. 🔸 مثلاً همین خطبه معروف دیگر به شقشقیه. ظاهراً کلام است، خطبه نیست. خطبه یعنی اصطلاحاً ایستاده باشند مثلاً در مسجد کوفه و علنی صحبت کنند که ظاهراً شقشقیه چنین نبوده است. بعد هم ابن‌عباس دارد که یک نفر از مردم عراق بلند شد و نامه‌ای به ایشان داد و که حضرت خواند و ادامه نداد. فرمودند دیگر این یک دردِ دلی بود که گفتیم و تمام شد. ظاهراً «کلام له» است. خطبه نیست که عمومی حضرت فرموده باشند، لکن بین ماها معروف شده است به «خطبه شقشقیه». خیلی جاها هم سید رضی می‌گوید «من کلام له» که لسانش، لسانِ خطبه است و کلام نیست. @Nardebane_feghahat
✔️ دوره آموزشی «تدریس فروع کافی، کتاب الطهارة» 🔹 46 باب در 50 جلسه صوتی داخل کانال مخصوص قرار داده شده است. 🔸 تدریس: رضا حسینی هزینه: 100 هزار تومان ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✔️ تدریس مقدمه «معجم رجال الحدیث» آیت الله خویی (ره) 🔹 80 جلسه صوتی داخل کانال مخصوص قرار داده شده است. 🔸 تدریس: رضا حسینی هزینه: 130 هزار تومان ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore