🔸 والمراد من «التكليف المحال» هو عدم تمشى الارادة للمولى بالاضافة الى مورد الاجتماع و هو غير «التكليف بالمحال» الذى معناه التكليف بما لا يطاق.
📚 انوار الأصول، مكارم الشيرازي، الشيخ ناصر ج1 ص546
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد مهدی گنجی
97/01/28
🔸 «تبادر» علامت وضع است به گونهای که از حاقّ لفظ معنا به ذهن بیاید. مرحوم آخوند فرمود در صورتی که شک داشته باشیم این انسباق با قرینه است یا بدون قرینه است، در این صورت «تبادر» علامت حقیقت نیست، چون ما اصلی نداریم که در صورت شک ثابت کند که این تبادر از حاق لفظ است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
4_5931367475206688189.mp3
16.1M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 6
🔸 توضیحی پیرامون کتاب «ثقات الرواة»
🔹 «تغییر حسی و تغییر تقدیری» تبادر یا تمسک به اطلاق؟!
🔸 وزن و مساحت آبِ کر
🔹 استدلال قائلین به رطل عراقی
🔸 سخنی در مورد انواعِ اجماعات
🔹 سید مرتضی، شیخ طوسی و شیخ انصاری به ترتیب قائل به اجماع دخولی، اجماع لطفی و اجماع حدسی هستند
🔸 اجماع مالک در موطأ!
🔹 اجماع ارتکازی به چه معناست؟
🔸 معرفی کتابی در مورد اجماع
🔹 استدلال قائلین به رطل مدنی
🔸 مقدار آب کر به لحاظ بیشتر «لا بشرط» است ولی به لحاظ کمتر «بشرط لا» است
🔹 نظر ابن جنید، سید بن طاووس و کاشف الغطاء
🔸 اشکال سندی و پاسخ به آن
🔹 نظر شیخ مفید و سلّار در مورد «أوانی»
تعریف آب بئر
🔸 اختلاف نظر متقدمین و متأخرین در مورد آب بئر و ذکر ادله طرفین
🔹 معنای «فیه تردّد»
🔸 معرفی دو کتاب در مورد «تردّدات شرائع»
🔹 در مورد آن نجاستی که نصی وجود ندارد، نزح جمیع لازم است
🎤 رضا حسینی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
🔸 «عبد الكريم بن عمرو بن صالح الخثعمي» وثقه النجاشي مكرراً ووصفه بالعين وذكر وقفه، وعن الشيخ أنه واقفي، وقال أشياخ حمدويه بوقفه، وعدّه المفيد في رسالته العددية من الفقهاء الأعلام الذين لا مطعن عليهم، وذكر العلّامة عن ابن الغضائري أن الواقفة تدعيه، والغلاة تروي عنه كثيراً، رجح آیة الله السيد محمد رضا السيستاني القول بوثاقته.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی)
1395/10/29
🔹 از همان قرن اول، اهتمام به ضبط کلمات و خطب امیرالمؤمنین (علیهالسلام) صورت گرفته است. البته نمیدانیم که چرا مرحوم سیدرضی بعضی چیزها را با عنوانِ «من کلام له سلام الله علیه» آورده است، درحالیکه ظاهراً خطبه باشد؛ و بعضی چیزها را با عنوانِ «من خطبه له علیه السلام» آورده که ظاهراً کلام باشد.
🔸 مثلاً همین خطبه معروف دیگر به شقشقیه. ظاهراً کلام است، خطبه نیست. خطبه یعنی اصطلاحاً ایستاده باشند مثلاً در مسجد کوفه و علنی صحبت کنند که ظاهراً شقشقیه چنین نبوده است. بعد هم ابنعباس دارد که یک نفر از مردم عراق بلند شد و نامهای به ایشان داد و که حضرت خواند و ادامه نداد. فرمودند دیگر این یک دردِ دلی بود که گفتیم و تمام شد.
ظاهراً «کلام له» است. خطبه نیست که عمومی حضرت فرموده باشند، لکن بین ماها معروف شده است به «خطبه شقشقیه». خیلی جاها هم سید رضی میگوید «من کلام له» که لسانش، لسانِ خطبه است و کلام نیست.
@Nardebane_feghahat
✔️ دوره آموزشی «تدریس فروع کافی، کتاب الطهارة»
🔹 46 باب در 50 جلسه صوتی داخل کانال مخصوص قرار داده شده است.
🔸 تدریس: رضا حسینی
هزینه: 100 هزار تومان
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
✔️ تدریس مقدمه «معجم رجال الحدیث» آیت الله خویی (ره)
🔹 80 جلسه صوتی داخل کانال مخصوص قرار داده شده است.
🔸 تدریس: رضا حسینی
هزینه: 130 هزار تومان
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
✔️ تدریس ادبیات عرب
✔️✔️ تدریس کتابِ «التحفة السّنیة فی شرح المقدمة الآجرّومیة»
🔹 70 جلسه صوتی
🔸 تدریس: رضا حسینی
هزینه: 130 هزار تومان
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
✳️ #شرایع_الإسلام (3)
✔️ بیانات آیت الله عبدالله جوادی آملی
(28 دی ماه 1395)
🔸 برخی از بزرگان روی تردّدات شرائع شرح نوشتند؛ یعنی یک کتاب نوشتند «فی شرح تردّدات شرائع»؛ چون ایشان {محقق حلی} در هر جایی مردّد نمیشود، اگر {تا مسألهای} صبغه علمی و دقیق نداشته باشد نمیگوید «تردّد»، حتماً تعارضی هست، تقابل ادله هست، تقابل آراء هست؛ لذا این بزرگوار در خصوص «تردّدات شرائع» شرح نوشته است.
@Nardebane_feghahat
✔️ دوره آموزشیِ «تدریس فروع کافی، کتاب الطهارة» - به صورت آفلاین
◾️ ویژگی هایی که این دوره آموزشی را از سایر دورهها متمایز می کند:
✔️ تمرکز بر متن روایات و بيانِ نکاتِ کلیدیِ آن
✔️ بیان مبانی فقها (قدس الله أسرارهم) و نظریات آنها
✔️ بیانِ مطالب رجالی، فقهی، اصولی و ادبیِ مرتبط با روایات
🔸 46 باب در 50 جلسه صوتی (که تاکنون48 جلسه آن در کانال مخصوصی قرار داده شده)
🔸 هزينه ثبت نام: 120 هزار تومان
تدریس: رضا حسینی
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
✳️ #شرایع_الإسلام (4)
🔹 نقل است که از مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء (قدس الله روحه) سؤال نمودند که سرّ نوآوری شما در چه چیزی بوده است؟ ایشان جواب دادند: چند مرتبه شرایع مرحوم محقق حلی را درس دادهام.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله علیه):
🔹 مرحوم آقا سید ابوطالب یکی از علمای اراک، به مکه رفته بود، خبر وفاتش به مردم اراک رسید. مسجدها و تکیهها را سیاهپوش کردند و عزاداری نمودند و مجالس ختم برای ایشان گرفته شد. شخصی نزد مرحوم آقا نور آمد ـ همان کسی که استادش مرحوم [ملا احمد] نراقی درباره او فرموده بود: «مجتهد، تنها شهید اول رحمهالله است و من و تو» ـ و خبر وفات مرحوم ابوطالب را به ایشان داد، ایشان دست روی پیشانی گذاشت و سر به زیر انداخت و بعد از مقداری تأمل فرمود: «نه، وفات نکرده است».
🔸 گفتند: «آقا چه میفرمایید؟ خبر قطعی است، تمام شهر سیاهپوش است و مردم برای او مجالس ختم و عزا برپا کردهاند». بار دیگر سر به زیر انداخت و توجه و تأملی نمود و سر برداشت و دوباره فرمود: «وفات نکرده». عرض شد: «شما از کجا خبر میدهید؟» فرموده بود: «وقتی یکی از اَعاظم از دنیا میرود، فرشتهای به تمام جاها خبر میدهد و صدای او شنیده میشود و من صدای آن را نمیشنوم و اکنون خبر و صدایی نمیآید».
🔹 بلاد شیعه پر بود از اینگونه علما؛ آیا ما قدردان آنها بودیم که از میان ما لاإلیبَدَل (بدون جایگزین) رفتند؟! شاید در زمان حیاتشان کسی پیدا نمیشد که از آنها یک مسئله هم بپرسد! این قدر کَتوم و ناشناخته!
📚 در محضر بهجت، ج1 ص14
@Nardebane_feghahat