eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (39) ✔️ صدوقان (صدوق پدر و صدوق پسر)، مرحوم کلینی و شیخ بهایی «غسل جمعه» را واجب می‌دانسته‌اند. @Nardebane_feghahat
✳️ استدلال به آیه «لٰا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» برای حرمت مسّ کتابت قرآن صحیح نیست ✔️ مرحوم آیت الله خویی(ره): 🔸 هل یحرم مس کتابة القرآن من غیر وضوء؟ المشهور بین المتقدِّمین و المتأخِّرین حرمة المس من غیر طهر، بل عن ظاهر جماعة دعوی الإجماع فی المسألة، و خالفهم فی ذلک الشیخ و ابن‌ البراج و ابن إدریس و التزموا بکراهته. و عن جملة من متأخری المتأخرین المیل إلیه، و ما ذهب إلیه المشهور هو الصحیح. 🔹 و هذا لا لقوله عزّ من قائل «لٰا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» لأن معنی الآیة المبارکة أن الکتاب لعظمة معانی آیاته و دقة مطالبه لا ینال فهمها و لا یدرکها إلّا من طهّره اللّٰه سبحانه، و هم الأئمة (علیهم السلام) لقوله سبحانه: «إِنَّمٰا یُرِیدُ اللّٰهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» و لیست لها أیة دلالة علی حصر جواز المس للمتطهر، لأن المطهَّر غیر المتطهِّر و هما من بابین، و لم یرَ إطلاق المطهر علی المتطهر کالمغتسل و المتوضی فی شی‌ء من الکتاب و الأخبار. علی أن الضمیر فی یَمَسُّهُ إنما یرجع إلی الکتاب المکنون و هو اللّوح المحفوظ، و معنی أن الکتاب المکنون لا یمسّه إلّا المطهّرون هو ما قدّمناه من أنه لا یناله و لا یصل إلی درکه إلّا الأئمة المعصومون (علیهم السلام). أذن الآیة أجنبیة عن المقام بالکلیة، هذا کلّه بالإضافة إلی نفس الآیة المبارکة. 📚 المستند فی شرح العروه الوثقی، الخوئي، السيد أبوالقاسم - الشيخ مرتضى البروجردي ج4 ص474 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله گرامی (28 فروردین 1396) 🔸 در بحثِ «اجتماع امر و نهی» گاهی حالت جعل لحاظ می‌شود و گاهی حالت امتثال. عقاید هم مختلف است بعضی ها در مقام جعل اجتماعی هستند و در مقام امتثال امتناعی هستند؛ یعنی مولی می‌تواند در مقامِ جعل یک حکمی روی غصب بیاورد و یک حکمی هم روی نماز بیاورد، ربطی به هم ندارند. اما در مقامِ امتثال نمی‌شود این دو با هم جمع شوند. می‌گویند مبعّد، مقرّب نمی‌شود. این برای مقام امتثال است. 🔹 عرض کردم عقاید مختلف است، بعضی کلاً امتناعی هستند جعلا و امتثالاً. بعضی کلاً جوازی هستند جعلاً و امتثالاً. بعضی هم در مقام جعل جوازی هستند و در مقام امتثال امتناعی هستند که در متأخرین و معاصرین بیشتر همین است. 🔸 مطلب دیگر اینکه اصل بحث اجتماع امر و نهی (حالا امتناعی یا جوازی) در آنجایی است که دو مفهوم نسبتشان عموم و خصوص من وجه است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (۳۱ شهریور ۱۳۸۳) 🔸 مرحوم آخوند خراساني(قدس سره) از كساني‌اند كه همان طور كه تقليد ابتدائي ميت را جايز نمي‌دانند، بقاء بر تقليد ميت را هم جايز نمي‌دانند. ايشان در خاتمه كتاب كفايه، در بحث اجتهاد و تقليد اين بحث را به صورت مستوفی ذكر كرده و به اين نظر منتهي شده‌اند كه تقليد ميت مطلقا جايز نيست، نه بدواً و نه بقاءً و استمرارياً. 🔹 ايشان دليلي آورده‌اند كه حالا مناسب است كه اين دليل را به به عنوان دليل كساني كه بقاء بر تقليد ميت را جايز نمي‌دانند، بيان کنيم. 🔸 مرحوم آخوند(ره) ادعا کرده که اولويت قطعيه داريم و فرموده‌اند: «اذا لم يجز البقاء على التقليد بعد زوال الرأى بسبب الهِرَم أو المرض اجماعا لم يجز فى حال الموت بنحو أولى قطعاً فتأمل» اجماع داريم بر اين كه اگر براي مرجع تقليد به سبب كبر سن يا مرضي از امراض زوال راي حاصل شد، بقاء بر او جايز نيست، لذا وقتي اين مرجع از دنيا رفت، بايد به طريق اولي بگوييم که بقاء جايز نيست. 🔹 مرحوم آخوند(ره) در كفايه يك «فتامل» هم به دنبالش آورده‌اند، يعني بعد از آن كه اين دليل را ذكر كرده فرموده‌اند: «فتامل» يعني اين دليل اشكال دارد. جواب‌هایی از این نظر آخوند داده شده... @Nardebane_feghahat
◾️ به مناسبت ایام فاطمیه ✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... 🎤 رضا حسینی ⬇️⬇️⬇️ @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص155 @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص156 @Nardebane_feghahat
بحارالانوار ج43.mp3
6.06M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... 🔸 «بکاء» بر وزن فعّال است و افاده مبالغه می‌کند 🔹 «بکائون» پنج نفر بودند: آدم، یعقوب، یوسف، فاطمة زهرا، زین العابدین(علیهم السلام) 🔸 أُعْطِی یوسُفُ شَطْرَ الْحُسْنِ، وَالنِّصْفُ الآخَرُ لِباقِی النّاسِ 🔹 یحیی و نوح (علیهما السلام) هم بسیار گریه کردند، اما نام آنها در این روایت ذیل بکائین نیامده است 🔸 حکومتِ بعد از پیغمبر، تمام تلاشش را می‌کرد که گریه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را ساکت کند 🔹 «أو» در روایت، تردید از راوی می‌باشد 🔸 گاهی «أو» به معنای «بل» می‌باشد 🔹 لاَ تَبْکُوا علی الدِّینِ اذا وَلِیَهُ اَهْلُهُ وَلَکِنِ ابْکُوا علیه اذا وَلِیَهُ غَیْرُ اَهْلِهِ 🔸 این گریه‌ها صرفاً عاطفی نبود، بلکه از ظلم‌هایی که شده بود، خبر می‌داد 🔹 چه کسی در کربلا پیروز شد؟ 🔸 کلامِ ابوحمزه به زین العابدین(علیه السلام) و جوابِ آن حضرت 🔹 شدّ اتصال مادی و معنوی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به رسول الله (صلی الله علیه و آله) 🔸 سخنی که پیغمبراکرم آهسته به فاطمه زهرا فرمود و موجب خوشحالی آن حضرت شد 🔹 آیا این روایت با شهادت حضرت محسن (علیه‌السلام) منافات دارد؟ 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
◾️ بسم الله الرحمن الرحيم انا لله و انا اليه راجعون 🔹 أقدّم أحسن التعازي الى سيّدي و مولاي بقية الله الأعظم صاحب العصر و الزمان (عجل الله فرجه الشريف و أرواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) برحيل العالم الربّاني و الفقيه العامل الصمداني المرحوم المغفور آية الله السيد صادق الروحاني (رضوان الله عليه و حشره مع اولياءه) فقد أصرف عمره الشريف في العلم و العمل و تكفّل أيتام آل محمّد (عليهم السلام) و إرشادهم الى إمامهم الغائب المنتظر فجزاه الله خير الجزاء. عاش سعيداً و مات سعيداً ✍ رضا الحسيني الجمعة - ٢١ جمادي الاولي ١٤٤٤ @Nardebane_feghahat
☑️ درس خارج فقه طهارت آیت الله سید صادق روحانی 👇👇👇 @Nardebane_feghahat
4_5783146289805921163.mp3
5.19M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه اول @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739694.mp3
7.26M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه دوم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739695.mp3
7.64M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه سوم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739696.mp3
9.36M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه چهارم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739697.mp3
7.03M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه پنجم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739698.mp3
6.51M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه ششم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739699.mp3
9.25M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه هفتم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739700.mp3
3.82M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه هشتم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739702.mp3
6.13M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه نهم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739703.mp3
7.33M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه دهم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739704.mp3
8.62M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه یازدهم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739707.mp3
6.16M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه دوازدهم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739708.mp3
7.59M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه سیزدهم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739710.mp3
7.87M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه چهاردهم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739712.mp3
7.82M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه پانزدهم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739713.mp3
8.35M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه شانزدهم @Nardebane_feghahat
◾️ لا صَوَّتَ النَّاعِیَ بِفَقْدِکَ اِنَّه یَوْمٌ عَلی آلِ الرَّسُولِ عَظِیمٌ @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1397/7/10 🔸 جلال‌الدین سیوطی در «الأشباه و النظائر» می‌گوید ربع فقه یا خُمس فقه رویِ «قاعده لا ضرر» است. در ابتدایِ «الأشباه و النظائر» پنج تا قاعده را نقل می‌کند که فقه روی این هاست. {مثلاً} می‌گوید ربع فقه روی استصحاب است، خمس فقه روی لا ضرر است و... @Nardebane_feghahat
✔️ فقه روی 4 یا 5 قاعده اساسی بنا شده است. 📚 الأشباه و النظائر في قواعد و فروع فقه الشافعیة، السيوطي ص7 و8 @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص156 و157 @Nardebane_feghahat