eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 قال المنصور: إن من بركاتنا على المسلمين إرتفاع الطاعون عنهم في أيامنا! فقال له بعض مَن حضر: أبى اللّه أن يجتمع الطاغوت و الطاعون! 📚 الكشكول، الشيخ البهائي ج3 ص341 @Nardebane_feghahat
✳️ (48) ✔️ مرحوم آیت الله سید محسن حکیم(ره): 🔹 إن تبعية ظرف الخمر له بإنقلابه خَلّاً من ضروريات ما يستفاد من نصوص الطهارة بالإنقلاب.   📚 مستمسک العروة الوثقی ج2 ص127 @Nardebane_feghahat
✳️ (49) ✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی 97/08/29 🔹 شیخ طوسی (قدس الله نفسه الزکیه) می‌فرماید: «یکره علی الجنب الأکل و الشرب الا أن یبادر بالمضمضه و الاستنشاق» این فرمایش شیخ طوسی است. می‌گوید أکل و شرب در حال جنابت مکروه است، اما اگر مضمضمه و استنشاق کند، کراهت مرتفع می‌شود. 🔸 و محقق حلی (قدس الله نفسه الزکیه) هم همین مطلب را می‌فرماید که اکل و شرب از مکروهات است در حال جنابت. 🔹 و علامه حلی (قدس الله نفسه الزکیه) می‌فرماید: «یکره الاکل و الشرب الا بعد المضمضه و الاستنشاق» @Nardebane_feghahat
✳️ (50) ❓ خواندن هفت آیه بر جنب مکروه است یا هفتاد آیه؟! ✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی 97/09/03 🔸 «سألته عن الجنب هل یقرء القرآن قال ما بینه و ما بین سبع آیات» جنب قرائت بکند تا هفت آیه. این روایت، هفت آیه را اعلام کرده. 🔹 در روایت دیگری آمده: «قال سألته عن الجنب هل یقرء القرآن قال سبعین آیه» هفتاد آیه می‌تواند بخواند. 🔹 سید الحکیم (قدس الله نفسه الزکیه) می‌فرماید: ظاهر و قریب این است که این دو تا روایت یکی باشد. «تصحیف» رخ داده بین «سبع» و «سبعین». تصحیف یعنی یک کلمه تغییر کرده باشد. سند تقریباً همان سند است و متن همان متن است. می‌تواند «سبع» سعبین شده باشد. لذا بحثی نیست و همان هفت درست است و هفتاد تایی در کار نیست. ✔️ قاعده حمل بر مراتب 🔹 ولیکن اگر ما بخواهیم به ظاهر روایت جمود کنیم و هر دو را درست بدانیم همان‌طور که شیخ طوسی قدس الله نفسه الزکیه هم این را تلقی فرموده‌اند و به مضمون هر دو حکم اعلام کرده‌اند اما حکم احتیاطی! «الاحتیاط» فرموده است جمع بین این دو تا روایت حمل بر مراتب است. 🔸 در استحباب و در کراهت اگر تعدّدِ بیان بود (یکی ییشتر و یکی کمتر) تعارضی نیست {بلکه} حمل بر مراتب می شود. 🔹 بنابراین برای جمع این دو روایت از باب حمل بر مراتب می‌گوییم «سبعین» أشد کراهةً است. 🔸 {اگر تعدّدِ بیان بود} اگر مکروه بود، أشد می‌شود و اگر استحباب بود آکد می‌شود. 🔹 لذا سید طباطبایی هم به این مطلب اشاره دارد، می فرمایند: قرائت «سبعین» أشد کراهة است (حمل بر مراتب کرده است). 🔸 {پس} هر دو روایت را گرفتیم. تعارض هم نیست. حمل بر مراتب کردیم که بیشتر از «سبع» أخف است و بیشتر از «سبعین» أشد کراهة است. @Nardebane_feghahat
✳️ (51) ❓این که گفته می‌شود: «خواندن بیش از هفت آیه از قرآن مجید برای حائض و جنب مکروه است» آیا به این معناست که نخواندن آن بهتر از خواندن است یا مراد این است که ثواب قرائت او از غیر حائض و غیر جنب کمتر است؟ ✔️ پاسخ آیت الله موسوی اردبیلی: 🔸 به این معناست که ثوابش کمتر از ثواب خواندن قرآن در غیر حالت جنابت و حیض است، نه این که نخواندن، بهتر از خواندن است. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله سيد حسن موسوى اصفهانى (صاحب کتابِ ثقات الرواة) از جمله افرادی بوده که اصرار داشته است بر شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) طبق روایت 40 روز (یعنی: چهل روز بعد از شهادت پیغمبر صلی الله علیه و آله) @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص170تا 172 @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص198 تا 200 @Nardebane_feghahat