eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5765070876991033969.mp3
8.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «تبصرة المتعلمین- علامه حلی» 1 🔹 احوالات مرحوم علامه حلی (ره) 🔸 شروح و حواشیِ تبصرة المتعلمین 🔸 شرح آقاضیاء مهجور مانده است 🔹 چند ماجرا در مورد بد شانسیِ آقاضیاء عراقی 🔸 از بدشانسی‌های آقا ضیاء عراقی این بوده که همسرش مقلّد میرزای نائینی بوده! 🔹 ماجرای جالب مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی(ره) و محقق عراقی(ره) 🔸 از آقا ضیاء نقل است که اگر کسی بخواهد ملاک علمیت آخوند را کفایه قرار دهد، به ایشان جفا کرده 🔹 همگی در مباحث بیع، مدیونِ «مکاسب شیخ انصاری» و در «طهارت» و «صلاة» مدیونِ «مصباح الفقیه آقا رضا همدانی» هستیم 🔸 اهمیتِ موضوع شناسی در فقه 🔹 احکام دائر مدار اسماء نیست 🔹 جمله تندِ مرحوم استرآبادی در موردِ علامه حلی 🔸 تقسیم‌بندی احادیث توسط علامه از نظر آیت الله مددی قابل پذیرش نیست 🔹 انتقاد آیت الله مددی نسبت به کتاب «صحیح الکافی» 🔸 تحلیلاتِ عقلیِ علامه حلی 🔹 مکتب فقهی حله 🔸 طهارت اسم برای سبب است یا برای مسبّب؟ ثمره این بحث چیست؟ 🎤 رضا حسینی ~~~~ 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
1_6700534948.mp3
8.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «تبصرة المتعلمین- علامه حلی» 1 🔹 احوالات مرحوم علامه حلی (ره) 🔸 شروح و حواشیِ تبصرة المتعلمین 🔸 شرح آقاضیاء مهجور مانده است 🔹 چند ماجرا در مورد بد شانسیِ آقاضیاء عراقی 🔸 از بدشانسی‌های آقا ضیاء عراقی این بوده که همسرش مقلّد میرزای نائینی بوده! 🔹 ماجرای جالب مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی(ره) و محقق عراقی(ره) 🔸 از آقا ضیاء نقل است که اگر کسی بخواهد ملاک علمیت آخوند را کفایه قرار دهد، به ایشان جفا کرده 🔹 همگی در مباحث بیع، مدیونِ «مکاسب شیخ انصاری» و در «طهارت» و «صلاة» مدیونِ «مصباح الفقیه آقا رضا همدانی» هستیم 🔹 احکام دائر مدار اسماء نیست 🔹 جمله تندِ مرحوم استرآبادی در موردِ علامه حلی 🔸 تقسیم‌بندی احادیث توسط علامه از نظر آیت الله مددی قابل پذیرش نیست 🔹 انتقاد آیت الله مددی نسبت به کتاب «صحیح الکافی» 🔸 تحلیلاتِ عقلیِ علامه حلی 🔹 مکتب فقهی حله 🔸 طهارت اسم برای سبب است یا برای مسبّب؟ ثمره این بحث چیست؟ 🎤 رضا حسینی ~~~~ مهلت ثبت‌نام: تا پایان فرداشب 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✔️ درس خارج اصول آیت الله احمدی شاهرودی (28 شهریور 1395) 🔸 در تعارض احوال فرموده‌اند یک وجوه استحسانیه‌ای که مثلاً «اذا دار الأمر بین اشتراک لفظی و اشتراک معنوی، اشتراک معنوی مقدم است. اذا دار الأمر بین اشتراک لفظی و حقیقت و مجاز، اشتراک لفظی مقدم است، به خاطر این که اشتراک لفظی فقط قرینه معینه می‌‌خواهد ولی حقیقت و مجاز هم قرینه صارفه می‌خواهد و هم قرینه معینه. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله تبریزی(ره) تعاریف را از قبیلِ «شرح الإسم» می‌داند، نه تعریف حقیقی 🔸«الأمر الثالث: في تقسيمات الواجب. منها: تقسيمه إلى المطلق و المشروط، و قد ذكر لكلّ منهما تعريفات و حدود، تختلف بحسب ما أخذ فيها من القيود، و ربما أطيل الكلام بالنقض و الإبرام في النقض على الطرد و العكس، مع أنّها- كما لا يخفى- تعريفات لفظية لشرح الاسم، و ليست بالحد و لا بالرسم...» 📚 دروس في مسائل علم الأصول، التبريزي، الميرزا جواد ج2 ص5 @Nardebane_feghahatه
🔸 الشَّرْطُ: إلزامُ الشيءِ، و التِزَامُهُ في البيعِ و نحوِه. 📚 القاموس المحيط، الفيروز آبادي، مجد الدين ج1 ص673 @Nardebane_feghahat
✔️ استاد حیدری فسایی: 🔹 برای ماده أمر (أ م ر) معانی زیادی ذکر شده که در کفایه به ۷ معنا اشاره شده است، ولی در حاشیه مرحوم ملای شیروانی بر معالم حدود ۲۸ معنا ذکر شده است. @Nardebane_feghahat
🔸 شیخ انصاری در موردِ آیه «أحلَّ الله البیع» معتقد است که «البیع» عام است، لذا تمام بیع‌ها را حلال می‌داند، مگر بیعی که تخصیص بخورد. 🔹 اما مرحوم آخوند این را مطلق می‌داند، نه عام! لذا ایشان به دنبال مقدمات حکمت می‌رود و معتقد است که نمی‌توانیم از این آیه، «شمولِ حلیّت در مورد بیع» را برداشت کرد، زیرا آیه در مقام بیان فرقِ بین بیع و ربا است، نه بیانِ اصل حلیّت تمام بیع‌ها. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی‌سبزواری 96/11/07 🔸 بعضی مثل محقّق خراسانی «رحمة الله علیه» مدّعی عدم امکان وضع اسم جنس برای ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی بوده و برای اثبات مدّعای خود می فرمایند: «ماهیّت لا بشرط قسمی، ماهیّت مطلقه‌ای است که عدم تقیّد و لحاظ قیود وجودیّه و عدمیّه، در آن لحاظ شده است، در حالی که موطن اطلاق و عدم تقیّد به قیود وجودیّه و عدمیّه، تنها در ذهن بوده و قابل انطباق بر خارج نخواهد بود، لذا چنانچه اسم جنس برای آن وضع شود، بر مصادیق خارجی ماهیّت صدق نخواهد نمود در حالی که صدق اسم جنس بر مصادیق خارجی ماهیّت، غیر قابل انکار می‌باشد». 🔹 به نظر می رسد این استدلال ناتمام باشد، زیرا اوّلاً اگر موجود ذهنی بودن معنا، مانع وضع باشد، تفاوتی میان ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی با ماهیّت مهمله و لا بشرط مقسمی وجود نداشته و وضع اسم جنس برای هر دو محال خواهد بود. 🔹 ثانیاً غرض از وضع، تفهیم و تفهّم حقایق و واقعیّات است و برای تحقّق این غرض، کافی است بتوان صورتی از یک واقعیّت را به ذهن مخاطب و سامع، منتقل نمود که از آن واقعیّت داشته باشد و شکّی نیست که این حکایت‌گری نسبت به خارج، در هر موجود ذهنی منتزع از خارج، وجود دارد، چه بالمباشره انتزاع شده باشد مثل معقولات اوّلیّه از جمله ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی و چه بالواسطه مثل ماهیّت مهمله و لا بشرط مقسمی. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد شهیدی 1398/2/4 🔹 ایشان {آیت الله سیستانی} فرموده: اول باید مرجح جهتی را ببینیم بعد سائر مرجحات را (همان چیزی که وحید بهبهانی گفت) چرا؟ برای اینکه عقلاء وقتی می‌بینند یک زعیم دینی یا اجتماعی در شرائط تقیه به سر می برد، در شرائطی به سر می برد که نیاز دارد به إعمال توریه و استخدام روش‌های کتمان، و بارها خودش فرموده است که «إنا نجیب الناس علی الزیادة و النقصان» خودش فرموده است که «ما گاهی سخن می‌گوئیم و سخنمان محمل‌هایی دارد» مولایی که اینگونه حرف زده و گفته است که «إنا نجیب الناس علی سبعین وجهاً لنا من کل منها مخرج» یک حرفی می زنیم که هفتاد احتمال و مخرج و محمل در آن هست. «إنا لا نعد الرجل منکم فقیها حتی یعرف معاریض کلامنا» معاریض کلام ما را بفهمید، یعنی اشاره‌هایی که را ما در روایاتمان می کنیم متوجه بشوید. خب مولایی که اینها را بیان کرده، شرائط تقیه دارد، شرائط توریه دارد، همه مطالب را محذور دارد به مردم بگوید، اگر همچنین مولائی باشد عقلاء بین دو کلامش جمع می‌کنند. اگر یک خبری است که موافق عامه است می‌گویند لابد اقتضاءِ تقیه بوده، اقتضاء توریه بوده، این را مقدم می کنند بر مرجحات صدوری و مرجحات مضمونی. @Nardebane_feghahat
4_5816919863922266784.mp3
6.83M
💠 بهائیت، مذهبی ساختگی 🔸شکی در آن نیست، این مذاهب [بهائیت، وهابیت] ساخته و پرداخته دیگران هستند. 🔸روحانیت شیعه همواره از اصل کرامت انسان و از حقوق انسانی اینها همیشه دفاع کرده. 🔸معنای این که بهایی حقوق دارد معنایش این نیست بهاییت به عنوان مذهب رسمی باید شناخته بشود. 📚 درس خارج فقه آیت الله علوی بروجردی تاریخ: 1402/07/05 منبع: @alaviboroujerdi @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) 1394/8/26 🔸 معروف است که سید بن طاووس از فتوا فرار می‌کرده، ولی دو سه جا فتوا دارد که کاش آن‌ها را هم نمی‌داد، مثلاً در باب مضطربه و در باب اشتباه قبله گفته است به قرعه مراجعه کنند که خیلی ضعیف است! @Nardebane_feghahat