eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 شیخ انصاری در موردِ آیه «أحلَّ الله البیع» معتقد است که «البیع» عام است، لذا تمام بیع‌ها را حلال می‌داند، مگر بیعی که تخصیص بخورد. 🔹 اما مرحوم آخوند این را مطلق می‌داند، نه عام! لذا ایشان به دنبال مقدمات حکمت می‌رود و معتقد است که نمی‌توانیم از این آیه، «شمولِ حلیّت در مورد بیع» را برداشت کرد، زیرا آیه در مقام بیان فرقِ بین بیع و ربا است، نه بیانِ اصل حلیّت تمام بیع‌ها. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی‌سبزواری 96/11/07 🔸 بعضی مثل محقّق خراسانی «رحمة الله علیه» مدّعی عدم امکان وضع اسم جنس برای ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی بوده و برای اثبات مدّعای خود می فرمایند: «ماهیّت لا بشرط قسمی، ماهیّت مطلقه‌ای است که عدم تقیّد و لحاظ قیود وجودیّه و عدمیّه، در آن لحاظ شده است، در حالی که موطن اطلاق و عدم تقیّد به قیود وجودیّه و عدمیّه، تنها در ذهن بوده و قابل انطباق بر خارج نخواهد بود، لذا چنانچه اسم جنس برای آن وضع شود، بر مصادیق خارجی ماهیّت صدق نخواهد نمود در حالی که صدق اسم جنس بر مصادیق خارجی ماهیّت، غیر قابل انکار می‌باشد». 🔹 به نظر می رسد این استدلال ناتمام باشد، زیرا اوّلاً اگر موجود ذهنی بودن معنا، مانع وضع باشد، تفاوتی میان ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی با ماهیّت مهمله و لا بشرط مقسمی وجود نداشته و وضع اسم جنس برای هر دو محال خواهد بود. 🔹 ثانیاً غرض از وضع، تفهیم و تفهّم حقایق و واقعیّات است و برای تحقّق این غرض، کافی است بتوان صورتی از یک واقعیّت را به ذهن مخاطب و سامع، منتقل نمود که از آن واقعیّت داشته باشد و شکّی نیست که این حکایت‌گری نسبت به خارج، در هر موجود ذهنی منتزع از خارج، وجود دارد، چه بالمباشره انتزاع شده باشد مثل معقولات اوّلیّه از جمله ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی و چه بالواسطه مثل ماهیّت مهمله و لا بشرط مقسمی. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد شهیدی 1398/2/4 🔹 ایشان {آیت الله سیستانی} فرموده: اول باید مرجح جهتی را ببینیم بعد سائر مرجحات را (همان چیزی که وحید بهبهانی گفت) چرا؟ برای اینکه عقلاء وقتی می‌بینند یک زعیم دینی یا اجتماعی در شرائط تقیه به سر می برد، در شرائطی به سر می برد که نیاز دارد به إعمال توریه و استخدام روش‌های کتمان، و بارها خودش فرموده است که «إنا نجیب الناس علی الزیادة و النقصان» خودش فرموده است که «ما گاهی سخن می‌گوئیم و سخنمان محمل‌هایی دارد» مولایی که اینگونه حرف زده و گفته است که «إنا نجیب الناس علی سبعین وجهاً لنا من کل منها مخرج» یک حرفی می زنیم که هفتاد احتمال و مخرج و محمل در آن هست. «إنا لا نعد الرجل منکم فقیها حتی یعرف معاریض کلامنا» معاریض کلام ما را بفهمید، یعنی اشاره‌هایی که را ما در روایاتمان می کنیم متوجه بشوید. خب مولایی که اینها را بیان کرده، شرائط تقیه دارد، شرائط توریه دارد، همه مطالب را محذور دارد به مردم بگوید، اگر همچنین مولائی باشد عقلاء بین دو کلامش جمع می‌کنند. اگر یک خبری است که موافق عامه است می‌گویند لابد اقتضاءِ تقیه بوده، اقتضاء توریه بوده، این را مقدم می کنند بر مرجحات صدوری و مرجحات مضمونی. @Nardebane_feghahat
4_5816919863922266784.mp3
6.83M
💠 بهائیت، مذهبی ساختگی 🔸شکی در آن نیست، این مذاهب [بهائیت، وهابیت] ساخته و پرداخته دیگران هستند. 🔸روحانیت شیعه همواره از اصل کرامت انسان و از حقوق انسانی اینها همیشه دفاع کرده. 🔸معنای این که بهایی حقوق دارد معنایش این نیست بهاییت به عنوان مذهب رسمی باید شناخته بشود. 📚 درس خارج فقه آیت الله علوی بروجردی تاریخ: 1402/07/05 منبع: @alaviboroujerdi @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اختلاف شیعه و سنی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) 1394/8/26 🔸 معروف است که سید بن طاووس از فتوا فرار می‌کرده، ولی دو سه جا فتوا دارد که کاش آن‌ها را هم نمی‌داد، مثلاً در باب مضطربه و در باب اشتباه قبله گفته است به قرعه مراجعه کنند که خیلی ضعیف است! @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد 1397/8/20 🔹 این روایت {القرعة لکل أمر مشکل، القرعة لکل أمر مجهول} اصلاً صحیح نیست، نه «لکل أمر مجهول» صحیح است و نه «لکل أمر مشکل». @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ رُمْحِ بْنِ الْمُهَاجِرِ الْمِصْرِيُّ، أَخْبَرَنَا اللَّيْثُ، عَنِ ابْنِ الْهَادِ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ دِينَارٍ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ رَسُولِ اللهِ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) أَنَّهُ قَالَ: «يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ، تَصَدَّقْنَ وَأَكْثِرْنَ الِاسْتِغْفَارَ، فَإِنِّي رَأَيْتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ» فَقَالَتِ امْرَأَةٌ مِنْهُنَّ جَزْلَةٌ: وَمَا لَنَا يَا رَسُولَ اللهِ أَكْثَرُ أَهْلِ النَّارِ؟ قَالَ: «تُكْثِرْنَ اللَّعْنَ، وَتَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، وَمَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَ دِينٍ أَغْلَبَ لِذِي لُبٍّ مِنْكُنَّ» قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللهِ، وَمَا نُقْصَانُ الْعَقْلِ وَالدِّينِ؟ قَالَ: «أَمَّا نُقْصَانُ الْعَقْلِ: فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ تَعْدِلُ شَهَادَةَ رَجُلٍ فَهَذَا نُقْصَانُ الْعَقْلِ، وَتَمْكُثُ اللَّيَالِيَ مَا تُصَلِّي، وَ تُفْطِرُ فِي رَمَضَانَ فَهَذَا نُقْصَانُ الدِّينِ» 📚 صحيح مسلم ج1 ص86 ❓سؤالی که مطرح می‌شود، این است که: مگر خودِ شارع دستور نداده که زنان در ایام خاصی نماز نخوانند و روزه نگیرند؟! چگونه می‌توان پذیرفت که چون زن‌ها در ایام حیض -به جهت تبعیت از فرمان الهی- نماز نمی‌خوانند و روزه نمی‌گیرند، نواقص الإیمان باشند؟! ❓ آیا مسافر‌ین که نمازشان دو رکعتی است، نسبت به افرادی که در وطن خودشان هستند و نماز را چهار رکعتی می‌خوانند، ایمانشان ناقص‌تر است؟! «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى رُخَصُهُ، كَمَا يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى عَزَائِمُهُ» @Nardebane_feghahat
✳️ سوزاندن گندمِ احتکار شده! 🔸 ابن حزم اندلسی در کتاب «المحلی» از ابوالحکم روایت کرده است که: «إن علی بن ابی طالب أحرق طعاماً إحتکر بمائه ألف» علی بن ابی طالب گندمی را که قیمت آن صدهزار درهم بود و احتکار شده بود، سوزانید. 🔹 این روایت را هرچند ابن حزم اندلسی (بزرگِ فرقه ظاهریه اهل سنت) آورده، ولی متاسفانه می‌بینیم که در کتب فقهی شیعه هم راه پیدا کرده است! در حالی که با أدنیٰ تأملی می‌توان به ساختگی‌بودنِ این قبیل روایات پی برد. 🔸 اولاً که: این مطلب سندِ شیعی ندارد. ثانیاً: ابن حزم اندلسی حاکم‌زاده است و به چنین مطالبی نیاز داشته است یا حداقل بی‌رغبت نبوده. ثالثاً: این چه نسبتی است که به امیرالمومنین (سلام الله علیه) داده شده؟! چرا باید این مقدار گندم را سوزاند و در اختیار مردم که به آن احتیاج دارند، قرار نداد؟! آن هم در آن دوران که اگر سوزانده شود، دسترسی به گندم به آن راحتی نیست. مثل امروز نیست که بالأخره بتوان از دورترین نقاط به برخی مواد غذایی دسترسی پیدا کرد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی): 🔸 اگر عده‌ای از آقایان جمع بشوند و کل روایات قرعه را جمع‌آوری بکنند خیلی خوب است. چون اینجا {وسائل الشیعة} خیلی از موارد را ندارد، مواردی که در روایات چه عن رسول الله و چه عن غیر رسول الله در عنوان قرعه هست، خیلی بیش از این است که این جا آمده. 🔹 شاید به نظر من یک مجلد بشود اگر بخواهد با تنقیح سندی و این ها باشد، و خیلی هم نافع است. خیلی هست، بیش از این مقداری است که این‌جا {وسائل الشیعة} گفته شده، خیلی بیش از این است، این ها جمع‌آوری بشود، انصافا خیلی نافع است. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ شهید اول (رضوان الله علیه): 🔹 كل أمر مجهول فيه القرعة بالنص. و لها موارد: 🔸 منها: بين أئمة الصلاة عند الاستواء في المرجحات... و بين أولياء الميت في تجهيزه مع الاستواء.. و بين الموتى في الصلاة و الدفن مع الاستواء في الأفضلية أو عدمها... وبين المزدحمين في الصف الأول مع استوائهم في الورود وكذا في القعود في المسجد أو المباح وكذا في الحيازة و إحياء الموات و في الدعاوى و الدروس، إلا أن يكون منهم مضطراً لسفر أو إمرأة.. و بين الزوجات في الأسفار و في الإبتداء لو سيق إليه زوجتان دفعة... و بين الموصى بعتقهم أو المنجز من غير ترتيب... و عند تعارض البيّنتين أو تعارض الدعويين. 🔹 ولا تستعمل في العبادات في غير ما ذكرنا و لا في الفتاوى و الأحكام المشتبهة إجماعاً. 📚 القواعد و الفوائد ج2 ص23 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 97/10/26 🔹 برخی مثل آقای صدر شبهه می‌کنند و می‌‌گویند که: احتمال می‌‌دهیم ادله‌ای که در فقهِ ما هست، ‌روایاتی که در فقه ما هست، روی عنوان «درهم و دینار» که «لایجوز بیع ذهب بذهب بزیادة، لایجوز بیع فضة بفضة بزیادة» (ذهب و فضه یعنی درهم و دینار) آقای صدر می‌‌گوید ما بعید نمی‌دانیم این‌ها مثال بوده برای نقد رایج. و لذا احتیاط می‌‌کند که زکات هم بدهیم در اوراق نقدیه (اسکناس)... این یک بحث است که باید دنبال کنیم. @Nardebane_feghahat