🔹 المنقول عن بعض خلفاء بني العباس أنه كان شيعياً، و نقل عن المأمون أنه قال: «إني أخذت التشيع من أبي» و مع ذلك كان هو و أبوه على أشد عداوة لابي الحسن موسى بن جعفر وابنه الرضا (عليهما السلام) لما رأيا توجه النفوس اليهما، فخافا على ملكهما من وجودهما.
📚 كتاب الطهارة، الإمام الخميني، السيد روح الله ج3 ص338
@Nardebane_feghahat
21.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ بیانات مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی (قدس سره)
🔹 معرفی اجمالی ابورافع و علی بن ابیرافع
🔸 اولین کسی که در علم فقه نوشت، چه کسی بود؟ اهل سنت چه عقیدهای دارند؟
🔹 موضوع علم فقه چیست؟
🔸 تقسیم فقه به عبادات و معاملات و سیاسات و احکام
🔹 فرق عبادات و معاملات چیست؟
🔸 ادله و مدارک احکام در نزد شیعه، حنفیها، حنابله، مالکیها و شافعیه
🔹 غنیترین مذهب از حیث نگارش کتاب در علم فقه
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ بهایی(ره):
علْم رسمی سر به سر قیل است و قال
نه از او کیفیتی حاصل، نه حال
طبع را افسردگی بخشد مدام
مولوی باور ندارد این کلام
وه! چه خوش میگفت در راه حجاز
آن عرب، شعری به آهنگ حجاز:
کُلُّ مَنْ لَمْ یَعْشقِ الْوَجْهَ الْحَسَن
قَرِّبِ الْجُلَّ اِلَیْهِ وَ الرَّسَن
یعنی: آن کس را که نبْوَد عشق یار
بهر او پالان و افساری بیار
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد موسوی تهرانی (رحمةاللهعلیه)
(قسمتی از درس رسائل ایشان)
🔸 خب یک روایت میگوید «علی علیهالسلام خالق است» «علی علیهالسلام رازق است» نقطه مقابلش قرآن میگوید: «إن الله خالق کل شیء» «إن الله هو الرزاق ذو القوة المتین». اینهایی که غلو میکنند و بعضی از این دراویش و عرفا استناد به این احادیث میکنند که خلاف قرآن است.
🔹 دو تا آقا سید در تهران داشتیم، هر دو هم در تهران از دنیا رفتند یکیشان می گفت: «علی اینهمه حرف ندارد! علی است دیگر! أنا بشر! او هم یک بشری است!»
🔸 هر دو هم مرید داشتند، این آقای دیگر مینشست میگفت:
«در مجلس عارفانِ آگاه
الله، علی است، علی است الله»
صریحا روی منبر میگفت!
علی کل حال دو طرفِ قضیه اشتباه است. خلاصه «الشمال و الیمین مضلة» چپ و راست اینها همه لغزشگاه است: «الجادة هی الطریق الوسطی» حالا میخواهد در مسائل سیاسی باشد یا مسائل اعتقادی یا...
@Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیتالله جوادیآملی
87/11/20
🔸 بسياري از لطايف است كه به بركات روايات اهل بيت حل ميشود، نه با تعبيرات مغني و امثال مغني.
🔹 شيعه بايد به جاي آن ادبياتِ جامع المقدمات، غير از عواملي كه مرحوم ملاّ محسن فيض(رضوان الله عليه) نوشته و غير از صمديهاي كه مرحوم شيخ بهايي تنظيم فرمود يا عبدالصمد تنظيم فرمودند، بقيه را بايد محقّقان شيعه بنويسند. يك سيوطي شيعهمَنشي بنويسند، يك مغني و جامع و مطوّل و مختصر شيعهروش بنويسند تا اين مثالها -اين «واو»ها، اين حروف، اين كلمات، اين جملهها- معناي خاصّ خودش را داشته باشد.
🔹 الآن اين طلبهها را با اين ادبيات ابنهشامها ميپرورانند. خدا غريق رحمت كند شيخنا الاستاد مرحوم آقاي آقاميرزا هاشم آملي(رضوان الله عليه) ميفرمود اينها كه پاي درس بعضي از آقايان رفته بودند، بعد ميآمدند پاي درس مرحوم آقا ضياء. مرحوم آقا ضياء ميفرمود كه من دوتا كار بايد بكنم اول بايد آنچه كه در ذهن شماست از ذهنتان بيرون بياورم و بعد يك مطالب عميقي را القا بكنم! اين دو زحمت براي من هست!
🔸 الآن شما هر جا برويد بايد اول آنچه را كه در ذهن اين طلبهها هست كه اين «واو»ها و اين «الف»ها و اين «باء»ها به چه معناست، اين را از ذهن اينها در بياورند كه اين، اينطوري نيست كه ابنهشام گفته. اين اينطور نيست كه فلان عالِم سنّي گفته يا سيوطي گفته.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد محمد جواد فاضل لنکرانی
۱۳۸۸/۷/۸
🔹 در کلمات متأخرین، از زمان مرحوم وحید بهبهانی به بعد، تقسیمی را در علم اصول ملاحظه میکنیم ـ البته ممکن است قبل از زمان مرحوم وحید نیز در بعضی از کلمات باشد؛ اما مسلماً در عدة الاصول مرحوم شیخ، در معارج مرحوم محقق، در الذریعة مرحوم سید مرتضی نمیبینیم ـ و آن «تقسیم حکم به حکم واقعی و ظاهری» است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد محمد جواد فاضل لنکرانی
۱۳۸۸/۷/۸
🔸 یک نظریه، نظریهی معروف مرحوم آخوند است که میفرماید مجعول در باب امارات و اصول عملیه منجزیت و معذریت است؛ شارع گفته اگر فلان عمل را انجام دادید، مطابق واقع درآمد منجزٌ، و اگر مطابق واقع درنیامد، معذّرٌ.
🔹 نظر دوم نظر شیخ انصاری و عدهای است که از ایشان تبعیت کردند، گفتند: مجعول در باب امارات و اصول عملیه جعل حکم مماثل و جعل مؤدّی است؛ یعنی شارع مضمون این دلیل را ـ خبر واحد باشد یا اصل عملی ـ مطابق با واقع و به منزلهی و به مثل واقع قرار داده است.
🔸 نظریهی سوم نظریه مرحوم محقق اصفهانی است که میفرماید: مجعول در باب امارات و اصول عملیه جعل حجیت است؛ اما این که چه فرقی بین کلام اصفهانی و مرحوم آخوند وجود دارد، مفصل آنجا گفتهایم.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ وَ عَنِ الرِّضَا(ع) مَنْ أَصْبَحَ وَ فِي يَدِهِ خَاتَمٌ فَصُّهُ عَقِيقٌ مُتَخَتِّماً بِهِ فِي يَدِهِ الْيُمْنَى- وَ أَصْبَحَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَرَاهُ أَحَدٌ- فَقَلَبَ فَصَّهُ إِلَى بَاطِنِ كَفِّهِ- وَ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ إِلَى آخِرِهَا- ثُمَّ يَقُولُ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ- وَ آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَانِيَتِهِمْ- وَقَاهُ اللَّهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ شَرَّ مَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ- وَ مَا يَعْرُجُ فِيهَا وَ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَ مَا يَخْرُجُ مِنْهَا- وَ كَانَ فِي حِرْزِ اللَّهِ وَ حِرْزِ رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى يُمْسِيَ.
📚 وسائل الشیعة ج5 ص91 حدیث 6013]
🔹 امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
«هر کس صبح کند و در دست او انگشتر عقیقى باشد و قبل از این که کسى او را ملاقات کند و ببیند، نگین خود را به طرف کف دست بگرداند و سوره: «إنّا انزلنا ...» را تا به آخر تلاوت کند و بگوید: «آمَنْتُ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لَاشَرِیکَ لَهُ وَ آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَلَانِیَّتِهِمْ» خداوند او را در آن روز از شرّ آنچه از آسمان نازل مىشود و به سوى آسمان بالا مىرود و همچنین از شرّ آنچه در زمین فرو مىرود و از آن خارج مىشود حفظ مىکند و در محافظت رسول خدا (صلی الله علیه و اله) به سر مىبرد تا صبح را به شب برساند.
@Nardebane_feghahat
✳️ سید مرتضی(ره) بالابردن دستها در هنگام تمام تکبیرهای نماز را واجب میداند
🔸 حکم به «استحبابِ رفعِ یدین» مشهور است به شهرت عظیمه. امّا سید مرتضی در کتاب انتصار، رفع یدین را نه فقط در تکبیرة الاحرام بلکه در جمیع تکبیرات نماز واجب دانسته و ادعای اجماع بر آن نموده است عجب است که ایشان دعوی اجماع کردهاند در حالی که حتی یک نفر از اصحاب هم در این مسئله هم رأی با ایشان نمی باشد! تا جایی که همین مطلب را قرینه گرفته اند بر اینکه منظور وی از وجوب در واقع استحباب مؤکّد می باشد:
یستحَبُّ اَنْ یَرْفَعَ المُصَلّی یدیه بالتَّکبیر علی المشهور بین الاصحاب نَقْلاً و بین اهلِ العلم کما عن المنتهی و بین علماء الاسلام کما عن جامع المقاصِد بَلْ عن الامالی اَنَّ مِنْ دینِ الامامیة الاقرارُ به خلافاً لِلْمُرْتَضی فأوجَبَهُ فیما حُکِیَ عن انتصاره فیها و فی کُلّ تکبیرات الصَّلوة مدعیاً علیه اجماعُ الطّائفه و لعلّه ارادَ به شدّة الاستحباب بقرینَةِ «نقلِه الاجماع علیه».
📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج9 ص229
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سیدمحمدعلی علویگرگانی
1400/07/20
✔️ مسئله: بعد از تمام شدن نماز جماعت معلوم شد که امام جماعت کافر بوده (مسلمان نبوده) یا فاسق بوده (عادل نبوده) یا غیر متطهّر بوده (یا طهارت خبثیه نداشته یا طهارت حدثیه نداشته چه به حدث اکبر که جنب بوده، چه به حدث اصغر که وضو نداشته است) امام جماعت باید نمازش را اعاده کند.
❓با این فرض تکلیف نماز مأمومین که با او نماز خواندهاند، چه میشود؟ آیا نمازشان صحیح است یا باطل؟
🔹 وقتی رجوع به روایات اهلالبیت (علیهمالسلام) میکنیم، از روایات مستفیضه استفاده میشود که نمازشان باطل نیست، چه بسا به حد تواتر رسیده باشند.
🔸 منها: محمد بن الحسن باسناده عن الحسين بن سعيد، عن صفوان بن يحيى، و فضالة بن أيوب، عن العلاء بن رزين، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر (عليهالسلام) قال: سألته عن الرجل يؤم القوم و هو على غير طهر فلا يعلم حتى تنقضي صلاته، قال: يعيد ولا يعيد من صلى خلفه، و إن أعلمهم أنه كان على غير طهر.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد محمدتقي شهيدي
1402/08/06
✔️ «وَ فِي كِتَابِ زِيَادِ بْنِ مَرْوَانَ الْقَنْدِيِّ وَ فِي نَوَادِرِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ أَنَّ الصَّادِقَ(ع) قَالَ: فِي رَجُلٍ صَلَّى بِقَوْمٍ مِنْ حِينَ خَرَجُوا مِنْ خُرَاسَانَ حَتَّى قَدِمُوا مَكَّةَ فَإِذَا هُوَ يَهُودِيٌ أَوْ نَصْرَانِيٌّ قَالَ لَيْسَ عَلَيْهِمْ إِعَادَةٌ.»
🔹 یعنی شخصی به امام عرض کرد از خراسان تا کوفه امام جماعتی داشتیم، وقتی به کوفه رسیدیم فهمیدیم که او یک یهودی بوده و امام جماعت شده است، فرمود نمازهایشان صحیح است.
🔸 یک روایت نیز در مورد جنب است که شخصی امام جماعت بود و بعدا مأمومین متوجه شدند که او جنب بود و امام علیه السلام فرمودند: اعاده ندارد.
🔹 بعضی مثل مرحوم خویی (رحمه الله) فرمودهاند: این روایت انصراف دارد به صورتی که ماموم خلل به ارکان نرسانده باشد که غالبا نیز چنین است و فقط حمد و سوره که رکن نیستند را ترک میکند.
🔹 آیت الله سیستانی (حفظه الله) فرمودهاند: این روایت مطلق است و به نحو مطلق دلالت دارد بر این که نماز جماعت مأمومین در این فرض به عنوان نماز جماعت صحیح است گرچه به خاطر تبعیت از امام، دو رکوع انجام داده باشند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ احکام شرعیه بر روی «طبیعت» رفته است، بدون در نظر گرفتن مشخِّصات فردیه. به قول مرحوم آقا ضیاء عراقی: «طبیعت لیسیده»
#اصول
@Nardebane_feghahat