✳️ قربانیکردنِ فرزند!
✔️ عنوان باب: إن من نذر أن ينحر ولده لم ينعقد، و يستحب له أن ينحر كبشاً مكانه
🔹 [٢٩٦٦١] ١ـ محمد بن الحسن باسناده عن ابراهيم بن مهزيار ، عن الحسن ، عن القاسم بن محمد ، عن ابان عن عثمان ، عن عبد الرحمن بن أبيعبدالله قال : سألت أباعبدالله عليهالسلام عن رجل حلف أن ينحر ولده، فقال: ذلك من خطوات الشيطان.
🔸 [٢٩٦٦٢] ٢ـ و باسناده عن محمد بن عليّ بن محبوب، عن أحمد بن محمد، عن البرقي، عن النوفلي، عن السكوني، عن جعفر، عن أبيه، عن عليّ عليهمالسلام انه أتاه رجل فقال: إنّي نذرت ان أنحر ولدي عند مقام ابراهيم عليهالسلام ان فعلت كذا وكذا، ففعلته، فقال عليّ (عليهالسلام): إذبح كبشاً سميناً ، تتصدق بلحمه على المساكين.
🔹 أقول: وتقدم ما يدل على عدم انعقاد النذر في المعصية و المرجوح فلذلك حمل الشيخ و غيره ذبح الكبش هنا على الاستحباب.
📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج23 ص326
#فقه
#قربانی
@Nardebane_feghahat
❓آيا دختر باكرهاى را كه بالغ و عاقل و رشيده است، بىاذن پدر او مىتوان متعه كرد؟
✔️ جواب مرحوم آیت الله بهجت (رحمة الله علیه): بنابر احتياط، تكليفاً بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد، چون تكويناً مفسده دارد.
🔹 پ.ن: طبق فتوای آیت الله بهجت (ره) اذن پدر «شرط تکلیفی» است، یعنی عقد کردن، بدون اذن پدر حرام بوده ولی عقد صحیح واقع میشود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ مراد از حَرَج چيست؟
🔸 بين فقها در مورد مراد از «حرج» اختلاف است:
مشهور «حرج» را مشقت شديدهای میدانند که عقلا آن را در تحصيل اغراض لزوميه، عادة تحمل نميکنند. مؤيد اين قول تعبيرات برخي از لغويين میباشد: «الحرج: أضيق الضيق»
🔹 برخی «حرج» را مساوی «عجز عرفی» میدانند.
🔸 و برخی مثل امام خمینی آن را «مطلق مشقت زائد بر اصل تکليف» میدانند هر چند عادة تحمل شود، زيرا:
اولاً: بسياري از لغويين حرج را به معناي ضيق و مشقت ميدانند (نه مشقتي که عادة تحمل نميشود)
ثانيا: لسان ادله نفي حرج که در مقام امتنان است، رفع مطلق ضيق میباشد.
#اصول
#فقه
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
✔️ جواز تقلید از مجتهد انسدادی
🔸 لا يخفى أنّ في هذا الجواب اعتراف بجواز رجوع العاميّ إلى المجتهد الانسداديّ إذا كان أعلم من المجتهد الانفتاحيّ ...
📚 دروس في مسائل علم الأصول، التبريزي، الميرزا جواد ج6 ص239
#اصول
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ از یکی از اساتید شنیدم که بین علمایی که قائل به انسداد هستند، هیچیک از آنها قائل به «انسداد کشفی» نبودهاند، بلکه همگی قائل به «انسداد حکومتی» هستند.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #نذر_عبدالمطلب (2)
🔹 و سرّ اینکه روز عید قربان عید است، این است که در این روز رسم فرزندکشی منسوخ شد. داستان عبدالمطلب و عبداللّه ظاهراً از مجعولات تاریخ باشد که عبدالمطلب نذر کرد که اگر خدا ده پسر به او بدهد یکی را قربانی کند الی آخره.
📚 مجموعه آثار، مطهری، مرتضی ج25 ص106
#قربانی
@Nardebane_feghahat
🔹 {اشکالی که در بحث قربانی مطرح میشود که} قطع نظر از آزار و اذیت، چه رابطهای میان رضای خدا و ریختن خون یک حیوان است؟ مگر خداوند- العیاذ باللَّه- خونخوار است و از اینکه ببیند خون حیوانی ریخته میشود مسرور و خوشحال میشود؟ به علاوه، چنانکه گفتیم ظلم و آزار و تعذیب است و مبعّد است...
🔸 اما جواب: راجع به این قسمت که چه فایدهای بر ریختن خون مترتب میشود، این در صورتی صحیح است که هدف از قربانی و کفّارات (که اختصاصاً در باب حج، همه از نوع گوسفند یا شتر کشتن است الّا نادراً) فقط ریختن خون باشد! دلیلی ندارد که صرف ریختن خون مقرّب باشد، زیرا عملی مقرّب است که رضای خدا در آن باشد و رضای خدا در این است که انسان به کمال فردی و اجتماعی خود برسد.
🔸 صرف ریختنِ خون نه به کمال فردی انسان کمک میکند و نه به کمال اجتماعی او.
🔹 ولی اگر هدف اصلی «اطعام و انفاق» باشد، همانطوری که در سایر کفّارات هست (و البته اطعام و انفاقی است دستهجمعی و به صورت خاص، یعنی به صورت اطعام گوشت و اینکه هر انسانی یک حیوانی را بکشد و مصداق اطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقیر واقع شود) آن ایراد وارد نیست...
ولی همانطوری که در حدیث نبوی نقل کردیم، فرمود:
انَّما جَعَلَ اللَّهُ هذَا الْاضْحی لِتَشْبَعَ مَساکینُکمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأطْعِموهُمْ.
[و رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند قربانی را قرار داد تا نیازمندان شما شکمی سیر از گوشت بخورند، پس آنان را اطعام کنید.]
📚 مجموعه آثار، شهید مطهری، مرتضی ج25 ص106
#فقه
#قربانی
@Nardebane_feghahat
▪️تعزية...
🔹 نقدّم إلى مقام صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف) وإلى متابعيها الكرام بأصدق آيات التعازي والمواساة بذكرى استشهاد أم المؤمنين سيدتنا ومولاتنا خديجة بنت خويلد الكبرى (رضوان الله عليها و لعن الله مبغضيها)
#خديجة_ام_المؤمنين
#عظم_الله_أجوركم
@Nardebane_feghahat
4_6046380398676546255.mp3
10.98M
✳️ جلسه بيست و چهارم
✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» 24
🔸 توثیقات خاصه و توثیقات عامه به چه توثیقاتی گفته میشود؟
🔹 راه های احراز نص معصوم(علیه السلام) در مورد وثاقت یا تضعیف راوی
🔸 ویژگی رجال مرحوم کشی
🔹 تلفظ «کشی»
🔸 مسلک محدث نوری و مناقشات آقای خویی
🔹 توثیق راوی نسبت به خودش (نظر امام خمینی و آیت الله خویی)
🔸 آیا روایت عمر بن حنظله که متضمن مدح خودش هست، میتواند دلیل بر وثاقت او باشد؟
🔹 معرفی مختصر صاحب فصول و برادرش صاحب هدایة المسترشدین
🔸 تعلیق شیخ محمد تقی اصفهانی بر کتاب برادرش!
🔹 جلد اول و دوم کفایه ناظر به کدام کتابهاست؟
🔸 نظر صاحب فصول درباره واجب معلّق
🔹 نظر مرحوم مظفر در مورد واجب معلّق
🔸 ادعای اجماع بر حجیت ظنون رجالی!
🎤 رضا حسینی
برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
🔸 کتابِ «کامل بهایی» نوشته عماد الدین طبری (عالم شیعی قرن هشتم) است و مقصود از «بهایی» بهاءالدین محمد جوینی -والی اصفهان در زمان هولاکوخان مغول- است که عمادالدین طبری، کتاب کامل را به نام او تألیف نموده و به وی اهدا نموده است. حواسمان باشد که ربطی به شیخ بهایی ندارد!!
@Nardebane_feghahat
✔️ «الصحیح کشفاً، الغیر الثابت نقلاً»
🔹 ورد في الحديث الصحيح كشفاً، الغير الثابت نقلاً عن رسول اللّٰه(ص) عن ربّه جل و عزّ أنّه قال ما هذا معناه: كنت كنزاً لم أعرف فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق و تعرفت إليهم فعرفوني...
📚 الـفتوحات المکیة، ابن عربي، محيي الدين ج2 ص399
@Nardebane_feghahat
🔹 اگر فرصتی داشتید، به زیارت مولودیه امیرالمؤمنین(علیهالسلام) که در مفاتیح الجنان هم آمده است، مراجعه بفرمایید. زیارت لطیفی است. در بخشی از آن آمده است:
🔸 ...السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَصِيَّ الْأَوْصِياءِ، السَّلام عَلَيْكَ يَا عِمادَ الْأَتْقِياءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ الْأَوْلِياءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الشُّهَداءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا آيَةَ اللّٰهِ الْعُظْمىٰ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خامِسَ أَهْلِ الْعَباءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا قائِدَ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ الْأَتْقِياءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عِصْمَةَ الْأَوْلِياءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا زَيْنَ الْمُوَحِّدِينَ النُّجَباءِ...
@Nardebane_feghahat