eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
49 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
نردبان فقاهت
◾️ رابطه روح و جسم ◾️نظریه ملاصدرا (جسمانیة الحدوث، روحانیة البقاء) @Nardebane_feghahat
🔹 ملاصدرا با تکیه بر اصل حرکت جوهری، نفس را جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء دانسته، اما ابن‌سینا این نظریه را قبول ندارد. از سوی دیگر، برخی از علما ظاهرِ روایات و آیاتی مانند «نفخت فیه من روحی» و... را بر خلاف دیدگاه ملاصدرا دانسته‌اند. 🔸 در اینجا بحث مهمّی بین متکلمین و فلاسفه و حتی بین خودِ فلاسفه مطرح شده و تعدادی از علما بحث تعارض عقل و شرع را مطرح کرده‌اند. گروهی از طرفدارانِ نظریه ملاصدرا معتقدند که روایاتی که در آنها اشاره به خلقت پیامبر و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) شده، استثناست و نفسِ معصومین از این قاعده عقلیه مستثنا هستند. @Nardebane_feghahat
🔸 مرحوم آیت الله خویی(ره) بینِ «خبر ثقه» و «سایر امارات» فرق می‌گذارند. بدین معنا که در خبر ثقه قائل به «تتمیم کشف» است و در سایر امارات قائل به معذّریّت و منجّزیت. این مسئله در مورد ادله حجیّت و معنای حجیّت است. 🔹 چون ایشان معتقدند که از روایت «العمری و ابنه ثقتان فما أدیا الیک فعنی یؤدیان» تتمیم کشف فهمیده می‌شود (تنزیل منزله علم) ولی از ادله سایر امارات «معذریت و تنجزیت». @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سبحانی 92/07/09 🔹 اصل عملی گاهی محرِز است، یعنی شارع می گوید: شک که دو طرف دارد، یک طرف را به عنوان اینکه واقع است اخذ کن. استصحاب، قاعده ی تجاوز، شک امام و حفظ مأموم از این گونه اصول می‌باشند. 🔹گاهی اصل غیرِ محرز است که صرفاً برای رفع تحیّر است. اصل طهارت، اصل برائت، اصالة الحلیة و شاید قرعه. @Nardebane_feghahat
✳️ «ابقاء ما کان» و «استصحاب» ✔️ ابقاء بر دو قسم است: الف) ابقاء عملی: فعل مکلّف است، یعنی همانگونه که قبلاً یقین به عدالت زید داشت، الآن هم یقین به عدالت او داشته باشد. قائلین به ابقاء عملی معتقدند که مقتضای ادله استصحاب فقط معذریت و منجزیت است و حکمی در استصحاب جعل نشده است. ب) ابقاء حکمی: فعلِ شارع مقدس است، یعنی شارع مقدس حکم می‌کند ای مکلّف! بر یقین سابقت بمان و هر کجا یقین سابق داشتی و شک لاحق به یقین سابقت عمل کن. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ «ابقاء ما کان» و «استصحاب» ✔️ ابقاء بر دو قسم است: الف) ابقاء عملی: فعل مکلّف است، یعنی همانگون
🔹 مرحوم سید محمد کاظم یزدی معتقد است که لسان ادله استصحاب، «ابقاء عملی» است، مانند «من کان علی یقین فشک فلیمض علی یقینه» 🔸 اما مرحوم آخوند و شیخ انصاری معتقدند که مفاد ادله حجیت استصحاب «ابقاء حکمی» است، چون لسانِ «لا تنقض اليقين بالشك» را قوی‌تر ‌می‌دانند. 🔹 و برخی هم لسان ادله استصحاب را در این مورد، مجمل دانسته‌اند. ✔️ بعید نیست که حق با مرحوم سید محمد کاظم یزدی (قدس‌الله نفسه) باشد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی 97/02/16 🔸 خداوند مرحوم شهید اول را با پیغمبر محشور کند! یک نفر و این قدر ثواب!؟ یک نفر و این قدر ملایی!؟ یک نفر و در زندان یک دوره فقه کامل بنویسد به عنوان لمعه؟! چه برکتی است این؟ چگونه است اینها؟ آدم یک عمری بخواهد فقط کتاب‌های اینها را بخواند نمی‌رسد... 🔹 هیچ کسی نمی‌تواند بگوید «ما نمی‌توانیم!» نخیر، ما می‌توانیم. همین شهید اول در شام فلسفه را نزد قطب الدین رازی خوانده است. شما شرح حال ایشان را در دروس یا ذکری ملاحظه بفرمایید. چه آدمی بود خدا می‌داند! چه توفیقی بود خدا می‌داند! خود لمعه را در زندان نوشته؛ این همان خداست عوض که نشد! چرا ما نباشیم؟ @Nardebane_feghahat
✳️ استصحاب در امور وجودیه و عدمیه از نظر مرحوم آخوند ✔️ درس خارج اصول استاد محمد محمدی قایینی 96/09/29 🔸 مرحوم آخوند بیان کرده‌اند که فرقی نمی‌کند که مستصحب، امر وجودی باشد یا عدمی. جریان استصحاب منوط به وجودی بودنِ مستصحب نیست. 🔹 مرحوم آخوند وجهِ جریان استصحاب در امور عدمی را این دانسته‌اند که ملاک این است که امرِ وضع و رفعِ مستصحب به دست شارع باشد. همان‌طور که احکام وجودی مثل وجوب و حرمت به دست شارع است، عدم این احکام نیز، رفع و وضعش به دست شارع است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی 99/10/02 🔹 این بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) که فرمود: «لَکَ یَا إِلَهِی وَحْدَانِیَّةُ الْعَدَد» یعنی اصلاً تو به عدد در نمی‌آیی، این عدد مخلوق توست. خدا واحد است بله، اما می‌گوییم فلان شخص هم واحد است ولی واحد عددی است، یک نفر مثل او اگر پیدا شود می‌شود دو، اگر دو نفر دیگر پیدا شوند می‌شوند سه که این سه عدد است؛ اما خدا عددبردار نیست. 🔸 در دعای نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) دارد که عدد مخلوق توست، تو که در پوشش عدد در نمی‌آیی: «لَکَ یَا إِلَهِی وَحْدَانِیَّةُ الْعَدَد» لذا قابل شمارش نیستی، یکی یکی نیستی؛ بله یکی هست، نه یکی که مثل آن را بیاری که بشود دو تا! عدد را تو خلق کردی، تو واحد عددی نیستی. این بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) که «لَکَ یَا إِلَهِی وَحْدَانِیَّةُ الْعَدَد» یعنی عددبردار نیست. «وَاحِدٌ لَا بِعَدَد» که در روایات دیگر هست {یعنی} عددبردار نیست. @Nardebane_feghahat
✳️ دادگاه علنی ✔️ الأمر الثاني: في النظر في بعض الآداب‌ ✔️ الجلوس للقضاء في موضع بارز للناس‌ 🔹 و هذا الأدب نقله أكثر الأصحاب من القدماء إلى متأخّري المتأخّرين و علّلوه بتسهيل الوصول إليه و أن لا تهابه الناس، و لكن من العلل الجديرة بالذّكر هو أن يكون مجلس القضاء بأعين من الناس و علنيّاً لينظر الناس عدل القاضي في أحكامه و لا يحتملون الظلم في حقّه و حقّ السلطة القضائيّة. و من المشهور في ألسنة بعض الناس أن ليس الحسن في العدل في القضاء، بل الحسن أن ينظر الناس إلى عدله و يعلموا بأنّ السلطة القضائيّة سلطة عادلة و متسلّطة؛ و لا يبعد أن يقال: إنّ كون القضاء بمرأى الناس و عدمه من حقوق المتداعيين، بل من حقوق الناس. و على الحاكم أن يدفع احتمال الظلم عن نفسه بجعل مجلس القضاء علنيّاً إلّا أن يكون فيه الحرمة أو إفشاء الفاحشة. 🔸 و ينبغي نقل بعض كتاب أمير المؤمنين عليه السلام إلى مالك الأشتر النخعي: «و إن ظنّت الرعيّة بك حيفاً فأصحر لهم بعذرك و اعدل عنك ظنونهم بإصحارك، فإنّ في ذلك رياضة منك‌ لنفسك و رفقاً برعيّتک...» 📚 فقه القضاء، الموسوي الأردبيلي، السيد عبدالكريم ج1 ص269 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مکارم شیرازی 93/07/23 در طول تاریخ کسانی بودند که یک آیه‌ی قرآن مسیر زندگی‌شان را عوض کرده است. فضیل بن عیاض یکی از این افراد است که آیه ﴿أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾ را شنید کارهای زشت خود را کنار گذاشت... @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 1395/11/5 🔹 «زوال» سه علامت برایش ذکر کردند. یکی از این علامت‌ها این است که دائره هندیه بگذاریم. می‌گویند أدق العلائم هست. حالا این دائره چرا شد دائره هندیه، نشد دائره سندیه؟ گفتند {چون} از هند یاد گرفتند. در هند می‌خواستند شمال را تعیین کنند، ‌این‌ها که دین نداشتند، می‌خواستند شمال و جنوب را تعیین کنند از این دائره هندیه استفاده می‌کردند. ابوریحان بیرونی کشف کرد، آورد بین مسلمین، مسلمین هم برای منتصف النهار استفاده کردند. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله نوری همدانی 87/11/05 🔸 سابقاً نقطه‌گذاري معمول نبوده و خط کوفي بوده است. خط کوفي مثل خط فعلي خوانا نبوده و اشتباهاتي بين «يزيد» و «بريد» و امثال اين‌ها فراوان بوده... @Nardebane_feghahat