eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (6) ✔️ قرینه‌ای دیگر بر وثاقت مشایخ نجاشی: 🔹 إسحاق بن الحسن بن بكران: أبو الحسين العقرائي، التمار، كثير السماع، ضعيف في مذهبه، رأيته بالكوفة و هو مجاور، و كان يروي كتاب الكليني عنه، و كان في هذا الوقت عِلْواً فلم أسمع منه شيئاً. 🔸 له كتاب الرد على الغلاة، و كتاب نفي السهو عن النبي (صلى‌الله‌عليه‌وآله)  و كتاب عدد الائمة. 📚 فهرست النجاشي ج1 ص74 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✔️ جالب آن است که "صاحب قاموس الرجال" معتقد است که نه تنها مشایخ بلا واسطه نجاشی ثقه هستند، بلکه حتی اگر نجاشی با واسطه از شخصی نقل کند، او نیز ثقه می‌باشد. 🔸 قوله: «لا يروي عن الضعفاء بغير واسطة» غلط، فلا يروي عن الضعفاء أصلاً، و لذا لم يرو عن ابن عيّاش رأساً؛ و إنّما روى عن أبي المفضّل بالواسطة، لكونه ثَبْتا أوّلاً ثمّ خلط. و النجاشي أدرك حال خلطه فلم يرو عنه، و روى عمّن روى عنه حال ثبته. 📚 قاموس الرجال، التستري، ج1 ص444 ✅ البته این عقیده مرحوم تستری (ره) با ظاهر عبارات مرحوم نجاشی سازگار نیست. @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ به عبارت زیر دقت بفرمایید: 🔸 محمد بن أحمد بن الجنيد أبو علي الكاتب الاسكافي وجه في أصحابنا، ثقة، جليل القدر. صنّف فأكثر، ... و سمعت شيوخنا الثقات يقولون عنه: إنّه كان يقول بالقياس. 📚 فهرست النجاشي ج1 ص388 ✔️ برخی با استناد به «سمعت شيوخنا الثقات» گفته‌اند: «شیوخ» جمع است و جمعِ مضاف افاده عموم می‌کند. بنابراین، تمام مشایخ نجاشی ثقه هستند. @Nardebane_feghahat
✳️ (9) 📘 مشیخة النجاشی 🖌 الشیخ محمود دریاب نجفی 🔸 کتابی بسیار مناسب در مورد مشایخ نجاشی @Nardebane_feghahat
مشیخة_النجاشي_الشيخ_محمود_درياب.pdf
7.61M
✳️ (10) 📘 مشیخة النجاشی 🖌 الشیخ محمود دریاب نجفی 🔸 کتابی بسیار مناسب در مورد مشایخ نجاشی @Nardebane_feghahat
✳️ (11) 🔹 مطابق آنچه در این دو صفحه از کتاب «مشیخة النجاشی» آمده، در تعداد مشایخ ایشان بین علما اختلاف نظر وجود دارد. 🔸 آقای خویی عدد آن‌ها را 41 نفر دانسته. سید بحرالعلوم تعداد آن‌ها را 30 نفر عنوان نموده. خلاصه، در تعداد آنها چنین اختلافاتی به چشم می‌خورد. علت هم آن است که برخی اسامی، یک مسمّی بیشتر ندارند و... که الان قصد توضیح آن را نداریم. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
❓ ما هو رأيکم الشريف في کتاب ( مشرعة البحار ) للشيخ آصف محسني ؟ ✔️ جواب آیت الله سید صادق روحانی: باسمه جلّت أسماؤه، بنظري أنَّ کتاب «مشرعة البحار» مشروع يهدف لإسقاط المئات بل الآلاف من الروايات الشريفة، و ليت مؤلفه قد كتب بدلاً عنه كتاباً يحاول فيه تصحيح الروايات من خلال إقامة القرائن الخارجيّة على صحّتها، عوضاً عن إسقاطها و الإعراض عنها، فإنّه لو فعل ذلك لكان قد أسدى للتشيّع خدمة كبيرة لا يمكن أن تقدّر. ❓سوال: نظرتان راجع به کتاب «مشرعة بحارالانوار» چیست؟ ✔️ جواب: به نظر من به تحقیق که این کتاب هدفش اسقاط هزاران روایات شریفه است، و کاش مؤلفش به‌جای این کتاب، با اقامه قرائن خارجیه (مانند کتاب مرآه العقول) دنبال تصحیح روایات بود، و اگر این‌کار را می‌کرد، برای تشیع خدمتی می‌نمود که نمی‌شد برای آن قدر و اندازه‌ای گذاشت. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله 1394/08/12 🔹 خدا صاحب جواهر را غريق رحمت کند. او سلطان در فقه است؛ اگر مي‌خواهيد ملّا شويد و اگر بخواهيد سرمايه حوزوي شويد، هيچ چاره‌اي نداريد مگر اينکه در خدمت جواهر باشيد. 🔸 او سلطان فقه است و کلّ فقه در دست اوست. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله : 🔸 برخی با فشار این ایمان را از دل بیرون می‌آورند؛ نظیر ﴿وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا﴾ نظیر ﴿بَصُرْتُ بِمَا لَمْ یَبْصُرُوا﴾ 🔹 این دوتا عالِم اسرائیلی که آدم کوچکی نبودند، نه آن بَلْعم یک آدم کوچکی بود نه سامری. سامری را گفته‌اند از آن بزرگان اهل معرفت بود، گفت چیزی را که من دیدم دیگران ندیدند. یک آدم عادی که چنین نیست. به هر حال از او کاری ساخته بود که از دیگران کاری ساخته نبود، پس خدا این توفیق و این لطف را داد، آنها با تمام فشار این توفیق را از دل بیرون بردند، هم ﴿وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا﴾ است که ﴿فَانْسَلَخَ مِنْهَا﴾ و هم درباره سامری. 🔸 منتها درباره سامری، چون این قصّه که خیلی مبسوطاً در قرآن نیامده، نیازی به توضیح بیشتری دارد. اینکه گفت: ﴿بَصُرْتُ بِمَا لَمْ یَبْصُرُوا﴾؛ یعنی یک گوشهٴ مخفی بود که فقط من دیدم و دیگران ندیدند؛ یعنی با همین چشم ظاهری. از آن خاکی که انسان با همین چشم ببیند که کاری ساخته نیست که گوساله را به حرف دربیاورد، این یک آدم غیر عادی بود، چیزی بلد بود که دیگران بلد نبودند، چیزی می‌دید که دیگران نمی‌‌دیدند، چیزی می‌فهمید که دیگران نمی‌فهمیدند؛ منتها چون ظرفیت را نداشت، در راه باطل صرف کرد. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد محمد هاشم صالحی افغانی: 🔸 ظاهراً در شرح لمعه یا درمعالم آمده که «مقدمه اجتهاد» شش چیز است: علم صرف، نحو، علم لغت و علم رجال و از همه مهمتر علم اصول، علم منطق هم یک کمی دخالت دارد. 🔹 مرحوم آیت الله خویی می‌فرماید ولو با فطرت خود قوانین منطقی را بفهمد، حتی همان مقدار هم برای اینکه مقدمه برای اجتهاد باشد کافی است. یعنی لازم نیست که همه مسائل منطق را کاملاً مسلط باشد. 🔸 آنچه در اجتهاد خیلی مهم است و نقش اساسی را دارد، علم اصول است. یعنی با خواندن علم اصول، برای انسان ملکه اجتهاد پیدا می‌شود. 🔹 ملکه‌ای که در باب اجتهاد مطرح است، باید قبل از عمل باشد، بلی! وقتی که شروع به استنباط کرد، این ملکه قوی‌تر می‌شود و الا اصل ملکه باید قبل از استنباط باشد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد 1395/2/20 🔸 در کتابِ «المزار الکبیر» ابن مشهدی اضافه می‌کند که حضرت قبل از زیارت عاشورا، زیارت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را انجام می‌دادند. یعنی همین زیارت ششم که در کتاب مفاتیح به عنوان زیارت ششم آمده است. 🔹 اصل زیارت عاشورا در قرن چهارم است. مرحوم ابن قولویه در قرن پنجم دعای علقمه به آن اضافه شده، در قرن ششم هم زیارت امیر المومنین(علیه السلام) به آن اضافه شده. @Nardebane_feghahat