eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (3) ✔️ از عبارات مرحوم نجاشی مشخص می‌شود که تمامی مشایخ او ثقه هستند. عباراتی مانند: 🔸 أحمد بن محمد بن عبيدالله بن الحسن بن عياش بن إبراهيم بن أيوب الجوهري... رأيت هذا الشيخ، و كان صديقاً لي و لوالدي، و سمعت منه شيئا كثيراً، و رأيت شيوخنا يضعّفونه، فلم أرو عنه شيئا و تجنّبته، و كان من أهل العلم والأدب القوي وطيّب الشعر و حسن الخط، رحمه‌الله و سامحه ، و مات سنة إحدى وأربع مائة. 📚 فهرست النجاشي ج1 ص85 و 86 @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ از عبارات نجاشی (ره) به دست می‌آید که از افرادی که ضعیف باشند، مستقیماً نقل نمی‌کند (یعنی تمام مشایخِ بلا واسطه او ثقه هستند)، و اگر بخواهد از شخص ضعیفی نقل نماید، حتماً با واسطه از او نقل می‌کند: 🔸 محمد بن عبد الله بن محمد بن عبيدالله بن البهلول... كان سافر في طلب الحديث عمره، أصله كوفي، و كان في أول أمره ثَبْتاً ثم خَلَطَ، و رأيت جلّ أصحابنا يغمزونه و يضعّفونه... 🔹 رأيت هذا الشيخ و سمعت منه كثيراً، ثم توقّفت عن الرواية عنه إلا بواسطة بيني و بينه. 📚 فهرست النجاشی ج1 ص396 @Nardebane_feghahat
✳️ اختلاف نسخ در متن زیارت جامعه کبیره ✔️ آیت‌الله (مدظله العالی): 🔹 می‌خواستند کتیبه‌ای از زیارت جامعه بنویسند، از این جانب خواستند که نظر خود را درباره متن زیارت جامعه بنویسم. پیشنهاد کردم که آن را بر اساس نسخه‌های صحیح بنویسند و چون درج نسخه بدل یا درج قلاب برای کتیبه نویسی مناسب نیست و شکل ظاهری آن را نازیبا می‌کند، آن را با اصحّ نسخ مقابله و نکاتی را در این باب به صورت مکتوب بیان کردم. 🔸 زیارت جامعه را صدوق در فقیه و عیون، و شیخ در تهذیب به واسطه صدوق روایت کرده‌اند. اختلاف نسخ این زیارت به حدّی است که استقصای آن نیازمند به مقاله‌ای است. مقداری از اختلافات نسخه در مفاتیح الجنان ذکر شده است. این‌جانب با مراجعه و مقابله زیارت با چندین نسخه معتبر از هر کدام از سه کتاب اشاره شده و با ملاحظه روضة المتقین و لوامع صاحبقرانی و بحار الانوار که در آنها به شرح این زیارت پرداختند، اصحّ نسخ را انتخاب کردم. ✅ مواردی از اختلاف نسخ: 🔹 توضیح اینکه کلمه «المستقرّین» دو نسخه بدل دارد؛ «المستوفرین» با فاء، «المستوقرین» با قاف. بودن این سه کلمه از نظر معنا اشکالی ندارد و در مفاتیح نسخه بدل اول ذکر شده، ولی مجلسی اول در لوامع صاحبقرانی می‌نویسد: در نسخه تهذیب به خط شیخ طوسی «و المستقرّین» است؛ یعنی «مطمئن است قلوب ایشان به ذکر الهی». لذا نسخه بدل‌ها حذف شد. ما این را حذف کردیم. 🔸 کلمه «أدمنتم» ارجح از «أدمتم» است؛ زیرا در جملات «فعظّمتم جلاله و أکبرتم شأنه و مجّدتم کرمه و أدمنتم ذکره و وکّدتم میثاقه و أحکمتم عقد طاعته» در «أکبرتم» و «أدمنتم» و «أحکمتم» که بعد از «عظّمتم» و «مجّدتم» و «وکّدتم» قرار گرفته، سجع رعایت شده، و در«أدمتم» چنین نیست و در نتیجه «أدمنتم» که در مفاتیح در حاشیه است، ارجح از «أدمتم» است که در متن است. 🔹 در مفاتیح جمله زیارت «سننتم سنّته» است ولی در نسخه‌هایی از فقیه و عیون و تهذیب، «سننه» به صیغه جمع، جای «سنّته» به صیغه افراد آمده است و با در نظر گرفتن صیغه‌های جمع در جملات قبل: «بیّنتم فرائضه و أقمتم حدوده و نشرتم شرائع أحکامه»، در اینجا کلمه جمع انسب خواهد بود؛ خصوصا با ملاحظه کلمه «فرائض» که معمولا در مقابل «سنن» قرار می‌گیرد، نه در مقابل «سنّت». 🔸 «السبیل الأعظم» در نسخه‌هایی از فقیه و عیون و تهذیب وجود دارد، ولی در حاشیه مفاتیح چنین آمده است: «هذه الفقرة لیست فی الأصل لکنّها مذکورة فی کتب العلامة المجلسی». 🔹 «عادﱝ» در چاپ مفاتیح که پیش اینجانب است «عاد» بی یاء ضبط شده که قطعا غلط است. 🔸 کلمه «نجا» که ناقص واوی است و باید با الفِ آخر نوشته شود و در تهذیب و بعضی نسخِ عیون با الف نوشته شده، در فقیه و نسخه چاپیِ عیون و مفاتیح «نجی» با یاء آمده که غلط است. 🔹 جمله «و له تسلّمون» که بعد از جمله «و به تؤمنون» قرار گرفته، انسب این است که با سکونِ سین باشد، زیرا «ایمان» و «اسلام» مقابل هم قرار می‌گیرند، نه «ایمان» و «تسلیم». 🔸 کلمه «سعِد» در جمله «سعد من والاکم» که بعد از آن «هلک من عاداکم» آمده، با کسر عین که از ماده «سعادت» است، به نظر از «سعَد»با فتح عین که به معنای «یَمُنَ»است، ارجح است و در لوامع نیز کلمه را به «سعادتمند شده» تر جمه کرده است. 🔹 «یُکَرُّ» در مفاتیح «یَکِرُّ» با فتح اول و کسر کاف ضبط شده؛ در حالی‌که «یکِرّ» با کسر کاف در لغت مذکور نیست. در نسخه‌های معتبر «یَکُرُّ»به فتح اول و ضمّ کاف و «یُکَرُّ» به ضمّ اول و فتح کاف آمده است. وقوع این کلمه در بین فعل‌های مجهول مانند «یُحشَرُ فی زمرتکم و یُکَرُّ فی رجعتکم و یُمَلّک فی دولتکم و یُشَرّف فی عافیتکم و یُمَکَّن فی أیّامکم»، سبب ترجیح نسخه فعل مجهول است. 📚 جرعه‌ای از دریا ج4 ص 387 تا 389 @Nardebane_feghahat
✳️ (5) 🔸 نجاشی در قسمتی از کتاب خود با تعجب می‌گوید که نمی دانم چرا «ابوعلی همام» و «ابوغالب زراری» با آن جلالت‌قدر از یک شخص ضعیف روایت نقل می‌کنند! 🔹 برخی همین را شاهدی دانسته‌اند تا با آن وثاقت جمیع مشایخ نجاشی را ثابت کنند: ✔️ جعفر بن محمد بن مالك بن عيسى بن سابور...، كوفي، أبو عبدالله، كان ضعيفاً في الحديث، قال أحمد بن الحسين: كان يضع الحديث وضعاً و يَروي عن المجاهيل ، و سمعت من قال: كان أيضا فاسد المذهب و الرواية ، و لا أدري كيف روى عنه شيخنا النبيل الثقة أبو علي بن همام، وشيخنا الجليل الثقة أبو غالب الزراري (رحمهما الله)، وليس هذا موضع ذكره. 📚 فهرست النجاشي ج1 ص122 @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ قرینه‌ای دیگر بر وثاقت مشایخ نجاشی: 🔹 إسحاق بن الحسن بن بكران: أبو الحسين العقرائي، التمار، كثير السماع، ضعيف في مذهبه، رأيته بالكوفة و هو مجاور، و كان يروي كتاب الكليني عنه، و كان في هذا الوقت عِلْواً فلم أسمع منه شيئاً. 🔸 له كتاب الرد على الغلاة، و كتاب نفي السهو عن النبي (صلى‌الله‌عليه‌وآله)  و كتاب عدد الائمة. 📚 فهرست النجاشي ج1 ص74 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✔️ جالب آن است که "صاحب قاموس الرجال" معتقد است که نه تنها مشایخ بلا واسطه نجاشی ثقه هستند، بلکه حتی اگر نجاشی با واسطه از شخصی نقل کند، او نیز ثقه می‌باشد. 🔸 قوله: «لا يروي عن الضعفاء بغير واسطة» غلط، فلا يروي عن الضعفاء أصلاً، و لذا لم يرو عن ابن عيّاش رأساً؛ و إنّما روى عن أبي المفضّل بالواسطة، لكونه ثَبْتا أوّلاً ثمّ خلط. و النجاشي أدرك حال خلطه فلم يرو عنه، و روى عمّن روى عنه حال ثبته. 📚 قاموس الرجال، التستري، ج1 ص444 ✅ البته این عقیده مرحوم تستری (ره) با ظاهر عبارات مرحوم نجاشی سازگار نیست. @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ به عبارت زیر دقت بفرمایید: 🔸 محمد بن أحمد بن الجنيد أبو علي الكاتب الاسكافي وجه في أصحابنا، ثقة، جليل القدر. صنّف فأكثر، ... و سمعت شيوخنا الثقات يقولون عنه: إنّه كان يقول بالقياس. 📚 فهرست النجاشي ج1 ص388 ✔️ برخی با استناد به «سمعت شيوخنا الثقات» گفته‌اند: «شیوخ» جمع است و جمعِ مضاف افاده عموم می‌کند. بنابراین، تمام مشایخ نجاشی ثقه هستند. @Nardebane_feghahat
✳️ (9) 📘 مشیخة النجاشی 🖌 الشیخ محمود دریاب نجفی 🔸 کتابی بسیار مناسب در مورد مشایخ نجاشی @Nardebane_feghahat
مشیخة_النجاشي_الشيخ_محمود_درياب.pdf
7.61M
✳️ (10) 📘 مشیخة النجاشی 🖌 الشیخ محمود دریاب نجفی 🔸 کتابی بسیار مناسب در مورد مشایخ نجاشی @Nardebane_feghahat
✳️ #وثاقت_جمیع_مشایخ_نجاشی (11) 🔹 مطابق آنچه در این دو صفحه از کتاب «مشیخة النجاشی» آمده، در تعداد مشایخ ایشان بین علما اختلاف نظر وجود دارد. 🔸 آقای خویی عدد آن‌ها را 41 نفر دانسته. سید بحرالعلوم تعداد آن‌ها را 30 نفر عنوان نموده. خلاصه، در تعداد آنها چنین اختلافاتی به چشم می‌خورد. علت هم آن است که برخی اسامی، یک مسمّی بیشتر ندارند و... که الان قصد توضیح آن را نداریم. ✍ رضا حسینی #رجال @Nardebane_feghahat
❓ ما هو رأيکم الشريف في کتاب ( مشرعة البحار ) للشيخ آصف محسني ؟ ✔️ جواب آیت الله سید صادق روحانی: باسمه جلّت أسماؤه، بنظري أنَّ کتاب «مشرعة البحار» مشروع يهدف لإسقاط المئات بل الآلاف من الروايات الشريفة، و ليت مؤلفه قد كتب بدلاً عنه كتاباً يحاول فيه تصحيح الروايات من خلال إقامة القرائن الخارجيّة على صحّتها، عوضاً عن إسقاطها و الإعراض عنها، فإنّه لو فعل ذلك لكان قد أسدى للتشيّع خدمة كبيرة لا يمكن أن تقدّر. ❓سوال: نظرتان راجع به کتاب «مشرعة بحارالانوار» چیست؟ ✔️ جواب: به نظر من به تحقیق که این کتاب هدفش اسقاط هزاران روایات شریفه است، و کاش مؤلفش به‌جای این کتاب، با اقامه قرائن خارجیه (مانند کتاب مرآه العقول) دنبال تصحیح روایات بود، و اگر این‌کار را می‌کرد، برای تشیع خدمتی می‌نمود که نمی‌شد برای آن قدر و اندازه‌ای گذاشت. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله 1394/08/12 🔹 خدا صاحب جواهر را غريق رحمت کند. او سلطان در فقه است؛ اگر مي‌خواهيد ملّا شويد و اگر بخواهيد سرمايه حوزوي شويد، هيچ چاره‌اي نداريد مگر اينکه در خدمت جواهر باشيد. 🔸 او سلطان فقه است و کلّ فقه در دست اوست. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله : 🔸 برخی با فشار این ایمان را از دل بیرون می‌آورند؛ نظیر ﴿وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا﴾ نظیر ﴿بَصُرْتُ بِمَا لَمْ یَبْصُرُوا﴾ 🔹 این دوتا عالِم اسرائیلی که آدم کوچکی نبودند، نه آن بَلْعم یک آدم کوچکی بود نه سامری. سامری را گفته‌اند از آن بزرگان اهل معرفت بود، گفت چیزی را که من دیدم دیگران ندیدند. یک آدم عادی که چنین نیست. به هر حال از او کاری ساخته بود که از دیگران کاری ساخته نبود، پس خدا این توفیق و این لطف را داد، آنها با تمام فشار این توفیق را از دل بیرون بردند، هم ﴿وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا﴾ است که ﴿فَانْسَلَخَ مِنْهَا﴾ و هم درباره سامری. 🔸 منتها درباره سامری، چون این قصّه که خیلی مبسوطاً در قرآن نیامده، نیازی به توضیح بیشتری دارد. اینکه گفت: ﴿بَصُرْتُ بِمَا لَمْ یَبْصُرُوا﴾؛ یعنی یک گوشهٴ مخفی بود که فقط من دیدم و دیگران ندیدند؛ یعنی با همین چشم ظاهری. از آن خاکی که انسان با همین چشم ببیند که کاری ساخته نیست که گوساله را به حرف دربیاورد، این یک آدم غیر عادی بود، چیزی بلد بود که دیگران بلد نبودند، چیزی می‌دید که دیگران نمی‌‌دیدند، چیزی می‌فهمید که دیگران نمی‌فهمیدند؛ منتها چون ظرفیت را نداشت، در راه باطل صرف کرد. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد محمد هاشم صالحی افغانی: 🔸 ظاهراً در شرح لمعه یا درمعالم آمده که «مقدمه اجتهاد» شش چیز است: علم صرف، نحو، علم لغت و علم رجال و از همه مهمتر علم اصول، علم منطق هم یک کمی دخالت دارد. 🔹 مرحوم آیت الله خویی می‌فرماید ولو با فطرت خود قوانین منطقی را بفهمد، حتی همان مقدار هم برای اینکه مقدمه برای اجتهاد باشد کافی است. یعنی لازم نیست که همه مسائل منطق را کاملاً مسلط باشد. 🔸 آنچه در اجتهاد خیلی مهم است و نقش اساسی را دارد، علم اصول است. یعنی با خواندن علم اصول، برای انسان ملکه اجتهاد پیدا می‌شود. 🔹 ملکه‌ای که در باب اجتهاد مطرح است، باید قبل از عمل باشد، بلی! وقتی که شروع به استنباط کرد، این ملکه قوی‌تر می‌شود و الا اصل ملکه باید قبل از استنباط باشد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد 1395/2/20 🔸 در کتابِ «المزار الکبیر» ابن مشهدی اضافه می‌کند که حضرت قبل از زیارت عاشورا، زیارت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را انجام می‌دادند. یعنی همین زیارت ششم که در کتاب مفاتیح به عنوان زیارت ششم آمده است. 🔹 اصل زیارت عاشورا در قرن چهارم است. مرحوم ابن قولویه در قرن پنجم دعای علقمه به آن اضافه شده، در قرن ششم هم زیارت امیر المومنین(علیه السلام) به آن اضافه شده. @Nardebane_feghahat
🔸 زمان تعلّق زكات به غلات چهارگانه (گندم، جو، خرما و کشمش) بنابر مشهور، بدوّ صلاح است. @Nardebane_feghahat
📚 (1) ✔️ فخر الدین الطریحی (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 «الشيخ» من جاوز ستّ و أربعين سنة و «الشاب» من تجاوز البلوغ إلى ثلاثين سنة وما بينهما «كهل» فالشيخ فوق الكهل، و الجمع: «شيوخ» و «أشياخ». 📚 مجمع البحرین، مادة شیخ @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ مرحوم فخر الدین طریحی (قدس الله نفسه): 🔸 إختلف في حقيقة الملائكة، فذهب أكثر المتكلمين - لما أنكروا الجواهر المجردة - إلى أن الملائكة و الجن أجسام لطيفة قادرة على التشكل بأشكال مختلفة. 📚 مجمع البحرین ج4 ص229 @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ فخر الدین طریحی (رحمة اللّه عليه): 🔹 في الدعاء: «اللهم لا تسوّد وجهي يوم تبيض فيه الوجوه» 🔸 المراد بسواد الوجه هنا الحقيقة أو الكناية عن الخجل و الكآبة و الوجل. كما قاله المفسرون في قوله تعالى: «يوم تبيض وجوه و تسود وجوه». 📚 مجمع البحرین ج2 ص448 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله الشریف): 🔸 «مقنعِ شيخ صدوق» تقريباً صد در صد روايت است. هيچ استظهاری خودش ندارد، الّا يک مواردی که ما احتمال داديم استظهاری باشد. 🔹 اما مقنعه شيخ مفيد اين‌گونه نيست. مقنعِ شيخ صدوق شايد بتوان گفت که تعبدش به نصوص حتی از «فقه الرضا» هم بيشتر است؛ با اين که بعد از فقه الرضا نوشته شده. 🔸 «فقه الرضا» کتاب خوبي است، «مقنع» شيخ صدوق بسيار کتاب خوبي است. به لحاظِ «فقه مأثور» بسيار فقه خوبی هستند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (مدظله العالی): 🔹 فهم کفایه متوقف بر خواندن رسائل است. اگر رسائل و کفایه خوب خوانده شود و بحث شود، به لحاظ اصولی کافی است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد شهیدی‌پور 19 دسامبر 2017 🔹 برخی از بزرگان از جمله فرمودند که: قبله برای افرادِ قریب به کعبه «عین کعبه» است و برای افرادِ بعید از کعبه سمت کعبه و جهت کعبه است و وجهی هم که برای مطلب ذکر شده، این است که: اگر کعبه ملاک باشد، طول کعبه حدود ده متر است در حالی که سیره بر این بوده که نماز جماعت با صف‌های طولانی می‌خوانده‌اند و در این صف‌های طولانی تنها به اندازه ده متر صف جماعت روبروی کعبه قرار می‌گیرند و بقیه رو به عین کعبه نیستند زیرا نمازگزاران صاف ایستاده اند، لذا معلوم می شود که قبله برای بعید سمت کعبه است نه خود کعبه. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آیا فراز پایانی دعای عرفه از حضرت سیدالشهداء سلام الله علیها صادر شده است یا از صوفیه ؟! 🔶 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد: 🔸 آیت‌الله فرمودند بعد از اوجی اتفاق نیفتاده است اگر نگوییم تنزل‌هایی رخ‌داده است. لذا باید خصوصیات این دوره را بدانیم. 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تعبیری دارند که ضرب دست وحید چهارصد سال حوزه نجف را راه برد و شیخ انصاری نسل سوم از شاگردان است و همان کاری را با مبانی او کرد که با مبانی انجام داد. 🔸 و ، خروجی آخرین نظریات اجتهادی بنیان‌گذاری دوره معاصر اصول و فقه است. کار کردن در اصول فقه بدون رسائل نمی‌شود. @Nardebane_feghahat