eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ با ثبت نام در دوره آموزشی «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» می‌توانید علاوه بر نظرات آیت الله خویی(ره)، با برخی دیدگاه‌های سایر بزرگان نیز آشنا شوید. ✔️ فقهایی مانند: ۱. آیت الله سیستانی ۲. آیت الله شبیری زنجانی ۳. آیت الله شیخ مسلم داوری ۴. آیت الله سید احمد مددی و سایر علما و معاصرین. (80 جلسه صوتی) ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✳️ (1) ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 شیخ مفید در جایی می‌گوید که اصحاب حدیث نام چهارهزار تن از ثقات را در شمار شاگردان امام صادق‌(ع) ثبت کرده‌اند. (الإرشاد ج۱ ص۱۷۹) 🔸 این گفته شیخ مفید نیز عجیب به نظر می‌رسد. شاید شیخ مفید این تعبیر را از کتاب ابن‌عقده که می‌گویند نام چهارهزار تن از شاگردان امام صادق‌(ع) را در آن گرد آورده بود، استنباط کرده است. البته در گزارش‌هایی که از کتاب ابن‌عقده در دست داریم، توثیق این چهارهزار نفر دیده نمی‌شود. شاید مفید بر اساس مبانی و استنباطات خود آنها را ثقه دانسته است؛ اما مبانی حدیث‌شناسی شیخ مفید دقیقاً برای ما مشخص نیست تا بتوانیم درباره این عبارت وی اظهارنظر کنیم. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 مرحوم مفید نقل می کند که «اربعة آلاف من الثقات» از امام صادق (علیه السلام) روایت می کنند. شاید «أربعة آلاف» درست باشد که ابن عقده هم گفته است ولی اینکه همه از ثقات باشند درست نیست. 🔸 کلام قدماء هر کلمه اش معنی دارد. بین وفات ابن عقده (م 333) و وفات مفید (413) هشتاد سال فاصله است. مفید این مطلب را از کجا نقل کرده است؟  🔹 استاد ما مرحوم ابطحی هشت هزار نفر از اصحاب حضرت (علیه السلام) را استخراج کرده اند. برخی هم بعدها تا یازده هزار نفر رسانده اند. ولی دلیلی نداریم که ثقاتشان چهار هزاز نفر باشند. 🔸 مفید در زمانی نیست که مبدع فن باشند. هیچ مبدأ تاریخی برای این حرف نیست. مرحوم شیخ با تمام تکرارات و اشتباهاتش سه هزار و اندی نقل کرده است. چگونه می‌شود چهار هزار ثقه باشد؟! 🔹 مبانی توثیقی مرحوم مفید کاملا روشن نیست. البته ما به کسی تعبد نداریم. ما حتی به نجاشی هم (با اینکه خرّیت فن است در مجموعه قرن پنج و شش بی نظیر است) تعبد نداریم. @Nardebane_feghahat
✔️ «مقدمه معجم رجال الحدیث» فقط یک مقدمه نیست، بلکه مبانی رجالی فقیه عالی‌قدر حضرت آیت الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله تعالی علیه) در همین مقدمه مطرح شده است. این مقدمه ارزشمند در 80 جلسه صوتی تدریس شده. 📚 کتاب: مقدمه معجم رجال الحدیث 🎤 تدریس: رضا حسینی 80 جلسه صوتی ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
❓همه لمعه خوانده شود به جز قسمت‌های مربوط به إماء و عبید؟ ✔️ پاسخ آیت الله بشیر النجفی (مدظله العالی): 🔸 حتماً می‌گویید چون امروز عبد و امه نداریم ؟! من از شما سوال می‌کنم اصلاً برای چه لمعه می‌خوانید؟ مگر می‌خواهید به فتوای شهید اول و ثانی عمل کنید؟ هدف از خواندن لمعه چیست ؟ ❓ آشنائی با مبانی استنباط؟ ✔️ پاسخ آیت الله بشیر النجفی (مدظله العالی): 🔹 خب این مبانی در اماء و عبید هم هست. مقدمه لمعه هم باید خوانده شود، مگر شهید اول و ثانی مقدمه را بی‌خود نوشته‌اند؟ یک سری مطالب مفید در این مقدمه هست که باید خوانده شود. @Nardebane_feghahat
✔️ نظرسنجی از دوستانی که در دوره اول «مقدمه معجم رجال الحدیث» شرکت کرده بودند 📚 کتاب: مقدمه معجم رجال الحدیث 🎤 تدریس: رضا حسینی 80 جلسه صوتی ✅ مهلت ثبت نام: تا سه شنبه ۱۲ مرداد ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✔️ حضرت آیت الله سید احمد : 🔸 ما معتقدیم رجال را باید اصولی و فقیه بنویسد، باید کاملا تحلیل‌گر باشد و الّا خطا می رود. 📚 کتاب: مقدمه معجم رجال الحدیث مرحوم آیت الله خویی (قدس سره) 🎤 تدریس: رضا حسینی 80 جلسه صوتی ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
❓ شکل‌گیری صفویه چه تأثیری بر جایگاه علمی تشیع گذاشت؟ ✔️ آیت الله سید احمد : 🔸 در این دوره شاهد اوج‌گیری دوباره علمی تشیع شدیم. حتی عالمانی چون مقدس اردبیلی و ملاصدرا که بر خلاف بزرگانی چون شیخ بهایی و میرداماد با سلطه صفویه موافق نبودند، در همین دوره آثار مهم خود را تألیف کردند. 🔹 اگر دوره ۱۳۰ ساله بغداد را دوره مهمی در تولید تفکرات شیعه بدانیم، دوره صفویه را باید دوران جمع‌آوری و تدوین آثار علمی شیعه تلقی کنیم. البته به استثنای برخی مثل ملاصدرا که تولید علم هم داشتند. 🔸 در همین راستا من بارها به دوستان گفته‌ام که در این ۳۰ ساله جمهوری اسلامی باید مناسب‌تر از این عمل می‌شد. باید با توجه به پیشرفت‌های علمی، همانند زمان آل‌بویه ابداع کنیم و از صفویه هم جلو بزنیم و نباید خود را مثلاً به تنظیم فهرست بحار محدود کنیم. باید نه بر عهد صفویه که بر دوران بغداد هم غلبه کنیم که کار سنگینی است و با شعار و جناح‌بندی‌های سیاسی نمی‌شود علم درست کرد. این کار، زحمات و ظرافت‌ها و شرایط خاص خود را دارد. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد حسینی زنجانی: 🔸 «اجتهاد در بستر زمان و مکان» از آراء جمیله آقای خمینی(ره) است. 🔹 چون آنچه در گذر زمان تغییر می‌کند، موضوع است، نه حکم. 🔸 این که میگوییم «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ» در مورد حکم است. 🔹 وگرنه موضوع تغییر می‌کند و بستگی به عرف دارد (در جایی که شرع بیان نکرده). @Nardebane_feghahat
🔸 در ضمن مطالعاتم به عبارتی از مرحوم شیخ طوسی رسیدم که در مورد یک راوی فرموده بود: «ملعون غال». 🔹 اگر فضای برخی منبرها و مداحی‌ها را نگاه می‌کنیم، شاید خیلی‌ها در نگاه علمای شیعه (مانند شیخ طوسی) «ملعون غال» باشند. 🔸 مدتی بود که در إجلال وضعیت موجود سخن نگفته بودیم که الحمدلله بیان شد («تجلیل» به معنای «پوشاندن» غلط مشهور است و صحیح آن، «اجلال» است) ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 در اصطلاح فقها «رباط» و «مُرابطه» به وقتی گقته می‌شود که عده‌ای جهت مراقبت از مرزها و مراقبت از تحرکات دشمن در آن‌سوی مرزها در آن مناطق حاضر شوند و اگر در آنجا برای مدتی ساکن شوند به آنان «مُرابِط» گفته می‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔹 درمورد مرابطه، حداقل و حداکثری در نظر گرفته شده است. مانند اعتکاف که اقلی دارد؛ سه روز با روزه. اگر کسی کمتر از سه روز بماند، به او معتکف نمی گویند. بر اساس روایات، مرابطه نیز حداقل سه روز و اکثر آن چهل روز است و بیشتر از آن، پاداش جهاد دارد و شخص مجاهد محسوب می‌شود. @Nardebane_feghahat