eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (2) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/07/03 🔸 «طهور» صیغه مبالغه است و مبالغه در طهارت معنی ندارد که مثلاً گفته شود «فلان شیء بسیار پاک است»! زیرا یا شیء پاک هست یا نیست. از این جهت مبالغه در شیءِ طاهر بازگشتش به تعدیه فعل بوده که نتیجه اش مُطَهِّر بودن برای غیر است. 🔹 از این مطلب هم که صرف نظر کنیم بسیاری از أهل لغت مانند زمخشری (در کشاف) و غیر او از أهل لغت گفته‌اند کلمه طهور به معنای مُطَهِّر غیر است. و اما طاهر بودن خود آب از این جهت است که هر چه مطهِّر غیر است، لا محاله فی نفسه نیز طاهر است و به قول معروف: «ذات نایافته هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش» در نتیجه، آب مطلق هم طاهر فی نفسه و هم مُطَهِّر لغیره است. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/11/03 🔸 مرحوم فیض کاشانی (ره) قائل به عدم إنفعال آب قلیل مطلقاً شده است، چه آب قلیل بر روی شیء نجس ریخته شود و چه شیء نجس داخل آب قلیل شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/11/03 🔸 مرحوم شیخ أنصاری (ره) إدّعا نموده که بیش از 300 روایت داریم که در زمینه آب قلیل، مخالف با فتوای إبن أبی عقیل (ره) و مرحوم فیض کاشانی (ره) و موافق با فتوای مشهور فقهاست. مرحوم صاحب جواهر (ره) حدود 49 روایت و صاحب حدائق (ره) بیش از 37 روایت جمع نموده‌اند که همگی به نحوی دلالت دارد بر این که آب قلیل به مجرّد ملاقات با نجس منفعل می‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی 🔸 اوایل طلبگی من بود. سیل بسیار غلیظ و گل آلودی در قم آمده بود. طلبه‌ای به من گفت که این آب، مطلق است یا مضاف؟ من گفتم همین سؤال تو شاهد است بر این که آب مطلق است! 🔹 بعداً در درس خارج آیت‌الله بروجردی "قدّس سرّه" شخصی شیشه‌ای آورد و به آقای بروجردی گفت که این آب، مطلق است یا مضاف؟ ایشان همین پاسخِ من را به آن شخص گفت. 🔸 در موضوعاتی که دلیلی از قرآن و سنت بر آن نداریم و موکول به عرف شده است، ما با عرف هیچ فرقی نداریم، لذا فقیه نباید دخالت کند. 📚 جرعه‌ا‌ی از دریا، ج3، ص491 @Nardebane_feghahat
✳️ (6) 🔸 و أما تقديم التّيمم على ماء البحر فيبطل، بأنّ التيمم مشروط بعدم الماء و الحقيقة المائية موجودة في ماء البحر. 📚 المعتبر في شرح المختصر، المحقق الحلي ج1 ص37 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✔️ تعريف الماء المطلق: 🔹 و المطلق هو: ما يستحقّ إطلاق اسم الماء من غير إضافة، و لا يجوز سلب اسم الماء عنه و إن أمكن إضافته، كما يقال: «ماء الفرات، و ماء النهر، و ماء البحر» فهي إضافة غير لازمة، فلو قلت: «ماء الفرات ليس ماء» لم يصح، و لو قلت: «ماء الورد ليس ماء» صحّ. 📚 كشف الإلتباس عن موجز أبي العباس، الصيمري البحراني، الشيخ مفلح ج1 ص33 @Nardebane_feghahat
✳️ (8) 🔹 أن استحقاق إطلاق اسم الماء عليه لا ينافي جواز تقييده مع ذلك، كما يقال: «ماء الفرات و ماء البحر»، فالإستحقاق ثابت و إن جاز مثل هذا التقييد، بخلاف المضاف، فان تقييده لازم، و لا يستحق الإطلاق المذكور. 📚 جامع المقاصد في شرح القواعد، المحقق الثاني (المحقق الكركي) ج1 ص109 @Nardebane_feghahat
✳️ (9) 🔹 و إن أضيف كانت إضافته لتمييز المصداق لا لتصحيح الإطلاق، كما يقال: ماء البحر، ماء النهر، ماء السدر، ماء الكافور، ماء البئر، ماء العين، ماء الثلج، ماء الملح ونحوها. 📚 كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء - كاشف الغطاء، الشيخ جعفر ج2 ص398 @Nardebane_feghahat
✳️ (10) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/11/24 مرحوم والد ما (ره) در تقریرات آیة اللّه سیّد ابوالحسن اصفهانی (ره) از استاد خود نقل نمودند که میزان اصلی در تحدید آب کرّ، وزن و رطل بوده است که در روایات معتبر به حسب وزن 1200 رطل عراقی بیان شده است و هر رطل عراقی معادل 130 درهم یا نود و يك مثقال شرعى است و مثقال شرعی معادل 3.4 گرم است که ضرب در 1200 رطل 371 کیلو می شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دست‌اندرکاران همایش فقه هنر ۲۳ دی ۹۴ 🔸 بعضى از این فتاواى معروف هم که در بین فقها معروف است، وقتى انسان عمق‏‌یابى می‌کند، مثل همان قضیّه‌‏ى  که تا یک زمانى یک‏‌جورى می‌گفتند، بعد به کلّى عوض شد، واقعاً همان‏‌جور است؛ یعنى روى احتیاط [بوده‏]. همین مسئله‏ مجسّمه‏ سازى یا همین مسئله‏ غنا ازاین‏ قبیل است... @Nardebane_feghahat
✳️ (12) 🔹 و ربما یستدل علی نجاسة الدم علی إطلاقه بمعتبرة زرارة قال: قلت لأبی عبد اللّه (علیه السلام): بئر قطرت فیها قطرة دم أو خمر، قال: «الدم و الخمر و المیت و لحم الخنزیر فی ذلک کله واحد، ینزح منه عشرون دلواً، فإن غلب الریح نزحت حتی تطیب» فإن مقتضاها تنجس ماء البئر بکل مما ذکر، و یطهر بنزحه حتی یذهب تغیره. 🔸 و لکن یَرِدُ علیه أن الأمر بالنزح بما أنه إستحبابیٌ فلا یدل علی تنجس الماء لیکون کاشفاً عن نجاسة ما فُرِضَ وقوعُه فی البئر، و ما فی ذیلها من الأمر بنزح الماء حتی تَطیب فلم یَظْهَر أن الطیب بمعنی الطهارة، بل یُحتمَل کونُه بمعنی غایة استحباب التنزّه». 📚 تنقیح مبانی العروه - الطهارة، التبريزي، الميرزا جواد ج 2 ص140 @Nardebane_feghahat
✳️ (13) ✔️ آیت الله (دام ظله): 🔹 به نظر ما از شروط مرجع تقلید آن است که حرص و هوی و اشتباه او غیر متعارف نباشد. در رساله هم این مطلب را ذکر کرده‌ایم. اگر حرص به مال و جاه و زن و اولاد و عشیره، از متعارف بیشتر باشد، انسان را از دیدن حقایق کور می‌کند «حبُّ الشیء یُعمی و یُصمّ». 🔸 در سخنرانی‌های مرحوم راشد دیدم و أفواهاً هم شنیده بودم که: وقتی مرحوم علامه حلی در نهایت به این نظر می‌رسند که بر خلاف مشهور علمای قبل از ایشان، آب چاه معتصم است و در برخورد با نجاست، نجس نمی‌شود، با خودشان می‌گویند: نکند که این نظر ما به خاطر این باشد که چاه منزل خودم را پاک بدانم و به‌زحمت نیفتم و این میل و علاقه شخصی مرا به این فتوا کشانده باشد! فلذا دستور می‌دهد که چاه منزل ایشان را پر کنند و سپس دوباره بررسی ادلّه را شروع می‌کند. @Nardebane_feghahat