eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
49 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (3) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/07 🔸 مرحوم سیّد یزدی می‌فرماید در مواردی که به واسطه مسّ میّت غسل واجب می‌شود، فرقی بین میّت مسلم و میّت کافر وجود ندارد. (و لا فرق في الميت بين المسلم و الكافر) و مشهور بین علماء نیز همین است. دلیل فتوای سیّد و مشهور، اطلاقات است؛ مثل موثقه سماعه «سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: وَ غُسْلُ مَنْ مَسَّ مَيِّتاً وَاجِبٌ». @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/07 ◾️ قائلین به عدم وجوب غسل در مسّ کافر 🔸 بعضی فرموده‌اند که میّت (در بحث غسل مسّ میت) شامل کفّار نمی‌شود. ◾️ بیان أوّل قائلین به عدم وجوب غسل 🔸 بیان اوّل این است که میّت انصراف به مسلم دارد، در کلمات فقهاء عبارت (قبل تطهیره) هست، که معلوم می‌شود از میّت، مسلم فهمیده‌اند، چون کافر قابل تطهیر نیست. و همچنین تفصیل بین قبل از غسل و بعد از غسل، منبِّه همین است که مراد میّت مسلم باشد. ◾️ مناقشه استاد در بیان أوّل 🔹 و لکن این روایات اطلاق دارد، درست است که میّت کافر، داخل در تعابیر قبل از غسل و بعد از غسل نیست، ولی «میّت» هست. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/07 ◾️ بیان دوم قائلین به عدم وجوب غسل 🔹 بیان دوم آن است که در منتهی و جامع المقاصد هست؛ که مسّ میّت کافر مثل مسّ بهائم است و همانطور که «مسّ بهائم» غسل ندارد، مسّ کافر هم غسل ندارد. در آیه قرآن دارد «أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ». میّت مسلم یک نوع احترام دارد و برای او اعتبار حدث شده است که با غسل مرتفع می‌شود، ولی میّت کافر اینها را ندارد. و مهم این است که در روایت معتبره داریم که «النّظر إلی عورة الکافر، کالنّظر إلی عورة الحمار» که کفّار را ملحق به بهائم و حمار کرده است. ◾️ مناقشه استاد در بیان دوم 🔹 و لکن اینها استحسانات است، شاید اینکه فرموده ماسّ میّت غسل بکند برای احترام مسّ‌کننده است، برای مصلحتِ ماسّ است و ربطی به ممسوس ندارد، و بخاطر این استحسانات نمی‌شود از اطلاق دست برداشت. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی 99/04/01 🔹 فرق بین ظهور و انصراف چه بود؟ «ظهور» دلالت وضعیِ لفظ بر تمام معنایِ مورد دلالت ظهور است. «انصراف» دلالت وضعیِ لفظ نسبت به بعضی از معنای محتمل لفظ که در حقیقت می‌شود بین ظهور و انصراف عموم و خصوص مطلق. 🔸 اینها را کلمات صدرایی تلقی کنید. به راحتی به دست نمی‌آید! چگونه عموم و خصوص مطلق می شود؟ به این معنا که کلُ إنصرافٍ ظهور. هر انصرافی ظهور است و لیس کلُ ظهورٍ بإنصراف. یعنی أعم و أخص مطلق. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی: 🔹 احمد بن محمد اردبیلی معروف به «محقق اردبیلی» که در تعبیرات متعارف مردم به «مقدّس» مشهور است، از مُحقّقین طَراز اوّل و از مفاخر علم و تقواست. 🔸 او در فقه، صاحب مكتب است، به این معنی که بین قبل از او و بعد از او، تفاوت بسیار در کیفیت استدلال و استنباط هست. 🔹 صاحب مدارک، صاحب معالِم و فاضل سبزواری از پیروان مکتب محقق اردبیلی هستند. 🔸 سخن مشهوری است که می گویند: مطالبی را که محقق اردبیلی احتمال آن را داده، صاحب مدارک گمان به آن پیدا کرده و صاحب ذخیره قطع به آنها پیدا کرده است. 🔹 اینها با اینکه خود از بزرگان و مُتفکّرند، به «أتباع اردبیلی» مشهورند. 📚 جرعه ای از دریا ج4 ص380 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ❓ ما حكم البيع والشراء وفتح الأماكن التجارية في أيّام تاسوعاء وعاشوراء؟ ✔️ آیت الله سیستانی (مدظله العالی): 🔹 إذا عدّ ذلك نوعاً من عدم المبالاة بما جرى على أهل البيت (عليهم السلام) في هذين اليومين الحزينين فلا بدّ من تركه. @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️✔️ أفضلُ زيارات الحسين (عليه السلام) ✔️ آیة الله السيّد محمد صادق الروحاني: «من الصعبِ جداً ترجيحُ زيارةٍ على أُخرى، وإن كانَ القول بأفضلية زيارة عاشوراء هو الأوفق بما تَقتضيه الأدلة». قُربان الشهادة ص107 @Nardebane_feghahat
✳️ (9) ✔️ سؤالی از مرحوم نائینی (ره) ❓[2025] س11: مايقول مولانا حجّة الإسلام في ذكر مقتل الحسين (عليه السلام) في سائر أوقات السنة هل فيه كراهيةٌ يقبّحها الشرع الشريف؟ فإنّ بعض العلماء ادّعى الكراهة ما عدا يوم العاشر من المحرّم، و على الكراهة فما دليلها؟ أفيدونا مأجورين. ✔️ جواب مرحوم نائینی(قدس سره): 🔸 كان أعاظم السلف الصالحين - رضوان الله عليهم أجمعين - يتحرّزون عن ذكر نفس الفجيعة التي ارتّجت لها السماوات و الأرضون حتّى يوم عاشوراء، و لكن لا لورود دليلٍ على الكراهة المصطلحة الفقهية، بل لأنّ عظمة المصيبة تقتضي أن تزهق الأرواح من سماعها و لا يُؤدّى حقها بغير ذلك، و الله العالم. 6 شعبان 1350هـ. 📚 الفتاوى، للميرزا النائيني @Nardebane_feghahat
✳️ (10) ✔️ آیت الله صافی گلپایگانی (رحمة الله علیه): 🔹 زيارة عاشوراء مضافاً إلى اعتبار سندها تشتمل على المضامين العالية و استحباب قراءتها ثابت، و لا يتوجه على سندها و متنها إشكال. 📚 الشعائر الحسينية، للشيخ لطف الله الصافي الكلبايكاني ص98 @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ ازدواج حضرت قاسم (علیه‌السلام)؟! ❓متى تجوز إقامة مراسم زواج القاسم بن الحسن (عليه السّلام) شرعاً؟ ✔️ پاسخ آیت الله سید محمد روحاني (ره): 🔹 «فلا بأس بذكرها بقصد رجاء صدق الواقعة، ولو في بعض مراحلها، مع مراعاة جانب الاحتياط في النقل، وعدم نسبة شيء مما يتعلق بالموضوع إلى الإمام (عليه السَّلام) أو غيره على وجه الجزم واليقين، بل بتذكِّر المصاب على سبيل الاحتمال، ومن باب أنه جاء في بعض كتب السيرة». @Nardebane_feghahat
✔️ بررسی مشروعیت یا عدم مشروعیت قیام مختار ثقفی (دو جلسه صوتی) 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5830224916691029254.mp3
9.28M
✔️ بررسی مشروعیت قیام مختار ثقفی و نقد ادله آن (جلسه 1) 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat