eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ بیانات آیت الله جوادی آملی (۱۹ شهریور ۱۳۹۳) 🔹 «تربیت نفس» مهمترین اقدام پیشگیرانه برای مبارزه با مفاسد است. با زندان، جسم را می‌شود تربیت کرد اما روح با این ابزارها تربیت نمی‌شود؛ به همین دلیل است که برخی از مجرمین وقتی از زندان بیرون می آیند دوباره به فکر انجام جرم می افتند.» @Nardebane_feghahat
✔️ حضرت آیت الله بهجت (رضوان الله علیه): 🔹 اگر کسی اهلیّت داشته باشد، یعنی طالبِ معرفت باشد و در طلب، جدیّت و خلوص داشته باشد، در و دیوار به إذن الله معلّمش خواهند بود؛ وگرنه سخن پیغمبر (صلی‌الله علیه و آله) هم در او اثر نخواهد کرد، چنان که در ابوجهل اثر نکرد! 📚 در محضر بهجت ص22 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد تقی بهجت (ره): 🔸 هرچند مقام علم بالاتر از همه مقامات دنیوی است و مقامات دنیوی در برابر آن ناچیز و ناپایدار است، ولی اگر کسی عقل و ایمان داشته باشد، حتی اگر علم نداشته باشد، می‌تواند مردم و جامعه را اداره کند؛ به شرط اینکه اگر علم داشت و آگاه بود، به علمش عمل کند، و اگر ندانست، از اهلش سؤال و تقلید کند؛ بنابراین، برای اداره تمام جهان کافی است که انسان عاقل و مؤمن و متدین باشد. دیانت و عقل برای اداره کره زمین کفایت می‌کند. این مسئله در همه ادیان جاری است، نه فقط اسلام، بلکه در تمام ادیان، دین و عقل می‌خواهد. 📚 در محضر بهجت، ج۲ ص۴۳ @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 «من أفتی بغير علم، لعنته ملائکة العذاب و ملائکة الرحمة» اگر کسی فتوا داد و علم نداشت: «لعنته ملائکه» ببينيد! حتی ملائکه رحمت الهی او را لعن می‌کنند. ملائکه رحمت الهی برای کسانی که عالِم هستند دعا می­‌کنند. ولی حتی آن­ها هم اين دسته را لعنت می­‌کنند. هم ملائکه عذاب او را لعنت می‌کنند {و هم ملائکه رحمت} لعنته ملائکة العذاب و ملائکة الرحمة يعنی چه؟ يعنی اين کار حرام است، حالا چه حکم بر خلاف واقعِ واقع باشد چه نباشد، حتی اگر مقلّد هم پيدا نکند یا يک دانه مقلد پيدا بکند به قول شوخی معروف! همين که تصدّی کرد و بدون علم فتوا داد، خودِ اين حرام است. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه): 🔸 در تعبدیات کوه‌ کندن (کار دشوار و طاقت‌فرسا) از ما نخواسته‌اند، سخت‌ترینش نماز شب خواندن است، که در حقیقت، «تغییر وقت خواب» است، نه اصل بی‌خوابی، بلکه نیم ساعت زودتر بخواب تا نیم ساعت زودتر بیدار شوی. آیا می‌ترسی اگر بیدار شدی، دیگر خوابت نرود و بمیری؟! اگر خواب بمانی، در خواب هم ممکن است بمیری. 📚 در محضر بهجت، ج۲ ص۱۷۰ @Nardebane_feghahat
4_5949440654638583039.mp3
12.14M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 7 🔹 کیفیت تطهیر آب بئر 🔸 «علی قول مشهور» وقتی گفته می‌شود که روایتی وجود ندارد 🔹 اطلاق لفظ «انسان» 🔸 تردید از ناحیه امام و تردید از ناحیه راوی! 🔹 دلاء یسیره و توضیحاتی پیرامون جمع قلة و کثرة 🔸 آیا قید در کلام سائل باعث تخصیص می‌شود؟ 🔹 مصطلحاتی که شارع بیان نکرده، موکول به عرف می‌شود 🔸 حکم حیوان صغیر با حیوان کبیر در نزح برابر است 🔹 آیا تضاعف نجاسات موجب تضاعف نزح می‌شود یا خیر؟ 🔸 جلالتِ شیخ مفید 🔹 مرحوم وحید بهبهانی و میرداماد «استاد الکل» بوده‌اند و مرحوم آقاحسین خوانساری «تلمیذ الکل» بوده است 🔸 علم اجمالی در شبهه محصوره و غیر محصوره 🔹 فاصله بئر و بالوعه 🔸 «الضرورات تبیح المحظورات» 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد سیدجواد شبیری 97/01/26 🔸 برخی از کلامات مرحوم داماد در سخنان شهید صدر (رحمه‌الله) وارد شده که احتمال دارد به علت توارد خاطر بوده و محتمل است تقریرات درس مرحوم داماد در اختیار شهید صدر (رحمه‌الله) بوده است. 🔹 از آقای سید مصطفی محقق داماد نقل شده که شهید صدر (رحمه‌الله) در نجف به بنده گفت: من شاگرد با واسطه پدر شما هستم، زیرا آقا موسی صدر حرف‌های پدر شما را برای من نقل کرده و من استفاده می‌کنم. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد سید کاظم مصطفوی 95/11/10 🔹 «شبهه محصوره» عدد ندارد، محصوره معیار دارد، ابتلاء و عدم ابتلاء است. یک کسی می‌داند اینقدر قصابی زیاد است که به همه‌اش نمی رسد، از محل ابتلاء خارج است. @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 8.mp3
11.24M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 8 🔹 «لم یجز...» در عبارت مصنف، حکم تکلیفی است یا حکم وضعی؟ 🔸 «احکام» دائر مدارِ موضوعات است «لولا الموضوع، حکمی نخواهد بود» 🔹 «آب مشکوک» ملحق به آب مضاف است 🔸 تعریف لفظی است، نه حقیقی! 🔹 موضوع شناسیِ آب مضاف 🔸 آب مضاف طاهر است (أصالة الطهارة) ولی مطهرّ از حدث و خبث نیست (ذکر ادلّه از آیه و روایات) 🔹 شیخ صدوق با استناد به روایتی قائل شده که فقط وضو و غسل جنابت را می‌توان با ماء الورد (فقط با گلاب) انجام داد 🔹 مناقشه در فرمایش مرحوم صدوق 🔸 کلام سید مرتضی در مورد رفع خبث با آب مضاف، و مناقشه در آن 🔹 سید مرتضی ادعای اجماع می‌کند، در حالی که مشهور خلاف آن هستند! (توضیحی پیرامون اجماعات سید مرتضی) 🔸 سید مرتضی قائل به اجماع دخولی بوده است 🔹 سید مرتضی در ابتدا قائل به اجماع لطفی بوده و شیخ طوسی در ابتدا قائل به اجماع دخولی بوده، اما بعدها از نظر خود برگشته‌اند، و برعکس شده است 🔹 توضیحی پیرامون اجماعِ لطفی 🔸 چرا در لمعه گفته شده «علی القول الأصح»؟ 🔹 چرا شهید ثانی به اجماع استناد کرده، اما به روایت نه؟! 🔸 الغاء خصوصیت باید قطعی باشد 🔹 وضو و غسل با آبی که توسط خورشید گرم شده، کراهت دارد 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 9.mp3
10.44M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 9 🔹 نظر شیخ صدوق در مورد ماء الورد، و مناقشه در فرمایش ایشان 🔸 «علی بن محمد» که کلینی از او نقل می‌کند، «علی بن محمد بن بندار» است 🔹 دو نظر در مورد سهل بن زیاد 🔸 اصلِ اولی در «أسئار» طهارت است 🔹 تعریف سؤر در لغت و اصطلاح فقها 🔸 سؤر هر حیوان تابعِ همان حیوان است در نجاست و طهارت و کراهت 🔹 مُسوخ (حیوانات مسخ‌شده) 🔸 غلات و خوارج ملحق به کفارند 🔹 جلّال به چه حیوانی گفته می‌شود؟ 🔸 استبراء حیوان نجاست‌خوار و ثمره برای بحث مشتق! 🔹 سؤر آکل الجیف 🔸 سؤر حائض کراهت دارد یا سؤر حائض متّهمه؟ 🔹 مفهوم شرط حجت است (بر خلاف سید مرتضی) 🔸 رابطه بین «غیر مأمونه» و «متهمه» عموم و خصوص مطلق است 🔹 «الحاق» خلاف اصل است و دلیل می‌خواهد 🔸 «تعلیق الحکم بالوصف مشعر بالعلیة» 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5958636355712978632.mp3
7.86M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 10 🔸 مروری بر مباحث جلسات گذشته 🔹 نجس‌شدن آب مضاف 🔸 کراهت طهارت با آبی که مسخّن بالشمس است 🔹 آیا ماء مسخّن بالشمس از ثمراتِ بحث مشتق (در علم اصول) است؟ 🔸 توضیحی پیرامون شخصیت مرحوم سید محمد روحانی (ره) 🔹 توضیحی مختصر پیرامون تسامح در ادله سنن 🔸 کراهت دو معنا دارد 🔹 اگر آب توسط غیر خورشید گرم شد، وضو و غسل با آن کراهت ندارد 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 98/11/27 🔸 فقها گفته‌اند نسخه مرحوم کلینی (ره) مقدم بر نسخه مرحوم شیخ است، زیرا کلینی (ره) در نقل روایت نسبت به شیخ (ره) اضبط بوده است، زیرا مرحوم شیخ (رضوان الله تعالی علیه) بسیار پرکار و پر مشغله بوده است. از این جهت، امکان خطا در نقل این بزرگوار بیشتر است، چنان که احتمال خطای مرحوم کلینی نسبت به مرحوم شیخ صدوق (ره) بیشتر است. @Nardebane_feghahat