✳️ جهت صدور
جهت صدورِ روایت ، #انگیزه معصوم ـ عليهالسلام ـ از سخن، رفتار و تقریری است که در قالب خبر ، روایت شده است .
گاه انگیزه ، بیان حکم واقعی، گاه تقیه ـ به خاطر حفظ جان خود و یا شیعیان ـ و گاه غیر آنها است.
✳️جهت صدور در باب #تعارض
فقیه هنگام استنباط باید علاوه بر دقت در درستی صدور روایت از #معصوم عليهالسلام ، به انگیزه صدور آن نیز توجه کند. از جاهایی که به انگیزه #صدور روایت استناد میشود، مبحث #تعارض روایات است؛
برای مثال :
اگر دو روایت تعارض کنند و انگیزه صدور یکی از آنها #تقیه و انگیزه صدور دیگری #بیان حکم واقعی باشد، روایتی که به منظور بیان حکم واقعی صادر شده ، #ترجیح داده میشود.
@Nardebane_feghahat
✳️ روزه روز عاشورا
✔️ عن زید النرسی قال: سمعت عبید بن زراره یسأل أبا عبد الله (علیه السلام) عن صوم یوم عاشورا فقال: من صامه کان حظه من صیام ذلک الیوم حظ ابن مرجانه وآل زیاد. قال: قلت: وما کان حظهم من ذلک الیوم؟ قال: النار أعاذنا الله من النار ومن عمل یقرب من النار.
🔹 #زید_نرسی میگوید: از عبید بن زراره شنیدم که از امام صادق (علیه السلام) در مورد روزه #عاشورا پرسید. فرمودند : کسی که این روز را روزه بگیرد حظّ و نصیبش از این روز همان خواهد بود که #ابن_مرجانه و آل زیاد از این روز بردند. راوی میگوید: گفتم حظّ و نصیب آنان در این روز چه بود؟ فرمود: آتش جهنم! و به خدا پناه میبریم از عملی که نتیجه آن آتش باشد!....
📚 الکافی ج۴ ص۱۴۷
🔸 اما #ابن_عربی(صوفی سنّی مذهب) در کتب خود بارها به استحباب روزه این روز تاکید کرده است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 #عراق ارضِ خراجی بوده است...
مجوسی ها و ایرانیها در آنجا زیاد بودند، یهودی زیاد نبوده، ولی مجوسی و مسیحی در آن زیاد بودند...
@Nardebane_feghahat
#محقق_حلی در سال 676 ه. ق، در حلّه از دنیا رفت.
محقق حلی ، دایی و استاد #علامه_حلی می باشد که در فقه نظرات او بسیار مطرح گشته است.
آیت الله #مددی از مرحوم آیت الله آسید حسن بجنوردی (صاحب «القواعد الفقهیّة») (ره) نقل میکنند که مرحوم محقق را افقه فقهای شیعه در عصر غیبت میدانستند.
تقسیم ابواب فقه به 4 قسم از ابداعات ایشان است که در هیچیک از مذاهب اسلامی (اهل سنت، زیدیه، اسماعیلیه و...) سابقه ندارد.
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 دعای #ابوحمزه_ثمالی را قاعدتاً ابوحمزه از امام(علیه السلام) شنیده و ثبت کرده است. حتی من بر اساس سیاق مختلف این دعا ـ که سند صحیحی هم دارد ـ احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»، قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(صلی الله علیه و آله) ـ سازگار نیست.
@Nardebane_feghahat
تدریس بحار الانوار - کتاب الصلاه
باب ششم : ۱۱ جلسه
رضا حسینی
با بیان نکات فقهی، اصولی، رجالی، و ادبیاتی
@Nardebane_Feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی:
🔸 جالب است واقعا! #شیخ_انصاری (رحمه الله) ظاهرا چون خیلی زاهدانه زندگی میکرده اند، کتاب نمی خریدند و جالب است به نظرم ایشان در "کتاب صوم" فرموده اند که از #کتب_اربعه فقط #استبصار نزد من است.
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی:
🔸 مزامیر داود ( علی نبینا و آله و علیه السلام) هم ظاهراً لفظ مزامیر، عربی نیست و عبری است و ایشان چون صدایشان خوب بوده است و دعاهایشان صوت خوشی داشته است، این لفظ استفاده شده و ربطی به مزمار ما ندارد مثلا در مورد حضرت سجاد (سلام الله علیه) داریم که آن قدر خوش صدا و تأثیر گذار قرآن میخواندند که یک عده که رد میشدند، غش میکرده اند از صوت مبارک حضرت (صلوات الله علیه).
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله:
🔸 یکی از مشکلات مهم در زمان ما این است که کتب لغت بعد از اختلافات فقهی و کلامی بین مذاهب تدوین شده است و این یک مشکل بزرگ است زیرا آقایان اقوال فقهی و کلامی خودشان را دخالت میدهند.
همین ابن هشام در آیه شریفه: (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَ لَهُمُ الْجَنَّة) "باء" را به معنای غیر مقابله میگیرد ولی ما باشیم و ظاهر آیه انصافا واضح است که برای مقابله است اما ابن #ابن_هشام مکتب فکری اش را که #اشاعره باشد و پاداش را در مقابل عمل نمیداند در آیه داخل میکند.
و کذا او در یکی از ابواب #مغنی از آنجا که مذهب او شافعی است و #شافعی تصریح دارد که حیوان مذبوح بدون تسمیه خوردنش جائز است، در آیه شریفه (وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ) واو را به معنای حالیةمیگیرد! یکجوری ترجمه میکند که با حرف شافعی جور در بیاید ولی ما باشیم وظاهر آیه انصافاً "واو" ظاهر در عطف است یا... و کذا و کذا از موارد مشابه.
#لغت
#ادبیات
@Nardebane_feghahat