eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
49 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ روایت (18) 🔸 و ما تقدّم من الخبر في الغيبة من قوله (عليه السلام) في حق المبتدعة: «باهتوهم كيلا يطمعوا في إضلالكم» محمول على اتهامهم و سوء الظن بهم بما يحرم اتهام المؤمن به، بأن يقال: لعله زانٍ، أو سارق. و كذا إذا زاده ذكر ما ليس فيه من باب المبالغة. 🔹 و يحتمل إبقاؤه على ظاهره بتجويز الكذب عليهم لأجل المصلحة؛ فإنّ مصلحة تنفير الخلق عنهم أقوى من مفسدة الكذب. كتاب المكاسب (للشيخ الأنصاري)، الشيخ مرتضى الأنصاري ج2 ص119 https://eitaa.com/Nardebanefeghahat
✳️ (4) 🔸 و ذهب «العلاّمة» إلى رجحان قراءة «عاصم» بطريق «أبي‌بكر». 📚 الفوائد الحائرية، الوحيد البهبهاني، محمّد باقر ج1 ص287 @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ العلامة الحلي(ره): 🔹 و أحبّ القراءات إليّ ما قرأه عاصم من طريق أبي بكر بن عيّاش، و قراءة أبي عمرو بن العلاء، فإنّهما أولى من قراءة حمزة و الكسائيّ. 📚 منتهى المطلب في تحقيق المذهب، العلامة الحلي ج5 ص65 @Nardebane_feghahat
✳️ روایت (19) ✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 96/11/18 🔸 امیرالمؤمنین قواعد تزاحم را که می‌‌دانست، ‌اهم و مهم را که می‌‌دانست. بله، ‌اگر یک جا تزاحم باشد... ما که منکر باب تزاحم و ترجیح اهم بر مهم که نیستیم. منتها در همین تزاحم‌ها هم نباید فقط مصالح دنیوی را در نظر گرفت. باید مصالح دینی و معنوی را هم در نظر گرفت. چه بسا یک مطلبی برای یک شخص عادی مهم نباشد، ‌حالا یک شخص عادی می‌‌رفت عمروعاص را در آن وضع می‌‌دید، می‌‌گفت دفاع از دین ولو متوقف است بر این‌که ما الان برویم به سمت عمروعاصی که بدنش را لخت کرده است، از باب تزاحم اشکالی ندارد! حتی اگر مجبور بشویم که با او گلاویز بشویم و خلاصه از نظر به لمس هم منجر بشود! اما بحث این است که امیرالمؤمنین شأنش اجل است. او نباید این کار را بکند، چون مفسده ارتکاب امیرالمؤمنین نسبت به این فعل، أشد است از این‌که حالا عمروعاص را هم از بین ببرد. ما می‌‌گوییم در ملاکات تراحم این را باید در نظر گرفت. 🔹 بحث در این است که اگر این روایت درست باشد که ترغیب شده به بهتان بر اصحاب بدع، ‌خدا چقدر ثواب می‌‌دهد بلکه به قول بعضی‌ها واجب است بهتان بر اصحاب بدع، خب چه کسی أولی است به امتثال این امرِ وجوبی یا ندبی از امیرالمؤمنین؟ در حالی که این کار را نکرد. 🔸 زمینه هم {فراهم} بود برای پذیرش مردم. اما تاریخ را ببینید! اصلا امیرالمؤمنین از این نوع اتهام‌ها به مخالفین‌شان نمی‌زدند. 🔹 خودِ امیرالمؤمنین در قنوت نماز در تاریخ هست لعن می‌‌کرد... لعن که یکی از مصادیق سب است، ‌عرفا لعن یکی از مصادیق سب است. لعن می‌‌کرد به یک عده‌ای حتی در تاریخ هست ابوموسی اشعری هم از این لیست لعن حضرت علی حذف نشده بود. لعن می‌‌کرد. سب به اصحاب بدع افتخار است، ما باید اظهار برائت بکنیم از اصحاب بدع. هر چیزی جایگاه خودش را دارد. ما خودمان طرفدار اظهار برائت از اعداءالله هستیم، ولی نه این‌که دیگه ما بیاییم با بهتان‌ که ممکن است و قطعا در معرض این است که روشن بشود که این‌ها بهتان بوده آن وقت همه سرمایه‌گذاری‌ها ما همه‌اش به باد فنا می‌‌رود! https://eitaa.com/Nardebanefeghahat
✳️ روایت (20) مرحوم در شرح روایت می‌نویسد: با آنان چنان سخن بگوئید که ساکت شوند و حرفی برای گفتن نداشته باشند. 📚 وافی ج1 ص245 https://eitaa.com/Nardebanefeghahat
🔸 أدلة الفقه وهي الكتاب والسنة و الإجماع والعقل وأما الإستصحاب فإن اُخِذَ من الاخبار فيدخل في السنة و إلا فيدخل في العقل. 📚 قوانين الأصول، القمّي، الميرزا أبو القاسم ج1 ص9 @Nardebane_feghahat
✔️ توصیه آیت الله سید محمد باقر سیستانی در مورد کتاب مکاسب شیخ انصاری @Nardebane_feghahat
✔️ اولین فقیهی که در حجیّت استصحاب به بناء عقلاء تمسّک کرده، مرحوم علامه حلّی بوده است: «فإنه أوّل من تمسّك ببناء العقلاء العلامة الحلي في النهاية، و أول من تمسّك بالاخبار الشيخ عبدالصمد والد الشيخ البهائي و تبعه صاحب الذخيرة و شارح الدروس و شاع بين من تأخّر عنهم، كما حقّق ذلك الشيخ الانصاري في رسائله في الامر الاول من مقدمات الاستصحاب.» 📚 أصول الفقه- المظفر، الشيخ محمد رضا ج2 ص255 @Nardebane_feghahat
✔️ وضع به حیث منشأ (به اعتبار واضع) بر دو قسم است: تعیینی و تعیّنی (به اصطلاح متقدّمین: تخصیصی و تخصصی) @Nardebane_feghahat
🔹 من تيقّن الطهارة و شكّ في الحدث لم يجب عليه الطهارة، و طرح الشّك. و به قال أبو حنيفة و الشافعي. و قال مالك: يبني على الشك. و يلزمه الطهارة. و قال الحسن: إن كان في الصلاة بنى على اليقين، و هو الطهارة، و إن كان خارج الصلاة، بنى على الشك، و أعاد الوضوء احتياطاً. ✔️ دليلنا: ما قدمناه من أن الطهارة معلومة، فلا يجب العدول عنها إلا بأمر معلوم، و الشك لا يقابل العلم، و لا يساويه، فوجب طرحه، و عليه إجماع الفرقة. 🔹 و روى عبدالله بن بكير، عن أبيه قال: قال لي أبو عبد الله (عليه السلام): إذا استيقنت انك قد توضأت، فإياك أن تحدث وضوءا أبدا حتى تستيقن انك قد أحدثت. و عن زرارة عن أبي جعفر (عليه السلام) أنه قال: لا ينقض اليقين أبدا بالشك، و لكن ينقضه يقين آخر. 📚 الخلاف، الشيخ الطوسي ج1 ص124 @Nardebane_feghahat
عظم الله أجر صاحب الزمان (عج) وأجوركم بــ إستشهاد سيدة النساء فاطمة بنتِ محمد (صلى الله عليه وآله). @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی 1398/2/7 🔹 صاحب ریاض در مورد این فرع که حائض در قرائت قرآن (غیر از سور عزائم که خواندنش حرام است) مانند جنب است؛ یعنی همان‌طور که برای جنب هفت یا هفتاد آیه در کراهت استثناء شده‌است. برای او هم چنین است؛ یا نه، خواندن قرآن به صورت کلّی برای او کراهت دارد، چند قول را نقل می‌کنند. 🔸 مشهور قائل‌اند که حتی خواندنِ هفت یا هفتاد آیه‌ای که برای جنب مکروه نیست، برای حائض مکروه است. اما بعضی از فقها گفته‌اند حائض مثل جنب است، یعنی همان‌طور که در جنب هفت یا هفتاد آیه مکروه است برای حائض هم این مقدار استثنا شده‌است. صاحب ریاض می‌گوید ما احکام جنب و حائض را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم چون حائض و جنب در اغلب و کثیری از احکام مشترک هستند پس اگر در موردی شک کردیم، ظنِّ ما می‌گوید در این یک مورد هم حائض ملحق به جنب است. @Nardebane_feghahat