eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ انزوای اختیاری یا تبعید اجباری؟ 🔸 معروف شده که ملاصدرا به کهک تبعید شده است، درحالی‌که ظاهراً دلیل متقنی در این مورد نداریم. نه در کتب خودِ ملاصدرا چنین مطلبی مشاهده می‌شود و نه دلیل قابل اعتمادی در این زمینه وجود دارد.   🔹 برخی از معاصرین این مطلب را مطرح نمودند، در حالی‌که خود ملاصدرا در مقدمه اسفار -ضمن شکایت از زمانه خود- می‌گوید: «فألجأنی خمودُ الفِطنة و جمود الطبیعة لمعاداة الزمان و عدمِ مساعدة الدوران إلی أن انزوَیتُ فی بعض نواحی الدیار...» 📚 اسفار ج1 ص6 🔸 شاید این عبارت در «انزوای اختیاری» ظهور بیشتری داشته باشد تا «تبعید اجباری»! @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله‌العالی): 🔹 اعلم شاگردان آقا ضیاء که ملّا و مورد توجه بود، آشیخ محمّدحسن علّامی در کرمانشاه بود. بعد از او آسید کاظم عصّار و آمیر سید علی یثربی بودند. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص429 @Nardebane_feghahat
✔️ «زمان» حاصلِ «حرکت» است و حرکت برای جسم است. خداوند متعال مجرّد از زمان و مکان است. @Nardebane_feghahat
✔️ حدیث عَزیز 🔹 اگر راویان خبر واحد، در هر طبقه حدّاقل دو نفر باشند، آن را «حدیث عزیز» گویند. کلمه «عزیز» به معنی قلیل و از آن جهت است که نمونه آن کم می‌باشد، یا «عزیز» به معنی قوی است؛ زیرا آن روایت از طریق دیگر قوی شمرده شده است. @Nardebane_feghahat
✔️ حدیث معضل 🔸 «حدیث معضل» به حدیثی می‌گویند که از اسناد آن دو راوی یا بیشتر سقط شده باشد. 🔹 برخی جایگاه سقوط راوی را به میانه اسناد اختصاص داده و گفته‏اند: حدیث معضل حدیثی است که از وسط اسناد آن، دو راوی یا بیشتر افتاده باشد. 🔸 برخی تعمیم داده و گفته‏اند: حدیث معضل حدیثی است که از ابتدا یا میانه یا آخر اسناد آن، دو راوی یا بیشتر سقط شده باشد. حدیث‏ معضل به این معنا از اقسام حدیث مرسل است. 🔹 گاهی حدیث معضل بر حدیثی اطلاق می‏شود که مشکل در مفاد آن است نه در سند. @Nardebane_feghahat
4_6001378568867680385.mp3
7.8M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هشتم» 96 🔹 «صلاة اللیل» بر ما مستحب و بر پیغمبر (صلی‌الله‌علیه وآله) واجب است 🔸 وقت نماز شب از منتصف اللیل شروع می‌شود 🔹 طریقه محاسبه نیمه‌شب شرعی؟ 🔸 منظور از «منتصف اللیل» در بحث مذکور، نیمه‌شب شرعی است، نه نیمه‌شب عرفی! 🔹 چند دسته می‌توانند نمازشب را بعد از نماز مغرب و عشا بخوانند 🔸 نظر آیت الله سیستانی در مورد وقتِ نمازشب 🔹 هرچه صلاة اللیل أقرب به فجر باشد، افضل است 🔸 قضا خواندنِ نافله‌شب بهتر است از آنکه قبل از نیمه‌شبِ شرعی خوانده شود 🔹 «رطوبت رأس» کنایه از «ثقل نوم» است 🔸 فجر دوم «فجر صادق» است و فجر اول، «فجر کاذب و وهمی» است 🔹 اکمال رکعت به چیست؟ 🔸 اگر ۴ رکعت نافله شب خواند و وقت اذان صبح رسید، تکلیف چیست؟ آیا نافله را ادامه دهد یا خیر؟ 🔹 لا قُربَةَ بالنَّوافِلِ إذا أضَرَّت بالفَرائضِ 🔸 نمازها را در چه وقتی میتوانیم قضا کنیم؟ 🔹 مصیبتِ اکبر برای ولدِ اکبر «قضا کردن نماز‌های پدر» است! 🔸 نوافل (نمازهای مستحبی) را هنگام وقت فضیله می‌توانیم قضا کنیم؟ (نظر صاحب شرایع و نظر صاحب مدارک؟) @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ نظر آیت الله سیستانی در مورد خالق‌بودنِ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و... (8 صفر 1445) @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله منتظری: 🔹 من كتاب با ارزشِ «غلو» ايشان {یعنی: جناب آقای نعمت الله صالحی نجف‌آبادی) را نخوانده بودم. اخيراً من اين كتاب را تا آخر خواندم، خيلي با ارزش است. 📚 دیدگاه‌ها ج3 ص285 @Nardebane_feghahat
✳️ عدم تلازم بین عفاف و حجاب ✔️ آیت‌الله نوری همدانی: 🔹 حجاب و عفاف دو مقوله متفاوت هستند بنابراین نباید این دو مقوله با یکدیگر خلط شوند، خیلی ها حجاب ندارند اما عفاف دارند الحمدلله زنان کشور ما عفیف هستند ما مسئولیت داریم این پوششی را که اسلام لازم دانسته رعایت کنیم و در این راه با دقت گام برداریم و با امر به معروف این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم کلینی در کتاب شریفِ کافی، روایتی از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نقل می‌کند که آن حضرت از ۲۶ بدعت که در دوران خلافتِ خلفای ثلاثه شکل گرفته بود، به خاطرِ «ظهورِ تفرّق و درگیری اجتماعی» جلوگیری نمی‌فرماید. 📚 الکافی ج8 ص58 @Nardebane_feghahat
🔹 در قرآن کریم مطرح شده که هنگامی که موسی بن عمران (‌علیه‌السلام) بعد از چهل شبانه‌روز از کوه طور برگشت، مشاهده کرد که بنی‌اسرائیل دست از توحید برداشته‌اند و گوساله پرست شده‌اند. موسی(علیه‌السلام) خشمگین شد و خطاب به هارون(علیه‌السلام) گفت: «يَا هَارُونُ مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا أَلَّا تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي» (سوره طه آیه ۹۲ و ۹۳) گفت: اى هارون وقتى ديدى آنها گمراه شدند چه چيز مانع تو شد كه از من پيروى كنى و مانعِ گوساله‌پرستی آنها شوی؟ آيا از فرمانم سر باز زدى؟» هارون چنین جواب می‌دهد: «قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ» (سوره طه آیه ۹۴) هارون گفت: ای برادر! (بر من قهر و عتاب مکن و) سر و ریش من مگیر، ترسیدم بگویی تو بین بنی اسرائیل تفرقه انداختی. 🔸 از آیات شریفه استفاده می‌شود که حفظ انسجام جامعه و عدم تفرّق به قدری اهمیت دارد که گاهی لازم است از اصلی اساسی مانند توحید کوتاه آمد، تا مبادا جامعه دچار تفرقه و اختلاف نگردد. @Nardebane_feghahat
🔸 از میان علمای شیعه، تنها فقیهی که نماز زنان با سرِِ باز (بدون شال و روسری) را جایز دانسته، مرحوم ابن‌جنید (رضوان الله علیه) است، البته مشروط به اینکه نامحرمی او را نبیند. 🔹 استدلال ایشان به اصالة البرائة و روایت عبدلله بن بکیر از جعفر بن محمد (علیه‌السلام) می‌باشد. @Nardebane_feghahat