eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
52 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5811968900501344243.mp3
7.6M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ دوم» 120 🔹 شرایط مؤذّن 🔸 مجنون و اراده استعمالیه 🔹 آیا اسلام شرط مؤذن است یا ایمان؟ 🔸 شرطِ ذکورت به اطلاقی که محقق بیان کرده، صحیح است؟ 🔹 چه ملاکی برای ممیّز وجود دارد؟ 🔸 در مورد ویژگی‌های مؤذن چه اموری استحباب دارد؟ 🔹 برخی مانند آیت الله سیستانی، گناه صغیره‌ را هم مخلّ به عدالت می‌دانند 🔹 وظیفه کسی که اذان و اقامه یادش رفته و وارد نماز شده، چیست؟ میتواند برگردد و اذان و اقامه بگوید؟ 🔸 تفاوت بینِ ارتزاق و اجرت @Nardebane_feghahat
4_5811968900501344246.mp3
6.09M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ سوم» 121 🔹 اذان در غیر وقت جایز نیست 🔸 مؤذن نابینای پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🔹 اشکال سید مرتضی و پاسخ به ایشان 🔸 اختلاف در کیفیت اذان و اقامه 🔹 نظر میرزا محمد اخباری در مورد شهادت ثالثه 🔸 کاشف الغطاء و شهادت ثالثه 🔹 شهادت به صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) در اذان و اقامه 🔸 نظر مرحوم شیخ صدوق(ره) در مورد شهادت ثالثه @Nardebane_feghahat
✳️ آیا ارتکاب صغیره مخلّ به عدالت است؟ ✔️ درس خارج اصول استاد شهیدی‌پور 1398/07/22 🔸 در مقابل مشهور برخی از فقهاء مانند مرحوم آقای خویی فرموده‌اند: عادل کسی است که استقامت عملی در شریعت دارد. از طرف مقابل گناه صغیره و کبیره در ایجاد انحراف از شریعت تفاوتی ندارند. علاوه بر اینکه در مورد مرتکب صغیره، وجود ستر و عفاف وجود ندارد، مخصوصا برخی از گناهان صغیره مانند نگاه همراه با شهوت به نامحرم، برای عرف دارای اهمیت است و بدون اصرار هم این فرد را ساتر جمیع عیوب نمی دانند، در حالی که در روایت ابن ابی یعفور ساتر جمیع عیوب بودن لازم دانسته شده است. بنابراین ارتکاب صغایر حتی بدون اصرار بر آنها نیز مخلّ به عدالت خواهد بود. 🔹 آقای سیستانی نیز همانند مرحوم آقای خویی ارتکاب صغیره را مخلّ به عدالت می‌دانند. 🔸 امام قدس سره فرموده‌اند: بنابر احتیاط واجب ارتکاب صغیره قادح در عدالت است، اما در صورتی که توبه کرده و ملکه نفسانی نیز باقی باشد، حکم عدالت بازگشت خواهد داشت. @Nardebane_feghahat
✔️ در برخی از کتب فقهی برخی از اقوال را به «جُعفی» نسبت داده‌اند. مقصود از جعفی «ابوالفضل محمد بن أحمد بن إبراهيم بن سليمان الجعفی الكوفي، المعروف بالصابوني صاحب كتاب الفاخر في الفقه» می‌باشد. @Nardebane_feghahat
✔️ إنا لله وإنا إليه راجعون «مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً» المائدة 32 وا أسفاه علی تلك الدماء التي أريقت بغير حق. @Nardebane_feghahat
4_5823288179435770043.mp3
9.07M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ چهارم» 122 🔸 توضیحاتی پیرامون شهادت ثالثه در اذان و اقامه 🔹 وجوب ترتیب و موالات در اذان و اقامه 🔸 به سید مرتضی نسبت‌ داده‌اند که ایشان استقبال به قبله را در اذان و اقامه شرط دانسته‌اند 🔹 مستحب است اذان را شمرده‌تر بگویند و اقامه را سریع‌تر 🔸 تکلّم وسط اذان و اقامه 🔹 توضیحی پیرامون فقه الرضا 🔸 مقصود از ترجیع در اذان چیست؟ 🔹 تثویب (الصلاة خیر من النوم) @Nardebane_feghahat
4_5823288179435770044.mp3
5.78M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ پنجم» 123 🔸 احکامی در مورد اذان و اقامه (۱) @Nardebane_feghahat
4_5823288179435770045.mp3
9.73M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ ششم» 124 🔸 احکامی در مورد اذان و اقامه (۲) @Nardebane_feghahat
4_5823288179435770046.mp3
11.24M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سی‌ و‌ هفتم» 125 🔹 اذان پشتِ‌ سر مسافر روایتی ندارد 🔸 چرا برخی فرموده‌اند که جزئیت با ندبیت تنافی دارد؟ 🔹 واجبات و افعالِ صلاة 🔸 «نیّت» جوانحی است، نه جوارحی 🔹 توضیحی پیرامون کتابِ «معتبر» محقق حلی 🔸 فرق جزء با شرط 🔹 «نیّت» رکن است 🔸 شرایط معتبره در نیّت 🔹 نیّت از امور قلبیه است و تلفّظ آن شرط نیست 🔹 در چه موردی تلفّظ نیت استحباب دارد 🔸 اگر فعلی حَرَجی شد، واجب نیست اما اگر ضرری شد، حرام است (یکی از فرق‌های لا حرج با لا ضرر) 🔹 ما نیّت را «باعث إلی الفعل» می‌دانیم و اخطاری‌بودن آن را نمی‌پذیریم 🔸 استدامه حقیقیه چیست؟ 🔹 استدامه حکمیه چیست؟ 🔸 تفریقی که محقق حلّی مطرح کرده، صرفاً به جهت تعلیم است 🔹 آیا نیت خروج از نماز، نماز را باطل می‌کند؟ 🔸 توضیحی پیرامون علائم اختصاری برای کتب فقها 🔹 قصد ریا 🔸 تقرّباً إلی الکلب! 🔹 أنا خیر شریک 🔸 آیا ریا بعد از عمل هم مبطل است؟ @Nardebane_feghahat
✔️ اذان‌گفتن خلف المسافر روایت ندارد 🔸 و قد شاع في زماننا الأذان والإقامة خلف المسافر حتى استعمله علماء العصر فعلاً و تقريراً، إلا أني لم أجد به خبراً، و لا من ذكره من الأصحاب، والله أعلم. 📚 جواهر الكلام ج9 ص149 @Nardebane_feghahat
✔️ اولین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله سید محمود طالقانی(ره) @Nardebane_feghahat
✔️ درس اخلاق آیت الله جوادی آملی (1394/10/17) 🔸 اگر جامعه‌اي در اثر يک حادثه و رخدادي که برای درون خود آنهاست يا از بيرون بر آن‌ها تحميل شده در زحمت باشد، فرمود بر پيغمبر گران است، سخت است: ﴿عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ﴾ اين «ما»، «ما» مصدريه است، ﴿عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ﴾؛ يعني «عَنتَکُم»؛ يعني رنج شما و غصه شما براي او دشوار است... 🔹 الآن هم وقتي ببيند جامعه در زحمت و فشارند، بر آن حضرت رنج است: ﴿عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ﴾ رنج شما و درد شما براي حضرت زحمت است، اگر حضرت فرمود: «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ» پدر از رنج پسر رنج مي‌برد. اين‌طور نيست که حالا جامعه معتاد باشد يا بيکار باشد يا توليد کم باشد يا اشتغال کم باشد يا رنج فراوان باشد يا ـ خداي ناکرده ـ طلاق زياد باشد و حضرت غصه نخورد. 🔸 همين خاندان به ما فرمودند: خانه‌اي که با طلاق خراب شده ديگر به اين آساني بازسازي نمي‌شود. خودشان هم برای ما غصه مي‌خورند؛ اين‌طور نيست که فقط وجود مبارک پيغمبر غصه بخورد، همه اين ذوات قدسي (عليهم الصلاة و عليهم السلام) همين‎طور هستند: ﴿عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ﴾. @Nardebane_feghahat