🌼 تهنئــة
🔹 إلى ساحة القداسة الإمام المهدي (عليه السلام و عجّل الله تعالى فرجه الشريف) نتقدم بأصدق التهاني وأحرها بمناسبة ذكرى ميلاد الخليفة الشرعي الأول وليد الكعبة أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب (عليه السلام) و كل عام و أنتم بخير.
#وليد_الكعبة 🕋
@Nardebane_feghahat
✔️ اگر آیت الله سید هادی میلانی در نجف میماند... (در کلام مرحوم آیت الله میرزا کاظم قاروبی تبریزی)
📚 سینای معرفت ص202
@Nardebane_feghahat
✔️ همه رسائل از شیخ انصاری نیست، بلکه...
📚 سینای معرفت ص202 (به نقل از مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی)
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ انصاری(ره):
🔹 ایام تحصیلم در خدمت شریف العلماء بر ذهن و ادراک و حافظه خود خیلى اعتماد داشتم، به گونهاى که هرگاه در مطلبى تعمق مىکردم و چیزى را درمىیافتم، اگر خلاف آن را از استادم مى شنیدم بدان توجهى نمىکردم، بلکه به تمام بیانات استاد نیز گوش نمىدادم، ولى اکنون طورى شدهام که هرگاه کمترین شاگردم هر سخنى بگوید گوش مى سپارم تا حرفش را تمام کند، زیرا تجربه کردم و بعض افکار خود را به واسطه سخن یکى از شاگردان مبتدى باطل دیدم.
📚 حیاة الشیخ الانصارى، مرکز المصطفى، ص145
@Nardebane_feghahat
🔸 «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ» و سپس استثنائی در همان آیه مطرح میشود که: «إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً».
🔹 این استثناء را جمیع فقهای شیعه پذیرفتهاند، هرچند سید قطب (از اسلامگرایانِ غیر شیعه که از رهبران اخوان المسلمین بوده) در تفسیر «فی ظلال القرآن» این استثناء را به «تقیه لسانی» تقلیل داده و «تقیه عملی» در رابطه با کفار منکر شده است. در نظریات تند و افراطی ایشان شکی نیست.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد تقی بهجت (رضوانالله علیه):
🔸 حضرت ابراهیم (علیهالسلام) با اینکه از لحاظ زمانی بر حضرت موسی و عیسی (علیهماالسلام) متقدّم بود، از آن دو افضل بود و پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) که لاحق بر همه و از همه افضل است، به اتفاق و اجماع، تابع شریعت خویش بوده است. البته در افضلیت شریعت لاحق بر سابق، افضلیت در تمام جزئیاتِ احکام شرط نیست، بلکه مجموع مِنْحَیثُ الْمَجْمُوع لازم است.
📚 در محضر بهجت، ج۱ ص۲۶
@Nardebane_feghahat
4_5888999452487717481.mp3
9.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهلم» 128
🔸 مقصود از نحر در آیه «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَر»
🔹 چرا شهید اول در برخی کتب خود، بحث قیام را بر نیّت و تکبیرة الإحرام مقدّم کرده و در برخی کتبش مؤخر آورده است؟
🔸 الشرط مقدّم علی المشروط
🔹 «علّت» سابقِ بر معلول است
🔹 دو مورد از «قیامات چهارگانه» رکن است و دو مورد آن، واجب غیر رکنی است
🔸 با مسمّای قیام، رکن بودن محقّق میشود
🔹 مسمّای وقوف در عرفات، رکن است، هرچند بتمامه واجب است
🔸 جمیع احکام، مشروط به قدرت است
🔹 الإضطرار فی کلّ باب من الفقه بحسبه!
🔸 تشخیصِ اضطرار توسّط عرف
🔹 قیامِ با تکیه بر عصا و... مقدّم بر جلوس است
🔸 الضرورات تقدّر بقدرها
🔹 رقصِ ملک سعودی و نشسته نماز خواندن!
🔸 حد عجز چه مقدار است؟
🔹 برخی مسائل پیرامون «قیام»
🔸 توضیحی مختصر پیرامون «تورّک»
🔹 توقّف محقق حلّی در مسأله
🔸 نقل خاطرهای از مرحوم شیخ علیپناه اشتهاردی(ره)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5891251252301402443.mp3
6.05M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و یکم» 129
🔹 «قرائت» واجب است، اما رکن نیست (بیان دلیل)
🔸 مضمراتِ محمد بن مسلم در حکمِ مصرَّحات است
🔹 اخلال به سوره حمد
🔸 آیا بسم الله جزئی از سوره است؟
🔹 ترقیم آیات در زمان پیغمبر اکرم (صلیالله علیه و آله) نبوده است
🔸 برخی فقها معتقدند که «بسم الله» در هر سوره با سوره دیگر تفاوت دارد
🔹 نظر ابوحنیفه در مورد نمازخواندنِ به غیر عربی
🔸 لزوم رعایت ترتیبِ کلمات و آیات
🔹 توضیحی پیرامون تغییر ترتیبِ آیات قرآن
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5891251252301402500.mp3
4.97M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهل و دوم» 130
🔹 تعلّم سوره حمد
🔸 در صورتی که وقت جهت یادگیری سوره حمد ضیق بود، چه کند؟
🔹 قاعده میسور
🔸 مقصود از «بقدر القراءة» به صورت واضح توسط محقق در شرایع بیان نشده است
🔹 تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم افضل است یا سوره حمد؟ (اختلافات)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ مقام معظم رهبری:
🔹 میرزا کوچکخان یک روحانی است، یک طلبه است، البته من شنیده بودم و برای ما سالها پیش نقل شد که ایشان، مرحوم میرزای شیرازی را درک کرده، لکن خیلی باورکردنی نیست. این را مرحوم پدرم نقل می کرد از مرحوم سید علی اکبر مرعشی که شوهر خواهر پدر ما بود یعنی باجناق مرحوم شیخ محمد خیابانی بود که او از بزرگان و علمایی بود که منزوی بود در تهران. او گفته بود که میرزا کوچک خان درس میرزا را درک کرده. به نظرم نمیآید این خیلی قابل تأیید باشد. زیرا میرزا کوچک سنّش در وقتی که میرزای شیرازی از دنیا رفته 14-15 سال بیشتر نبود. بعید به نظر می رسد که ایشان توانسته باشد مرحوم میرزای شیرازی را درک کند، لکن در اینکه طلبه بوده، در این که روحانی بوده شکی نیست. در حوزه رشت هم بزرگانی در آن وقت بودند که می توانسته از آنها استفاده کند در این هیچ تردید نیست.
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری
۱۳۷۵/۹/۱۳
🔸 عقل ماست كه مىگويد: «هر كه قدرت ندارد تكليف ندارد، هر كه علم ندارد تكليف ندارد، هر كه عقل ندارد تكليف ندارد، هر كه بلوغ ندارد تكليف ندارد» به قول مرحوم آخوند در باب اطلاق اين از باب «ضيّق فم الركية» است. خيلى حرف خوبى است، متخصص است، متقيد است، يعنى وقتى تكليف را خواند، هيچ نظر ندارد به اينكه علمى، قدرتى، عقلى، بلوغى در او درج شده، نه توى عبارتش و نه وقتى كه مىخواهد تقنين كند با قيد تقنين مىكند، بلكه اين عقلاً متخصص است، عقلاً متقيد است. متقيّد بودن مثل «ضيّق فم الركية» است كه اول چاه را تنگ مىكنند، اينجا قيد نيست...
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ نمونهای از شدّت فقر بزرگان (ماجرایی از آیت الله شیخ محمد حسین تهرانی)
📚 سینای معرفت ص205 (به نقل از مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی)
@Nardebane_feghahat