eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (۱۱) ✔️ درس خارج فقه آیت الله 92/02/08 🔹 هرچند به اصل لزوم نماز طواف برای طواف مستحبی در روایات تصریح نشده است ولی روایاتی که بیان می کند نماز طواف مستحب را در هر کجای مسجد می توان به جا آورد بر این امر نیز دلالت دارد که برای طواف مستحبی هم باید نماز طواف خواند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۲) 🔸 می فرماید: أما النافلة (یعنی نماز طواف مستحب) فیجوز ایقاعهما (دو رکعت نماز طواف) فیها (فی طواف النافلة) فی المسجد حیث شاء کما نص علیه غیر واحد بل لم اجد فیه خلافا صریحا نصاً و فتوی. 📚 ، ج 19، ص 320 @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۳) 🔸 صاحب مستند این بحث را قوی تر مطرح کرده و می فرماید: کل ما ذُکر (اینکه نماز طواف باید خلف مقام باشد و مسائل دیگر) انما هو فی صلاة طواف الفریضة و اما النافلة فلا یتعین لها قرب المقام بلا خلاف و فی المفاتیح و شرحه الاجماع علیه بل هو اجماع محقّق (خود مرحوم نراقی به این اجماع دست یافته است).  @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #کتاب_الحج (۱۳) 🔸 صاحب مستند این بحث را قوی تر مطرح کرده و می فرماید: کل ما ذُکر (اینکه نماز طوا
✳️ (۱۴) 🔸 دانستن این اقوال (قول صاحب جواهر و صاحب مستند) به این علت است که اخبار ضعیفه ای وجود دارد مبنی بر این که نماز طواف مستحبی را می توان همه جای مسجدالحرام خواند و با عمل اصحاب، میتوان سند آنها را تقویت کرد. 🔹 علت دیگری که برای این حکم گفته می شود، اصل عدم شرطیت خلف المقام برای نماز طواف مستحبی است. نمی دانیم آیا در نماز طواف مستحبی مشروط است که مانند نماز طواف واجب، نزد مقام ابراهیم آن را بخوانیم یا نه؛ که اصل عدم آن است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۵) ✔️ درس خارج فقه آیت الله 92/02/08 ❓اشکال: 🔸 اطلاقاتی در آیات و روایات است که می گوید: بعد از طواف به سراغ مقام ابراهیم بیا و نماز طواف را بخوان. این روایات مطلق است و همچنین آیه ی «وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّى‌» مطلق می باشد و نماز طواف مستحبی را هم شامل می شود، لذا آن را هم باید پشت مقام ابراهیم خواند. ✅جواب: 🔹 این اطلاق ممنوع است زیرا در بسیاری از روایات باب تصریح شده است که حکم مزبور مربوط به طواف فریضه است. بنا بر این اطلاقات مزبور، به قرینه آن روایات بر طواف فریضه حمل می شود. مخصوصاً که روایات فوق مفهوم دارد یعنی وقتی امام (علیه السلام) می فرماید: بعد از طواف واجب به سمت مقام برو که نماز بخوانی مفهومش این است که اگر طواف، مستحب است دیگر لازم نیست کنار مقام بروی. 🔸 مضافاً بر اینکه، روایات خاصه ای داریم که تصریح می کند که نماز طواف نافله را در هر جای مسجد می توان خواند. این روایات در وسائل باب 73 از ابواب طواف وارد شده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۶) ◾️ درس خارج فقه آیت الله 92/02/08 1⃣ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا (ع) قَالَ لَا يَنْبَغِي أَنْ تُصَلِّيَ رَكْعَتَيْ طَوَافِ الْفَرِيضَةِ إِلَّا عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ ع وَ أَمَّا التَّطَوُّعُ (طواف مستحب) فَحَيْثُ شِئْتَ مِنَ الْمَسْجِدِ. ✔️ سند این روایت به خاطر «عن بعض اصحابنا» مرسل و ضعیف می باشد، ولی می توان سند حدیث را به سبب اجماع جبران کرد. 2⃣ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ كَانَ أَبِي يَقُولُ مَنْ طَافَ بِهَذَا الْبَيْتِ أُسْبُوعاً وَ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي أَيِّ جَوَانِبِ الْمَسْجِدِ شَاءَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّةَ آلَافِ حَسَنَةٍ. ✔️ در سند حدیث، ابراهیم بن عمر الیمانی وجود دارد که او را ثقه می داند. با این حال از ابن غضائری نقل شده است که در مورد او گفته است: ضعیف جداً. البته تضعیفات ابن غضائری به سبب سختگیری بسیاری که او داشته است مورد قبول نیست و بر این اساس علامه حلی می فرماید: که هرچند تضعیف موجب می شود که در وثاقت راوی مزبور شک کنیم ولی ارجح این است که او ثقه می باشد. 🔹 به هر حال هر چند در روایت مزبور سخنی از طواف مستحب نیست ولی روایاتی که می گوید: طواف واجب را باید خلف المقام خواند، قرینه می شود که روایت مزبور مربوط به طواف مستحب است. 3⃣ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى وَ غَيْرِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ عَنْ أَبِي بِلَالٍ الْمَكِّيِّ قَالَ رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) طَافَ بِالْبَيْتِ ثُمَّ صَلَّى فِيمَا بَيْنَ الْبَابِ وَ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ رَكْعَتَيْنِ فَقُلْتُ لَهُ مَا رَأَيْتُ أَحَداً مِنْكُمْ صَلَّى فِي هَذَا الْمَوْضِعِ فَقَالَ هَذَا الْمَكَانُ الَّذِي تِيبَ عَلَى آدَمَ فِيهِ (مکانی است که توبه ی آدم قبول شد.). ✔️ این روایت هم باید حمل بر طواف مستحب شود زیرا طواف واجب را نباید در آنجا خواند. ✅ نتیجه: نماز طواف مستحبی را در هر جای مسجدالحرام می توان خواند. @Nardebane_feghahat
❓ آیا نگفتن در اذان خدشه ای وارد می کند؟ ✅ پاسخ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 فعلا شهادت ثالثه رمز تشیع محسوب می شود. @Nardebane_feghahat
❓ تا چه مقدار از خاک کربلا، تربت محسوب میشود؟ ✅ پاسخ: طبق نظر حضرت آیت الله ، از چهار طرف به فاصله حدود هفت کیلومتر و نیم از حرم مطهر سید الشهداء (علیه السلام)  حکم تربت را دارد، والله العالم. @Nardebane_feghahat
4_6003669392754214303.mp3
9.03M
✳️ ☑️ (1) باب كراهية التوقيت(۱) 🔸 روايات نهي از تعيين وقت ظهور 🎧فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_6023596971560798075.mp3
11.65M
✳️ ☑️ (2) باب كراهية التوقيت(۲) 🔸 روايات نهي از تعيين وقت ظهور 🎧فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_6044162623593777312.mp3
10.06M
✳️ ☑️ (3) باب التمحیص و الامتحان (۱) 🎧فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_5778135944167163844.mp3
9.76M
✳️ ☑️ (4) باب التمحیص و الامتحان (۲) 🎧فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat