346 عرفان دروادی عمل.mp3
7.31M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 346 (1400.7.24 شنبه)
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 346 (1400.7.24 شنبه) #مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده_آملی https://eit
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵جلسه ۳۴۶(۱) (۲۴ مهرماه۱۴۰۰/ ۹ ربیع الاول / شنبه)
🔴 بخش اول
🔵 عرفان در وادی عمل
✅ در این چند سال که هفتهای یکیدو جلسه عرفان در وادی عمل داشتیم، چندین بحث طرح شد که باید به فضای عرفان عملیِ مرسومِ منازلالسائرین افزوده شود. اساساً نباید گمان کنیم که میراث عرفانی ما در حوزۀ عرفان در وادی عمل، منحصر و محدود به منازلالسائرین است. نَه، بلکه میراث عرفانی ما بیش از این است و در آن بسیاری از راهکارها و راهحلها را بررسی کردهاند.
✅ ما در گذشته نشان دادیم که (راهکارها و راهحلها) در چه مواردی است. ابتدا کتاب رسالهالولایه مرحوم علامه طباطبایی را خواندیم. یکیدو دستور عملی مانند مراقبه را بحث کردیم. بعد راجع به اسرار عبادات صحبت کردیم. در آنجا گفتیم که چگونه نماز خود را درست کنیم. عرفا در این موارد دستوراتی دارند: ارتقا میدهند؛ روح عمل را بالا میبرند؛ چشم و گوش را باز میکنند. ما به عنوان نمونه از اسرار عبادات، نماز را بررسی کردیم. سپس در باب عمل و در باب ایمان بحث کردیم.
✅ از دو سال پیش، به این موضوع پرداختیم که چگونه بحثهای معرفتی در عمل تأثیر دارد. برای نمونه به اسمای الهی اشاره کردیم. اسماء را به شکل کلی توضیح دادیم و اشاره کردیم چگونه معرفت در عمل مؤثر است و گفتیم گمان نکنیم این معارف ناب توحیدی و این معارفی که در باب انسان کامل داریم، سر سفرۀ عمل نمیآید. همۀ آنها سر سفرۀ عمل میآیند. سپس اسماءالله را مطرح کردیم و اسم رزاق و اسم حکیم را بیان کردیم.
🔵 سر سفرۀ اسمای الهی
✅ امسال هم باید اسماءالله را ادامه میدادم. اسماءالله خیلی بحث شیرینی است. اگر ما سر این سفره بنشینیم، میتوان خیلی از مسائل را با آن حل کرد. قصد دارم که پنچشش اسم از اسمای الهی را ادامه دهم و به سرانجام برسانم. اما چیزی که هست، امسال مواجه شدیم با ارتحالِ نورانیِ کاملِ مُکمِّل، عارف واصل حضرت آیتالله حسنزاده آملی رحمتاللهعلیه. و این ارتحال ما را به یاد یک سرمایۀ بزرگ میاندازد که حوزه از آن بهره برد.
✅ گفتوگو دربارۀ ایشان در کارهای سلوکی برای ما خیلی مفید است. بحث اسماءالله را بعداً ادامه خواهیم داد. این بحث خیلی مهم است. اگر چند اسم از اسمای الهی را بخوانید و شیوۀ کار عرفا را بهدست بیاورید، درمییابید که عرفا چگونه عمل میکنند و چند کتاب دربارۀ اسماءالله بخوانید و اسرار آن را بهدست بیاورید. در این صورت، راحت در زندگی پیاده میکنید و واقعاً هم مؤثر است. اما اکنون از آیتالله حسنزاده آملی رحمتاللهعلیه یاد کنیم که سرمایه بزرگی برای ما است و باید از ایشان خیلی درس بگیریم. ایشان الان به درد ما میخورد.
🔵 سفرۀ آماده
✅ کسانی مانند مرحوم قاضی و علامه طباطبایی که نقطۀ اوج و محصول نهاییِ علوم حوزوی در دل تاریخ بودهاند، هر یک الگوی ناب حوزوی هستند. این بزرگواران چگونه به این مرتبه رسیدهاند. ما مشابه مرحوم قاضی را در همین دوره داشتیم و آیتالله حسنزاده آملی رحمتاللهعلیه اینگونه بودند. ما سر سفرۀ آماده نشستهایم.
🔵 سنّت عارفپرور
✅ میگویند معرفت حکمت متعالیه، انسان کامل پرورش میدهد. سنت معقول ما به اضافۀ سنت دینی بزرگانی را پرورش میدهد. (به بیان دیگر، این سنت، عارفپرور است). ما اینها را شنیدهایم. اما آنچه ما شنیدهایم در ایشان چشیدیم که دارا بود و از هر جهت برای ما الگو بودند: از نظر علمی؛ از نظر رفتاری؛ از نظر سلوکی. حیف است که ما این سرمایه را نادیده بگیریم و به آن نپردازیم.
🔵 بازخوانی
✅ الان باید آثار ایشان را بازخوانی کنیم که اگر ما بازخوانی نکنیم، دیگران (هر طور که خواستند) بازخوانی میکنند و ایشان را به صِفر و زیر صِفر میرسانند و بیانصافی میکنند و بلکه نقص خود را به عنوان نقصِ ایشان مطرح میکنند. الان بازخوانیهای متعددی میشود، ولی ایشان را باید بازخوانیِ واقعی کرد، آنچه در آثار و رفتار ایشان وجود دارد را به چشم بیاوریم. حضرت امام و علامه، زمانی به عنوان اوج حوزه و الگوی نابی در حوزه بودند و ایشان هم واقعاً از این زمره افراد بودند.
🔵 پس از چند قرن
✅ گاهی باید چند قَرن بگذرد تا مانند حضرت استاد بیاید. خداوند به ما و حوزه و امت (اسلامی) تفضل کرده است. ایشان واقعاً به درد همه میخورند و باید از ایشان الگو گرفت. شخصیتی دارای جوانب متعدد در ایشان دیدیم و حوزهها از هر جهت میتوانند از ایشان استفاده کنند.
🔵 رفتار حکیمانه
✅ کمتر موردی بود که ما به هر شکلی و در هر جایی خدمتشان برسیم و رفتار ایشان برای ما درس نبوده باشد. با بازاری، با طلبه، با غیرطلبه، با کارگر، با شاگرد، با استاد و با هر قشری برخورد میکردند، برای ما درس بود. ایشان هر عملی را با حکمت و عرفان و واقعیت دینی حل میکردند. حتی نوع برخورد با فرزندشان را.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵جلسه ۳۴۶(۱) (۲۴ مهرماه۱۴۰۰/ ۹ ربیع الاول / شنبه) 🔴 بخش اول
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش دوم
🔵 عرفان در خانواده
✅ یک بار منزلشان بودم صبیه ایشان زنگ زد. آنقدر شیرین و ناب بود که من هر چه (تلاش) میکنم تا بتوانم مثل ایشان برخورد کنم، نمیتوانم! این واقعیت بود. نه اینکه پیش ما اینگونه عمل میکرد. همیشه اینطور بودند. مثلاً میفرمودند: «گُلم!»، «عزیزم!»، «جانم!». یک طوری صحبت میکردند که ما شگفتزده میشدیم.
🔵 فرصتطلبنبودن
✅ ایشان گاهی به واسطه موقعیت اجتماعی و عالمانهای که داشتند، به ما و دیگران درس میدادند. ایشان که از مسجد معصومیه به سمت منزل برمیگشت، برخی از اطرافیان در مسیر برگشت مردم میدیدند که طلبهها دور ایشان هستند. یکی از این بازاریها آمد به ایشان خدمتی کند. او وسیلهای که ایشان خریده بود، آورد منزل. ایشان خیلی تشکر کرد، ولی فرمود: به شرطی قبول میکنم که مقداری پول به شما بدهم. شخص گفت: من خودم خواستم. ایشان فرمود: به شرطی قبول میکنم که مبلغی را به شما بدهم. بنای ایشان این بود که دوست نداشت به عنوان عالِمبودن، متنعم شود و خوشش بیاید. اصلاً دوست نداشت که از این موقعیتی که دارد، (سوء)استفاده کند. بلکه کاری میکرد که جبرانِ دَه برابر شود.
🔵 تواضع با رفتگر
✅ یک بار رفتگری آمده بود زباله ببرد. حضرت استاد او را به منزل دعوت کرد و برایش شیرینی آورد و پذیرایی کرد و خیلی به او احترام کرد. یکی به ایشان گفت: شما چرا او را به منزل راه میدهی ؟ فرمود: پسرجان، تو از کجا میدانی که در قیامت، این شخص جلوتر از من نباشد! تو از کجا میدانی؟ این حرفها چیست؟ نوعِ نگاهش به دیگران به گونۀ دیگری بود. حضرت استاد میگفت: خدایا، شُکرت که همه دارند به من خدمت میکنند تا درس بخوانم و من هم باید خدمت کنم تا عضو زائدِ جامعه نباشم. بیان همیشگیِ ایشان این بود. سبک کارشان اینگونه بود.
🔵 مربی واقعی
✅ ایشان در همه جا الگو بود. حتی در برنامه درسی که چگونه یک طلبه را با یک آدابی تربیت کند. گاهی با رفتارش نشان میداد که نباید طلبه این کار را انجام دهد و واقعاً مربّی بود، به تمام معنا. یک چنین شخصیتی، قابل عرضه و قابل بازخوانی است. بازخوانی سرمایه ما است تا به ما قوت دهد و این مسیر را بفهمیم.
🔵 بررسی مکتب سلوکی علامه حسنزاده آملی رحمتاللهعلیه
✅ چون موضوع بحث ما عرفان در وادی عمل است، اجازه بدهید ما برخی از مباحث ایشان را در چند جلسه بگوییم. اگر یک سال هم شد، مانعی ندارد؛ چون نکتههای نابی دارد. مکتب سلوکی ایشان باید بررسی شود. ایشان یک مکتب سلوکیِ نابی داشت که برگرفته از مکتب سلوکی علامه و پیشینیان است و باید ایشان را شناخت که دانستن آن میتواند دلها را خیلی آباد کند.
🔵 قلۀ توحید
✅ حضرت استاد در توحید به قله رسید؛ به تجلّی ذاتی رسید. شیوهای داشت که به اینجا ختم میشد.
🔵 پرکاری
✅ ایشان مراقبه تام داشتند و (با همین مراقبه) دوازده ساعت در روز درس داشتند. این اواخر فرمودند: بحمدالله مانند یک طلبۀ جوان روزی دوازده ساعت کار میکنم که آن موقع من خودم دوازده ساعت کار نمیکردم! واقعاً ایشان اوج بودند؛ برخی، مسائل ایشان را باور ندارند؛ خبر ندارند! این واقعیتی است. واقعیت این است که ایشان به اوج رسید. آنچه در عرفان و عرفان عملی گفته میشود؛ در توحید ناب گفته میشود، ایشان به آنجا رسید.
🔵 چله پشتِ چله
ایشان از سال ۱۳۴۷ درگیر مسائل شهودی بودند و در حوزه توحید سِیر میکردند. بعد از آنکه دستوری از علامه گرفتند شروع کردند به چلهگرفتن. ایشان میفرمود: هشتدَه چله را به هم وصل کردم. الهینامه برای همین سالها است. در این آثار هر چه را آورده است، همهاش ناب است. چنین شخصیتی که به اینجا رسید و در فضای عرفانی سِیر کرد و به لحاظ کار علمی هم از هیچ عالِم علمی کم نداشت. این هم نکتهای است که چگونه میشود هم مراقبه تام داشت و هم درس خواند. بعداً این را توضیح میدهیم.
🔵 راه پر زحمت
✅ ایشان تجربیات خالصی داشتند که همه باید بِشنوند. از بزرگان باید شنید؛ بزرگانی که الگو میشوند برای ما مهم است. راهی رفتنی است که پر زحمت است و ایشان این راه را رفته است.
🔵 هم درس و هم کار روحی
✅ در این مکتب سلوکی، خیلی بحثها است. یک تجربیاتی کلی است که به درد همه طلاب میخورد. بعضی از کسانی که به کار روحی مشغول میشوند، در کار درسی نیستند یا در آن ضعیفاند و یا به صفر میرسانند. اگرچه برخی هستند که یکیدو سالی، کار علمی را کم میکنند. مثلاً صائنالدین اِبنِ تُرکه در دورهای کار علمی را کم کرده است. ولی همیشه بوده است. اما برخی میگویند: کار علمی فَضل است! خیلی جدی نیست.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش دوم 🔵 عرفان در خانواده ✅ یک بار منزلشان بودم صبیه ایشان زنگ زد. آنقدر شیرین و ن
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش سوم
✅ عجیب است که ما طلبهایم و هویت طلبگی ما به کار علمی است که باید یاد بگیریم و سؤالات مردم را پاسخ دهیم. اما عجیب این است که بعضیها میگویند این کار فضل است. بعضیها وقتی وارد کار روحی میشوند، درس و بحث را جدی نمیگیرند. برخی میگویند: طلبگی یعنی درس خواندن؛ این معنویات چیست؟! همین که قَدری اخلاص و تقوا دارید، کافی است! معنویات چیست که هشتدَه ساعت برای آن وقت میگذارید؟ چرا اینقدر برای این کار وقت میگذارید؟ باید کار علمی کرد و مردم به این احتیاج دارند. نوع توصیههای هر دو دسته را دیدهایم و میگویند همین تقوای مختصر کافی است. اما الگوی ما که امام معصوم است، اینگونه نیست، بلکه در او همه چیز هست. از حوزههای علمیه، شما اوج نمیخواهید؟ محصول نهایی نمیخواهید؟
🔵 هم تحصیل هم تهذیب
✅ هویت حوزه علمیه به دو چیز است: ۱. تحصیل، ۲. تهذیب. و این دو با هم است. کسانی که در حوزه میآیند، اگر درس نخوانند، احساس پوچی میکنند و با خود میگویند در حوزه وِلمُعطّلم! و اگر کار روحی نکنند، احساس تناقض میکنند. چون آن چیزی را که میخوانند، میگوید: خدا هست و پیغمبر هست و خودشکنی هست. اگر اینها را اجرا نکنند، دچار تناقض میشوند. اگر دنبال علم نروند، احساس پوچی میکنند؛ اگر کار روحی نکنند، دچار تناقض میشوند. در حوزه هم تحصیل و هم تهذیب پایۀ کار است.
✅ اما در سنتهای آموزشی دیگر (معمولاً) کاری به تهذیب ندارند و (بر این نظرند که) فقط آموزش باشد، خوب است. بندهخدایی در دانشگاه، عرفان میگفت و واقعاً هم خوب میگفت؛ اصطلاحات را میگفت و توضیح میداد، اما شب هم میرفت در کار خلاف (اخلاق)! یعنی علاوه بر اینکه عرفان میگفت گناه هم میکرد. احساس تناقض هم نمیکرد؛ چون علم عرفان را خوب درس میداد. چون آن سنت آموزشی به گونهای است که لزومی ندارد عامل باشید، بلکه باید دقیق بگویید. اما در حوزه علمیه، اگر کسی اینها را بگوید و عمل مخالف آن داشته باشد، او عالِمِ به آن علم به حساب نمیآید. این ریشه در سنت حوزه دارد که آن هم ریشه در شریعت دارد. این چگونه جمع میشود که هم به قله تحصیل برسیم و هم به قله طهارت؟
🔵 نسل معنوی
✅ مرحوم قاضی و علامه از هر دو جهت (تحصیل و تهذیب) در قله بودند. آنها از نظر علمی چه کم داشتند؟ ایشان سرآمد همه بود. علامه طباطبایی به لحاظ عرفان عجیب بودند، اما در مسائل علمی خودشان را پنهان میکردند. ایشان از نظر روحی خیلی قوی و در قله بودند. نسل معنوی حوزه را علامه طباطبایی پرورش داد. کسانی از بزرگان که ما میشناسیم، از نسل علامه طباطباییاند. ایشان کار خودش را کرد و کسی هم متوجه نشد. هم در معنویت و هم در علم در قله بودند. این چیزی است که ما در کار این بزرگان میدیدیم.
🔵 ره چنان رو که رهروان رفتند
✅ حضرت استاد علامه حسن زاده آملی رحمتاللهعلیه یک بیانی داشتند که راه را نشان میدهد. این تجربه ایشان بود و عملاً هم در خودشان پیاده شد: «رَه چنان رو که رهروان رفتند». مرحوم قاضی مگر چه کار کرد؟ از همین دروس حوزوی شروع کرد و در فقه و اصول مجتهد شد. ایشان در فلسفه و عرفان هم مجتهد بودند. نباید این راه را تعطیل کرد و منحصر در آن نکرد، بلکه در کنارش راه دیگر هم باید رفت. حضرت استاد میگفت: «حَسَن ضَرَبَ ضَرَبَا صرف کرد و از «کُنْتُ کَنْزًا مَخْفیا» سر در آورد»! ایشان همین روال را طی کردند و به آنجا رسیدند. چرا نمیشود رسید؟
🔵 الْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ
✅ ایشان میفرمود: چرا میگویید درس نخوانید؟ بلکه باید درس خواند. اگر بخواهی کار معنوی کنی، خدا را نشناسی، چگونه میخواهی کار معنوی کنی؟ باید انسان کامل را شناخت. اگر خدا را بشناسی، نوع تعامل و ذکر گفتنت فرق میکند؛ نوعِ مراقبهات فرق میکند؛ نوعِ برخوردت با خدا فرق میکند. اوّلْ باید دانست. «اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ»؛ (علم پیشوای عمل است). ایشان میفرمود: «ره چنان رو که رهروان رفتند». مرحوم قاضی رَه چنان رفت. گفتهاند که مرحوم قاضی فرموده است که علم مانع است؛ منظور این است که اگر در این علم بمانی مانع است، ولی اگر علم بیاموزی راه را باز میکند و چشم و گوشتان را باز میکند. شما یک دوره حقایق و معارف و سنت معقول را بخوانید، بعد مشاهده میکنید که نگاهتان به خیلی از امور عوض میشود. چرا میگویند این بد است؟
🔵 عبادتِ بیمعرفت، خَرواری به خَردلی
✅ حضرت استاد میفرمودند: «الهی، عبادتِ بیمعرفت، خَرواری به خَردلی». بخوانید و در کنارش کار معنوی هم داشته باشید. بزرگان این کار را کردند و رفتند و شد، شما هم بروید، میشود.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش سوم ✅ عجیب است که ما طلبهایم و هویت طلبگی ما به کار علمی است که باید یاد بگیریم
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش چهارم
🔵 تشنگی آور به دست
✅ تشنگیای که فلسفه صدرایی ایجاد میکند، آنها را به عرفان وصل میکند. سنت معقول، تشنگی ایجاد میکند؛ کمال ایجاد میکند. همۀ آنچه در درسهای معقول میخوانیم، بهتدریج میشود ذکر. این ذکر هر روزهݘ ما میشود؛ اینکه کار فکری میکنید، ذکر است. خود همین شما را راه میاندازد.
🔵 نردبان ترقی
✅ حضرت استاد حسنزاده آملی رحمتاللهعلیه: «اى عزيز، مقصود اين نيست كه علوم رسمى غلط است، بلكه غرض اين است كه بشرطلا نبوده باشد. مثلاً يك فرد دانشجوى روحانى كه او را در عرف و محاورات متعارف طلبه میگوييم بايد علوم رسمى را از لغت و نحو و صرف گرفته تا فقه و اصول، بهخوبى در محضر استادان تحصيل كند تا اين علوم و معارف نردبان ترقى او براى فهم حقايق منطق وحى و روايات صادر از بيت عصمت گردند. ای طلبۀ عزیز، و ای دانشجوی روحانی، «رَه چنان رو که رهروان رفتند». (انسان در عرف عرفان، ص۸۶).
🔵 همّتِ عالی
✅ ما باید بدانیم و سنت معقول خودمان را بخوانیم و این مسیر را برویم تا نقشه راه برایمان روشن شود. از اول باید همتِ این کار را هم داشته باشیم.
✅ انشاءالله چند جلسه دربارۀ حضرت استاد حسنزاده آملی (مطالبی را) عرض میکنیم و بعد به اسم حکیم میپردازیم.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
347 عرفان دروادی عمل.mp3
6.74M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 347 (1400.8.1 شنبه)
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 347 (1400.8.1 شنبه) #مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده_آملی https://eita
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 جلسه ۳۴۷ (۲) (اول آبان ۱۴۰۰/ ۱۶ربیعالاول/شنبه)
🔴 بخش اول
🔵 مکتب سلوکی علامه حسنزاده آملی
✅ مکتب سلوکی ایشان را عام در نظر گرفتهایم تا هر چه مرتبط با فضای سلوکی و عرفانی است، مطرح کنیم. ما به این بحث خیلی نیاز داریم.
🔵 الگوهای ناب
✅ ما بزرگانی داریم؛ شخصیتهایی داریم که الگوی نابی در حوزه هستند و آنها به ما راه را نشان میدهند. آنها مسیر طلبگیِ به عینیت رسیده را به ما نشان میدهند. تجربیات آنها برای ما خیلی ارزشمند است. وقتی با الگوهای ناب مواجه میشویم، شیوههای آنها میتواند خیلی مؤثر باشد. باید به دستورات و شیوۀ زندگی آنها توجه ویژهای شود. لذا نباید آن را دست کم گرفت.
🔵 گل سرسبد
✅ به گمان من علامه طباطبایی گل سرسَبد حوزه است و باید روی این موضوع متمرکز شویم که ایشان چگونه با آن عقلانیت، سلوک را هم رواج دادهاند. ایشان باید الگو باشد که چگونه به اینجا رسید و چه راهی را پیشنهاد دادهاند. روش ایشان جواب هم داده و به نتیجه هم رسیده و میوهاش را هم داده است. اینطور نیست که شیوهای را اجرا کردهاند که برای ما معلوم نیست. در حوزه، کسانی که در فضای سلوکی هستند، همه از شاگران علامه طباطبایی بودهاند. اینها سرمایۀ حوزه است و باید از این سرمایهها استفاده کنیم.
🔵 جمع فضایل
✅ همچنین حضرت استاد حسنزاده رحمتاللهعلیه، در این زمینه در اوجاند و همه را در خود جمع کردهاند. همه چیز را با حکمت و عقل و درایت جمع کردهاند. ایشان شخصیتی عادی نیست. اگر ما به این موضوع میپردازیم به خاطر این است که ایشان از نظر عملی برای ما الگو هستند. اوج عرفان، تجلی ذاتی است که ایشان به آن اوج رسید. اگر بحث پیادهکردن باشد، آنها را در اوج پیاده کرده است. در باب دقتهای فضای سلوکی و سمت مربیگری نیز چنین بودند. ایشان شخصیتی عادی نبودند.
✅ ایشان تمام نحلههای موجود در حوزه را میشناخت و نسبت به آنها بررسی و نقد داشتند و گاهی توضیح میدادند که چرا نباید آن راه را رفت و از این راه باید رفت. الحمدلله دست به قلم هم بودند و بیانات فراوانی داشتند. خیلی از مسائل پنهان مانده، ولی اگر کسی اهلش باشد، همه را در لابهلا گفته است. مانند بوعلی که میگفت: من شقِّ عصای جمهور نمیکنم، ولی حرفهای نهایی خود را در لابهلای حرفها میزنم؛ کسی که اهلش باشد، میداند که ایشان چه کرده است و چه میگوید. چرا؟ چون باید خیلی از حقایق را بگویند و اظهار کنند.
🔵 معنویت ناب
✅ این نسل از آخوند ملاحسینقلی همدانی به بعد جا افتاده است و به بار نشسته است. این نسل، معنویت ناب حوزههای علمی را تأمین میکند. میگوییم معنویت ناب، یعنی هم میشود مجتهد به تمام معنا و هم میشود عارف سالک به حقیقت معنا؛ و هم رفتارش، در جامعه نافع است. این ویژگیها همان ویژگیهای عالم ربّانی است که امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه به آن اشاره فرمودهاند.
🔵 جرئت اِبراز
✅ ایشان جرئت اِبرازش هم آنگونه بود که میتوانست ابراز کند. ایشان در دورهای بودند که امکان ابراز این مسائل بود. ایشان میفرمود: وقتی حضرت امام (ره) تفسیر سورۀ حمد را شروع کردند، گشایشی برای ما حاصل شد. چرا؟ چون دست ما باز شد و راحتتر میشد از این مسائل حرف زد.
✅ آنقدر فشار آوردند که تفسیر سورۀ حمد حضرت امام (ره) تعطیل شد؛ ولی دست ما باز شد. شرایط ایشان بهتر بود. علامه طباطبایی در زحمت بودند.
🔵 بیان عقیده در شرایط سخت
✅ با اینکه علامه طباطبایی در شرایط سختی بودند، با وجود این، همۀ حرفهایش را زد. بدون اینکه مشکلی ایجاد کند. ما در یک جلسهای، هشت موضوع از مباحث عرفانی را بررسی کردیم؛ من دیدم در همه این هشت مورد، علامه طباطبایی نظر دادهاند و نظر داشتهاند.
✅ زمانی که علامه طباطبایی میخواستند اسمِ عرفا را ببرند، با زحمت میگفتند: «اهل معرفت». علامه طباطبایی ترس داشتند از اینکه اسم عرفا را ببرند. آقای امینی به ایشان گفته بودند، به جای عرفا، بنویس «اهل معرفت». علامه فرمود آقای امینی (با این پیشنهاد) مرا نجات داد. با این وضعیت علامه حرفهایش را زد.
🔵فضای بازتر
✅ در دورۀ علامه حسنزاده فضا بازتر شد. رسالۀ لقاءالله ایشان را ببینید. در این رساله همۀ آنچه را که باید بگویند گفتهاند. به آن رجوع کنید.
🔵 ره چنان رو که رهروان رفتند
✅ این درست نیست که بگوییم: درس نخوانیم؛ کار علمی نکنیم؛ کارهای فقهی و اصولی و فلسفی را کنار بگذاریم. نَه. اینطور نیست. اینها را باید خواند؛ بلکه اینها نقشۀ راه هستند. علامه حسنزاده در یکی از دروسشان این موضوع را حدود بیست دقیقه توضیح دادند. یعنی، اینطور نیست که دیگران گمان میکنند؛ بلکه حوزه، میوههای خود را در درون خود دارد، به شرطی که ادامه داده شود.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 جلسه ۳۴۷ (۲) (اول آبان ۱۴۰۰/ ۱۶ربیعالاول/شنبه) 🔴 بخش اول
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش دوم
✅ همین که شما مسیر حوزوی را ادامه دهید و همین درسها را بخوانید، بدانید که این درسها یک میوه و نتیجهای دارد که از دل همین تفسیر و دروس حوزه و فقه و فلسفه، آن نتیجه بهدست می آید. این نتیجه را ادامه دهید. ابتدا چشم و گوش باز شود، بعد ادامه دهید.
🔵 خدایِ جُدا نَه
✅ علامه حسنزاده میفرمود: در چهل سالگی وقتی خدمت علامه طباطبایی رفتیم، تشنگی آمد. از ایشان دستور خواستیم. ایشان به ما دستوری دادند: «لاالهالاالله». بعد علامه طباطبایی پرسیدند کدام خدا؟ عرض کردم: خدایِ جُدا نَه. ایشان فرمودند: همین است و همین خدا منظور است. یعنی، ابتدا باید بدانیم، بعد ادامه دهیم. ذکرگفتن بدون عمق به راه غلط میرود.
🔵 عبادتِ بیمعرفت
✅ استاد حسنزاده میفرمودند: بنده خدایی بود که خیلی عبادت میکرد. فرشتگان گفتند: عجب بندهای است. خداوند سبحان فرمود: من اعتنایی به او ندارم. برای فرشتگان سؤال شد چرا؟ استفسار کردند. رفتند پیش آن فرد و صحبت پیش آوردند. آن شخص با آنکه عبادت فراوانی داشت، گفت: چرا خداوند این گاو و گوسفندهایش را اینجا نمیآورد تا این همه علف و سبزه که اینجا هست، بخورند؟
✅ آن شخص گمان میکرد یک خدای بزرگی آن بالا نشسته و گاو و گوسفندی دارد و باید او را عبادت کرد! این شخص با این سطح معرفت، ده هزار بار، یک میلیون بار بگوید «یاالله»، این فایدهای ندارد. این چه معرفتی است که بر اساس آن میخواهی عمل کنی؟ با این وضعیت، به جایی نمیتوان رسید.
🔵 نسلِ فیلسوفعارف
✅ ایشان میفرمود: باید حرف شنید تا چشم و گوش باز شود و بعد دست به کار شد. اگر کسی خوب سنت صدرایی را بخواند، تشنگی ایجاد میشود و چشم و گوش باز میشود. از صدرا به بعد، نسل صدرایی فیلسوفعارفان فراوانی داریم. فیض کاشانی و حاجی سبزواری و ملاعلی نوری و علامه طباطبایی و علامه حسنزاده همه از نسل صدرایی هستند. در کتاب فروغ معرفت این سلسلۀ تاریخی را توضیح دادهام.
✅ این علمها تشنگی ایجاد میکند و آیات و روایات را میشوراند؛ عمق ایجاد میکند. میبیند حقیقت این است، ولی در عین حال به لحاظ تعامل نمیتواند از حقیقت بهره ببرد. این امر تشنگی میآورد. به ویژه اینکه این نسل طوری تربیت شده که کمکم سر از توصیههای معنوی ویژه در آورده است. خود صدرا توصیه دارد؛ دیگران هم دارند. سنت معقول ما، از بوعلی (سه نمط آخر اشارات) و شیخ اشراق گرفته تا صدرا و پس او میبینیم که چنین چیزی وجود دارد. اینها نقشۀ راه است. این سنت به انسان چشم و گوش میدهد.
🔵 توصیۀ نادرست
✅ برخی از مراکزی که توصیههای معنوی میکنند، تأکید میکنند فلسفه و عرفان نخوانید. درحالیکه آقای قاضی توصیه میکرد در حوزه، منظومه درس بدهید و برنامه علمی داشته باشید. چون قاضی میدانست که اصل کجا است؛ ریشه کجا است.
🔵 در راهماندگان
✅ برخی را دیدهام که خیلی کار معنوی میکنند، ولی اکثر آنها در وسط راه ماندهاند؛ چون تصویر درست ندارند. به جز افرادی که صرافت دارند و اهل جذبه هستند. نقشۀ راه قرآن است، ولی قرآن هم نمیدانند. (و نمیدانند توحید قرآنی چیست). فقیه ما در فقه چگونه عمل میکند، در توحید هم باید همینگونه عمل کرد و مسائل را حل کرد. سنت معقول ما این کار را میکند.
🔵 شرحِ ذکرِ الهی
✅ خدمت یکی از این آقایان رسیدیم، این را گفتیم. ایشان فرمود: تعجب است! اینها که شرحِ ذکرِ الهی است. سنت معقول ما شرح ذکر است. اینها را باید بخوانید؛ بلکه حتی شرح تبیینیِ ناب از سلوک است. اینکه چگونه سلوک کنیم؛ چه چیزی در سلوک هست؛ ما را به کجا میکشاند؛ همه اینها باید انجام شود.
🔵 سنت معنوی
✅ نمط نهم اشارات بوعلی در بحث سلوک همچنان میدرخشد. چرا؟ چون لطفی دارد؛ چون لمّی گفته و سرّی گفته است که راهگشا است. سنت معقول ما یک سنت معنوی است. سنت معنوی یعنی به صحنۀ عمل و دستور کشیده شده است و دستور نابِ برآمده از حکمت است.
🔵 اول بدان بعد عمل کن
✅ آن بزرگوار میفرمود: اینها که شرح ذکر است تا شرح را نداند، چه ذکری را بگوید؟ اگر شما بخواهید ذکر بدهید، باید شرح دهید تا شاگرد بداند و بفهمد و بعد بگوید. همانطور که حضرت استاد حسنزاده موقع دستور گرفتن از علامه گفت: نه خدای جدا. یعنی، بدان و بعد عمل کن. بعضیها این موضوع را متوجه نیستند.
🔵 دو رکن اصلیِ سنت معقول
✅ ما در سنت معقول دو امر مهم داریم که اوج کار ما است و همچنین اوج کار شریعت است: ۱. توحید، ۲. ولایت. عمق هر دو در عرفان نظری بیان شده است. پیشدرآمد عرفان نظری حکمت متعالیه است که بر اساس همان عرفان نظری کار شده است. محور عرفان نظری، توحید و ولایت است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 جلسه ۳۴۷ (۲) (اول آبان ۱۴۰۰/ ۱۶ربیعالاول/شنبه) 🔴 بخش اول
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش سوم
🔵 سیر سنت معقول
✅ حضرت استاد نظرشان این بود که اینها باید تا آخِر خوانده شود تا کار درست شود؛ البته منظورشان سیرِ سریع نبود. لذا کسانی که میخواهند این مباحث را دنبال کنند، سیر معقول را داشته باشند و به عرفان نظری بکِشانند. در سنت معقول ما بعد از بدایه و نهایه و اشارات و اسفار، باید عرفان نظری خوانده شود و خوب هم خوانده شود. ایشان تأکید میکرد که اینها را بخوانید؛ نزد اهلش هم بخوانید.
🔵 توحید عرفانی
✅ ایشان در رساله لقاءالله توحید عرفانی را درست میکند. چرا؟ چون باید توحید عرفانی درست شود (و بعد دست به کار شد). عجله هم لازم نیست. تا توحید عرفانی درست نشود، سلوک هم درست نمیشود. اما معنایش این نیست که تا عرفان نظری نخواندید، دست به کار معنوی نشوید. نه. منظورشان این نبود. اما باید توجه داشت که کار روحی و معنویِ ناب باید سر این سفره صورت بگیرد.
🔵 هم تحصیل، هم تهذیب
✅ ایشان میفرمود: اول باید درس بخوانید و در کنارش تهذیب و طهارت هم باشد. همیشه به شاگردانش میگفت: تحصیل و طهارت. ایشان از چهل سالگی کار جدی سلوکی را شروع کردند. ولی اینطور نبود که قبل از آن ایشان هیچ کاری نکردهاند. ایشان میفرمود: در تهران درس مرحوم الهی قمشه ای میرفتیم و ایشان در سر کلاس از ما اشک میگرفت. علامه حسنزاده در این فضاهای معنوی میزیست، اما اوج کارشان که آسمانی شدند، وقتی بود که آمدند قم و خدمت علامه طباطبایی رسیدند و کار سلوکی جدی را شروع کردند. قبل از آن، ایشان خیلی از معارف و ریزهکاریهای حوزوی را مراعات میکردند.
🔵 هم توحید، هم ولایت
✅ ما به توحید و ولایت احتیاج داریم یعنی ما باید به صورت درست با خدا زیست کنیم و با رسولالله و اهل بیت صلواتاللهعلیهماجمعین هم باید به صورت درست زیست کنیم. این را کجا باید حل کرد؟ تعامل باید کرد. اصل آن در عرفان نظری است. لذا ایشان خیلی اصرار داشتند باید سیر علمی به عرفان نظری ختم شود. عجله نکنید که سریع بیایید عرفان نظری بخوانید. بدانید اوج کجا است. از اول تهذیب و طهارت را ادامه دهید. «ره چنان رو که رهروان رفتند». این روش ایشان، به روش بیِّن واضحی اشاره میکند. (مخالفان روش ایشان) میگویند: «کار علمی را رها کن و فقط به معنویات بپرداز». اما این روش انسان را به عمق نمیرساند.
🔵 تلنگر عرفانی
✅ آیتالله شاهآبادی میفرمود: کسی که عرفان نظری خوانده است، مثل کسی است که در محفظۀ شیشهای است که در دریا افتاده است و فقط کافی است یک تلنگر بزند تا این محفظۀ شیشهای بشکند و به حقیقتِ وجود وصل شود. تلنگرزدن به این خاطر است که از یک جهت وصل است و از یک جهت وصل نیست.
🔵 خرق حجاب
✅ حضرت امام (ره) میفرمود: با مجاهده به قلبش برساند. ایشان میفرمود: علم حجاب است، ولی چارهای از آن نیست؛ باید در آن وارد شد و بعد این حجاب را خَرق کرد. یعنی، زیستِ ما شود. باید بدانیم.
🔵 راه میانبر برای طلاب
✅ این راه (برای اهل علم) میانبر است. این راه میانبر است، چون ما این حقایق و معارف را نمیتوانیم برای عامۀ مردم بگوییم. حضرت استاد درباره غیرطلاب و آنهایی که اهل علم نیستند، راهی پیشنهاد میدادند که بعداً میگوییم. اما این مسئلۀ «ره چنان رو که رهروان رفتند»، برای طلاب است؛ خیلی راهِ نزدیکی است. ما راههای پر زحمتی برای رسیدن داریم؛ ولی این راه چیز دیگری است که در جای خود اثر دارد.
🔵 فلسفه نزول قرآن برای عموم مردم
✅ آیا عموم مردم، حقایق را میدانند که قرآن بخوانند؟ اینکه در بحث توحید و ملائکه سخن دارد، طرح آن برای عموم مردم چه فایدهای دارد؟ «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»؛ قطعاً اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مىنمايد. (اسراء،۹). کسانی اهل سلوک و معنویت هستند؛ آیا برای متوسطین، قرآن سخنی ندارد؟ «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»(بقره،۲) یا «هُدًى لِلنَّاسِ»(بقره،۱۸۵)، مؤمنین پایینتر که شهود ندارند، قرآن چه چیزی برای آنها دارد؟
✅ اگر همۀ عزت برای خدا است، چرا با ریا به دنبال دیگران هستید؟ «أَنَّ الْقُوَّةَ للهِ جَمِيعًا»(بقره،۱۶۵). چرا میترسید؟ قوت، همه از آنِ خدا است.
✅ حقایق قرآن برای عموم که به شکل حصولی است، به عموم مردم دستورالعمل میدهد تا آنها دست به کار شوند. شما چرا میگویید راه علم حصولی بسته است تا ما را به فضای سلوک بکشاند؟
✅ علم به همراه خودش عمل را طلب میکند. اگر دانستی و عمل کردی، خدا بیشتر میدهد؛ ولی اگر عمل نکنی، خدا این علم را از تو جدا میکند. اول بدان، بعد عمل کن. اینها را در بحث ایمان توضیح دادیم. قرآن چگونه طرح میکند؟ اگر عمل کردی، علم جدیدتر به تو داده میشود؛ اگر عمل نشد، همان علم هم از تو گرفته میشود.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش سوم 🔵 سیر سنت معقول ✅ حضرت استاد نظرشان این بود که اینها باید تا آخِر خوانده شود
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش چهارم
🔵 تقاضای استاد
✅ تقاضا میکنم از صد موردی که شنیدید، یکیدو مورد را جدی بگیرید و بگذارید بیاید سر سفرۀ عمل ما و با آن تعامل کنیم. ما شنیدیم که خدا کفایت میکند: «حَسْبِیَ اللهُ»(توبه،۱۲۹). خدا واقعاً کفایت میکند. اگر اینطور است باید توکل شود؛ بقیه با من نیست. حالا که فهمیدم دست به کار شوَم. قرآن را باید دانست و عمل کرد.
🔵 توحید قرآنی
✅ قرآن نسبت به عموم اینگونه عمل میکند. پس چرا راه معرفت را میبندید و میگویید نباید باشد؟ اینها توحید عرفانی نیست، بلکه توحید قرآنی است. اینها حرف قرآن است. اینکه عرفا میگویند «وحدت شخصیه»، حرف قرآن است. علامه در جلد ۵ یا ۶ المیزان از خود قرآن، توحید قرآنی را توضیح داده است.
🔵 توحید ناب، سر سفرۀ عمل
✅ آقای سعادتپرور کتاب ثمراتالحیات را نوشتهاند. در این کتاب، درسها و مباحث (سلوکی) علامه طباطبایی آمده است. این درسها ویژه بود. سالی چند بار برگزار میشد و علامه برایشان نکات سلوکی بیان میفرمود. یکی از این نقلها این است، علامه فرمود: کتاب نورالوحده را بخوانیم. این کتاب بحث وحدت شخصی را توضیح داده است و بر اساس آن دستور سلوکی میدهد، بر اساس «هُوَ الظّاهِر». بعد از اینکه مدتها در کار سلوکی بودند، این رساله را خواندند.
✅ آقای سعاتپرور از علامه میپرسند ما که آیات و روایات داریم، چه لزومی دارد که این کتاب را بخوانیم؟ ایشان فرمود: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصّالِحُ يَرْفَعُهُ»(فاطر،۱۰). اگر شما میخواهید عملتان بالا برود، اول باید اعتقاد پاک شما درست شود. آن چیزی که بالا میرود، اعتقاد پاک است. این توحید ناب را بدان، بعد عمل کن. این سنت اینگونه است. توحید ناب را باید سر سفرۀ سلوک و عمل بیاوریم.
✅ این «کلم طیب» علم است و علمْ چشمِ جان است و بصیرتِ جان است و خودِ جان است. با علم باید یافت و عمل کرد. اصل صعود، برای معرفتی است که نسبت به خداوند سبحان پیدا میشود. معرفت حصولی باشد و بر اساس آن عمل شود، کم ندارد و ناب است.
✅ در بحث عمل در «عرفان در وادی عمل» توضیح داده شد که منطق پشت صحنۀ عمل خیلی مهم است. یکی از چیزهایی که عمل را بالا میبرد، معرفت است؛ یعنی روح عمل را بالا میبرد. این را باید در سر صحنۀ عمل آورد. لذا (حضرت استاد) توصیه میکردند که این سیر را داشته باشید و به برخی از شاگردان میگفتند: چون این درسها را میآیید، این باعث میشود در آن ذکرهایی که به شما داده میشود، بهتر عمل کنید.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
💠 مراسم بزرگداشت اربعین ارتحال حکیم متاله جامع معقول و منقول حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی در قم
🔹 زمان: پنجشنبه ۶ آبان
مکان: حرم مطهر، شبستان سوم مسجد اعظم
@nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
10.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند «حُسن حَسن»
یکشنبه ۹ آبان تا چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰
ساعت ۲۰
از شبکه معارف سیما
https://eitaa.com/nasimehekmat