نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 366 (1401.3.7 شنبه) #مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده_آملی https://eita
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 جلسه ۳۶۶ (۲۱) (۷ خرداد ۱۴۰۱ ۲۶شوال / شنبه)
🔴 بخش اول
🔵 اصول و مبانی سلوکی استاد حسن زاده آملی
✅ دستورات سلوکی حضرت استاد علامه حسنزادهآملی رحمتاللهعلیه بیان شد. این دستورالعملها یکی از مباحثی است که ما باید در عرفان در وادی عمل به آن میپرداختیم. یکی از دستورالعملها، دستورالعملهای حضرت استاد است. به دلیل اینکه ایشان از قلههای حوزوی هستند، باید به دستورات سلوکی ایشان پرداخت. سپس به اصول و مبانی حضرت استاد رسیدیم. اصول سلوکی یعنی اصولی که سلوک بر مبنای آن سامان مییابد. اصل اول این است که سلوک باید بر مبنای شریعت باشد.
🔵 اصل اول: بر اساس شریعت بودن
✅ این اصل را در جلسه قبل توضیح دادیم.
🔵 اصل دوم: عرفان سازگار با زندگی و حیات اجتماعی
۱. عرفان منزوی و منفی
✅ پایۀ برخی دستورات عرفانی و برخی عرفانها این است که انسان را به انزوای مطلق میکشانند و بعد میخواهند او را به مقامات و کمالات برسانند. در این عرفانها تقریباً مسئولیت اجتماعی انسان به حداقل و گاهی به صِفر میرسد. حتی برخی از عرفانها که در حوزه اسلامی هم شکل گرفته است، همینطورند و میگویند شما کاری به اجتماع نداشته باشید. مسئولیت اجتماعی یا مسئولیت خانوادگی و یا شغلداشتن را به حداقل میرسانند. در این برداشت از عرفان، عملاً انسان باید از همه بِبرد و حتی در برخی مواقع خانواده و جامعه را مزاحم خودش بداند. به عبارت دیگر، این تلقی از عرفان که عرفان منفی است، توصیه به گوشهنشینی و انزوا میکند تا انسان را در ساحت فردی به کمال برساند. این عرفانی است منفی؛ عرفانی است غیر حاضر در صحنه اجتماع؛ عرفانی است منزوی. دستهای از عرفانها به این سبکاند. روح کار اسلامی این نیست؛ آنچه از حضرت رسولالله رسیده است، این نیست. شریعت این نگاه را نمیپذیرد. و این با واقعیت انسانی هم جور درنمیآید.
✅ اگر عرفان منفی را بخواهیم در جامعه گسترش دهیم، جامعه از هم میپاشد و سلوک اندیشه اجتماعی نخواهد داشت و بنیاد جامعه برکنده میشود و به حذف انسان منجر میگردد. و عملاً انسان باید در زحمت بیفتد و عملاً به ضد خود تبدیل میشود. به شکل محدود، برای اوحدی شاید محقق شود، ولی به شکل عمومی این راه بسته است. سلوک به شکل عمومی معنا ندارد. در این صورت، یا به حذف جامعه میانجامد و یا به حذف این عرفان.
۲. طرح عرفان سازگار با اجتماع
۳. طرح عرفانی در متن اجتماع
✅ در متن جامعه باید سلوک کرد. در این طرح، کار و خانواده و جامعه و مسئولیت اجتماعی کنار گذاشته نمیشود. این امور به گونهای معنا میشود که خود اینها میشود سلوک. در این دیدگاه، انسان مناسب با اجتماع، هیچ چیز را حذف نمیکند و در دل اجتماع میخواهد سلوک کند. در این طرح، باید در جامعه باشی و سلوک کنی. جامعه و خانواده و شغل باید باشد؛ سلوک اساسی این است. به نظرم حضرت استاد به این سبک نزدیک است. این سبک همان سنت ملاحسینقلی همدانی است.
✅ یکی از شاگردان حضرت استاد میگفت: ایشان ما را نه از درس و بحث انداخت، نه از زندگی؛ با این حال، ما را به سلوک کشاند. این را میگوییم عرفان مثبت؛ عرفان فعال؛ عرفان حاضر در اجتماع بدون هیچ گونه تعارض و تهافت. اینکه هم خانواده و هم اجتماع و هم شغل باید باشد و هم عرفان باید باشد، این یک تلائم خاصی میطلبد. این یک بحث جدی است؛ اگر به لحاظ حکمت عملی رسیدیم که این شئون اجتماعی باید باشد و در عین حال باید عرفان هم باشد، باید مفصل بحث شود که الان فرصتش نیست.
✅ عرفان حضرت استاد، عرفانی است مثبت؛ عرفانی است در دل زندگی اجتماعی؛ به گونهای که از شئون اجتماعی و خانوادگی و شغلی، هیچ کم نمیشود. به بیان دیگر، نه از عرفان کم گذاشته میشود و نه از حیات و مسئولیت اجتماعی. این عرفان نیاز به یک پشتوانههایی دارد.
🔵 اوج عرفان؛ بقای بعد از فنا
✅ برخی عرفانها دنیا را به گونهای نگاه میکنند که کلاً باید آن را کنار گذاشت. برخی دنیا را تماماً رنج و زحمت میدانند؛ برخی از عرفانهای هندی این گونهاند. برخی از عرفانها می گویند: اوج فنا است و هیچ بازگشتی در کار نیست. این نگاه با واقعیت هیچ انسانی سازگار نیست. برخی از اندیشهها میگویند: اوج فنا نیست، بلکه باید به بقای بعد الفناء رسید. در بقای بعد از فنا انسان حقانی میشود. اما جهت اینسویی و خَلقیاش هم باید مراعات کرد و حقِّ حق را هم ادا کرد.
✅ هر یک از این آموزهها مبنا قرار گیرد، رویکردها متفاوت میشود. در عرفانهای منفی، نوع نگاه آنها به انسان و بدن و دنیا به گونهای است که آنها را به سمت منفی بودن میبرد. در مقابل عرفانی وجود دارد که نگاهشان به انسان و دنیا به گونهای است که تبدیل به عرفان مثبت میشود.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 جلسه ۳۶۶ (۲۱) (۷ خرداد ۱۴۰۱ ۲۶شوال / شنبه) 🔴 بخش اول 🔵 اصو
🔴 بخش دوم
🔵 دو دیدگاه نسبت به دنیا
✅ به دنیا از یک منظر به لهو و لعب و متاع غرور و تفاخر نگاه میشود. ولی از یک جهت همین دنیا فعل و جلوۀ خدا و زیباییهای خدا است. جای کار است؛ جای رسیدن به خدا است. دنیا فی حد نفسه بد نیست. باید دید از چه جهت دنیا بد است. نه اینکه دنیا از همه جهت بد است که اگر اینگونه باشد، باید آن را کنار گذاشت و تبدیل میشود به عرفان منفی. اما اگر دنیا از جهاتی خوب و از جهاتی بد باشد، انسان باید مراقب باشد به جهات بد آن مبتلا نشود. باید مراقب بود برای تو متاع غرور نشود؛ برای دنیا کار نکن؛ در دنیا غرق نشو؛ برای دنیا زندگی نکن؛ رکون به دنیا پیدا نکن.
✅ واقعیتها اندیشه عرفان مثبت است. عرفان منفی واقعیت نیست. حقیقت این نیست که دنیا از هر نظر بد است. حقیقت جامعه این نیست که جامعه همه جهاتش بد است. بلکه اندیشه درست این است که «الخلق عیالالله»؛ خلق عیال خدا هستند و جامعه جهات مثبت هم پیدا میکند و این طور نیست که فقط جهات منفی داشته باشد.
✅ بدن هم مَرکب تو است و هم مرتبۀ نازلۀ تو است و حقی دارد که حق آن را باید اداء کرد. انسان کامل حق هر چیز را اداء میکند حتی حق بدنش را. از این منظر، نوع نگاه به دنیا و بدن و جامعه و نوع نگاه به شغل که کَلِّ بر دیگران بودن، مانع سلوک است. توضیح میدهند که چرا باید کار و شغل داشت و حتی فایده شغل این است که انسان را مشغول میکند تا نفس او را مشغول نکند. مؤمن باید عزت داشته باشد؛ مسلمان و سالک باید عزت داشته باشد. عزت نفس را نباید گرفت در عین حال نفس را باید خاضع کرد.
✅ الحمدلله، افزون بر این عقلانیت، شریعتی داریم که اینها را به ما آموخته است. شریعت ختمی عملاً ما را به یک عرفان مثبت میکشاند. حضرت رسولالله فرمودند: رهبانیت امت من در جهاد است. «النکاح سنّتی، فمن رغب عن سنتی فلیس منی». حضرت این را نسبت به عملکرد عثمان بن مظعون که از شاگردان سلوکی حضرت بوده است میفرماید.
✅ علامه طباطبایی در بررسیهای اسلامی، جلد اول صفحه ۵۰ میفرماید: اسلام هم عرفان مثبت دارد و هم عرفان منفی. شریعت ما را به صحنۀ اجتماع و نگاه به این سو کشانده است، در عین اینکه تمام نگاه ما باید به سلوک و خدا باشد. این نوع نگاه را اسلام گفته است. مبانی حِکمیعرفانی ما هم این راه را باز کرده است. این باعث شده است که نوع دستورات حضرت استاد این گونه است که از سلوک هیچ کم نمیشود، در عین حال در دل اجتماع هستی. خود این نگاه به ما یک منطق میدهد. اینطور نیست که از سلوک کم کنی یا از شئون اجتماعیات کم کنی. این دو باید در کنار هم باشند. علامه میفرماید: فطرت و عقل و دین ما هم با این عرفان سازگار است.
🔵 ذکر نمونههایی از توصیههای حضرت علامه حسنزاده آملی
۱. نباید حق همسر را خورد و از آن کم کرد.
✅ چه مرد و چه زن اگر در سلوک هستند، نباید حق همسر خود را کم کنند. اینکه تو در سلوک هستی، نباید آن بنده خدا را در زحمت بیندازی و گرفتارش کنی. شخصی آمد خدمت حضرت استاد و گفت: میخواهم زنم را طلاق دهم! ایشان پرسید چرا؟ گفت: او مانع سلوک من است! ایشان فرمودند: برو، اینطوری نمیشود سلوک کرد. این کار معنا ندارد.
۲. درباره نسبت درس و سلوک
✅ طلبهها که شغلشان درس است، وقتی درس میخوانند آن قوّت مراقبه نیست. ایشان میفرمود: شما هم مراقبه داشته باشید و هم درس بخوانید، اما همین که درس را برای خدا میخوانید، میشود سلوک. بهتدریج این درس خواندنت هم میشود سلوک و آن حضور و مراقبه همه جا را در بر میگیرد.
۳. نسبت شغل و سلوک
✅ غیر از طلبهها که از ایشان دستور میگرفتند، ایشان ابتدا میفرمود: در همان شغلی که هستی، کار خودت را درست انجام بده و اینگونه انجام بده. تعامل با خدا را در شغل خودت پیاده کن. مثلاً بازاری هستی، در عین حالی که در بازار هستی، میل به مال و زرنگیهای مالی که نوعی دیگران را پسزدن است و سبقتگرفتنها در آن هست، نباید در تو باشد. و گاهی خود ایشان برای افراد توضیح میداد که در شغلشان چگونه باید باشند. گاهی خود شغل مانع نیست، اما شیوهای خاص در شغل مانع سلوک است. آن شیوه باید اصلاح شود. و گاهی شیوهها به گونهای است که با فضای سلوک سازگار است. در هر شغلی که هستیم، با اتقان عمل کنیم و در عین حال به این صورت که در دل آن کار سلوک باشد؛ یعنی مداقههایی که از نظر سلوک ما را ارتقا دهد. تعامل با همسر چگونه باید باشد؛ دلسوزی باید چگونه باشد؛ چگونه باید خود را شکست؛ اینها را باید آورد در صحنه اجتماع.
✅ یکی از کارهای حضرت استاد این است که نوع دستورات ایشان به گونهای است که دستورات سلوکی باید به گونهای باشد که با اجتماع سازگارباشد. مثلاً بینالطلوعین را آبادکردن. این امر مانع حضور فعال در اجتماع نیست، بلکه این خلوت و عزلت صحنۀ اجتماعی را تقویت میکند و قرار نیست صحنه اجتماعی را به هم بزند.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
نسیم عرفان
🔴 بخش دوم 🔵 دو دیدگاه نسبت به دنیا ✅ به دنیا از یک منظر به لهو و لعب و متاع غرور و تفاخر نگ
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش سوم
✅ مراقبه یعنی همه جا جانب خدا را رعایت کن؛ همه جا با خدا باش و خدا را ببین در صحنههای اجتماعی. اگر حجت خدا اینجا باشد و نزد ما باشد، با او چگونه تعامل میکنیم؟ همانطور با خدا تعامل کنیم؛ چرا که او همه جا هست. مراقبه مانع نیست؛ محاسبه مانع نیست؛ بینالطلوعین مانع نیست؛ بلکه همۀ اینها ممد و معدّ هستند برای کار اجتماعی. حتی حرفشنیدن و دنبال علم رفتن هم مانع ورود به صحنه اجتماع نمیشود. یکی از دستورات حضرت استاد این بود «با همه باش و بی همه باش». با این نگاه شما از صحنۀ اجتماع جدا نمیشوید.
✅ فرصت نشد مبانی اندیشگانی ایشان را بگوییم. هم ریشه عقلانی و فطری و دینی داشتنش را نگفتیم. اگر این درست شود، خیلی از مسائل درست میشود. این یک نقدی است بر اینکه عرفان انزواطلب درست نیست. در سال آینده اگر امکانش بود، احتمالاً برخی از تجربیات سلوکی و دستورات سلوکی ایشان را بیان میکنیم. انشاءالله.
🔵 اصل سوم: عقلانیت سلوکی
✅ عقلانیت در سلوک خیلی مهم است. برخی به گونهای دستور میدهند که شخص سالک از هم میپاشد. مثلاً برخی به گونهای دستور میدهند که مقدار خاصی غذا بخورد که شخص بعد از چند سال حتی هیچ ماهیچهای در بدن نداشته باشد و یک اسکلتی از آن باقی میماند. این دستورات غیرعقلانی است. در دستورات استاد باید عقلانیت در کار باشد و دستورات به گونهای باشد که با واقعیت زندگی سازگار باشد. ایشان چون خودش طبیب بود، این مراعات را هم میکرد. عقلانیت سلوکی ایشان و بنیادهای معرفتی ایشان، باعث شده بود که دستورات ایشان حفظ مزاج و اعتدال بدن را خیلی در کارش جدی میگرفت.
✅ ایشان تأکید میکرد: انسان کامل کسی است که حق هر ذی حقی را میدهد. بدن هم حقی دارد و باید حق آن را ادا کرد. ایشان نمیگذاشت در کارش افراط و تفریط بیاید. کسانی که در سنت فلسفی باشند، نوعاً یک عقلانیتی در کارشان هست، در کار ایشان هم هست. یادم هست حضرت استاد میگفت: یک وقت خدمت حضرت علامه رسیدم. علامه طباطبایی رحمتاللهعلیه از من پرسید چه کار میکنید؟ گفتم: دیدم دارد مرا میبرد و مرا میسوزاند؛ خودم را انصراف دادم به این سو. که بعد حضرت علامه فرمود: همین کار، کار خوبی است. قرار است ما به کمال برسیم نه اینکه خودمان را از بین ببریم. این عقلانیت را در کار حضرت استاد میبینیم.
✅ باید با نشاط کار سلوکی کرد. «آقاى من، در نزد اولياء اللّه مجرّب است كه إكثار ذكر شريف «يا حيّ يا قيّوم يا من لا اله إلّا انت» موجب حيات عقل است. وقتى را با خدايت خلوت كن كه بدن استراحت كرده باشد و از خستگى بدر آمده باشد و در حال امتلاء و اشتهاء نباشد در آن حال با كمال حضور و مراقبت و ادب مع اللّه، خداوند سبحان را بدان ذكر شريف میخوانى. عدد ندارد. اختيار مدّت با خود جنابعالى است مثلاً در حدود بيست دقيقه يا بيشتر و بهتر اينكه كمتر از يك اربعين نباشد، بيشترش چه بهتر. قرائت قرآن مجيد در شب و روز ترك نشود هر چند بقدر پنجاه آيه بوده باشد. طهارت را حفظ كنيد حتى با طهارت بخوابيد. آقاى من، بايد با تأنى و رفق و مدارا براه بود نه با سرعت و اضطراب. جسارة عرض میكنم هيچ چيز از خدا جز خدا مخواه كه چون كه صد آمد نود هم پيش ما است، از تو حركت از خدا بركت. نامهها دريافت خواهى نمود. اين عطيه فريدهايست كه بحضور آن حبيب اللّه تقديم داشتم » (هزار و يك كلمه، ج۱، ص ۱۹۳).
🔵 اصل تدریج و استمرار
✅ یک نکته دیگر در کار ایشان بود. اصل تدریج و استمرار در اینکه از خود کار بکِشیم. برنامه داشته باش و از خودت کار بکش، ولی استمرار داشته باشد. آرام و آرام. آهسته آهسته. به نظرم این روش درست است: عقلانیت سلوکی به اضافه ناظربودنِ شریعت و سازواری با زندگی اجتماعی.
🔵 اصل چهارم: تأکید بر حرفشنیدن و معرفت به نفس و عرفان نظری
🔵 اصل پنجم: توجه به اوج و انتها و حرکت بیپایان و قانعنشدن در مسیر سلوک
🔵 اصل ششم: تبیین حکمتهای سلوکی و حکمت دستورالعملهای سلوکی و چشم و چراغ کردن و تبیین این اندیشه برای کار سلوکی. یعنی کار سلوکی باید با تبیین همراه باشد.
✅ این سه اصل آخر را انشاءالله در سال آینده بحث خواهیم کرد.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 نشست علمی
🔹مرکز تخصصی اخلاق بنیاد علمی فرهنگی هاد با همکاری گروه عرفان موسسه امام خمینی ره برگزار می کند:
«چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی»
با حضور حضرت استاد یزدان پناه
🕔 زمان: دوشنبه 23 خرداد 1401. ساعت 17 تا 19
🕌 مکان: خیابان صفاییه، بعد از کوچه ممتاز، مدرسه الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔗 این نشست به صورت زنده از کانال تربیت معنوی به آدرس زیر، پخش خواهد شد:
@tarbiatemanavi
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 میلاد امام رئوف
میلاد ثامنالحجج آقا علیبن موسیالرضا علیهماالسلام، را به همه عاشقان حضرتش تبریک میگوییم.
امام رضا (علیه السلام):
اول عبادة الله معرفته و اصل معرفته توحیده
آغاز بندگی خداوند شناخت اوست و پایه شناختش توحید اوست.
📚 توحید صدوق، ص۳۵
#امام_رضا علیه السلام
#همه_خادم_الرضاییم
@nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹با توجه ضرورت پرداختن به حکمت عملی که سلسله جلیله حکماء تراث ارزشمندی از خویش در این موضوع برجای گذاشته اند، جناب استاد یزدان پناه از سال تحصیلی 99-1398 درسی را با عنوان «حکمت عملی» به صورت خصوصی آغاز کردند.
🔸بنای این درس بر این بود که بخشی از کار بر عهده استاد و بخشی از آن نیز بر عهده دوستان حاضر در درس باشد. لذا ارایه برخی جلسات با دوستان حاضر در درس است.
✅ از آنجا که جای خالی این درس در میان دروس حوزه احساس می شد و از سویی ضرورت هایی که به حسب نیازهای امروزین نسبت به این رشته درسی وجود دارد و هر روز بیش از پیش خود را نشان می دهد، جناب استاد تصمیم گرفتند که از سال تحصیلی آینده (1401-1402) این درس به صورت عمومی برگزار شود.
🔹از این رو صوت های این درس که طی سه سال گذشته برگزار شد، در کانال «حکمت عملی»، جهت بهرمندی سرورانی که به این درس علاقه داشته و بنا دارند از سال آینده در این درس شرکت نمایند، بارگذاری شد.
⏱ لازم به ذکر است این درس، روزهای چهارشنبه دوساعت به ظهر برگزار می شود.
🔻برای عضویت در این کانال، بر روی آدرس زیر ضربه بزنید:
https://eitaa.com/joinchat/3376480438C2b85b8c662
https://eitaa.com/nasimehekmat
110127_001.mp3
11.38M
🔰#صوت_جلسه
#نشست_علمی
💠 چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی💠
👤 با حضور استاد یزدانپناه
📆٢٣خرداد ماه ١۴٠١
#استاد_یزدان_پناه
#اخلاق_عرفانی
@tarbiatemanavi
@nasimehekmat
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 فراخوان مقاله
▫️به مناسبت اولین سالگرد ارتحال سالک توحیدی، علامه ذوالفنون، آیتالله حسن حسنزاده آملی رضواناللهتعالیعلیه، فراخوان مقاله با محوریت ابداعات و نوآوریهای علمی مرحوم علامه برگزار میگردد.
▫️مهلت ارسال آثار:
چکیده مقاله: تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱
اصل مقاله: تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱
▫️علاقهمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات میتوانند با آیدی ذیل در پیامرسان ایتا ارتباط باشند؛
📱@Nafahat_eri_Pejohesh
▫️لازم به ذکر است از مقالات برگزیده تقدیر گردیده و در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد مقالات برگزیده، این مقالات در یادنامهای منتشر میگردد.
#فراخوان_مقاله
#علامه_حسن_زاده
💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛
| ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 برگزاری دروس
به اطلاع سروران گرامی میرساند:
به توفیق الهی، دروس حضرت استاد یزدانپناه در ایام تابستان از امروز (دوشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱) آغاز خواهد شد.
◽️این دروس به صورت هفتگی و در روزهای دوشنبه برگزار میشود.
🕌 مکان : آمل، مسجد ۱۴ معصوم علیه السلام (خیابان شیخ فضلالله نوری، قبل از میدان فرهنگ شهر)
⏱زمان : ساعت ۱۸ الی ۱۹،۳۰
🔹این دروس از طریق صفحه استاد در اینستاگرام، به صورت زنده پخش خواهد شد:
https://instagram.com/ostad.s.y.yazdanpanah?igshid=YmMyMTA2M2Y=
لطفا اطلاع رسانی فرمایید.
@nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 پخش زنده دروس
به اطلاع سروران گرامی میرساند:
به توفیق الهی، از این به بعد دروس حضرت استاد یزدانپناه در ایام تابستان از طریق کانال نسیم حکمت در پیامرسان ایتا پخش خواهد شد.
◽️این دروس به صورت هفتگی و در روزهای دوشنبه برگزار میشود.
🕌 مکان: آمل، مسجد ۱۴ معصوم علیه السلام (خیابان شیخ فضلالله نوری، قبل از میدان فرهنگ شهر)
⏱زمان: ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰
🔹آدرس کانال نسیم حکمت
@nasimehekmat
لطفا اطلاع رسانی فرمایید.
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 برگزاری دروس ماه محرم
به اطلاع سروران گرامی میرساند به توفیق الهی، دروس حضرت استاد یزدانپناه در دهه اول محرم ۱۴۴۴ از روز سه شنبه ۴ مردادماه به مدت ۱۰ روز برگزار خواهد شد.
▫️ساعت اول: شرح تفسیر المیزان
▫️ساعت دوم: شرح منازل السایرین
🕌 مکان: آمل، مسجد ۱۴ معصوم علیه السلام (خیابان شیخ فضلالله نوری، قبل از میدان فرهنگ شهر)
⏱زمان: ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰
🔹این دروس از طریق صفحه نسیم حکمت در پیامرسان ایتا، به صورت زنده پخش خواهد شد:
https://eitaa.com/nasimehekmat