نسیم عرفان
🔴 بخش دوم ✅ در نمط نهم اشارات، بوعلی توضیح میدهد که چگونه باید عمل کرد تا معرفت ایجاد و تبدیل به
🔴 بخش سوم
✅ باید منطق کمالی را یاد گرفت. ما اگر کارفرما یا کارگر یا طلبه یا مغازهدار و... هستیم، بدانیم به خاطر مکثی که در دنیا میکنیم به این امور دنیایی نیاز داریم؛ در دنیا نیاز داریم برای اینکه به کمالات برسیم (به امور مادی بپردازیم). کسی که با این منطق کار میکند، ضرر میکند؟ نه. اینجا شفافکرن منطقِ صبر است که من صبر میکنم برای چه؟ از طریق مباحث عقلی میتوان این منطق را روشن کرد.
🔵 اهمیت مباحث عقلی
✅ مباحث عقلی حوزه را باید قَدر دانست که راه را به انسان نشان میدهد. خواندیم؛ ولی وقتی خواندیم توجه کنیم که چه چیز خواندیم؟ سپس آن را به واقعیت وجودیِ خود تبدیل کنیم. مشکل بسیاری از افراد این است که مَبلغِ علم او به تعبیر قرآن، همین دنیا است. هرچه میکند دنیا را میطلبد. اما اگر کسی معقول خوانده باشد، میفهمد که چقدر ابد ساخته است و چقدر به کمالش نزدیک شده است. این را میفهمد. چنین کسی منطق صبر را به خوبی میفهمد. بله، گاهی طبع همراهی نمیکند، ولی همین منطق صبر کمک میکند تا بتواند بهتدریج آن کار را انجام دهد. لذا توصیه میکنم، سروران بحثهای انسان و کمال انسان را در فضای معقولِ (حوزوی) بخوانند. واقعاً پُرفایده است. نغمههای شیطانی معمولاً برای کسانی است که این حقایق را متوجه نیستند. دقت کنید.
✅ پس یکی از کارهایی که به ما کمک میکند تا ما در صبر موفق شویم، این است که منطق صبر را بدانیم. مورد دیگر این است که با کسانی که صبر میورزند، همراهی کنیم. یکی از عالمان ربانی را سراغ داریم که نمرهاش در درسخواندن بیست است و در حضور و ادب معالله هم بیست است. ایشان میگفت: استادم به من گفت چله بگیر و من هفتهشت چله را به هم وصل کردم. این همت است. رفتوآمد با این افراد هم خیلی از مشکلات را حل میکند. الگوی جلوی چشم، خیلی مؤثر است. ما که از اول نمی توانیم مثل آیتالله العظمی بهجت از اول روزی دوازده ساعت به ذکر مشغول باشیم.
✅ برخی از اساتید میگفتند: درس را بخوان، با نیّتِ لِلّه. این نحوه عملکردن، خودش ذکر است. این عمل را که انسان میتواند انجام دهد.
✅ افراد صبور و با استقامت را ببینید، خیلی مؤثر است. خواندن زندگینامهها خیلی مؤثر است، ولی برخورد و دیدن این افراد مؤثرتر است.
✅ باید صبر را بیاموزیم، گاهی از منطق شفاف و گاهی از طریق الگوی جلوی چشم و گاهی هم از طریق حسابرسیهای به موقع.
✅ گاهی انسان کار معنوی انجام میدهد، ولی یک دفعه خسته میشود و کم میآورد. در روایات داریم که به نوعی رِفق و مدارا به خرج دهید تا خسته نشوید. باید مدارا کرد تا انسان بتواند در اعمال عبادی توفیق پیدا کند. باید به صورت عاقلانه کار معنوی را انجام داد. باید مواظبت کرد تا نفس تَأبّی نکند. باید حسابرسیهای ویژه کرد تا صبر از ما گرفته نشود و این حسابرسی ویژه به ما کمک میکند تا آن برنامۀ معنوی را طبق روال پیش ببریم.
✅ پس اولاً باید منطق صبری را درست کرد و شفاف کرد. ثانیاً با افرادی که در این زمینه قَدَر هستند همراهی کنیم و الگو بگیریم. ثالثاً حسابرسیهای ویژه داشته باشیم. یعنی هر کسی به حسب طبع و مزاجش عمل کند. بیخود از خود توقع نداشته باشیم.
✅ اینکه خانمی خانهدار است و با همین خانهداری درس هم میخواند، این خیلی خوب است. ولی ممکن است همین خانم برنامهاش اینگونه باشد که مثلاً روزی دو ساعت درس بخواند، ولی بچهها (و کار خانه) به او اجازه نمیدهد. یک راهش این است که همین راه را ادامه دهد و به اعصابش فشار بیاورد و بعد رها کند. اگر شرایط سخت است چرا برنامۀ فشرده میگذاری؟ برنامۀ سبکتر بگذار، ولی به صورت مستمر. و نسبت به آن صبر کن و آن را رها نکن. در کار روحی و در کار علمی هم، همینطور است. به اندازه ظرفیت و توان باید از خود انتظار داشت. برنامۀ مستمر، خودش صبر میآورد.
✅ از صبر، صبر میجوشد. یعنی، وقتی انسان صبرکردن را یاد بگیرد، این صبر، صبر بعدی را محکمتر میکند که باید به این (نکته) توجه داشت.
✅ به یاد داشته باشید که این حسابرسیهای ویژه؛ این الگوهایی که داریم؛ این منطقی که داریم؛ این صبری که تمرین کردیم و موجب صبر بیشتر میشود، کمکم ما را به جایی میرساند که آنچه قرآن فرموده، در ما محقق میشود. در کار روحی و سلوکی برای ازدیاد روزی به نظرم این (موضوع) خیلی مهم است. ازدیاد روزی معنوی اینطور نیست که یک بار کار سنگین انجام دهید و به یکباره به شما چیزی بدهند. اگر هم این امر محقق شود «حال» است (نه «مقام»).
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
332 عرفان دروادی عمل اصلی.mp3
5.22M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 332 (1399.8.24 شنبه)
#اسماءحسنی_وتعامل_سلوکی_باآن
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 332 (1399.8.24 شنبه) #اسماءحسنی_وتعامل_سلوکی_باآن https://eitaa.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 عرفان در وادی عمل، جلسه ۳۳۲، ۲۴ آبان ۹۹
🔴 بخش اول
✅ سال گذشته اسمای حسنای الهی را با اسم «رزاق» شروع کردیم و رزق مادی را به پایان رساندیم. امسال بحث رزق معنوی را شروع کردیم که در قرآن با عنوان «رزق کریم» و «رزق حَسَن» آمده است. جلسهٔ قبل بحث اسباب ازدیاد رزق معنوی را شروع کردیم.
✅ اسباب ازدیاد رزق معنوی:
1️⃣ عزم و همّت و تشنگی؛
2️⃣ شکرگزاربودن و کفران نعمت نکردن؛
3️⃣ درکِ بینالطلوعین؛
4️⃣ صبر و استقامت؛
5️⃣ طهارت.
🔵 صبر و استقامت
✅ صبر و استقامت در امور معنوی خیلی مهم است. اگر کسی در امور معنوی صبر و استقامت داشته باشد، توعاً میتواند به عمیقترین معارف دست پیدا کند. ممکن است در دیگران احوالی روی دهد، ولی پایدار و عمیق نیست؛ مگر عدۀ کمی که به دلیل مناسبت ذاتی به این امور دست مییابند. باید استقامت را خیلی جدی گرفت. در فضای اجتماعی هم باید به رزق معنوی توجه کرد.
🔵 صبر اجتماعی
✅ در صحنۀ اجتماع مشکلاتی که پیش میآید یا کار دینیِ ویژهای است که همۀ مردم باید در آن استقامت بورزند و ادامه دهند، اگر آن را انجام دهند، معمولاً روزیهای نابی نصیبشان میشود. مثلاً دل محکمی به آنها داده میشود و میل به خدا و عشق به خدا در صحنۀ اجتماع زیاد میشود.
✅ در سورۀ عصر، مؤمنان یکدیگر را به صبر دعوت میکنند. دعوت به صبر به شکل اجتماعی است؛ یعنی باید همدیگر را به صبر دعوت کنیم. این دعوتکردن به صبر در مسیر حق و در کارهای اجتماعی، اینها رزق معنوی را زیاد میکند. مخصوصاً اگر این صبر به صبر «بِالله» تبدیل شود، این خیلی عالی و ناب خواهد شد؛ به خصوص در هدایت جامعه به سمت الله. در قرآن کریم آمده است: «وَاصْبِرْ وَ مَا صَبْرُكَ إِلّا بِاللهِ»؛ و صبر كن و صبر تو جز به [توفيق] خدا نيست (نحل،۱۲۷). اینها روزیهای معنوی را برای جامعه میافزاید. همۀ بحثهای قبلی، در روزی جامعه هم هست. گاهی این تفضّلها به حدّی است که از هر طرف (نازل میشود). نه فقط برکات مادی، بلکه روزیهای معنوی هم به آنها میرسد. به بیان دیگر، برکات آسمان و زمین به لحاظ معنوی، هم به صورت شخصی و فردی است و هم در صحنهٔ اجتماع.
✅ الان در ایام کرونا صبری که مردم میکنند و راه را گم نمیکنند و تحملی که میکنند و توجهی که به سمت خدا میکنند، اینها راه را بهتر باز میکند و روزیهایِ معنویِ خاصی نصیب عموم مردم میشود. در مصائب مادی صبر میکنند و در عین حال، روزی معنوی هم شامل حالشان میشود. در این مشکلات ما نباید التجای عمومی نسبت به خداوند سبحان را از دست بدهیم. حتی صحنههای سختتری هم که پیش میآید، بهترین موقعیت ارتباط با خدا است که به شکل اجتماعی خیلی مؤثرتر است. این صورت اجتماعی، جامعه را زودتر پاک میکند. الان قصد ورود به مباحث اجتماعی را ندارم.
✅ استغفار اجتماعی داریم. در قرآن هم آمده است: «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ»؛ و از فتنهاى كه تنها به ستمكاران شما نمىرسد بترسيد و بدانيد كه خدا سختكيفر است (انفال، ۲۵). لذا استغفار عمومی و التجایِ عمومی خیلی مؤثر است. قرآن کریم هم فرموده است که اگر استغفار کنید، خداوند رزقش را زیاد میکند. باید صبر کنیم و استقامت بورزیم و محکم هم بایستیم و کوتاه هم نیاییم. این منطق را باید به جامعه نشان بدهیم.اصلاً برای چه به این دنیا آمدهایم؟ فقط لذّتبردن نیست، بلکه آمدهایم خود را بسازیم؛ جامعه را بسازیم؛ جامعۀ صبور بسازیم. و همه جامعه این صبر و شکر را با هم جمع کند.
🔵 طهارت
✅ سبب دیگر ازدیاد رزق معنوی، طهارت است. قبلاً در رزق مادی این روایت از رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم را خواندیم: «دُمْ على الطَّهارَةِ، يُوَسَّعْ علَيكَ في الرِّزقِ»؛ پيوسته در حال طهارت باش، روزىات گسترش مىيابد (میزانالحکمه، ج۴، ص۴۴۳). شما در طهارت استمرار داشته باشید، خداوند متعال روزیتان را زیاد میکند. وضوگرفتن و طاهربودن در ازدیاد روزی اثر دارد و واقعاً همینطور است. وضوگرفتن و پاکبودن در روزی اثر دارد. در عین حال این روایت سطوحی دارد.
🔵 سطوح طهارت
✅ محقق قونوی در شرحالحدیث این بحث را آورده است و سطوح طهارت و رزق را مطرح کرده است و همین مطلب در مصباحالانس فناری هم منعکس شده است. این حدیث هم شامل طهارت مادی است و هم شامل طهارت معنوی؛ طهارت معنوی هم سطوحی دارد. اگر با همین طهارت معنوی، قوۀ خیال طاهر شود و افکار خوش و صورتهای خیالی خوش بیاید، این طهارت خیلی تأثیر دارد. همینطور اگر انسان کمتر خطا کند، طهارت باطنیِ (او بیشتر میشود). خطا، رِجس باطنی است. اگر انسان خطا نکند، در روزی معنویاش تأثیر دارد. قوۀ عاقلهاش هم همینطور است.
@nasimehekmat_erfandarvadiamal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 عرفان در وادی عمل، جلسه ۳۳۲، ۲۴ آبان ۹۹ 🔴 بخش اول ✅ سال گذ
🔴 بخش دوم
✅آنچه آقایان عرفا در منازلالسائرین و کتابهای مشابه آن، دربارهٔ سطوح منازل توضیح میدهند، عملاً برای زمینهسازیِ طهارتهای پیدرپیای است که این طهارت برای تفضّلات بعدی حضرت حقّ، آمادگی ایجاد کند. این قاعدۀ کار است و معنای روایتِ«دُمْ على الطَّهارَةِ، يُوَسَّعْ علَيكَ في الرِّزقِ» است.
«لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فيهِ فيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرين»؛ هرگز در آن جا مَايست، چرا كه مسجدى كه از روز نخستين بر پايهٔ تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن [به نماز] ايستى. [و] در آن، مردانىاند كه دوست دارند خود را پاك سازند، و خدا كسانى را كه خواهان پاكىاند دوست مىدارد (توبه، ۱۰۸). من چون پاکی را دوست دارم به سمت مسجد میروم. دوست دارم از نقایص و خلیط و افکار بد و پلید دربیایم. آنها مردانی هستند که دوست دارند پاک شوند. خداوند کسانی را که دوست دارند پاک شوند، دوست میدارد.
🔵 محبوبها در قرآن
✅ قبلاً هم عرض کردهام: «یُحِبّ» و «لٰایُحِبّ» که در قرآن آمده است، خیلی مهم است. خداوند دوست دارد توابین را؛ خداوند دوست دارد مطهّرین را؛ خداوند دوست دارد متّقین را. یعنی نظام عالَم با او است. خدا دوست دارد یعنی، عنایت خداوند را به سمتش جلب کرده است. یعنی، تمام عالَم که جنود الهی هستند به او کمک میکنند و ملائکه به سمت او میل دارند. ملائکه میخواهند به او مدد برسانند و او را بالا ببرند. این خاصیتِ آن چیزی است که خداوند دوست داشته باشد. خداوند انسانهایی را که قرار است پاک شوند، دوست میدارد؛ یعنی به سمت آنها عنایات خودش را روانه میکند که تبدیل میشود به تفضّلات و تکریمهای حضرت حقّ. خداوند نه تنها در مسائل مادی او را مورد توجه قرار میدهد، بلکه در مسائل معنوی هم دستش را میگیرد.
🔵 قلوب شکسته
✅ ما بشر هستیم؛ خطا از ما سر میزند، ولی دوست داریم پاک شویم. اینکه دوست داریم پاک شویم، زمینه ایجاد میکند تا خداوند سبحان عنایت کند؛ تا «یُحِبّ» شد، دست او را میگیرد و بالا میبرد. این همان روزی معنوی است که به چنین شخصی باید داده شود. گاهی به او یک دل شکسته میدهد؛ آنوقت خداوند در این دل شکسته حاضر است. «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ» (مفاتیحالغیب، ص۷۸۳). میشود تعابیری اینچنین داشت که خداوند سبحان او را آماده و تطهیر میکند. تطهیر یک نوع برطرف کردن آلودگی است. فطرت ما فطرتی است که تا «لٰااِلٰهَ» گفته میشود، «الَّا الله» خودش میآید. فطرت ما فطرت پاکی است، ولی به ناپاکی دچار شده است.
✅ خداوند کسانی را که تصمیم دارند خودشان را پاک کنند، دوست دارد. بشر هستیم و آلودگی هست؛ نفس امّاره هست؛ گناهان هست؛ دوستِ ناباب هست؛ جامعهٔ آلوده هست؛ خیلی چیزها هست که آدم را آلوده میکند، ولی انسان دوست دارد که پاک شود و به درگاه خدا التجا میکند. کسانی که به مسجد میروند، کسانی هستند که میخواهند پاک شوند. این را خدا دوست دارد؛ یعنی تطهیر و طهارت زمینهٔ تفضّل حضرت حق است و روزی معنوی داده میشود.
✅ حقیقت قرآن و کتاب مکنون را پاکان درک میکنند. «لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»؛ كه جز پاكشدگان بر آن دست ندارند (واقعه، ۷۹). ناپاکی با حقیقت قرآن نمیسازد. اگر پاک باشند، می توانند درک کنند. حتی در جریان حضرت لوط آمده است آنها میگویند: اینها ادعای طهارت میکنند. «إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ»؛ آنان كسانىاند كه به پاكى تظاهر مىكنند (اعراف، ۸۲).
✅ یکی از راههای ایجاد طهارت، تقوا است. بخش بسیار قابل توجه تقوا، حذرکردن از خلافها و بدیها است که همان طهارت است. از خطورات غلطی که دارد رنج میبرد؛ دوست دارد پاک شود، حذر میکند. این حذرکردن را تقوا میگویند.
🔵 تقوا و روزی معنوی
✅ «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكَّلݐ عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَىْءٍ قَدْرًا»؛ و هر كس از خدا پروا كند، [خدا] براى او راه بيرونشدنى قرار مىدهد. و از جايى كه حسابش را نمىكند، به او روزى مىرساند، و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است. خدا فرمانش را به انجامرساننده است. به راستى خدا براى هر چيزى اندازهاى مقرر كرده است (طلاق، ۲و۳).
@nasimehekmat_erfandarvadiamal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🔴 بخش دوم ✅آنچه آقایان عرفا در منازلالسائرین و کتابهای مشابه آن، دربارهٔ سطوح منازل توضیح میدهن
🔴 بخش سوم
✅ هرکس تقوا پیشه کند، خداوند سبحان هم در رزق مادی و هم در رزق معنوی راه را برایش باز میکند. راه ملکوت را برایش باز میکند و از آنجا که گمان نمیکند، (روزی) به او میدهد. یعنی، اگر انسان تقوا پیشه کند و خویشتنداری کند و سعی کند جلوی خطورات را بگیرد و بگوید: خدایا من نمیخواهم بیادبی کنم و مرتکب اشتباه شَوَم، خداوند سبحان هم روزی معنوی و هم روزی مادیاش را زیاد میکند.
🔵 تشخیص حق از باطل
✅ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ»؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، اگر از خدا پروا داريد، براى شما [نيروى] تشخيص [حق از باطل] قرار مىدهد؛ و گناهانتان را از شما مىزدايد؛ و شما را مىآمرزد؛ و خدا داراى بخشش بزرگ است (انفال، ۲۹). خداوند به شما معرفت میدهد یا القای معرفت میکند. شما را راه میاندازد. تا طهارت و تقوا هست، این تبدیل میشود به روزی معنوی. فرقان کم چیزی نیست. یعنی، انسان موجود شعوریاِرادی است و هر کاری که میخواهد انجام دهد بر مبنای آن معرفتی که دارد انجام میدهد. فرقان معرفتی است که از طرف خدا به انسان داده میشود و طبیعتاً راه را برای او باز میکند.
✅ لذا یکی از راههایی که داریم، تداوم بر طهارت است. ادبیات طهارت و تقوا در قرآن آمده است. ادبیات تزکیه هم در قرآن آمده است. تزکیه هم همینطور است. «ذَلِكُمْ أَزْكَىٰ لَكُمْ وَأَطْهَرُ»؛ [مراعات] اين امر براى شما پربركتتر و پاكيزهتر است (بقره، ۲۳۲). تزکیه دو معنی دارد: که یکی از آنها بحث طهارت است.
🔵 لایروبیِ جان
✅ «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا»؛ هر كس آن را پاك گردانيد، قطعاً رستگار شد (شمس،۹). در تزکیه هم پاککردن و هم نموّدادن وجود دارد. اگر انسان با تزکیه جویِ جان را لایروبی کند، آن آبهای جان که میآیند، اثر میکند. لذا وقتی شاگردان به مرحوم قاضی میگفتند که دستورات را اجرا می کنیم، اثر نمیکند، ایشان میفرمود: در لابهلای جان شما ناپاکیها و آلودگیهایی وجود دارد که آنها حقایق القا شده را آلوده میکنند و الّا شما میتوانید به خدا برسید. در قدیم، اگر حوضها را خوب لایروبی نمیکردند، پس از دوسه روز رنگ و بویِ آب عوض میشد. چون آن لجنها به خوبی پاک نشده بودند.
✅ یکی از چیزهایی که باعث میشود که حقایق برجانمان بنشید، زمانی است که ما اهل طهارت شویم. پس تزکیه و تقوا و طهارت، ادبیاتی است که وجود دارد که به بُعدِ رفعِ عیب و رفع نقایص و پاککردنِ جان میپردازد.
ٰ🔵 فٰازَ ثُمَّ فٰازَ
✅ فطرت نابِ ما آلوده میشود، به همین دلیل نمیتواند بر اساس فطرت اولیهاش کار کند. آلودگی که برطرف شود، به او رزق معنوی داده میشود. این از این سو است. اما از آن سو عنایت خدا به سمت او جلب میشود و این عنایت و فضل خدا که بیاید، خدا او را دوست دارد و باعث میشود که او را جذب کند و لذا اگر انسان رزق «مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِب» میخواهد، طهارت و پاکی خودش را زیاد کند؛ پاکیِ درون را زیاد کند؛ فکر و خیال و نیت و عقایدش را درست کند. اینها را درست کند و بر این پاکی استوار باشد، بعد از مدتی میبیند که «فٰازَ ثُمَّ فٰازَ»؛ پیدرپی این تفضّلات حضرت حقّ میآید.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
@nasimehekmat_erfandarvadiamal
https://eitaa.com/nasimehekmat
333 عرفان دروادی عمل.mp3
6.17M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 333 (1399.9.1 شنبه)
#اسماءحسنی_وتعامل_سلوکی_باآن
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 333 (1399.9.1 شنبه) #اسماءحسنی_وتعامل_سلوکی_باآن https://eitaa.c
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 عرفان در وادی عمل، جلسه ۳۳۳ (۸) (۱۳۹۹.۹.۱/ ۵ ربیعالثانی/ شنبه)
🔴 بخش اول
🔵 اسمای الهی و تعامل سلوکی با آن
✅ پنچ مورد از ازدیاد رزق معنوی را توضیح دادیم:۱. عزم و همّت و تشنگی؛ ۲. شکرگزاربودن و کفران نعمت نکردن؛ ۳. درکِ بینالطلوعین؛ ۴. صبر و استقامت؛ ۵. طهارت. حصر این موارد عقلی نیست و میتوان موارد دیگری هم به آن اضافه کرد. جا دارد در بحث طهارت ایستاد و مراتب آن را توضیح داد و بیان کرد که این مراتب چگونه در روزی اثر دارد. عرفا میگویند هر مرحله، طهارتِ مخصوص به خودش را دارد تا آن مقام به دست آید. مثلاً اگر به فنا رسیدی، چگونه به بقای بعد از فنا برسی و بعد چگونه باید بود تا تتمه انّیت برداشته شود. من قصد ندارم به صورت مفصل این موارد را توضیح بدهم. اگر کسی قصد دارد در این زمینه اطلاعاتی کسب کند، به شرحالحدیث قونوی رجوع کند. او در این کتاب، بحث طهارت و مراتب آن را توضیح داده است. در مصباحالانس هم این موضوع آمده است.
🔵 نکتههایی دربارۀ رزق معنوی
🔵 نکتۀ اول
✅ در روزیِ مادی بیان شد که باید به اندازۀ عفاف و کفاف طلب داشت. در روزی معنوی چطور باید بود؟ روزی معنوی هیچ حدّ و مرزی ندارد، بلکه انسان باید هاضمه را آماده و قوی کند. اینجا باید گفت: «هَلْ مِنْ مَزِيدٍ؟»؛ آيا باز هم هست؟ (سوره ق،۳۰) باید به خدا گفت: «هَل مِن مَزیدی» باشد که باعث سقوط من نشود. هیچگاه نباید دست از طلب برداشت. اصل این است که حقیقت انسان «لایَقِفی» است. روح انسان مقام فوق تجرد دارد و هیچ جا متوقف نمیشود. این روح آماده است که بگیرد و او را ساختهاند تا بگیرد.
✅ خداوند سبحان به رسولالله دستور داده که بگوید: «رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا»؛ پروردگارا، بر دانشم بيفزاى (طه،۱۱۴). به گل سر سبد بشریت و ممکنات چنین دستوری داده شده است. اینجا جای امساک نیست. اینجا توصیه به توقف نشده است. چرا؟ چون حقیقت ما حقیقت ویژهای است که مقام معلوم ندارد. در مورد ملائکه آمده است که آنها مقام معلوم دارند، ولی انسان مقام معلوم ندارد و بیانتها است.
✅ بعضی آقایان میگویند: به هر جا رسیدی، قانع مباش. بوعلی میگوید: کسی که میگوید من در علم قانع شدم، این خلاف فطرت بشری است. فطرت ما فطرتِ «هَل مِن مَزیدی» است. البته انسان، زیادی را باید طلب کند که او را دچار مشکل نکند و از اصل دور نکند.
✅ امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه میفرماید: «كُلُ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِه»؛ گنجایش هر ظرفی با قراردادن چیزی در آن، تنگ و اندک میشود به جز ظرف علم که هرچه در آن علم قرار گیرد، گنجایش بیشتری پیدا میکند (نهجالبلاغه، حکمت۲۰۵). هرچه به انسان از این دست موارد داده شود، تازه جانش وسیعتر میشود و ظرفیت جانش وسیعتر میشود و تشنگی و طلبش بیشتر میشود. این تشنگی حقیقتی دارد که یکجا نایستیم. دستوراتی مانند دعای نماز عید فطر و قربان که به ما یاد دادهاند که «خدایا، مرا داخل کن در هر خیری که محمد و آل محمد را در آن داخل کردی» به انسان خیلی ظرفیت میدهد؛ به انسان تشنگی میدهد.
✅ در دعای کمیل آمده است: «وَ اَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْكَ». (اين همت بلند را به ما آموختند؛ راه باز است و به مقام بلند رسيدن وقفِ كسى نيست. راه را به روى كسى نبستهاند. در فرازهاى دعاى كميل از خداوند مسئلت مىكنيم كه خدايا، من را جزء برترين و بالاترين بندگانت قرار بده و اين معلوم مىدارد كه راه باز است .«و اقربهم منزلة منك و اخصهم زلفة لديك» جلو هيچ كسى را نگرفتهاند) (اسرار عبادات، صفحه۲۷). اینجا جای تزاحم نیست و جای کسی تنگ نمیشود و هر فردی میتواند به اینجا برسد.
✅ حضرت موسی علیهالسلام فرمود: «وَ إِذْ قالَ مُوسى لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُباً»؛ و [ياد كن] هنگامى را كه موسى به جوانِ [همراه] خود گفت: «دست بردار نيستم تا به محل برخورد دو دريا برسم، هر چند سالها[ى سال] سِير كنم» (کهف، ۶۰). حضرت موسی علیهالسلام گفت من حاضرم عمر بگذارم. «حُقُب» به اندازۀ یک عمر است. من حاضرم سالهای سال عمر بگذارم تا به او برسم. چرا؟ چون استادِ قَدَر است. تشنگی باید اینگونه باشد که انسان حاضر باشد عمر بگذارد و هیچگاه کوتاه نیاید. اینجا صحبت از عفاف و کفاف معنا ندارد. بلکه باید هاضمه را آمادهتر و قویتر کنیم برای هرچه بیشتر.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 عرفان در وادی عمل، جلسه ۳۳۳ (۸) (۱۳۹۹.۹.۱/ ۵ ربیعالثانی/ شن
🔴 بخش دوم
✅ برخی میگویند: ما به درجات پایین بهشت راضی هستیم. این درست نیست. بعضیها وقتی سورۀ واقعه را میخوانند میگویند: ما که جزء «السابقون» نیستیم؛ ما را جزء «اصحاب یمین» قرار بده. این صحیح نیست، بلکه قرآن تشویق میکند برای اینکه همگان به این درجه برسند. قرآن دستور میدهد در خیرات سبقت بگیرید. این پیشیگرفتن را باید سرلوحۀ جان قرار دهیم. اگر این سرلوحه قرار گیرد، به هر جا که میرسیم قانع نمیشویم. هم در کار علمی و هم در کار روحی و معنوی اینگونه است. اینها لقمههای جان ما است. لقمه جان است و جان را هم از نظر پذیرش و قابلیت بیانتها آفریدهاند. و گفتهاند تو میتوانی خلیفه شوی؛ تو میتوانی بار امانت را به دوش بکشی. این امر باعث تشنگی انسان میشود.
✅ برخی را دیدهام که اگر چند مقام مثالی به او دادند، گمان میکند به آخر رسیده است. این خوب نیست. انسان باید یک نقشه راه دستش باشد که بفهمد اوجِ اوج کجا است. اگر این نقشۀ راه را نداشته باشد، قانع میشود و میگوید من به کمال رسیدم. در رساله نورالوحده هست؛ در جاهای دیگر هم آمده است که وقتی چند تا چیز به تو دادند، فکر نکنی که تمام شده است.
✅ قونوی گفته است که ما برای این عرفان نظری میگوییم تا روشن شود که اوجِ اوج کجا است. بعد توضیح دهیم که اوج، بیانتها است. اگر کسی این را خوب متوجه شود، خیلی از مسائل تغییر میکند. اگر ما اینها را بفهمیم، متوجه میشویم که چقدر با اهل بیت صلواتاللهعلیهماجمعین فاصله داریم؛ با امام زمان (عج) چقدر فاصله داریم. بینهایت فاصله داریم. حتی اگر قاضی هم باشیم، با امام زمان خیلی فاصله داریم.
✅ تشنگی باید باشد، ولی ضوابط باید مراعات شود. این تشنگیای که به یأس بکشاند، به درد نمیخورد. بلکه باید حرکت کرد و تشنگی داشت به گونهای باشد که او را بالا ببرد. تا طلب را بالا میبریم، دست به کارشدنِ ما هم باید عاقلانهتر و عالمانهتر باشد. همان قواعد عقلی را باید رعایت کرد و از خود توقع افزون نداشته باشیم. نه اینکه اول راه هستیم، بینهایت را طلب کنیم، بلکه در مسیر بینهایت قرار بگیریم و به گونهای پیش برویم تا به بینهایت برسیم. وقتی بدانیم اینقدر راه در پیش داریم، بیشتر تلاش میکنیم. ولی به صورت آهسته و پیوسته. باید به گونهای باشد که هیچ وقت نایستیم. این مهم است. هیچگاه نباید تشنگی قطع شود.
🔵 نکته دوم: رزاق حقیقی خداوند متعال است
✅ گاهی یک معنویتی را استاد داده است که این حق است و معنویتی را استاد میدهد و او واسطه و اِعداد است؛ ولی یاد بگیریم که سر هر سفرهای که هستیم: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ»؛ خداست كه خود روزى بخشِ نيرومندِ استوار است (ذاریات، ۵۸).
✅ ما باید یاد بگیریم با هر اسمی به خدا نزدیک شویم. با هر اسمی توحید در جان ما بنشیند. یعنی اسم رزاق باعث تعامل وجودی با خدا شود. این را در بحث رزق مادی هم گفتیم. مثلاً ما گاهی یک کتابی میخوانیم، خیلی ما را راه میبرد و خیلی نکات ناب دارد. و حتی در برخی از فضاهای سلوکی، کتابهای خاص و مخفیای وجود دارد. گاهی استاد راه رفته است و در او تصرف کرده است. اینها همه واقعیتی هست و ما میدانیم. در روزی معنوی هم این وسایط وجود دارد. گاهی یک واقعهای روی میدهد و گاهی یک بچهای حرف زده است و با این حرف نکتهای منتقل میشود. ولی باید یادمان باشد که «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ»؛ خداست كه خود روزى بخشِ نيرومندِ استوار است (ذاریات، ۵۸).
✅ این نگاه توحیدی را نباید از دست بدهیم. این مهم است. یعنی، بداند آن خدای روزیدهنده، مَجرایِ روزیاش را در این استاد قرار داده است. ما خیلیها را داریم که به درودیوار میزنند، ولی استاد سلوکی برایشان پیدا نمیشود. ولی برای بعضیها چقدر راحت استاد پیدا شده است. مثلاً اینکه یک شخص به استادی باور دارد، این باور را خدا به او داده است. کسی دیگر هم هست این اعتقاد را ندارد، لذا از آن استاد محروم است.
✅ گهگاهی او را از استاد جدا میکنند، تا تشنه شود. اینها را همه خداوند مقدّر میکند. اینکه دل آن استاد را خدا نرم میکند که او را بپذیرد؛ خدا است که این کار را میکند. کسانی هستند که از نظر معنوی خیلی بالا هستند، ولی قدرت دستگیری ندارند.
✅ کسی که بالاتر برود، در دل هر ذره باید نور حق را ببیند. انسان باید بداند که روزیدهنده خدا است. حتی آنجایی که استاد دارد تلقین میکند و در او اثر میکند، آنجا هم خدا است که دارد کار میرسد.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🔴 بخش دوم ✅ برخی میگویند: ما به درجات پایین بهشت راضی هستیم. این درست نیست. بعضیها وقتی سورۀ واقع
🔴 بخش سوم
✅ در رزق معنوی، همهکاره بودنِ خدا از رزق مادی واضحتر است. همه را خدا روزی میدهد. تنها روزیدهند خدا است. خداوند چگونه روزی میدهد؟ گاهی با دعوای زن و شوهر، روزی میدهد که در دل آن دعوا شخص متوجه خدا میشود. یکی از سالکان قوی میگوید: نوعاً هرجا که خیلی فشار بر من زیاد شد، به جایی رسیدهام. یعنی، آنجا تازه انکشاف و انفتاح میشد. بعد این امر برایش به صورت قاعده شده بود. برخی از عارفان بالله میگویند: هر وقت من در مشکل مادی بودم، خیلی حالم خوش بود! ولی بعضیها هم میگویند وقتی مشکل مادی نداشتم، حالم خیلی خوش بود. و این بستگی به افراد دارد. اینها را خدا تقسیم میکند.
✅ در روایات داریم برای اینکه مؤمن دچار عُجب نشود، خدا یکیدو شب توفیق نماز شب را از او میگیرد. خدا او را هدایت میکند تا در مسیر درست قرار گیرد. راهی که خدا باز میکند به حسب افراد متعدد است. زمینه را خدا ایجاد میکند. روزیدهنده خدا است.
🔵 نکته سوم: کتمان اسرار
✅ در مسائل معنوی یکی از اصول، کتمان اسرار است. همانطور که در رزق مادی اسراف وجود دارد، در رزق معنوی هم اسراف وجود دارد. اگر کتمان نکند و به همه بدهد، این جفا است. او تحملش را ندارد و برای او نیست. اینکه رزق معنوی را همه جا بگوید و به همه بدهد، این اسراف است.
✅ بعضی از مسائل هست که حالت سرّ دارد و نباید اِفشا شود. خیلی باید مراقب بود که به نااهل نرسد. امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه دست کمیل را میگرفت و به بیرون میبُرد و میفرمود: من بعضی از اسرار را به هر کسی نمیتوانم بگویم. چرا که شأنیت و اهلیت ندارند. یکی از گرفتاریهایی که برای عرفان پیش آمده این است که افراد شیطانصفتی آمدند و این حرفها را دیدند و مشکلاتی ایجاد کردند. مثلِ سامری چه کرد؟ وقتی اسراری را فهیمد و دید که اثر میکند و از دل مجسمه گاوی که ساخته بود، صدای خُوار در میآورده است. اینها شیطنت است. اینها را باید خیلی مواظبت کرد که به نااهل نرسد.
✅ گاهی افشای اسرار باعث گرفتن روزی از انسان میشود. شخصی خواب خوش میدید. آن را زیاد به دیگران میگفت. پس از مدتی، دیگر آن خوابهای خوش را ندید. مثل داستانی که مولوی نقل کرده است که آن شخص نااهل زبان مرغان را آموخته بود.
✅ نباید سرّ را افشا کرد. لذا کسانی که به اسرار میرسند، رمزی میگویند و آشکار نمیگویند. کسی که اهلش هست میفهمد و نااهل نمیفهمد. در عین حال باید اسرار را به اهلش رساند. همانطور که رساندن این مطالب به نااهل جفا است، نرساندنش به اهلش هم جفا است. اینجا است که میگویند: بخل هم نورزید. «وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ»؛ و او در امر غيب بخيل نيست (تکویر،۲۴). رسولالله بخل نمیورزید. چرا که اگر بخل میورزید، روزی معنوی از او گرفته میشد. باید در اعطای حقایق به اهلش گشادهدست بود. اتفاقاً اگر بخل نورزد و بگوید، خداوند روزی بیشتر به او میدهد.
🔵 نکته چهارم: مظهر اسم رزاق شدن در باب رزق معنوی
✅ انسان باید مظهر اسم رزاق و عبدالاسم شود و آن اسم را در خودش محقق کند. وقتی خداوند روزی میدهد، آن را بین مردم پخش کند. در مورد روزی معنوی هم باید مظهر اسم رزاق شد. نباید بخل ورزید و بداند حضرت حق و اسم رزاق از جانب او دارد کار میرسد. و بداند که صفت و اسم ناب خدا را محقق میکند.
✅ وقتی کسی مظهر اسمی شود، بیش از پیش از آن لذت میبرد. اگر اسم رزاق در ما محقق شود و عبدالاسم شویم، باید فضای معنوی و روزیهای معنوی و نعم معنوی را بسط بدهیم و دیگران را هم سر این سفره بنشانیم و دیگران را پَروبال بدهیم تا آنها هم این راه را طی کنند.
✅ تقریباً بحث ما در روزی معنوی به پایان رسید. میشود بحثهای دیگری کرد. به نظر من همین مقدار کافی است. ما وارد بحثهای مفصل نمیشویم. شاکله و ساختار بحث که درست شد، کافی است. بقیۀ موارد را میشود اضافه کرد. همین مقدار که بیان شد کافی است. انشاءالله جلسۀ آینده اسمِ دیگری از اسمای الهی را شروع میکنیم.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
334 عرفان دروادی عمل.mp3
5.5M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 334 (1399.9.8 شنبه)
#اسماءحسنی_وتعامل_سلوکی_باآن
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 #عرفان_دروادی_عمل جلسه 334 (1399.9.8 شنبه) #اسماءحسنی_وتعامل_سلوکی_باآن https://eitaa.c
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 عرفان در وادی عمل، جلسه ۳۳۴ (۹) (۱۳۹۹.۹.۸/ ۱۲ربیع الثانی/ شنبه)
🔴 بخش اول
🔵 اسم «شکور» و «شاکر»
✅ با توفیق الهی، اسم «رزاق» را به پایان رساندیم. این اسم را هم در رزق مادی و هم در رزق معنوی توضیح دادیم. پس از اسم رزاق به اسم «شکور» و «شاکر» میپردازیم. شکور و شاکر به یک معنا هستند و یک تفاوت اندکی با هم دارند.
🔵 تشکر خدا
✅ شاکر یعنی، خداوند تشکر میکند. کسانی وقتی به اسم شاکر و شکور میرسند، میگویند خدا شکرپذیر است. آنها میگویند: خدا تشکر میکند، معنا ندارد. دربارۀ توبه هم میگویند: خدا برمیگردد معنا ندارد. اما (حقیقت مطلب) اینگونه نیست. توّاب یعنی خدا توبه میکند و برمیگردد. شکر هم همینطور است. شکرپذیر نَه؛ تشکر میکند.
🔵 اسم غفور
✅ اجازه بدهید ابتدا آیاتی در این زمینه بخوانیم: «إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ»؛ در حقيقت، كسانى كه كتاب خدا را مىخوانند و نماز برپا مىدارند و از آنچه بديشان روزى دادهايم، نهان و آشكارا انفاق مىكنند، اميد به تجارتى بستهاند كه هرگز زوال نمىپذيرد. تا پاداششان را تمام بديشان عطا كند و از فزونبخشى خود در حق آنان بيفزايد كه او آمرزنده حقشناس است (فاطر ۲۹ و۳۰).
✅ الان قصد ندارم اسم غفور را بحث کنم؛ اما این اسم خیلی لطف دارد. اعمال ما یک خللی دارد، اما خدا به گونهای با ما تعامل میکند که گویا خللی وجود ندارد. مثلاً موقع انفاق کمی خودبینی هم در آن وجود دارد. خدا میبیند نود درصد آن خوب است، آن ده درصد را که خلل دارد حذف میکند. غفران بخشی از خللها را پوشش میدهد.
🔵 یک قدم و صد قدم
✅ به دلیل اینکه خداوند شکور است و تشکر میکند، وقتی کسی یک قدم به سمتش میرود، او صد قدم به سمتش میآید. خداوند به اندازهای که عمل انجام شده نمیدهد، بلکه همیشه اضافه میدهد.
✅ شکور یعنی خدا تشکر میکند. به این معنا که وقتی کسی به سمت خدا میرود، خدا دلش را محکم میکند؛ حال خوش به او میدهد؛ روزیاش را زیاد میکند؛ حقایق را بر جانش نازل میکند؛ در نسلش آبادی میآورد؛ برایش توفیق ایجاد میکند؛ برایش راه را باز میکند.
🔵 سمت خدا
✅ در نظام عالم اینطور نیست که کاری اندک فروغی داشته باشد و به سمت خدا باشد و خداوند او را بیاَجر بگذارد. چرا؟ چون خداوند شکور است. هیچ چیز در این عالم گُم نمیشود.
✅ کسی که میخواهد (کار) خیری برای خدا انجام دهد، معنا ندارد که گم شود. چون اسم شکور از او حمایت میکند و برکت میدهد. گاهی برای انسان چیزی میآورند، انسانیتِ انسان گُل میکند و چیزی به او اهدا میکند. اینطور نیست؟ در خداوند متعال، شفافترین صورتِ این مسئله وجود دارد. ذرهپروری و بندهپروریِ خداوند متعال در این اسم است. شکور یکی از شعبههای اسم ربّ است.
✅ کسی که نماز میخواند، خداوند اجرش را کامل میدهد. تمامش را اعطا میکند و خداوند به او فضل افزوده هم میدهد. چرا؟ چون در مطول آمده است که «إنّ» به معنای «لإنّ» است و استدلال برای ماقبل است. «إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ»؛ چون خدا غفور شکور است، پس استیفا میکند.
✅ «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ»؛ پس تا مىتوانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد؛ و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. اگر خدا را وامى نيكو دهيد، آن را براى شما دو چندان مىگرداند و بر شما مىبخشايد، و خدا[ست كه] حقشناس بردبار است (تغابن ۱۶ و۱۷).
✅ خداوند شکور است یعنی، خدا تشکر میکند. چگونه؟ وقتی به خدا قرض میدهی، خدا آن را بیشتر میکند؛ این بیشترکردن، تشکر است. یعنی، نظام عالَم را به گونهای قرار میدهد که به تو بیشتر برسد. اگر تو یک قدم به سمت خدا بیایی، خدا صد قدم به سمت تو میآید.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
نسیم عرفان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 عرفان در وادی عمل، جلسه ۳۳۴ (۹) (۱۳۹۹.۹.۸/ ۱۲ربیع الثانی/
🔴 بخش دوم
✅ «ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»؛ اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند [بدان] مژده داده است. بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم، مگر دوستى درباره خويشاوندان.» و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد]، براى او در ثواب آن خواهيم افزود. قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است (شوری، ۲۳).
🔵 ارتقای معنوی
✅ در این حسنه، حُسن اضافه میکنیم. چرا؟ چون خدا غفور شکور است. اعمالی که انجام میدهیم، خداوند گاه نابتر و خالصترش میکند. کسی که صادقانه برای خدا حرکت میکند، خداوند به او اخلاص میدهد؛ خداوند به او یک منطق درست و معرفت درست میدهد. یعنی، همان حسنهای که کسب کرد، خداوند همان حسنه را مقدمۀ ارتقای معنویاش قرار میدهد. یعنی، از نظر روحی او را بالاتر میبرد. این به چه دلیل است؟ چون «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»؛ خداوند شکور است، یعنی تشکر میکند.
🔵 ضابطه کلی
✅ به طور کلی آیات قرآن ضابطۀ کلی هستند. یک ضابطۀ کلی این است که «مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا»؛ هر کس کار خیر و حرکت شایستهای برای خدا انجام دهد، خود آن عمل زمینۀ ارتقای او میشود. البته نه به خاطر خود عمل، بلکه به این دلیل که خداوند شکور است. کسی که یک حسنه در مسیر سعادت انجام دهد، خداوند افزونش میکند. «وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى»؛ و[لى] آنان كه به هدايت گراييدند [خدا] آنان را هر چه بيشتر هدايت بخشيد (محمد، ۱۷).
✅ کسانی که در مسیر هدایت وارد شدند، خداوند هدایت را افزون میکند. اگر به سمت خیر بروی، خداوند یکی را ده تا و صد تا میکند و گاهی یکی را ناب میکند که این نابشدن بیش از صد است. «مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا»؛ خدا از بندهاش تشکر میکند.
🔵 لطف اسم شکور
✅ کسی که اهلش باشد، احساس میکند که خداوند از او تشکر میکند. در این مرحله میفهمد که خدا چگونه جواب کارش را داده است. لطف اسم شکور را در خود کار میبیند. لطف کار را بعضی که اهل کارند، میبینند. میبینند که خدا چقدر خوب پاسخشان را داد. مثل اینکه کسی که خوب اِکرام میکند، میگوییم چقدر خوب اِکرام کرد. بعضیها در مورد خدا به اینجا میرسند و میبینند که چقدر خوب اِکرام کرده است.
🔵 خداوند سبحان؛ مدافع مؤمنان
✅ آیتالله العظمی بهجت اصلاً اهل عکس و شهرت نبود، اما الان بیشترین عکسها از ایشان است. ایشان اصلاً اهل این حرفها نبود؛ ولی خدا خودش تشکر میکند. تشییع جنازه ایشان هم خیلی عجیب بود که مثل آن را کمتر در شهر قم دیدهایم. این بزرگمرد چه کار کرده است؟ و خدا با او چه کار کرده است؟ «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا»؛ قطعاً خداوند از كسانى كه ايمان آوردهاند دفاع مىكند (حج، ۳۸). سنت الهی اینگونه است.
🔵 عمل به وظیفه
✅ برخی برای اینکه در کار طلبگیشان برکت بیاید، میگویند من وظیفهام را انجام میدهم، به بقیهاش چه کار دارم؟ خداوند خودش برکت میدهد. من اسم نمیبرم. برخی از این مراجع بزرگوار به یک نفر درس میدادند، که گاهی هم در وسط درس میخوابید. اما خداوند چنان برکتی داد که ایشان از مراجع قَدَر ما شد. مسائل باطنی هم همینطور است. اگر کسی خالصانه کار کند، ما بر او میافزاییم. «نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا».
🔵 رام و آرام
✅ اگر مؤمن بداند که خداوند به چه صورت «شکور» است و اسم «شکور» در نظامِ عالم چگونه کار میرسد، رام و آرام میشود و خیالش جمع میشود. حتی خدا گهگاهی شخص را پنهان میکند، بیدلیل نیست. اگر قوی است و پنهان میکند بیدلیل نیست. و وقتی او را آشکار هم میکند، بیدلیل نیست. خیلی از طلبهها را دیدهایم که خداوند خودش برای آنها راه باز میکند.
🔵 هیچ چیز گم نمیشود
✅ نظام عالم بر اساس اسم شکور میگردد. هیچ چیز در اینجا گُم نمیشود. با این (قاعده) مؤمن، چقدر آرام میشود؟ با این (قاعده) خیلی از کارهایش حل میشود. «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»؛ خداوند هم نقص را برطرف میکند و هم میافزاید.
🔵 اثر اسم شکور
✅ بیشترین تحولاتی که اهل معرفت پیدا کردهاند و به جایی رسیدهاند، بر اساس اسم شکور است. یعنی، کار را خوب انجام میدهد و خدا هم به او برکت میدهد و یک مقام دیگر میدهد.
من دیدهام برخی از افراد را که میگویند: ما اسم شکور را میبینیم در دل این عمل و این حال. میبینیم که خداوند چگونه ما را پروبال میدهد.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat