بگفتم یک شبی با نازنینی
که از چه، تو همی پرده نشینی؟
بگفتا چونکه وقتش آید آن روز
همی بینی که هستم با قرینی
به او گفتم که آخر جان ما رفت
کجایی، خوشه چینی بر غمینی
بگفتا گرچه در منظر نیایم
ولی هستم عیان، گر ذوالیقینی
از آن پس، گفتش ای طفل سخن جوی
گَرَم خواهی ، چو خُم باید ببینی اربعینی
ازو پرسیدم ای دارای خرمن
بگو از آن همه بالانشینی
بگفتا در همه اعصار هستم
ولی در دل همانی سُفلی نشینی«۱»
بگفتم ای سراسر آبرو، تو
چرا سُفلی؟ ، تو که اعلی نشینی
بگفتا من گُلی هستم به این باغ
در آن گِل هم ، همی باشم نگینی
بگویم آری ای خورشید، ای ماه نکو رو
تو هستی اصطفی ، عین الیقینی
بگفتا راه من حق و توأم باشد به غیبت
به یک یک ساعتش در هرزمینی
بگفتم ای پسر، از قوم احمد
فقیهی، عابدی ، اهل برینی
همی گفتش که از عامی ننالم
که تا باشد همی ، عظمایِ دینی
بگفتم در هر اصنافی که باشد
هم از اهل ورع ، هم چون غبیی «۲»
بگفتا هر که خواهد وصل من را
بگوید هر دمی، الحمد و تینی
همی گفتش در آخر سیدِ پاک
که ای #صائب نباش از حلقه ی هر آستینی
🔻شعر از خادم الحجة عجل الله تعالی فرجه الشریف
السید صائب الهاشمي الطباطبائي
پ ن :
«۱» غبی یعنی احمق
«۲» سُفلی یعنی پایین
#شعر
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
1379.MP3.m4a
4.53M
#مهدویت
● ما نشان نوكرى تو را بر سر خودمان گذاشتيم اما به قدرى كه براى ديگران نوكرى كرديم در آستان تو خدمتى نكرديم…
⇇قسمتى از فرمایشات زعیم حوزات علمیه حضرت آیتالله العظمی حاج شيخ حسين وحيد خراسانى حفظه الله
١٣٧٩ هجرى شمسى
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
⭕ آسیبهای حدیث گرایی معاصر
#اخبار_گرایی
« بخش اول »
پیروی از احادیث امامان معصوم ( صلوات الله علیهم اجمعین ) یگانه عامل هدایت و نجات و ترک احادیث ایشان عامل گمراهی و هلاکت است.
اما حدیث گرایی در دوران معاصر با آفاتی رو به روست که لازم است شیعیان به آنها دقت کرده و از آنها برحذر باشند تا جریان #حدیث_گرایی بار دیگر دچار ضعف و انحطاط نگردد.
برخی آسیبهای شکل نوین حدیث گرایی در عوام #شیعه از این قرار است :
🔻تفقه گریزی
برخی مدعیان حدیث گرایی به دنبال یک فهم جامع و عمیق و دقیق از متون دینی و احادیث نیستند.
این عده به جهت عدم تسلط کافی به علوم لازم برای فهم احادیث همچون #زبان_شناسی ، #ادبیات_عرب ، #علوم_بلاغی ، #اصول_روایی ، #فقه_احادیث ، وجه صدور، رفع تعارض و عدم توجه به وجود عام و خاص و مطلق و مقید و مجمل و مبین و ظاهر و باطن در احادیث به سراغ #احادیث میروند و بدون توجه به تمام احادیث مرتبط با یک موضوع و قرائن موجود در فهم متن به بیان عقیده یا حکم شرعی پرداخته و #احکام و #عقاید را نتیجه میدهند که حتی در سنت حدیث گرایی شیعه نیز سابقه ندارد.
بسیار دیده شده که تفقه مجتهدین با وجود تمام انتقادات بر تفقه ناقص ، و برداشتهای سطحی محدثنمایان عصر حاضر برتری دارد.
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
#فقه
#اجتهاد
#اخباری_گری
#نئو_اخباری
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
⭕ آسیبهای حدیث گرایی معاصر
#اخبارگرایی
✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
«بخش دوم »
🔸#عقل_ستیزی
منظور ما از عقل در اینجا مصلحت اندیشی، عاقبت اندیشی، واقع بینی و تشخیص درست مسائل است.
درست است که #عقل را منبع تشریع نمیدانیم اما لازم است که از عقل خود در فهم متون و مسائل پیرامون و شناخت تعارضات استفاده کنیم. نه اینکه به کل عقل را تعطیل کرده و به مصالح و مفاسد سخن و رفتار خود توجه نکنیم. نمونه این عقل ستیزی، پافشاری بر ارائه و نشر احادیثی است که عموم جامعه کشش و ظرفیت قبول آن را ندارد.
برخی متأسفانه به اقتضائات زمانه و ارزشهای جا افتاده در اذهان عموم اعتنایی نکرده و اهمیتی نمیدهند که ذهنیت عموم به برخی احادیث چگونه است. مورد دیگر نگاه غیر عقلانی در مواجهه با مسائل پیرامونی در #فرهنگ و جامعه و #سیاست است که گاه میتواند به ضرر #مذهب تمام شود.
🔸#تسامح_علمی
از مهمترین آفات حدیث گرایی معاصر، پذیرش هر نوع نقل قولی است که به یکی از معصومین علیهمالسلام نسبت داده شود. برای این جماعت #اعتبار_سنجی حدیث جایگاهی ندارد. همین که نسخه یا کتابی بیابند که سخنی را به امامی نسبت داده باشد آن را علم کرده و به عنوان یک اصل مسلم میپندارند و حتی بر اساس باور شخصی روایت مذکور را بر احادیث معتبره و منابع اصیل #شیعه ترجیح میدهند. این درست است که نزد محدثین برجستهی ما اعتبارسنجی سندی به شیوه مرسوم نزد رجال شناسان و عقل گرایان محوریت نداشته، اما این طور هم نبوده که هر روایت و منبعی را بپذیرند.
ایشان برای اعتبارسنجی احادیث راهکارهای گوناگونی از قبیل متن شناسی و اعتبار منابع و قرینه پژوهی را مدنظر داشتند و احادیث شاذ و نادر را بر احادیث متواتر و مشهور ترجیح نمیدادند.
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب #اخبار_گرایی
#اخباری_گری
#حدیث_گرایی
#حدیث
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
https://www.instagram.com/p/CqCfkH8MzxX/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
#خارج_فقه
#ارث_زوجه
#ماه_رمضان
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
📌رویت هلال ماه با چشم غیر مسلح
🔰 گوشه ای از رساله هلالیه #استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
🔹 ابتدای امر باید گفت که این یک بحث تخصصی است که برخی از زوایای آن جز برای متخصصان روشن نمیشود.
قرآن کریم دلالت بر این دارد که «هلال هر ماه» به عنوان «شاخص زمان» قرار داده شده است تا عموم مردم در کار دین و دنیای خود بر آن تکیه کنند. خداوند متعال فرموده است: «یَسألونک عن الأهلّة، قُل هیَ مَواقیتُ للنّاسِ و الحَجّ» وآن چیزی که شایسته است میقات و شاخص زمان برای عموم مردم باشد، همان هلالی است که به گونه قابل رؤیت با چشم عادی در افق محلیِ هر منطقه نمایان میشود؛ اما اگر این هلال تنها با دوربین دیده می شود، صلاحیت آن را ندارد که به عنوان شاخص زمان برای عموم مردم تلقی گردد.
حضرت آیتالله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه)، آیت الله میرزا جواد آقا تبریزی(رحمه الله) و برخی دیگر از فقهاء معتقدند که اگر هلال در جایی مشاهده گردد، برای بقیه کشورها و شهرهایی که در قسمتی از از شب، با آن مکانی که هلال در آن دیده شده، اشتراک در شب دارند، کافی است.
🔸 اما حضرت آیتالله سیستانی(حفظه الله) ، اعتقاد دارند که آغاز ماه قمری، یک امر نسبی است که در شهرهای گوناگون، تفاوت دارد و در همه جا یکسان نیست و آنچه شارع برای فرد ساکنِ یک منطقه حجّت قرار داده، قابلیّت رؤیت هلال با عین مجرده در همان محل یا جاهایی است که اگر هلال در آنها دیده شود (اگر موانع جوّی مانند ابر یا غبار وجود نداشته باشد)، در محل سکونت آن شخص هم مشاهده می گردد؛ یعنی #اتحاد_افق شرط می باشد.
🔸 استاد معظم حضرت آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله) بدرستی فرمودند:
"فقیهی که قائل است برای اثبات ماه رؤیت با چشم غیر مسلح ملاک است، منکر پیشرفت و علم روز نیست بلکه میگوید ظواهر نصوص شرعی این است که برای اثبات هلال ماه، چشم عادی ملاک قرار داده شده است".
بعد اینکه:
☑️ محمد بن الحسن باسناده عن علي بن مهزيار، عن محمد بن أبي عمير، عن أبي أيوب وحماد، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام، قال: إذا رأيتم الهلال فصوموا، وإذا رأيتموه فأفطروا، وليس بالرأي ولا بالتظني ولكن بالرؤية.. الحديث.
🔸 چون روزه از #فرائض است (نه سنن) لذا انجامش باید با یقین باشد و شک نباید در آن داخل شود.
بحث فریضه و سنت را اخیرا مطرح کردیم و یکی از نکاتش همین است : سنت را می شود با وهم و شک انجام داد ولی فریضه باید با یقین باشد. لذا گفته شده : «إنّ شهر رمضان فریضه من فرائض الله، فلا تؤدّوا بالتظنی». لذا «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه» امر به روزه در رمضان است و آن روزی که روزه گرفته می شود باید قطعی شود که از رمضان است.
🔻کلام ما بطور کلی بر همین است که رویت هلال باید با چشم غیر مسلح باشد ، چرا که امکان دارد چشم مسلح، هلال را زودتر رویت کند، چه بسا هلال ماه هنوز در منطقه ما واقع نشده باشد. و ما با تلسکوپ و غیرهما هلال ماه را استهلال کرده باشیم.
شاید این مثال مستقیما مربوط به رویت هلال ماه نباشد، اما برای فهم بهتر و تسهیل درک عزیزان مفید است، و آن اینکه ، فرق چشم مسلح با غیر مسلح ، مانند طلوع و غروب خورشید است.
که تدریجا واقع میشود. از یک نقطه تا نقطه ی بعدی قطعاً فاصله ای خواهد بود.
و این فاصله خودش زمان وقوع یا عدم زمان انجام عمل یا فرائض است.
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻ثبوت هلال ماه رمضان 1444
به اطلاع مومنین و روزه داران محترم می رساند:
رؤیت هلال ماه رمضان در شامگاه چهارشنبه 3/22/2023 ثابت گردیده است.
بنابراین فردا، پنجشنبه 3 فروردین 1402 مطابق با 3/23/2023 میلادی، اول ماه مبارک رمضان 1444 می باشد.
┏━🍀━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🍀━┛
ماه مبارک #رمضان
❌ غير عالِم نگوید، و عالِم هم احتیاط کند
🔹 در حدیث موثق از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه منقول است كه دروغ بستن بر خدا و بر رسول و بر ائمه هدى صلوات اللَّه عليه روزه را باطل مى كند و صدوق بعضى از حديث را نقل بالمعنى كرده است، چون كلينى و شيخ همين حديث را از منصور از ابو بصير روايت كردهاند كه گفت از آن حضرت صلوات اللَّه عليه شنيدم كه مىفرمودند كه دروغ وضو را مىشكند و روزه را باطل مىكند. پس من عرض نمودم كه ما همه هلاك شديم كه نمازها همه باطل است و روزهها همه باطل؛ حضرت فرمودند كه مطلق دروغ مراد من نيست، بلكه دروغ بر خدا و رسول و ائمه هدى صلوات اللَّه عليهم مراد است. و قريب به اين است موثقه سماعه و ظاهر اين دو حديث آن است كه هم چنان كه افترا بر خداوند متعال و رسول سبب نقص كمال وضوست، همچنين سبب نقص كمال #صوم است، و شكى نيست در آن كه اين كذب از اعظم كباير است و در روزه اعظم خواهد بود.
بنابر اين هميشه خصوصا در صوم احتياط لازم است كه غير مجتهد تفسير قرآن و حديث نكند، و مسأله از پيش خود نگويد، و مجتهد نيز نهايت احتياط كند در گفتن مسايل و تفاسير.
📚 لوامع صاحبقرانی علامه مجلسی، ج ۶ ص ٣۶٣
┏━🌿━━••••••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━━━••••••••••━🌿━┛
« جلسه اول »
🔻درس خارج فقه ( ارث زوجه از زمین )
🔹 استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
🔸ماه رمضان ۱۴۴۴
📍بواسطه محدودیت حجم برای بارگذاری، کلیپ را در اینجا یا در پیج اینستاگرام استاد ببینید👇
https://t.me/Norshariat/473
#درس_خارج_فقه
#ارث_زوجه
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
┏━🌿••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━••••••━🌿━┛
« جلسه دوم »
🔻درس خارج فقه ( ارث زوجه از زمین )
🔹 استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب
🔸ماه رمضان ۱۴۴۴
📍بواسطه محدودیت حجم برای بارگذاری، کلیپ را در اینجا یا در پیج اینستاگرام استاد ببنید👇
https://t.me/Norshariat/474
📍 متأسفانه بواسطه خرابی اینترنت ، بخشی از کلیپ منقطع شده است.
#درس_خارج_فقه
#ارث_زوجه
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
┏━🌿••••••━━━┓
@norshariat110
┗━━••••••━🌿━┛