🔺 اظهار عشق و ارادت جون به سیدالشهداء پیش از رفتن به میدان:
🔰 وَ اللهِ إِنَّ ريحِي لَمُنْتِنٌ وَ إِنَّ حَسَبي لَلَئيمٌ وَ إِنَّ لَوْنِي لاََسْوَدٌ فَتَنَفَّسْ عَلَيَّ بِالْجَنَّةِ لَيَطيبَ ريحِي وَ يَشْرُفَ حَسَبِي وَ يَبْيَضَّ لَوْني لا وَ اللهِ لا أُفارِقُكُمْ حَتّى يَخْتَلِطَ هَذَا الدَّمُّ الاَْسْوَدُ مَعَ دِمائِكُمْ
🔰 بوسه بر خاک پای «جون» ...
@ofoqemobin
🔺 قال حميد بن مسلم: فبينا كذلك إذ خرج علينا غلام كأنّ وجهه شقّة قمر، في يده سيف، و عليه قميص و إزار و نعلان، قد انقطع شسع إحداهما، فقال لي عمر بن سعيد بن نفيل الأزديّ: و اللّه لأشدّنّ عليه. فقلت: سبحان اللّه! و ما تريد بذلك؟ دعه يكفيكه هؤلاء القوم الّذين ما يبقون على أحد منهم. فقال: و اللّه لأشدّنّ عليه. فشدّ عليه، فما ولّى حتّى ضرب رأسه بالسّيف، ففلقه، و وقع الغلام لوجهه، فقال: يا عمّاه!
فجلّى الحسين عليه السّلام كما يجلّي الصّقر، ثمّ شدّ شدّة ليث أغضب، فضرب عمر بن سعيد بن نفيل بالسّيف، فاتّقاها بالسّاعد، فقطعها «2» من لدن المرفق، فصاح صيحة سمعها أهل العسكر، ثمّ تنحّى عنه الحسين عليه السّلام، و حملت خيل الكوفة لتستنقذه، فتوطّأته بأرجلها حتّى مات، و انجلت الغبرة، فرأيت الحسين عليه السّلام قائما على رأس الغلام و هو يفحص برجليه، و الحسين عليه السّلام يقول: «بعدا لقوم قتلوك، و من خصمهم يوم القيامة فيك جدّك». ثمّ قال عليه السّلام: «عزّ و اللّه على عمّك أن تدعوه فلا يجيبك، أو يجيبك فلا ينفعك، صوت و اللّه كثر واتره، و قلّ ناصره». ثمّ حمله على صدره، و كأنّي أنظر إلى رجلي الغلام تخطّان الأرض، فجاء به حتّى ألقاه مع ابنه عليّ بن الحسين عليهما السّلام و القتلى من أهل بيته، فسألت عنه؟ فقيل لي: هو القاسم بن الحسن بن عليّ بن أبي طالب عليهم السّلام.
📚 الارشاد للشیخ المفید، ج 2 ، ص 108
☀️ السلام علی المظلوم الشهید و علی قاسم بن الحسن علیهما صلوات الله
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
اسم ابا عبد الله هم مایه برکت است..mp3
2.95M
🔊#اهل_بیت| حتی نام اباعبدالله هم مایه برکت است.
🎙استاد علی فرحانی
#اهل_بیت #پای_درس_استاد
@almorsalaat
☀️ یکی از ارکان مباحث #شهید_مطهری در تبیین مکتب و جهان بینی، #ایمان زا و #آرمان خیز بودن یک مکتب است. ایشان معتقد است هر فلسفه و آیینی در عالم حتی اگر اصولی کاملا مطابق با واقع ارائه کند، تا زمانی که نتواند در مخاطبان خود احساس عشق و انگیزه و تقدس به وجود آورد، مکتبی ناقص است.
🔺 از همین جهت او جهان بینی اسلامی را بهترین مکتب ها می داند چون هم اصولش جملگی بر پایه تعقل استوار است و هم مخاطب خود را عاشق و شیدای این مکتب می کند.
🔺 به نظر می رسد مهمترین عنصر در مکتب اسلام برای ایجاد این شور و عشق و شیدایی حسین بن علی (ع) است. او کاری کرده که بی تعهدترین انسان ها نیز در برابر حقیقت قدسی خاضع و قلب ایشان به سختی و شدت تسخیر شود. حسین بن علی (ع) حقیقتا قوی ترین تیر در چله ی #کمان_الهی برای قلوب انسان هاست.
☀️شاید رمز و راز روایات #عجیب و #متواتر و گاهی حتی #آبیِ از تخصیصِ ثواب عزا و بکاء و تباکی بر ایشان همین باشد. و الله اعلم
#محرم
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
عظمت معصوم در نظام انسان شناسی ( انسان شناسی در مقتل سید الشهداء ).mp3
5.75M
🔊#اهل_بیت| انسان شناسی در مقتل اباعبدالله
🎙استاد علی فرحانی
#انسان_شناسی #پای_درس_استاد
@almorsalaat
🔰 رشک همه شهدا در محشر به حضرت عباس (ع)
⭕️ حضرت #عباس (ع) در بهشت چه وضعی دارد؟ (روایت ملاقات امام #سجاد (ع) و فرزند حضرت عباس از شیخ صدوق)
☀️ عنْ ثَابِتِ بْنِ أَبِي صَفِيَّةَ قَالَ: نَظَرَ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع إِلَى عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَاسْتَعْبَرَ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ أَشَدَّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِيهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ بَعْدَهُ يَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِيهِ ابْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ ع وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ الْحُسَيْنِ ع ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلَا يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً ثُمَّ قَالَ ع رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
امالی شیخ صدوق ص 462
ترجمه (کوه کمره ای):
☀️ امام چهارم به عبيد اللَّه بن عباس بن على نگاهى كرد و اشك چشمش را گرفت و فرمود روزى برسول خدا سختتر از روز احد نگذشت كه عمويش حمزه در آن كشته شد و بعد از آن موته است كه عموزادهاش جعفر بن ابى طالب كشته شد سپس فرمود روزى چون روز تو نباشد اى حسين سى هزار مرد كه گمان ميكردند از اين امتند دور او را گرفتند و هر كدام بكشتن او بخدا تقرب ميجست و او خدا را بآنها يادآور ميشد و پند نميگرفتند تا او را بستم و ظلم و عدوان كشتند.
سپس فرمود خدا عمويم عباس را رحمت كند كه جانبازى كرد و خود را فداى برادر كرد تا دو دستش قطع شد و خدا در عوض باو دو بال داد كه بدانها با فرشتگان در بهشت ميپرد چنانچه بجعفر بن ابى طالب عطا كرد و براى عباس نزد خداى تبارك و تعالى مقامى است كه در قيامت همه شهداء و اولين و آخرين بدان رشك برند.
@ofoqemobin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نذر عباس | روایت ویژه مادر شهید مصطفی صدرزاده برای رهبر انقلاب از شهادت فرزندش در ظهر تاسوعا
➕ سخنان شهید سلیمانی در وصف شهید صدرزاده
📥 سایر کیفیتها👇🏻
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48514
☝️ روایت شهادت بزرگمردِ مجاهد، مصطفی صدر زاده در روز تاسوعا
🔆 مصداق معرفت و معنویت ناب انقلاب اسلامی که جز در مکتب خمینی و خامنه ای، جای دیگری نمیتوان از آن سراغ گرفت ...
هدایت شده از المرسلات
انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله.mp3
12.06M
🔊#انسان_شناسی| ولایت مداری در واقعه کربلا
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت ضمن توضیح برخی از وقایع حادثه کربلا، به تبیین نقش و جایگاه ولایت در این واقعه می پردازند. حتما گوش کنید.
#انسان_شناسی #ولایت #پای_درس_استاد
@almorsalaat
☀️ مقتل کوتاهی از #سید_بن_طاووس برای عاشورای #سیدالشهداء علیه السلام
🔰 مرحوم سید بن طاووس علاوه بر کتاب شریف لهوف، مقتل کوتاه دیگری نیز دارد. ایشان در کتاب الاقبال، ذیل مراقبات و اعمال ماه محرم و روز #عاشورا می فرماید خوب است در این روز کتاب لهوف خوانده شود ولی اگر کسی به آن کتاب دسترسی نداشت می تواند این مقتل کوتاه را بخواند. این مقتل در چند صفحه نوشته شده و مشتمل بر مصائب اهل بیت (ع) در روز عاشوراست. بخشی از این مقتل:
⭕️ «و يقرء كتابنا الذي سمّيناه بكتاب اللهوف على قتلي الطفوف.و ان لم يجده قرأ ما نذكره هاهنا، فانّنا حيث ذكرنا يوم عاشوراء و وظائفه من الأعمال و الأقوال، فيحسن ان نذكر ما جرى فيه من وصف الإقبال و القتال، و نسمّيه: «كتاب اللطيف في التصنيف في شرح السعادة بشهادة صاحب المقام الشريف»، فنقول:بسم اللّه الرحمن الرحيم يقول علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن محمد الطاوس:اللّهم انّنا نقرأ هذا المقتل عليك، و نرفع هذه المظلمة إليك، فلا تمنعنا فيها من قصاص عدلك، و ما وعدت المظلومين من ذخائر فضلك، ثمّ تنادي إلى العقول و القلوب و النفوس و الأرواح، و النّوادب من أهل النوادب من أهل المصائب في الغدو و الرّواح:هلمّوا و اسمعوا ما جرى على ابن خير الورى، و ارفعوا أصواتكم بالندب على ملوك أئمة القرى و اسبلوا العيون بالدموع عن الكرى، و اذكروا ان اللّه جلّ جلاله رأى عباده على ضلال قد فضحهم بين الأنام، و حال بينهم و بين العقول و الأحلام بعبادة الأحجار و الأصنام، و قد صاروا مستحقين بذلك الاستئصال و الاصطلام ... »
#عاشوراء
#مقتل
متن کامل به صورت PDF در پست بعد قابل دسترسی است 👇👇
☀️ روایت عجیبی از امام سجاد (ع) درباره تسلای حضرت زینب (س) به ایشان و پیش بینی عظمت مزار سیدالشهداء در آینده
🔺 حتما بخوانید:
☀️ الامام علی بن حسین علیه السلام: فَإِنَّهُ لَمَّا أَصَابَنَا بِالطَّفِّ مَا أَصَابَنَا وَ قُتِلَ أَبِي ع وَ قُتِلَ مَنْ كَانَ مَعَهُ- مِنْ وُلْدِهِ وَ إِخْوَتِهِ وَ سَائِرِ أَهْلِهِ وَ حُمِلَتْ حَرَمُهُ وَ نِسَاؤُهُ عَلَى الْأَقْتَابِ يُرَادُ بِنَا الْكُوفَةُ فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ صَرْعَى وَ لَمْ يوُارَوْا فَعَظُمَ ذَلِكَ فِي صَدْرِي وَ اشْتَدَّ لِمَا أَرَى مِنْهُمْ قَلَقِي فَكَادَتْ نَفْسِي تَخْرُجُ وَ تَبَيَّنَتْ ذَلِكَ مِنِّي عَمَّتِي زَيْنَبُ الْكُبْرَى بِنْتُ عَلِيٍّ ع فَقَالَتْ مَا لِي أَرَاكَ تَجُودُ بِنَفْسِكَ يَا بَقِيَّةَ جَدِّي وَ أَبِي وَ إِخْوَتِي فَقُلْتُ وَ كَيْفَ لَا أَجْزَعُ وَ أَهْلَعُ وَ قَدْ أَرَى سَيِّدِي وَ إِخْوَتِي وَ عُمُومَتِي وَ وُلْدَ عَمِّي وَ أَهْلِي مُصْرَعِينَ بِدِمَائِهِمْ مُرَمَّلِينَ بِالْعَرَاءِ مُسَلَّبِينَ لَا يُكَفَّنُونَ وَ لَا يُوَارَوْنَ وَ لَا يُعَرِّجُ عَلَيْهِمْ أَحَدٌ وَ لَا يَقْرَبُهُمْ بَشَرٌ كَأَنَّهُمْ أَهْلُ بَيْتٍ مِنَ الدَّيْلَمِ وَ الْخَزَرِ فَقَالَتْ لَا يُجْزِعَنَّكَ مَا تَرَى فَوَ اللَّهِ إِنَّ ذَلِكَ لَعَهْدٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص الَى جَدِّكَ وَ أَبِيكَ وَ عَمِّكَ وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ الميثاق [مِيثَاقَ] أُنَاسٍ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ لَا تَعْرِفُهُمْ فَرَاعِنَةُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ هُمْ مَعْرُوفُونَ فِي أَهْلِ السَّمَاوَاتِ أَنَّهُمْ يَجْمَعُونَ هَذِهِ الْأَعْضَاءَ الْمُتَفَرِّقَةَ فَيُوَارُونَهَا وَ هَذِهِ الْجُسُومَ الْمُضَرَّجَةَ وَ يَنْصِبُونَ لِهَذَا الطَّفِّ عَلَماً لِقَبْرِ أَبِيكَ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ لَا يَدْرُسُ أَثَرُهُ وَ لَا يَعْفُو رَسْمُهُ عَلَى كُرُورِ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ وَ لَيَجْتَهِدَنَّ أَئِمَّةُ الْكُفْرِ وَ أَشْيَاعُ الضَّلَالَةِ فِي مَحْوِهِ وَ تَطْمِيسِهِ فَلَا يَزْدَادُ أَثَرُهُ إِلَّا ظُهُوراً وَ أَمْرُهُ إِلَّا عُلُوّاً
كامل الزيارات، النص، ص: 262 / بحار ج 28 ص 57
✏️ ترجمه:
☀️ زمانى كه در طف (كربلا) آن مصيبت به ما وارد گشت و پدرم عليه السّلام و تمام فرزندان و برادران و جميع اهلش كه با او بودند كشته شدند و حرم و زنان آن حضرت را بر روى شتران بىجهاز نشانده و ما را به كوفه برگرداندند پس به قتلگاه ايشان چشم دوختم و ابدان طاهره ايشان را برهنه و عريان ديدم كه روى خاك افتاده و دفن نشدهاند، اين معنا بر من گران آمد و در سينهام اثرش را يافته و هنگامى كه از ايشان چنين منظرهاى را مشاهده كردم اضطراب و بىآرامى در من شدت يافت به حدّى كه نزديك بود روح از كالبدم خارج شود، اين هيئت و حالت را وقتى عمّهام زينب كبرى دختر على بن ابى طالب عليها السّلام از من مشاهده نمود فرمود:
اين چه حالى است از تو مىبينم، اى يادگار جدّ و پدر و برادرم چرا با جان خود بازى مىكنى؟!! من گفتم:
چگونه جزع و بيتابى نكنم در حالى كه مىبينم سرور و برادران و عموها و پسر عموها و اهل خود را در خون خويش طپيده، عريان و برهنه بوده، جامههايشان را از بدن بيرون آوردهاند، بدون اينكه كفن شده يا دفن گرديده باشند، احدى بالاى سرشان نبوده و بشرى نزديكشان نمىشود گويا ايشان از خاندان ديلم و خزر مىباشند؟!! عمّهام فرمود: آنچه مىبينى تو را به جزع نياورد، به خدا سوگند اين عهد و پيمانى بوده كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم با جدّ (امير المؤمنين عليه السّلام) و پدر (سيّد الشهداء عليه السّلام) و عمويت (حضرت مجتبى عليه السّلام) نموده و خداوند متعال نيز از گروهى از اين امت كه در عداد ستمكاران و سركشان نمىباشند پيمان گرفته است ايشان در بين اهل آسمانها معروف و مشهورند كه اين اعضاء قلم شده را جمع كرده و دفن نموده و اين ابدان و اجسام خون آلود را به خاك سپرده و در اين سرزمين براى قبر پدرت سيد الشهداء نشانهاى نصب كرده كه اثرش هيچ گاه كهنه و مندرس نشده و گذشت شب و روز آن را محو نمىكند، و بسيارى از رهبران كفر و الحاد و ابناء ضلالت و گمراهى سعى در نابود كردن آن مىنمايند ولى به جاى اينكه رسم و نشانه آن از بين رود ظاهرتر و آشكارتر مىگردد.
كامل الزيارات / ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 796
@ofoqemobin
🔆 روایت زید بن ارقم از شنیده شدن صوت قرآن از سر مطهر سیدالشهداء علیه السلام در کوچه های کوفه:
🔶 فروي عن زيد بن أرقم، إنّه قال: مرّ به عليّ و هو على رمح و أنا في غرفة لي فلمّا حاذاني سمعته يقرأ: أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ، كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَباً فقفّ و اللّه شعري و ناديت: رأسك و اللّه يا ابن رسول اللّه ! أعجب و أعجب!
📗 الارشاد شیخ مفید/ ج ۲ ص ۱۱۷
🖊 ترجمه: (رسولی محلاتی):
☀️ و از زيد بن ارقم روايت شده كه گفت: آن سر مقدس را كه بر نيزه بود بر من عبور دادند و من در غرفه و بالاخانه خود نشسته بودم چون برابر من رسيد شنيدم كه اين آيه را ميخواند: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ .... يعنى آيا پنداشتى كه (داستان) اصحاب كهف و رقيم از آيتهاى ما شگفت بودند!» (سوره كهف آيه 9) پس بخدا از هراس موى تنم راست شده داد زدم: بخدا اى پسر رسول خدا (داستان) سر تو شگفتتر و حيرت انگيزتر است.
#محرم
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
♨️روش منحصر به فرد قرآن در تربیت و تهذیب نفس
▫️... و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شيء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين،
▫️و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة #بالرفع لا #بالدفع.
▫️و ذلك كما أن كل فعل يراد به غير الله سبحانه فالغاية المطلوبة منه إما عزة في المطلوب يطمع فيها، أو قوة يخاف منها و يحذر عنها، لكن الله سبحانه يقول: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً»: يونس- 65، و يقول: «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً»: البقرة- 165، و التحقق بهذا العلم الحق لا يبقى موضوعا لرياء، و لا سمعة، و لا خوف من غير الله و لا رجاء لغيره، و لا ركون إلى غيره، فهاتان القضيتان إذا صارتا معلومتين للإنسان #تغسلان كل ذميمة وصفا أو فعلا عن الإنسان و تحليان نفسه بحلية ما يقابلها من الصفات الكريمة الإلهية من التقوى بالله، و التعزز بالله و غيرهما من مناعة و كبرياء و استغناء و هيبة إلهية ربانية.
▫️و أيضا قد تكرر في كلامه تعالى: أن الملك لله، و أن له ملك السماوات و الأرض و أن له ما في السماوات و الأرض و قد مر بيانه مرارا، و حقيقة هذا الملك كما هو ظاهر لا تبقى لشيء من الموجودات استقلالا دونه، و استغناء عنه بوجه من الوجوه فلا شيء إلا و هو سبحانه المالك لذاته و لكل ما لذاته، و إيمان الإنسان بهذا الملك و تحققه به يوجب سقوط جميع الأشياء ذاتا و وصفا و فعلا عنده عن درجة الاستقلال، فهذا الإنسان لا يمكنه أن يريد غير وجهه تعالى، و لا أن يخضع لشيء، أو يخاف أو يرجو شيئا، أو يلتذ أو يبتهج بشيء، أو يركن إلى شيء أو يتوكل على شيء أو يسلم لشيء أو يفوض إلى شيء، غير وجهه تعالى،
▫️و بالجملة لا يريد و لا يطلب شيئا إلا وجهه الحق الباقي بعد فناء كل شيء، و لا يعرض إعراضا و لا يهرب إلا عن الباطل الذي هو غيره الذي لا يرى لوجوده وقعا و لا يعبأ به قبال الحق الذي هو وجود باريه جل شأنه.
▫️و كذلك قوله تعالى: «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى»: طه- 8، و قوله: «ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ»: الأنعام- 102، و قوله: «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ»،: السجدة- 7 و قوله: «وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ»: طه- 111 و قوله: «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ»: البقرة- 116، و قوله: «وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ»: الإسراء- 23، و قوله: «أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»: فصلت- 53، و قوله:
«أَلا إِنَّهُ بِكُلِ شَيْءٍ مُحِيطٌ»: فصلت- 544، و قوله: «وَ أَنَّ إِلى رَبِّكَ الْمُنْتَهى»: النجم- 42.
▫️و من هذا الباب الآيات التي نحن فيها و هي قوله تعالى: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» إلى آخرها فإن هذه الآيات و أمثالها مشتملة على معارف خاصة إلهية ذات نتائج خاصة حقيقية لا تشابه تربيتها نوع التربية التي يقصدها حكيم أخلاقي في فنه، و لا نوع التربية التي سنها الأنبياء في شرائعهم ...
▫️هذا المسلك مبني على التوحيد الخالص الكامل الذي يختص به الإسلام على مشرعه و آله أفضل الصلاة.
▫️... و يدعو إلى الحق الذي هو الله، و يبني تربيته على أن الله سبحانه واحد لا شريك له، و ينتج العبودية المحضة.
▫️و قد أهدى هذا المسلك إلى الاجتماع الإنساني جما غفيرا من العباد الصالحين، و العلماء الربانيين، و الأولياء المقربين رجالا و نساء، و كفى بذلك شرفا للدين.
▫️على أن هذا المسلك ربما يفترق عن المسلكين الآخرين بحسب النتائج، فإن بناءه على #الحب العبودي، و إيثار جانب الرب على جانب العبد و من المعلوم أن #الحب و الوله و التيم ربما يدل الإنسان المحب على أمور لا يستصوبه العقل الاجتماعي الذي هو ملاك الأخلاق الاجتماعية، أو الفهم العام العادي الذي هو أساس التكاليف العامة الدينية، فللعقل أحكام، و #للحب_أحكام.
📚علامه طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج1، ص: 359
#در_محضر_علامه #تفسیر #تربیت_اسلامی
@almorsalaat
🔊توضیح مختصر عبارات فوق را در پست زیر بشنوید👇👇👇
هدایت شده از المرسلات
توضیح مسلک ثالث.mp3
6.05M
♨️روش منحصر به فرد قرآن در تربیت و تهذیب نفس
🔹ترجمه و توضیح مختصر عبارتی از علامه طباطبایی که در پست قبل ذکر شده است.
🎙سیدمحمد هاشمی
#در_محضر_علامه #توضیح_عبارت
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🌀ماجرای آشنایی مرحوم ملامحمدتقی مجلسی (مجلسی اول) با #صحیفه_سجادیه در خواب توسط حضرت حجت (عج) و ترویج آن در اصفهان توسط ایشان
🔸من در اوايل بلوغ طالب بودم مرضات خداوندى را و ساعى بودم در طلب رضاى او و مرا از ذكر جنابش قرارى نبود تا آن كه ديدم در ميان بيدارى و خواب كه صاحب الزمان صلوات اللّٰه عليه ايستاده در مسجد جامع قديم كه در اصفهان است قريب بدر طنابى است كه الآن مدرس من است.
🔸پس سلام كردم بر آن جناب و قصد كردم كه پاى مباركش را ببوسم پس نگذاشت مرا و گرفت مرا پس بوسيدم دست مباركش را و پرسيدم از آن جناب مسائلى كه مشكل شده بود بر من كه يكى از آنها اين بود كه من وسوسه داشتم در نماز خود و مىگفتم كه آنها نيست به نحوى كه از من خواستهاند و من مشغول بودم به قضا و ميسر نبود براى من نماز شب و سؤال كردم از شيخ خود شيخ بهائى عليه الرحمة از حكم آن پس گفت به جاى آر يك نماز ظهر و عصر و مغرب بقصد نماز شب و من چنين مىكردم. پس سؤال كردم از حجت عليه السّلام كه من نماز شب بكنم فرمود نماز شب بكن و به جاى نيار مانند آن نماز مصنوعى كه مىكردى و غير اينها از مسائلى كه در خاطرم نماند
🔸آنگاه گفتم اى مولاى من ميسر نمىشود براى من كه برسم به خدمت تو در هر وقتى پس عطا كن بمن كتابى كه هميشه عمل كنم بر آن پس فرمود كه من عطا كردم به جهت تو كتابى به مولى محمد تاج و من در خواب او را مىشناختم پس فرمود برو و بگير آن كتاب را از او
🔸پس بيرون رفتم از در مسجدى كه مقابل روى آن جناب بود به سمت دار بطيخ كه محلهايست در اصفهان پس چون رسيدم به آن شخص و مرا ديد گفت ترا صاحب الامر فرستاده نزد من گفتم آرى پس بيرون آورد از بغل خود كتاب كهنۀ چون باز كردم آن را و ظاهر شد براى من كه آن كتاب دعا است پس بوسيدم آن را و بر چشم خود گذاشتم و برگشتم از نزد او و متوجه شدم بسوى صاحب الأمر عليه السّلام كه بيدار شدم و آن كتاب با من نبود پس شروع كردم در تضرع و گريه و ناله به جهت فوت آن كتاب تا طلوع فجر
🔸پس چون فارغ شدم از نماز و تعقيب و در دلم چنين افتاده بود كه مولانا محمد همان شيخ بهائى است و ناميدن حضرت او را به تاج به جهت اشتهار اوست در ميان علماء پس چون رفتم به مدرس او كه در جوار مسجد جامع بود ديدم او را كه مشغول است به مقابله صحيفه كامله و خواننده سيد صالح أمير ذو الفقار گلپايگانى پس ساعتى نشستم تا فارغ شد از آن كار و ظاهر آن بود كه كلام ايشان در سند صحيفه بود لكن به جهت غمى كه بر من مستولى بود نفهميدم سخن او و سخن ايشان را و من گريه مىكردم پس رفتم نزد شيخ و خواب خود را به او گفتم و گريه مىكردم به جهت فوات كتاب پس شيخ گفت بشارت باد ترا به علوم الهيه و معارف يقينه و تمام آن چه هميشه مىخواستى
🔸پس قلبم ساكن نشد و بيرون رفتم با گريه و تفكر تا آن كه در دلم افتاد كه بروم به آن سمتى كه در خواب به آن جا رفتم پس چون رسيدم به محله دار بطيخ پس ديدم مرد صالحى را كه اسمش آقا حسن بود و ملقب به تاج پس چون رسيدم به او و سلام كردم بر او گفت يا فلان كتب وقفيه نزد من است كه هر طلبه كه از آن مىكرد عمل نمىكند به شروط وقف و تو عمل مىكنى به آن بيا و نظر كن باين كتب و هر چه را كه محتاجى به آن بگير پس با او رفتم در كتابخانه او پس اول كتابى كه بمن داد كتابى بود كه در خواب ديده بودم پس شروع كردم در گريه و ناله و گفتم مرا كفايت مىكند و در خاطر ندارم كه خواب را براى او گفتم يا نه
🔸و آمدم در نزد شيخ و شروع كردم در مقابله با نسخه او كه جد پدر او نوشته بود از نسخه شهيد ره و شهيد ره نسخه خود را نوشته بود از نسخه عميد الرؤساء و ابن سكون و مقابله كرده بود با نسخه ابن ادريس بدون واسطه يا به يك واسطه و نسخه كه حضرت صاحب الأمر عليه السّلام بمن عطا فرمود از خط شهيد ره نوشته شده بود و نهايت موافقت داشت با آن نسخه حتى در نسخها كه در حاشيه آن نوشته شده بود
🔸و بعد از آن كه فارغ شدم از مقابله شروع كردند مردم در مقابله نزد من و به بركت عطاى حجت عليه السّلام گرديد صحيفه كامله در بلاد مانند آفتاب طالع در هر خانه و سيما در اصفهان زيرا كه براى اكثر مردم صحيفههاى متعدده است و اكثر ايشان صلحاء و اهل دعا شدند و بسيارى از ايشان مستجاب الدعوة و اين آثار معجزهايست از حضرت صاحب عليه السّلام و آن چه خداوند عطا فرمود بمن از بركت صحيفه احصاى آن را نمىتوانم بكنم.
📚ترجمه روضه المتقین ج14 ص422-419
#اهل_بیت #اخلاق_و_عرفان #صحیفه_سجادیه
@almorsalaat
🔰 متاسفانه با خبر شدیم پدر بزرگوار جناب حجت الاسلام والمسلمین امین #اسدپور به دیار باقی شتافتند.
این ضایعه را خدمت این برادر بزرگوار و استاد گرانقدر حوزه های علمیه تسلیت عرض میکنیم. خداوند روح آن عالم بزرگوار را با ارواح علما و صلحا محشور فرماید.
🔰 الله یرحمه و یسکنه فسیح جناته
🔰 لیست برخی از دروس بارگذاری شده در کانال با لینک اصلاح شده:
🎙رسائل جلد اول:
https://b2n.ir/t56415
🎙اصول فقه جلد اول:
https://b2n.ir/g16877
🎙شرح لمعه (از کتاب الارث تا پایان جلد چهارم):
https://b2n.ir/y60466
🎙منطق شهید مطهری:
https://b2n.ir/p99084
🎙نظام اندیشه شهید مطهری:
https://b2n.ir/p35369
🎙سیر تطور فقه و اصول شیعه:
https://b2n.ir/a93301
🎙ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی:
https://b2n.ir/j86415
🎙طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن:
https://b2n.ir/e99907
🎙 جلسات غرب شناسی و انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/1025
🎙دوره عقاید اسلامی به زبان انگلیسی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/515
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
♨️عرفان بوعلی سینا
🔰استاد علی فرحانی
🔅استاد فرحانی در این صوت بیان می دارند که مسیر اصلی عرفان و سیر الی الله تشتت و تکثر ندارد و مسیر مشخصی است و این اختلاف نظرات و سبک ها عمدتا مربوط به مقدمات بعیده است و چون عمده انسان ها در مقدمات هستند، این مسائل بیشتر مطرح شده است.
🔅ایشان شاهد بر این معنا را عبارات بوعلی در نمط نهم اشارات می دانند و می فرمایند که اگر کسی نظرات علامه در مورد عرفان را یادبگیرد، وقتی به این کتاب مراجعه کند می بیند که همان مطالب در آنجا هم بیان شده است.
🔅سپس برخی از عبارات بوعلی را می خوانند و به طور مختصر توضیح می دهند. همچنین بیان میدارند که این عبارات دلالت میکند که خود بوعلی هم اهل سیر و سلوک و مقامات بوده است.
🔅جهت یادگیری تفصیلی نمط نهم اشارات میتوان به کتاب شریف دروس شرح اشارات علامه حسن زاده مراجعه کرد.
⬇️لینک دانلود صوت 👇👇
http://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/erfane-booali-dar-esharat.mp3
#فلسفه #عرفان #در_محضر_علامه #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️از نگاه علامه طباطبایی چرا اگر انسان از #یاد_خدا اعراض کند، زندگی او بدون آرامش می شود؟
🌀و قوله: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً» أي ضيقة و ذلك أن من نسي ربه و انقطع عن ذكره لم يبق له إلا أن يتعلق بالدنيا و يجعلها مطلوبه الوحيد الذي يسعى له و يهتم بإصلاح معيشته و التوسع فيها و التمتع منها، و المعيشة التي أوتيها لا تسعه سواء كانت قليلة أو كثيرة لأنه كلما حصل منها و اقتناها لم يرض نفسه بها و انتزعت إلى تحصيل ما هو أزيد و أوسع من غير أن يقف منها على حد فهو دائما في ضيق صدر و حنق مما وجد متعلق القلب بما وراءه مع ما يهجم عليه من الهم و الغم و الحزن و القلق و الاضطراب و الخوف بنزول النوازل و عروض العوارض من موت و مرض و عاهة و حسد حاسد و كيد كائد و خيبة سعي و فراق حبيب.
🌀و لو أنه عرف مقام ربه ذاكرا غير ناس أيقن أن له حياة عند ربه لا يخالطها موت و ملكا لا يعتريه زوال و عزة لا يشوبها ذلة و فرحا و سرورا و رفعة و كرامة لا تقدر بقدر و لا تنتهي إلى أمد و أن الدنيا دار مجاز و ما حياتها في الآخرة إلا متاع فلو عرف ذلك قنعت نفسه بما قدر له من الدنيا و وسعه ما أوتيه من المعيشة من غير ضيق و ضنك.
📚الميزان ج14، ص: 225
#در_محضر_علامه #تفسیر
@almorsalaat
🔉توضیح مختصر و ترجمه عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇
هدایت شده از المرسلات
توضیح معیشه ضنکا.mp3
2.93M
♨️از نگاه علامه طباطبایی چرا اگر انسان از #یاد_خدا اعراض کند، زندگی او بدون آرامش می شود؟
🔹#توضیح_عبارت پست قبل
🎙سید محمد هاشمی
#در_محضر_علامه #تفسیر
@almorsalaat