eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 📝برنامه تدریس های استاد علی فرحانی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ 🔹کفایه از نواهی تا ابتدای اصول عملیه/ 7-8 صبح/ مدرسه فقهی امام باقر (ع) 🔹مکاسب از الکلام فی شروط المتعاقدین تا شرایط العوضین/ 8-9 صبح/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع) 🔹کفایه از ابتدا تا نواهی/ 9-10 صبح/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع) 🔹مکاسب از اول شرایط العوضین تا اول خیارات/ 10-11 صبح/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع) 🔹کفایه از اول مطلق مقید تا خاتمه فی شرایط الاصول/ 11-12 صبح/ مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع) 🔹رسائل استصحاب/ 2ساعت به غروب/ مدرسه فقهی ائمه اطهار (ع) 📌انشالله سعی میکنیم صوت دروس را در کانال دروس مجازی المرسلات بارگذاری کنیم👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش اول: اهداف و چشم اندازها 📌استاد در مجموعه صوت های زیر، سه هدف کلی (اجتهاد، تبلیغ و خودسازی) را مطرح و بیان می کنند که هدف اصلی حوزه، تبلیغ دین با تمام جهات آن است. اما امروز به دلیل تغییر شرایط لازم است که بسیاری که مسائل اسلامی، تولید و یا بازتولید شود. لذا اجتهاد از جهت مقدمیت برای تبلیغ اولویت دارد. همچنین خودسازی به عنوان یکی از مقدمات اصلی تبلیغ و اجتهاد است که هر طلبه ای باید به آن بپردازد. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🌀1- لزوم هدف داشتن در حوزه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/030-lozoomehadafdashtandarhowzeh@almorsalat.mp3 🌀2- وظیفه ما تبلیغ دین است یا خودسازی؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/vazife-ma-tablighe-din.mp3 🌀3- تولید محتوا با الگوی مجاهدانه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/tolide-mohtavaye-mojahedane.mp3 🌀4- خودسازی مقدمه انجام وظیفه طلبگی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/khodsazi-dar-hoze-moghadame-anjame-vazaef.mp3 🌀5- مجتهد شویم یا مبلغ؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/056-moballegh-shavim-ya-mojtahed%20(goftari-dar-babe-baztozide-mohtavaye-din-elzamat-v-asibha)%20@almorsalat.mp3 🌀6- اجتهاد و تولید علوم انسانی، مهمترین وظیفه طلبگی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/ejtehad-v-tolide-oloome-ensani-mohemtarin-vazife-talabegi-dar-asre-hazer.mp3 🌀7- اجتهاد مهمترین وظیفه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/007-ejtehad-mohemtarin-vazifeh@almorsalat.mp3 🌀8- تبلیغ، مبانی و شاخصه ها ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/009-tabligh-mabanivshakheseha@almorsalat.mp3 🌀9- چه کسی باید جواب مباحث فلسفه غرب را بدهد؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/016-chekasibayadjavabefalsafehayegharbrabedahad@almorsalat.mp3 🌀10- وظیفه ما صیانت از تمام دین است ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/sianate-az-tamame-din-vazife-mast.mp3 🌀11- وظیفه تولید علم ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/vazife%20tolide%20elm.mp3 @almorsalaat
♨️از نگاه علامه طباطبایی چرا اگر انسان از اعراض کند، زندگی او بدون آرامش می شود؟ 🌀و قوله: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً» أي ضيقة و ذلك أن من نسي ربه و انقطع عن ذكره لم يبق له إلا أن يتعلق بالدنيا و يجعلها مطلوبه الوحيد الذي يسعى له و يهتم بإصلاح معيشته و التوسع فيها و التمتع منها، و المعيشة التي أوتيها لا تسعه سواء كانت قليلة أو كثيرة لأنه كلما حصل منها و اقتناها لم يرض نفسه بها و انتزعت إلى تحصيل ما هو أزيد و أوسع من غير أن يقف منها على حد فهو دائما في ضيق صدر و حنق مما وجد متعلق القلب بما وراءه مع ما يهجم عليه من الهم و الغم و الحزن و القلق و الاضطراب و الخوف بنزول النوازل و عروض العوارض من موت و مرض و عاهة و حسد حاسد و كيد كائد و خيبة سعي و فراق حبيب. 🌀و لو أنه عرف مقام ربه ذاكرا غير ناس أيقن أن له حياة عند ربه لا يخالطها موت و ملكا لا يعتريه زوال و عزة لا يشوبها ذلة و فرحا و سرورا و رفعة و كرامة لا تقدر بقدر و لا تنتهي إلى أمد و أن الدنيا دار مجاز و ما حياتها في الآخرة إلا متاع فلو عرف ذلك قنعت نفسه بما قدر له من الدنيا و وسعه ما أوتيه من المعيشة من غير ضيق و ضنك. 📚الميزان ج‏14، ص: 225 @almorsalaat 🔉توضیح مختصر و ترجمه عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇
📚| مجموعه مقالات کنگره هزاره شیخ طوسی (جلد اول و دوم) ✍تهیه و ترجمه و تنظیم: حجت الاسلام علی دوانی (ره) ⬇️لینک دانلود پی دی اف👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/107 @almorsalaat
🔰یکی از اسباب فراموشی این است که انسان گمان کند که برای سیر وسیع است. 🔸انسان تا تنبه پیدا نکند که است و لازم است از برای او و دارای است و باید به طرف آن مقصد ناچار حرکت کند و حصول مقصد ممکن است، «عزم» برای او حاصل نشود و دارای اراده نگردد. 🔸‏‏و باید دانست که از موانع بزرگ این تیقظ و بیداری، که اسباب نسیان مقصد و نسیان لزوم سیر شود و اراده و عزم را در انسان می میراند، آن است که انسان گمان کند وقت برای سیر وسیع است، اگر امروز حرکت به طرف مقصد نکند، فردا می کند، و اگر در این ماه سفر نکند، ماه دیگر سفر می کند. و این حال و درازی رجا و و امید حیات و رجاء سعه وقت، انسان را از اصل مقصد، که است، و لزوم سیر به سوی او و لزوم اخذ رفیق و زاد طریق باز می دارد، و‏ انسان بکلی آخرت را فراموش می کند و مقصد از یاد انسان می رود. 🔸و خدا نکند که انسان سفر دور و دراز پر خطری در پیش داشته باشد و وقت او تنگ باشد و عدّه و عدّه برای او خیلی لازم باشد، و هیچ نداشته باشد، و با همه وصف از یاد اصل مقصد بیرون رود. 🔸و معلوم است اگر این نسیان حاصل شد، هیچ در فکر زاد و توشه برنیاید و لوازم سفر را تهیه نکند، و ناچار وقتی سفر پیش آید، بیچاره شود و در آن سفر افتاده و در بین راه هلاک گردد و راه به جایی نبرد.‏ پس ای عزیز، بدان که یک سفر پر خطر لازمی در پیش است که عدّه و عدّه آن و زاد و راحله آن و است، و وقت سفر معلوم نیست چه وقت است، ممکن است وقت خیلی تنگ باشد و فرصت از دست برود. 🔸انسان نمی داند چه وقت کوس رحیل می زنند که باید ناچار کوچ کند. این طول امل که من و تو داریم، که از حبّ نفس و مکاید شیطان و شاهکارهای آن ملعون است، به طوری ما را از توجه به عالم آخرت باز داشته که در فکر هیچ کار نیفتیم. 🔸و اگر مخاطرات سیر و موانع حرکت داشته باشیم، در صدد اصلاح آن به توبه و انابه و رجوع به حق برنیاییم و هیچ در صدد جمع زاد و راحله نباشیم، ناگاه اجل موعود در رسد و ما را بی زاد و راحله و بی تهیه سفر ببرد: نه عمل صالحی داریم و نه علم نافعی، و مؤونه آن عالم روی این دو مطلب چرخ می زند، و ما هیچیک را تهیه نکردیم. اگر عملی هم کرده باشیم، خالص و بی غل و غش نبوده، بلکه با هزاران موانع قبول به جا آوردیم. و اگر علمی تحصیل نمودیم، علم بی‌حاصل و نتیجه بوده که خود یا لغو و باطل است و یا از موانع بزرگ راه آخرت است. 🔸اگر این علم و عمل ما نافع بود، در ما که سالهای سال است دنبال آن هستیم باید تأثیر واضحی کرده باشد و در اخلاق و اطوار ما تفاوتی حاصل شده باشد، چه شده است که علم و عمل چهل پنجاه ساله ما در قلوب ما اثر ضد بخشیده و دلهای ما را از سنگ خارا سخت تر کرده؟ از نماز که معراج مؤمنان است ما را چه حاصل شده؟ کو آن خوف و خشیتی که لازم علم است؟ 🔸اگر خدای نخواسته با این حال که هستیم ما را کوچ دهند، خسارتهای بزرگی و حسرتهای بسیاری در پیش داریم که زایل شدنی نیست.‏ 📚امام خمینی، چهل حدیث، ص۱۷۴ @almorsalaat
📣 ♦️لیست های استاد سیدمحمد هاشمی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ 🔸 المنطق مرحوم مظفر (از ابتدا) 🔸 المنطق مرحوم مظفر (صناعات خمس) 🔸 الموجز فی اصول الفقه 🔸 اصول الفقه مرحوم مظفر (از اجتماع امر و نهی) 🔸 مکاسب بخش سوم (پایه 8) - درس آزاد/مدرسه مصلی 🌐دروس فوق در مدارس قم برگزار می شود و ان شاء الله صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات قرار خواهد گرفت👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر: به کانال افق‌مبین👇👇 eitaa.com/ofoqemobin و یا آیدی ایشان👇👇 eitaa.com/smhashemi128 مراجعه فرمایید. @almorsalaat
| شرح لمعه ج2 🔸کتاب المتاجر 🔸فقه 3 بخش اول 🔸 پایه پنجم 🎙با تدریس حجت الاسلام سید مجتبی جواهری تدریس "فشرده" این باب از کتاب شرح لمعه ان شاء الله همراه با بیان نکات کلی در فقه معاملات و نگاه تطبیقی با آثار دیگر شهید ثانی همراه است. ⭕️به علت محدودیت های کرونایی جلسات در کانال مدرسه مجازی المرسلات با هشتگ بارگزاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
عمل به اعتبارات شارع، اثر تکوینی دارد..mp3
4.08M
🔊| عمل به اعتبارات شارع، اثر تکوینی دارد. 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
📚| سی فصل در دائره هندیه ✍️علامه حسن زاده آملی 🌀تعیین وقت و قبله از شروط نماز محسوب می شوند. بر اساس محاسبات نجومی و بایدهای فقهی، ابزارهایی برای تعیین وقت زوال (جهت مشخص کردن وقت نماز ظهر) و قبله تعیین شده است. یکی از این ابزارها، است. 🌀شهید ثانی در کتاب شرح ارشاد (روض الجنان) از این ابزار نام می برد و روش تهیه آن را نیز توضیح می دهد. ایشان چنین می فرماید: «و لاستخراج هذه الزيادة طُرق جليلة و دقيقة ... و من الطّرق الدقيقة: الدائرة الهنديّة، و قد ذكرها المصنّفُ‌ في النهاية ، و جماعة من الأصحاب، كالمفيد و غيره . و طريقها ... و سيأتي في باب القبلة الاحتياج إليها إن شاء اللّه، فإنّ‌ بهذه الدائرة تعرف القبلة أيضاً بنوع من التحقيق» (ص479) 🌀علامه حسن زاده در کتاب «سی فصل در دائره هندیه» ساخت این ابزار و روش استفاده از آن را به تفصیل بیان می کنند. 🌀ایشان در مقدمه کتاب چنین می نگارند: «و بعد اين رساله سى فصل است در بيان تعين خط زوال، و خط مشرق و مغرب اعتدال، و تحصيل سمت قبله آفاق، از طريق دائره هنديه ... دائره هنديه در السنه علماى دين و در كتب فقهيه دایر است. و جهت اشتهارش اين است كه اعمال آن بدون اعمال قواعد رياضى و آلات رصدى صورت مى گيرد، و براى هر كس ميسور است» ⬇️دانلود پی دی اف کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/108 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ اخلاقی "علم قبل از تزکیه" 🔰 استاد علی فرحانی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹 استاد علی فرحانی در این مجموعه صوتی برای جمعی از طلاب در ضمن تدریس کتاب شریف "منیه المرید" به موضوع "علم قبل از تزکیه" پرداخته اند و تبیین می فرمایند که رتبتا قبل از شروع در تزکیه اخلاقی، لازم است که انسان به مقصد انسانیت و مسیر رسیدن به آن مقصد، علم پیدا کند. هرچند از جهت زمانی همراه علم آموزی باید به انجام مسائل شرعی و اخلاقی اقدام کرد. 🔹پس از یادگیری این علم قبل از تزکیه و انجام مسائل اخلاقی و شرعی، علم دیگری نصیب انسان می شود که در این جلسات از آن به "علم بعد از تزکیه" تعبیر شده است. 🔹 استاد پس از تبیین این مسئله که تاثیر بسزایی در فهم روایات و معنای "علم" در روایات دارد، این موضوع را بر روایات مختلفی از کتاب منیه المرید، تطبیق می دهند. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 📌 لینک دانلود جلسات (16جلسه) 👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ @almorsalaat
🔴| هر علمی طریق وصول به جنّت مناسب با آن است و سالک طریق هر علمی سالک طریقی از طرق بهشت است 🔺علوم مطلقا منقسم می شود به دو قسمت: یکی علوم دنیایی، که غایت مقصد در آنها رسیدن به مقاصد دنیویه است. و دیگر علوم اخرویه، که غایت مقصد در آنها نیل به مقامات و درجات ملکوتیه و وصول به مدارج اخرویه است. و غالبا امتیاز این دو نحوه علم به امتیاز نیّات و قصود است، گرچه خود آنها نیز فی حد نفسها به دو سنخ منقسم شوند. 🔺کلیه علوم اخرویه از سه حال خارج نیست: یا از قبیل علم بالله و معارف است، یا از قبیل علم تهذیب نفس و سلوک إلی الله است، یا از قبیل علم آداب و سنن عبودیت است. 🔺تعمیر نشئه آخرت بسته به این سه امر است، و بنابراین، جنّات نیز به تقسیم کلی سه جنّت است: یکی ، که غایت علم بالله و معارف الهیّه است. و دیگر ، که نتیجه تهذیب نفس و ارتیاض آن است. و سوم ، که صورت قیام به عبودیت و نتیجه آن است. 🔺و این جنّات معموره و آبادان نیستند، چنانچه ارض جنّت اعمال قاع‎‏ است، چون اراضی نفس در اوّل امر. و آبادان و عمران آنها تابع عمران و آبادانی نفس است. چنانچه اگر مقام غیب نفس تعمیر به معارف الهیه و جذبات غیبیه ذاتیه نشود، بهشت ذات و جنّت لقاء از برای انسان حاصل نشود. و اگر تهذیب ‏باطن و تحلیه سرّ نگردد و عزم و اراده قوی نشود و قلب مجلای اسماء و صفات نگردد، بهشت اسماء و صفات، که جنّت متوسطه است، برای انسان نباشد. و اگر قیام به عبودیت نکند و اعمال و افعال و حرکات و سکنات او مطابق دستورات شرایع نباشد، بهشت اعمال، که فیها ما تشتهیه الأنفس و تلذّ الأعین می باشد، از برای او نیست.‏ 🔺‏‏بنابراین مقدمه، که مطابق با برهان حکمی و ذوق اهل معارف و اخبار انبیا و اولیا، علیهم السلام، و مستفاد از کتاب کریم الهی است، علوم به هر درجه که هستند، چه علم المعارف باشد یا غیر آن طریق وصول به جنّت مناسب با آن است، و سالک طریق هر علمی سالک طریقی از طرق بهشت است. 🔺علم مطلقا طریق به عمل است حتی علم المعارف، منتها آنکه علم المعارف اعمالی است قلبی و جذباتی است باطنی که نتیجه آن اعمال و جذبات، و صور باطنه آنها صورت جنّت ذات و بهشت لقاست. پس، سلوک طریق علم، سلوک طریق طریق جنّت است، و طریق طریق نیز طریق است. 📚امام خمینی، چهل حدیث ص۴۲۰ (با تلخیص) @almorsalaat