eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 نکاتی در مورد و استفاده ناصحیح از حدوث دهری در تبیین و توجیه برخی از معارف دین 🔰استاد علی فرحانی ⚡️استاد این بحث را به مناسبت عبارتی از حضرت امام در ضمن تدریس کتاب مناهج بیان کرده اند. @fater290
⚡️ برای طلاب، است. 🔰امام خمینی (ره) 🔺اول كار اين است كه ما خودمان را تهذيب كنيم؛ به طورى كه ما وقتى كه اسم خودمان را «روحانى» گذاشتيم؛ الهى باشيم، روحانى باشيم. عرضه بكنيم خودمان را به دنيا، بگوييم كه ما اشخاصى هستيم كه روحانى هستيم و مربى جامعه هستيم. اگر از مربى جامعه خداى نخواسته يكوقت- يك چيز خلاف ديدند خوب، چه خواهد شد؟ اين خواهد شد كه خداى نخواسته اگر زياد شد، خوب روحانيت شكست مى‏ خورد. شكست روحانيت، شكست اسلام است. يعنى آنى كه اسلام را تا اينجا آورده است روحانيين بوده ‏اند. آنى كه اسلام را، همه احكام اسلام را ضبط كرد و جمع كرد و ترويج كرد همين قشر روحانى است. اگر خداى نخواسته از ما يك چيز خلافى ببينند، كم كم زياد و زياد، يكوقت به آنجا برسد كه مردمْ ما را بر خلاف مسير اسلام ببينند و به ما پشت بكنند. آن روزى كه مردم به شما پشت كردند و خداى نخواسته- خدا نياورد يك همچو روزى را- آن روز است كه اسلام از دست ما خواهد رفت. بنا بر اين، يك تكليف الهى بزرگ معيّناً بر هر يك از ماست. يك تكليف الهى به طور وجوب عينى بر همه افراد ما طلبه‏ ها و روحانيين است و آن حفظ خودمان؛ كه يكوقت قدم خلاف نگذاريم؛ 📚صحیفه امام، ج۱۰ ص۲۴ @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻انتشار برای اولین بار: 🎬 بازدید آیت‌الله مصباح‌یزدی از نمایشگاه ملیتا در جنوب لبنان در سال ۹۶ ◻️ بازدید آیت الله مصباح یزدی از نمایشگاه ملیتا در جنوب لبنان به مناسبت سالروز پیروزی حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه @mesbahyazdi_ir @HawzahNews @fater290
♨️معنویت اسلام>>> ۱۰۰=۱ 🔰امام خمینی (ره) 🔹انسان اگر آن جهت روحانيت اسلام را، آن جهت معنويت اسلام را حفظ بكند، آدم مى ‏شود تا؛ يك آدم مى ‏شود هزار تا. مالك اشتر يك نفر نبود، مالك اشتر يك آدمى بود كه يك لشكر بود و بيشتر. حضرت امير- سلام اللَّه عليه- يك نفر نبود؛ همه عالم بود؛ همه چيز بود، روى آن جهات معنويت و واقعيتى كه داشت. انسان مادامى كه توجهش به همين ماديات دنيا و جهات پايين است يك نفر است؛ آن هم يك نفر حيوان! ما با حيوانات در اين معنا شركت داريم كه همه مى‏ خوريم و مى‏ خوابيم؛ اين كارهاى حيوانى را مى ‏كنيم. آنى كه امتياز مى ‏دهد شما را و همه ما را از حيوانات، آن معانى است كه در انسان موجود است، بالقوه موجود است؛ و بايد بالفعل بشود. آن حظّ الهى و روحانى است كه در انسان موجود است و بايد رشد بدهد. اگر چنانچه آن حظ معنوى را رشد داديد، يكى ‏تان يك فوج مى‏ شويد. يك نفر، ديگر نيستيد. «يكى» مى ‏شود، يك موجود، مى ‏شود موجودات. يك قطره مى ‏شود دريا. 📚صحيفه امام، ج‏7 ص478 @fater290
👆 👆 سلام علیکم 🔸صوت های روش تحصیل و برنامه ریزی ( ) را در چند بخش به ترتیب ارائه کرده ایم. در موقع استماع به همین ترتیب گوش کنید. https://eitaa.com/fater290/1014 🔸اگر این صوت ها رو گوش کنید، روش تحصیل الاساس به عنوان اولین کتاب اصولی که می خوانید، هم مشخص می شود. @fater290
👆 👆 سلام 🔹چند نکته رو توجه داشته باشید: 1- آنچه که موضوعیت دارد، کسب دارایی علمی است و سایر مسائل از استاد و کتاب و صوت و روش تحصیل و ... اعدادی و طریق هستند. البته به نظر ما صوت های استاد فرحانی استاندارد و مناسب برای این کار هستند. 2- قبل از اینکه چه درسی و با چه استادی خوانده شود، لازم است که اولا روش تحصیل و ثانیا جایگاه کتاب الموجز و اصول فقه مشخص شود. در توضیحات استاد فرحانی، الموجز و اصول فقه هر کدام جایگاه خاصی دارند و باید استفاده درست از هر کدام برده شود. 3- آنچه مهم است این است که شما آن مقدار دارایی اصولب لازم برای ورود به اصول فقه مرحوم مظفر را (از هر طریقی و نزد هر استادی) بدست آورده باشید. 4- دو راه را به شما پیشنهاد می کنم: 👈اول: ابتدا دو-سه مورد از مباحث اصولی را به انتخاب خودتان، با توجه به داشته هایتان تقریر کنید. سپس همان مبحث را از صوت الموجز استاد بشنوید و مقایسه کنید. اگر تفاوت قابل توجهی ملاحظه کردید، لازم است که یک دور صوت ها را گوش کنید و تقریر بنویسید. 👈دوم: صوت اصول فقه را شروع کنید و در مواردی که مقدمات آن مبحث در الموجز بوده است و با استاد ارجاع می دهند، و شما در ذهن ندارید، به صوت های الموجز مراجعه کنید. اگر این موارد زیاد شد، یک دور کامل صوت ها رو گوش کنید. 5- در درس خواندن عجله نکنید. هر چند نباید اتلاف وقت داشته باشید. 6- اصول فقه استاد فرحانی بخش اول: 137جلسه و بخش دوم: 121جلسه است. @fater290
پیام شما👆👆 💢 خدا رو شکر که مطالب این کانال مفید بوده است. ⬇️لینک دانلود صوت بدایه استاد 👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/bedaye-sadooghi-89-92-kamel-edit/ @fater290
👆 👆 🔺پیام شما رو برای استاد ارسال کردم. منتظرم که انشالله پاسخ دهند و خدمت شما تقدیم کنم. @fater290
👆 👆 سلام 🔺از جهت محتوایی، بحث حجج و امارات، بی ارتباط با مباحث الفاظ نیست. و چون طبق تبویب مشهور، ابتدا مباحث الفاظ بیان شده است، برخی مباحث مقدماتی در مباحث الفاظ ذکر می شود. لذا مناسب است که یک دور کامل از ابتدا خوانده شود. همچنین برخی مباحث رسائل، نیاز به مقدماتی از باب الفاظ دارد. 🔺البته دو راه حلی که در (eitaa.com/fater290/1206) عرض کردم، برای شما هم مفید است. @fater290
👆👆 🌀استاد معتقدند که بر اساس آخرین نظرات آموزشی و پژوهشی، دانشجو و یا طلبه، باید ابتدا آخرین نظرات آن علم را با رعایت سیر صحیح محتوایی، یاد بگیرد و سپس نظرات گذشتگان را به صورت موضوعی و پژوهشی کار کند. 🌀استاد در صوت زیر روش پژوهش در آثار گذشتگان و قدمای یک علم را توضیح میدهند و در مورد فلسفه تطبیق می کنند. http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/052-jayegahe-asare-gozashtegane-elm-v-raveshe-tahsile-anha@almorsalat.mp3 @fater290
👆👆 سلام 🔺چند نکته را عرض میکنم: 1⃣طلبگی یک مسئولیت اجتماعی است و وظیفه آن ترویج و تبلیغ اسلام ناب و متناسب با شرایط زمان و مکان است و تمام امکانات حوزوی به این غرض به طلاب تعلق می گیرد. (انشالله یادداشتی در این زمینه خواهم نوشت) 2⃣اسلام شناسی، نیاز به ملکه اجتهاد دارد و ملکه اجتهاد متوقف بر یک سری علوم است که عمده آنها فقه و اصول و فلسفه هستند. باید اسلام شناسی را بدست آورد و آنگاه متناسب با نیاز جامعه و اسلام، یکی از رشته ها را به طور تخصصی کار کرد. 3⃣عمده کلیات جهان بینی، عقلی و برهانی است و علم فلسفه متکفل آن است. اما برخی از کلیات و عمده جزئیات جهان بینی و هستی شناسی خصوصا مطالب مربوط به سایر عوالم چون خارج از محدوده برهان است، با استفاده از منابع نقلی اسلام بدست می آید. 4⃣علم اصول، متکفل طراحی یک نظام استنباطی است که برای ورود و استفاده از منابع نقلی، باید این دستگاه استنباطی و روش اجتهاد را بدست آورد. 5⃣برای شروع فلسفه خوب است که (پس از آمادگی ذهنی و روحی لازم که معمولا پس از مقداری تحصیل منطق و اصول بدست می آید) کتاب بدایه را با صوت تدریس استاد علی فرحانی بخوانید. @fater290
♨️عرفان بوعلی سینا 🔰استاد علی فرحانی 🔅استاد فرحانی در این صوت بیان می دارند که مسیر اصلی عرفان و سیر الی الله تشتت و تکثر ندارد و مسیر مشخصی است و این اختلاف نظرات و سبک ها عمدتا مربوط به مقدمات بعیده است و چون عمده انسان ها در مقدمات هستند، این مسائل بیشتر مطرح شده است. 🔅ایشان شاهد بر این معنا را عبارات بوعلی در نمط نهم اشارات می دانند و می فرمایند که اگر کسی نظرات علامه در مورد عرفان را یادبگیرد، وقتی به این کتاب مراجعه کند می بیند که همان مطالب در آنجا هم بیان شده است. 🔅سپس برخی از عبارات بوعلی را می خوانند و به طور مختصر توضیح می دهند. همچنین بیان میدارند که این عبارات دلالت میکند که خود بوعلی هم اهل سیر و سلوک و مقامات بوده است. 🔅جهت یادگیری تفصیلی نمط نهم اشارات میتوان به کتاب شریف دروس شرح اشارات علامه حسن زاده مراجعه کرد. ⬇️لینک دانلود صوت 👇👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/erfane-booali-dar-esharat.mp3 @almorsalaat
👆👆 ✅چند مورد از خصوصیات استاد فرحانی به طور اجمال: 🔺ایشون استاد سطح عالی حوزه و در زمینه فقه و اصول و فلسفه از اساتید مطرح حوزه قم هستند. 🔺در علوم انسانی معتقدند که باید بر اساس همان اجتهاد جواهری کار کرد. 🔺در روش تحصیل، روشی منحصر به فرد و کارآمد دارند. 🔺معتقدند که تنها نظام فکری ای که در عصر حاضر میتواند جوابگوی به روز آوری اسلام باشد، نظام فکری علامه طباطبایی و امام خمینی است. 🔺در فلسفه از نظرات علامه در مقابل حضرات آیات مصباح، جوادی و فیاضی دفاع می کنند. @fater290
👆👆 🌀خدا رو شکر که مطالب کانال مفید بوده. این تجربه شما، عینا زمانی که با استاد آشنا شده بودم و درس ها و کلاس های ایشون رو شرکت می کردم، برای بنده هم اتفاق افتاد. @fater290
🌐 : چند نکته در مورد ⁉️ 🔅سلام علیکم. وقت بخیر. ببخشید مزاحم شدم. در مسئله اطراد در صوت الموجز استاد کمی سؤال برام ایجاد شده. الان من نمیتوانم این موارد را به خوبی درک کنم با اینکه بلد هستم توضیحشون بدم و تقریر نویسی هم کردم اما درک نمیکنم: ۱.اطراد دقیقا علامت است برای پیدا کردن معنای حقیقی یا مجازی؟ ۲.مکانیزم دقیق اطراد از قبل از شروع به آن تا انتها چطوره؟یعنی وقتی با یک لفظ مواجه شدیم ، چه کاری باید انجام بدیم و برای به دست آوردن کدام معنا میخواهیم از اطراد استفاده کنیم و قبل از اینکه شروع کنیم به پیدا کردن معنای مورد نظر با اطراد ، چه چیزهایی مقدمه هستند برای این شروع؟ ۳.ربط محمول من صمیمه و من ضمیمه که استاد در جواب یکی از حاضرین کلاس توضیح میدهند با مسئله اطراد چیست؟ ۴.اگر معنای مجازی بیش از معنای حقیقی استعمال شود اما به حد معنای حقیقی شدن نرسد و آن معنای مجازی شیوع داشته باشد ، در این صورت در تبادر و اطراد ، چگونه میشود؟ ✅ : حجت الاسلام انتظار ⚡️با سلام. چند نکته رو در مورد اطراد در نظر بگیرید سوالاتتون مرتفع می شه. 1- اطراد بر خلاف تبادر، ابزاری است که از محیط تصدیقی استفاده می کنه و بر خلاف حمل و سلب، از چند تصدیق استفاده می کنه نه تک سلب یا حمل 2- بر همین اساس اطراد در مورد الفاظی مطرح هست که معنای اون ها کلی اند؛ یعنی کلماتی هستند که در مصادیق متعدد به کار می روند؛ اگر معنای یک کلمه جزئی باشه نمی تونه در حمل های متعدد بر مصادیق متعدد بار بشه 3-روندی که در اطراد طی میشه به این صورت هست که لفظ رو با اون معنای کلی مشکوک در چند مصداق مختلف و در چند محیط متفاوت به کار می بریم و می بینیم که در همه این حمل ها، فقط یک معنا وجود داره و از این طریق می فهمیم که معنای لفظ همین معنا است و خصوصیت دیگری در این معنا اخذ نشده 4-این روند در حقیقت، شبیه تشخیص محمول من صمیمه از محمول بالضمیمه است؛ ما وقتی در محیط های مختلف با یک معنا مواجه می شیم می فهمیم که در این حمل ها خصوصیت زائده ای که نقش قید رو ایفاء کنه وجود نداره و در همه حمل ها محمول مال همین معنای کلی است. اگر خصوصیت زائده ای دخالت می داشت و محمول مال خود معنا نبود بلکه مال قید بود در این صورت فقط در بعضی محیط ها، حمل اتفاق می افتاد و در محیط های دیگر این حمل اتفاق نمی افتاد؛ پس، از حمل شدن یک مفهوم بر مصادیق متعدد می فهمیم که آن جهتی که مصحح حمل هست همان معنای کلی است که در همه افراد بالسویه وجود دارد و خصوصیات فردیه افراد در شکل گیری این حمل ها دخالت ندارد. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📌ارتباط با مشاوران کانال eitaa.com/fater290/248 @fater290
♨️نظریه پردازی اسلامی در مورد مسائل مختلف کشور، نیاز به تخصص دینی دارد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۹/۷/۲۹ ✅نظریه‏‌پردازى سیاسى و نظریه‏‌پردازى در همه‏ جریانهاى اداره‏ یک ملت و یک کشور در نظام اسلامى به‏‌عهده‏‌ى علماى دین است. آن کسانى مى‏‌توانند در باب نظام اقتصادى، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتى و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینى باشند و دین را بشناسند. اگر جاى این نظریه‏‌پردازى پر نشد، اگر علماى دین این کار را نکردند، نظریه‏‌هاى غربى، نظریه‏‌هاى غیر دینى، نظریه‏‌هاى مادى جاى آنها را پر خواهد کرد. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📌پ.ن: تخصص دینی در اصلاح حوزوی، همان است. استاد علی فرحانی معتقدند که تنها نظام استنباطی ای که در عصر حاضر میتواند پاسخگوی مسائل باشد، نظام اجتهادی امام خمینی و علامه طباطبایی است. یکی از اهداف کانال ، تبیین این دستگاه استنباطی است. @fater290
👆👆 🔹اگر شما دروس بدایه (به عنوان آخرین نظرات فلسفی) با تدریس استاد را بخوانید (یا بدایه با هر استاد دیگری، اما حق کتاب ادا بشود)، یک دور نظام فکری فلسفی را بدست می آوردید و نسبت به هر مبحث هم نقشه بحث را دارا می شوید. آنگاه، موضوعات مختلف را در آثار معتنی به گذشتگان از بوعلی به بعد تا زمان حاضر را به صورت پژوهشی کار کنید. 🔹استاد این مسئله را در این صوت در مورد وجود ربطی تطبیق داده اند. میتوانید برای واضح تر شدن، بحث وجود ربطی بدایه را گوش کنید و سپس بر اساس ترتیبی که در این صوت توضیح داده اند، کار کنید. @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️اهمیت شیوه ترویج فلسفه برای کودکان 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۱/۷/۲۰ 🌀امروز در کشورهای پیشرفته‌ی مادی دنیا، یکی از کارهای اساسی و یک رشته‌ی مهم، تدریس فلسفه برای کودکان است. خیلی‌ها در جامعه‌ی ما اصلاً تصور نمیکنند که برای کودک هم فلسفه لازم است. ... فلسفه شکل دادن فکر است، یاد دادنِ فهم کردن است، ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دادن است؛ این از اول باید به وجود بیاید. قالب مهم است. اگرچه محتوا هم در همین فلسفه‌ی کودکان حائز اهمیت است، اما عمده شیوه است؛ یعنی کودک از اول کودکی عادت کند به فکر کردن، عادت کند به خردورزی؛ این خیلی مهم است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 پ.ن: در این👆فیلم که یکی از قسمت های انیمیشن است که امروز از پخش شد، برخی از مسائل فلسفی همچون (شناخت از روی آثار شئ)، خطا در ، اخذ ما لیس بعله عله، حواس مختلف و آثار آنها و ... بیان شده است. میتوان از این آثار در تبیین سایر مسائل الگو گرفت. @fater290
💠نقش فلسفه در فهم معارف دین 🔰استاد علی فرحانی 🔺استاد در این صوت پس از شرح یکی از روایات معارفی نیاز به فلسفه در فهم معارف را تبیین و وجه جمع بین عدم تفسیر به رای و دخالت فلسفه در فهم معارف را توضیح می دهند. 🌀 : عن هشام- في حديث الزنديق- حين سأل الصادق عليه السّلام عن حديث نزوله إلى سماء الدنيا، فأجاب: «بأنّه ليس كنزول جسم عن جسم إلى جسم»، إلى أن قال: «و لكنّه ينزل إلى سماء الدنيا بغير معاناة و لا حركة، فيكون هو كما في السماء السابعة على العرش، كذلك في سماء الدنيا، إنّما يكشف عن عظمته، و يري أوليائه نفسه حيث شاء، و يكشف ما شاء من قدرته، و منظره بالقرب و البعد سواء» ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/naghshe-falsafeh-dar-fahme-maaref.mp3 @fater290