eitaa logo
علمای همدان
1.6هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
132 ویدیو
13 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) : «العُلَمَاءُ بَاقُونَ مَابَقِیَ الدَّهرُ» تا روزگار هست، علماء نیز باقی‌اند. 📚نهج‌البلاغه، ح۱۴۷ نشر و کپی🚫 👤رهبر انقلاب : «همدان پُر از چهره‌های علمی‌ است،این منطقه از لحاظ علمی بابرکت است.» ۱۳۸۳/۰۴/۱۵ @hosseinifazel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مرحوم شیخ علی اصغر شفیعی(شفیعیان) همدانی فرزند مرحوم شیخ در سال ۱۲۸۸ شمسی(۱۳۲۷ق) در همدان به دنیا آمد. او تحصیلات مقدماتی و بخشی از سطوح را در حوزه علمیه همدان در محضر مرحوم میرزا محمد ثابتی همدانی[میرزای همدانی] و مرحوم آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی[آخوند همدانی] تلمذ نمود. سپس در سال ۱۳۰۷ شمسی به قم مهاجرت کرد و دروس سطح را نزد مرحوم آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی تکمیل نمود و دروس خارج فقه و اصول را از محضر حضرات آیاتی چون؛ *مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی *مرحوم سید محمد حجت کوه کمری *مرحوم شیخ محمدعلی حائری قمی بهره برد. و همچنین حکمت و فلسفه را از محضر مرحوم میرزا خلیل کمره ای استفاده نمود. مرحوم شفیعیان مردی فاضل، زاهد و متقی و در اخلاق عملی نمونه ای کامل بود. ایشان پس از پایان تحصیلات خود در قم و پس از دوازده سال اقامت در قم، در سال ۱۳۱۷ شمسی(۱۳۵۷ق) به همدان بازگشت و مجدد در بحث تفسیر و اخلاق و دروس خارج مرحوم آیت الله آخوند ملاعلی همدانی شرکت کرد و همچنین در مسجد میرزا داوود در همدان اقامه نماز می کرد و در همان مسجد منبر نیز می رفت و همواره به وعظ و ارشاد مشغول بود. ایشان دروس را با مرحوم آیت الله شیخ محمدعلی عالمی دامغانی مباحثه می کرد. او همچنین داماد عموی خود، مرحوم شیخ محمد شريف همدانی از فضلا و پارسایان همدان بود. ایشان همچنین دایی مرحوم و است. از جمله آثار او می توان به کتاب «تفسیر و شرح سوره مباركه یس» و کتاب «تفسیر سوره الرحمن و سوره نباء» و کتاب «اسرار الصلاه»(كتابى در اخلاقیات) و همچنین حاشیه بر «عبادات عروه الوثقى»(با ذكر ادله اجمالیه) اشاره کرد. مرحوم «علی شفیعیان» و مرحوم «حسن شفیعیان» و مرحوم «محمد شفیعیان» سه فرزند ذکور ایشان هستند. سرانجام ایشان در اوایل ماه خرداد سال ۱۳۳۶ شمسی برابر با اواخر ماه شوال سال ۱۳۷۶ قمری در همدان درگذشت و پیکرش به قم منتقل و از مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام) تا حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) تشییع و در قبرستان «شیخان» قم به خاک سپرده شد. ✍کانال 🆔 @OlamayeHamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علمای همدان
9⃣0⃣1⃣ #معرفی_علمای_همدان 👤مرحوم آیت الله شیخ #علی‌اصغر_شفیعی_همدانی(رضوان الله علیه) 📆متوفی : سال
0⃣1⃣1⃣ 👤مرحوم حاج شیخ (رضوان الله علیه) 📆متوفی : سال ۱۳۸۱ شمسی 🕌مدفن : باغ بهشت همدان ┈┉┅━━━━━━━━┅┉┈ 🔰مرحوم شیخ غلامحسین سحاب علمی فرزند مرحوم «اسدالله» در سال ۱۳۰۰ شمسی در روستای «بشيک تپه» از توابع بخش شیرین‌ سو شهر کبودرآهنگ همدان به دنيا آمد. او پس از گذراندن دوران دبستان و مکتب خانه در روستا، به دلیل علاقه ای که به دروس حوزوی داشت، وارد حوزه علميه همدان شد و بعد از تحصیل مقدمات و سطوح در همدان، مدتی هم از محضر مرحوم آیت الله العظمی آخوند ملاعلی معصومی همدانی استفاده نمود. ایشان مدتی هم در حوزه علميه قم نزد مراجع عظام آن زمان تلمذ نمود. ولی طولی نکشید که برای فعالیت علمی و دینی، تبلیغی به همدان بازگشت. ایشان ساده‌ زيست و خوش‌ برخورد و مردم دار بود و دائما بین همدان و روستای خود در تردد بود و ایامی که در مناسبتهای مختلف در روستا به سر می برد، همواره اقامه نماز می نمود و تبلیغ دین می کرد. در حال حاضر نیز بعد از گذشت سالها، هنوز هم ذكر و خير آن مرحوم در مجالس وجود دارد و مردم يادگيری احكام اسلامی را مديون منبر و سخنرانی های ايشان می دانند. ایشان تبلیغ و منبر را مختصر در روستای خود نمی دانست، بلکه علاوه بر زادگاه خود در روستاهای همجوار نیز حضور پيدا می كرد. او پيش از انقلاب يكبار توسط ساواک به دليل سخنرانی عليه حکومت پهلوی دستگير و چند روزی هم زندانی شد. سرانجام ایشان در روز ۲۶ فروردین سال ۱۳۸۱ش(۷ محرم سال ۱۴۲۳ق) به دلیل بیماری در سن ۸۱ سالگی در همدان درگذشت و در آرامستان باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد. ✍کانال 🆔 @OlamayeHamedan
📷تصویر 🔰تصویری از مزار مرحوم حاج شیخ (رضوان الله علیه) در آرامستان باغ بهشت همدان ✍کانال 🆔 @OlamayeHamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مرحوم شیخ غلامحسین جعفری همدانی فرزند مرحوم «محمد تقی» در سال ۱۲۸۱ شمسی(۱۳۲۴ق) در روستای «شاهنجرین» از توابع شهرستان درگزین همدان به دنیا آمد. پدر ایشان فردی متدین بود و در دهه محرم برای مردم روستا روضه می‌ خواند. شیخ غلامحسین در سن سیزده سالگی برای تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه همدان رفت و به مدت پنج سال در آن شهر تحصیل نمود و نزد اساتید حوزه همدان تلمذ نمود. ایشان دروس ادبیات عرب و کتاب قوانین را نزد مرحوم میرزا محمد ثابتی همدانی و کتاب شرح لمعه را نزد مرحوم آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی و کتاب اصول فقه را نزد مرحوم شیخ غلامرضا طبسی فرا گرفت. سپس در سال ۱۳۰۲ شمسی برای ادامه تحصیل و تکمیل مدارج علمی خود، به قم عزیمت نمود و به مدت سه سال نزد اساتید حوزه علمیه قم تلمذ نمود. و بعد از سه سال، در سال ۱۳۰۵ شمسی به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و به مدت ۲۳ سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت، تا جایی که به ایشان شیخ غلامحسین جعفری نجفی هم می گویند. ایشان دروس سطوح را از جمله؛ رسائل و مکاسب و کفایه را نزد مرحوم آیت‌ الله شیخ ابوالحسن مشکینی بهره برد و دروس خارج فقه و اصول را در محضر؛ *مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی *مرحوم آیت الله میرزا محمدحسین نایینی *مرحوم آیت الله آقاضیاء الدین عراقی *مرحوم آیت الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی(کمپانی) تلمذ نمود. همچنین درس «اسفار» مرحوم ملاصدرا را نزد مرحوم آیت الله سید حسین بادکوبه‌ اى و مرحوم آیت الله میرزا احمد آشتیانى و درس «منظومه» مرحوم ملاهادی سبزواری را هم نزد مرحوم آیت الله شیخ مرتضى طالقانى فرا گرفت. ایشان مدتی نیز دروس سطوح را در حوزه علمیه نجف تدریس نمود، که در بازگشت به ایران، این کار را نیز ادامه داد. ایشان در نجف‌ با مرحوم آیت‌ الله العظمی سید ابوالقاسم خویى هم دوره و هم درس بود و با یکدیگر روابط بسیار صمیمى و حتى رفت و آمد خانوادگى داشت. ایشان چند سال پس از فوت مرحوم آیت‌ الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی در نجف اشرف ماند، تا آنکه در سال ۱۳۲۸ شمسی به ایران آمد و در تهران اقامت گزید و در ضلع شرقى مسجد جامع بازار بزرگ تهران شبستان متروکه‌اى بود که آن را «شبستان گرمخانه» مى‌گفتند که ایشان ضمن احیا و بازسازى این شبستان به اقامه جماعت و نشر معارف اسلامى در آنجا پرداخت. مبارزات سیاسی ایشان از دهه ۱۳۴۰ شمسی و همزمان با شروع مبارزات علنی امام خمینی با حکومت پهلوی، آغاز شد. پس از تحریم رفراندوم لوایح ششگانه از سوی امام خمینی، شیخ غلامحسین نیز به تبعیت از ایشان، سخنان علیه رفراندوم ایراد کرد، به این دلیل دستگیر و مدتی در زندان قزل قلعه زندانی شد. پس از وقوع قیام ۱۵ خرداد و دستگیری امام خمینی عده‌ای از طرفداران امام نیز بازداشت شدند که جعفری همدانی دو روز پس از قیام در ۱۷ خرداد به اتهام همکاری با متقدمین قیام دستگیر و به دو ماه حبس تأدیبی محکوم شد. امام خمینی پس از آزادی از زندان همچنان به مبارزات خود ادامه داد، چنانکه پس از تبعید امام خمینی به ترکیه، شیخ غلامحسین جعفری، مسجد گرم خانه را تبدیل به پایگاهی برای تبلیغ و نشر افکار امام تبدیل کرد. ایشان علاوه بر اینکه خود به ایراد سخنرانی علیه حکومت پهلوی می‌ پرداخت، از وعاظ مبارز نیز برای سخنرانی در مسجد گرمخانه دعوت به عمل می‌آورد. در این مدت ساواک تمامی اعمال و گفتار او را زیر نظر داشت و از تمامی مجالس سخنرانی او و وعاظ دیگر گزارش تهیه می‌ کرد. اما او با علم به این کار و علی‌ رغم تمامی تهدید‌ها و بازداشت‌ها دست از مبارزه نمی‌ کشید. ساواک و نیروهای انتظامی که نمی‌توانستند جلوی اقدامات او را بگیرند، چند بار او را بازداشت کردند، حتی برای جلوگیری از اقدامات آتی، در گاهی اوقات مسجد گرمخانه را می‌ بستند. او در این ارتباط یک بار به دلیل سخنرانی در روز ۷ فروردین ۱۳۴۶ شمسی در حوزه علمیه قم دستگیر و زندانی شد، همچنین در آبان ۱۳۵۰ به دلیل سخنرانی علیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در مسجد گرمخانه، بازداشت و به زندان قزل قلعه منتقل شد و به مدت سه ماه زندانی بود و در آنجا به علت آنکه سنش از دیگران بیشتر بود امام جماعت زندانیان شد. آیت‌ الله جعفری همدانی در دهه ۱۳۵۰ تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز به مبارزات خود علیه حکومت پهلوی ادامه داد و از عملکرد دولت انتقاد می‌کرد. انتقاد از وضع بد معیشتی مردم، اعتراض به کشتار کارگران کارخانه چیت‌ سازی، انتقاد از دستگیری دانشجویان دانشگاه تهران و مخالفت با عضویت در حزب رستاخیز از جمله موضوعاتی بود که او در سخنرانی‌های خود به آنها اشاره می‌کرد. در گزارش‌های ساواک از او همواره به عنوان یک مخالف و معترض به حکومت نام برده شده است. جعفری همدانی همواره از پیروان راستین و صدیق امام خمینی بود. 🆔 @OlamayeHamedan ادامه مطالب :👇
ایشان از آغاز قیام و مبارزات امام تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط خود را با امام حفظ کرد و با آنکه پس از تبعید امام به ترکیه، ذکر نام امام خمینی در منابر رسما ممنوع شده بود، اما ایشان بدون واهمه در تمامی جلسات سخنرانی خود نام امام را زنده نگه می‌ داشت و همواره شاه را برای تبعید امام مورد انتقاد قرار می‌داد. ایشان با طرفداران امام در ارتباط بود و مسجد گرمخانه و منزل شخصی ایشان به محلی برای تجمع پیروان امام تبدیل شده بود. ایشان معمولا از طریق مرحوم آیت‌ الله العظمی سید احمد خوانساری در ایران با امام خمینی در ارتباط بود و وجوهات شرعی را از طریق مرحوم حاج سید صادق لواسانی به نجف اشرف نزد امام خمینی می‌فرستاد. ایشان رژیم پهلوی را فاقد مشروعیت برای حکومت بر کشور می‌دانست. او بر این عقیده بود که حکومت می‌بایست مشروعیت خود را از مردم و علما بگیرد و ایجاد خفقان و نبود آزادی در کشور مشروعیت حکومت را از بین می‌برد. به اعتقاد او تنها راه پیروزی بر خفقان حاکم بر جامعه آگاه کردن مردم است و سعی داشت به هر طریقی ملت را با وظایف دینی و ملی خود آگاه نماید. به عقیده ایشان روحانیت باید بر دولت و دستگاه قضایی و مصوبات مجلس نظارت داشته باشد. او به قانون اساسی مشروطیت احترام می‌گذاشت و خواستار اجرای آن بود زیرا مرحوم آخوند خراسانی آن را امضاء کرده بود. ایشان علاوه بر ایران به مسائل جهان اسلام نیز توجه داشت، به تشکیل رژیم صهیونیستی در قلب کشورهای اسلامی توجه خاصی داشت و در سخنرانی‌های خود از روابط پنهانی دولت ایران با اسرائیل پرده بر‌می‌داشت. ایشان به تبعیت از امام خمینی تشکیل دولت یهودی اسرائیل، در سرزمین فلسطین را محکوم و آن را غیرقانونی می‌دانست. چنانکه پس از تهاجم رژیم اسرائیل به چهار کشور عربی از ملت مسلمان ایران خواست تا با هم متحد شوند و تنفر خود را از اعمال رژیم اسرائیل ابراز نمایند. آن مرحوم اخبار و اوضاع عراق را نیز پیگیری می‌کرد، زیرا به دلیل حضور علمای شیعه و نیز اقامت امام خمینی در آن کشور، محلی برای تجمع مخالفان رژیم پهلوی شده بود. ایشان در مسئله اختلاف بین ژنرال عارف(رییس جمهور عراق) با مرحوم آیت‌ الله العظمی سید محسن حکیم و اهانتی که به ایشان شده بود، تلگرافی در حمایت از مرحوم آیت‌ الله حکیم به عراق مخابره کرد و پس از وقوع جنگ‌های مرزی ایران و عراق خواستار پایان دادن به جنگ بین دو کشور مسلمان بود. آن عالم ربانی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در مبارزه با حکومت پهلوی ثابت قدم باقی ماند و مبارزات ایشان تأثیر بسزایی در آگاه بخشیدن به مردم بجای گذاشت. ایشان در سال ۱۳۵۶ شمسی دچار سکته قلبی شده و در منزل خود در تهران بستری شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بیشتر بیمار بودند و فقط به اقامه نماز جماعت در مسجد جامع می‌ پرداخت. ایشان در مدت اقامت خود در نجف تقریرات دروس خارج اساتید خود را کامل می نوشت و از ایشان تقریراتی از درس آنان به یادگار مانده است. *تقریرات درس اصول آقاضیاء عراقی(دو دوره کامل) *تقریرات درس اصول غروی اصفهانی *تقریرات درس اصول ابوالحسن مشکینی *تقریرات درس فقه غروی اصفهانی *تقریرات درس فقه ابوالحسن مشکینی *تقریرات درس اصول میرزای نائینی سرانجام ایشان در روز شنبه ۲۷ آبان سال ۱۳۷۴ شمسی برابر با روز ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۴۱۶ قمری در سن ۹۳ سالگی در تهران درگذشت و در قم بعد از تشییع باشکوه در «قبرستان شیخان» به خاک سپرده شد. ✍کانال 🆔 @OlamayeHamedan