▫️فایل متن کامل کتاب گرانسنگ « عاشورا پژوهی » اثر حجتالاسلام والمسلمین استاد محمد حسینزاده یزدی
✨ ایشان فقیه و فیلسوف انقلابی و از شاگردان برجسته و پیشکسوت مرحوم علامه مصباح یزدی هستند.
💫 کتاب در دو بخش سامان یافته است:
1⃣ دفتر نخست : مبانی معرفتشناختی پژوهش در نهضت عاشورا
2⃣ دفتر دوم : نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی)
💫 این اثر از جهات متعدد کمنظیر و بسیار قابل استفاده است :
🔹در بخش نخست به صورت ریشهای به برخی شبهات عاشورا ستیزان خصوصا روشنفکرنماها و جوجه جامعهشناسهای سکولار پاسخ داده است.
🔹در بخش دوم نیز حاوی برخی روضههای ماثور است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزنانگیز.
🔸 انشاءالله وعاظ و ذاکرین سیدالشهدا علیهالسلام دعاگوی نویسنده باشند که بدون چشمداشتی متن کامل اثر را جهت انتشار عمومی در اختیار قرار دادند.
🔸در ثواب بازنشر این اثر عاشورایی سهیم باشید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️لینک فایل تصویری مجله تصویری زاویه با موضوع « نقش گفتار دینی در نهضت مشروطه »
🔹با حضورحجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا ، دکتر تقی آزادارمکی
🔹چهارشنبه ۱۳مرداد ماه ۱۴۰۰، ساعت ۲۲
پخش از شبکهٔ ۴ سیما ، برنامهٔ زاویه
https://www.telewebion.com/episode/2627830
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️متن مقاله " ذاتگرایی جدید در فلسفۀ علم معاصر " اثر ابراهیم دادجو (عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه)
💫 چکیده از این مقاله :
🔹 در عرصه «فلسفۀ علم معاصر» دو جریان قابل تشخیص است:
1⃣ جریان ضد ذاتگرایی.
2⃣ جریان ذاتگرایی.
🔹جریان نخست از زمان بارکلی و هیوم تا پیش از چهل سال اخیر یکهتاز میدان بود و در چهل سال اخیر از طریق پوزیتیویستها و فلسفههای تحلیلی و زبانی منشأ فراموشی جریان دوم شده است.
🔹جریان دوم در چهل سال اخیر به ظهور رسیده و در تقابل با مابعدالطبیعۀ هیومی بهشدت به گسترش و تقویت مابعدالطبیعۀ ذاتگرایانه همت گماشته است. متأسفانه ایران معاصر از جریان دوم تا حدود زیادی بیاطلاع است.
🔹این مقاله در فصلنامه ذهن شماره ۷۴ (فصلنامه علمی- پژوهشی معرفت شناسی و حوزه های مرتبط) در تابستان ۱۳۹۷ منتشر شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️لینک فایل تصویری مجله تصویری علوم انسانی زاویه با موضوع «معضل اعتماد اجتماعی در ایران»
💫 با حضور احمد نادری (استادیار مردم شناسی دانشگاه تهران) و وحید شالچی(دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی)
🔸 دوم تیر ماه ۱۴۰۰ ، از شبکه ۴ سیما
🔹چه تغییری در وضعیت اعتماد اجتماعی به طور عام و سرمایه اجتماعی دولت ها به طور خاص در سالهای اخیر اتفاق افتاده است؟
🔹اقتصاد سیاسی دولت ها چه نقشی در ایجاد این تغییرات ایفا کرده است؟
🔹 آیا میان مردم و حاکمیت از حیث ارزش های فرهنگی و سیاسی گسستی به وجود آمده است یا خیر؟
✨ گزارش مکتوب این برنامه را در لینک ذیل بخوانید:
mehrnews.com/xVBmN
✨ برای تماشای این برنامه، به لینک ذیل مراجعه کنید:
https://www.telewebion.com/episode/2600849
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️کارکرد عقل در علوم انسانی از منظر قرآن♦️
🔹براساس آیات قرآن، ظرفیت انتقادی عقل طوری است که هم در سنجش برای علوم انسانی اسلامی جنبه سنجشگری دارد و هم میتوانیم با آن علوم انسانی موجود را بررسی کنیم.
🔹برآیند این بحثها جنبه روششناختی است و آن هم اینکه عقل در مسائل مختلف در حوزه علوم انسانی قابل بهرهبرداری است
دکتر رمضان علی تبار بخش سوم
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی- ترویجی با موضوع “کارکردهای معرفتی عقل در علوم انسانی اسلامی (با تأکید بر آیات قرآن)“ یکشنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۹، توسط گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی با مشارکت گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ برگزار شد.
▫️در این کرسی علمی، دکتر رمضان علیتبار به عنوان ارائهدهنده، حجتالاسلام و المسلمین علیرضا قائمینیا و حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی اسدینسب به عنوان ناقد حضور داشتند.
🔸طبقهبندی نیز کارکردهای انتقادی عقل است. براساس آیات قرآن، ظرفیت انتقادی عقل طوری است که هم در سنجش برای علوم انسانی اسلامی جنبه سنجشگری دارد و هم میتوانیم با آن علوم انسانی موجود را بررسی کنیم.
🔸مثلا آیاتی که مورد شنیدن قول و تبعیت از بهترین مطلب است، جایی است که با این روش عقلی داریم سنجشگری میکنیم و در پایان نیز میشود گفت که برآیند این بحثها جنبه روششناختی است و آن هم اینکه عقل در مسائل مختلف در حوزه علوم انسانی قابل بهرهبرداری است.
تعقل ظاهرنگرانه در قرآن وجود ندارد
🔸سپس حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی نسب، عضو هیأت علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه نقد و نظرهای خود را مطرح کرد که در ادامه متن آن را میخوانید؛
🔸یکسری مطالب کلی است و یکسری از مطالب جزئی و شواهد آن مسائل کلی است. یکی اینکه رابطه میان کارکردهای عقل با علوم انسانی در این بحث و عنوان ایجاد نشده و این بحث در مورد کارکردهای معرفتی عقل است و اگر این علوم انسانی را برداریم، کسی متوجه نمیشود که این بحث در صدد بیان کارکردهای معرفتی عقل در علوم انسانی است و چون کارکرهای معرفتی عقل مورد توجه قرار گرفته است، خیلی این بحثی که از سوی ارائهدهنده آن مطرح میشود، ضرورتی پیدا نمیکند و ضرورتش با پسوند علوم انسانی است؛ یعنی کارکردهای معرفتی عقل برای همه روشن است و یا به عنوان مقدمه میتواند طرح شود، اما اصل این است که این کارکردها در علوم انسانی چه میکنند.
🔸مطلب بعد که کلی است و در سرتاسر این بحث که توسط آقای علیتبار ارائه شده، قابل استدلال است، نحوه استدلال به آیات است. آیات چینش شده اما نحوه استدلال بیان نشده است. در قببل مواردی، شاید اگر ۳۰ استدلال به آیه دارند، ۲۵ مورد اصلاً مشخص نیست که چطور به آیه استدلال شده و مدعا از آیه استنباط شده است.
🔸نکته دیگر رابطه عقل با دیگر منابع معرفتی است که بیان نشده و قلمرو عقل و مراتب عقل نیز دقیق بیان نشده است. واژگان مشابه نیز وجود دارد که ایراداتی در این زمینهها وجود دارد اما به نظر بنده یکی از منابعی که در این عرصه بسیار مفید و کارساز است، بررسی این مطلب از تفسیر ملاصدرا است که به مناسبتهای مختلف در مورد ابعاد و کارکردهای عقل مطالب بسیار جالب و فراوانی دارد.
🔸در معناشناسی عقل و مترادفهای آن نیز نویسنده میگوید اینها مترادف هستند و از طرفی دلالت التزامی را مطرح میکند، ولی اگر مترادف باشد، دلالت مطابقی است و نه التزامی و اینجا خلط شده است و بعد اصلا ترادف نیست، چون ترادف یعنی کاملاً معنای هر دو لفظ یکی باشد، لذا در اینجا باید مشابه به جای ترادف بیان شود.
🔸نکته دیگر اینکه کلمهای که از آیات استخراج شده در این الفاظ مشابه نیامده است، برای نمونه به «ینظرون» اشاره شده است، اما «نظر» جزو الفاظ مشابه است. بسیاری از این الفاظ مشابه که آورده شده و بخش زیادی از مقاله به شرح و بیان آنها اختصاص داده شده، در درون مقاله از آنها خبری نیست، مانند تدبیر و تدبر و قلب، اما بسیاری از موارد وجود ندارد و بیشتر به ماده عقل و تعقل چسبیده است و از الفاظ مشابه خبری نیست.
ادامه دارد ...
http://iict.ac.ir/1399/12/aghll/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم.
ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیرهدست، و اندیشهورزی نوآور، و اسلامشناسی عدالتخواه بودند.
ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند.
بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت.
اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل مقاله روششناسی فقهی آیت الله شهید محمد باقر صدر (رضوان الله علیه) اثر : حجت الاسلام استاد علی رحمانی
🔹حجت الاسلام علی رحمانی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و مدیر مرکز آخوند خراسانی می باشند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی پروفسور مهدی گلشنی در نشست هم اندیشی استادان و نخبگان با موضوع «جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب»
🔹دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰ ؛ ساعت ۱۶-۱۸
✨ایشان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، عضو آکادمی علوم جهان اسلام ، چهره ماندگار فیزیک ، عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و دارای دکترای فیزیک از دانشگاه کالفرنیا هستند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami