eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
32 ویدیو
165 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️از مزار تو هم میترسند. ▪️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ و خدا را شکر که هنوز آینده‌ی ما از تقدیر تو سرمشق می‌گیرد... ▪️حضرت امام (ره)‏‌ : بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود، ما از مرگ نمی‌ترسیم‌. 🏴 آه از غمی که تازه شود با غمی دگر... 🔹شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خانواده های شهدا و مردم داغدیده تسلیت می‌گوییم. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فایلهای صوتی نشست هفتم از سلسله نشست های ایده‌های علوم انسانی اسلامی با موضوع :« علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی» ▫️با ارائه حجت الاسلام سیدمهدی موسوی و حجت الاسلام امین اسدپور 🔹زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ 🔹مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح ▫️این نشست با همکاری پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار شد. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
نظریه علوم انسانی علامه طباطبایی ، استاد اسدپور_01.mp3
10.8M
فایل اول « علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی» با ارائه حجت الاسلام امین اسدپور
علوم انسانی علامه طباطبایی، موسوی ۱۱دی_01.mp3
13.01M
فایل دوم« علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی» با ارائه حجت الاسلام سیدمهدی موسوی
▪️ ارتباط جامعه با نظام اسماء▪️ 🔹اگر جامعه موجود حقیقی باشد قطعا اسمی از اسماء الله خواهد بود آن وقت جامعه دارای شعور است و قابل تخاطب می باشد. 🔹جامعه، راقى‏ترين موجود طبيعت است و استقلال نسبى اجزاء تركيب‏كننده‏اش بسى افزون‏تر است. آیت الله عبدالکریم فرحانی استاد سطوح عالی حوزه ▫️بر اساس اینکه جامعه، مرکب حقیقی باشد یکی از اسماء الهی خواهد بود یعنی ما یک اسمُ الله داریم که در مرکب حقیقی هم پیاده می شود. 🔸اگر جامعه موجود حقیقی باشد قطعا اسم و اسمی از اسماء الله خواهد بود و طبق اینکه همه اسماء الهی همه کمالات را دارند آن وقت جامعه دارای شعور است و قابل تخاطب می باشد و می توان گفت تری کل امة جاثیه کل امة تدعی الی کتابها. 🔸لذا اگر ترکیب جامعه یک ترکیب حقیقی و اطلاق اسم بر واقعیت عینی، درست باشد و در نظام اسماء حسنی الهی، هر اسمی همه کمالات را دارا باشد، طبق آن، نظر حضرت امام خمینی(ره) در ذیل ایه تسبح له السماوات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیئ... شامل جامعه نیز خواهد شد زیرا عنوان شیئ برا جامعه نیز صادق است. حضرت امام می فرمایند: اين موجوداتى كه دنبال آن اسم اعظم مى ‏آيند اين‏ها هم واجد همان كمالات هستند، منتها به اندازه سعه هستى خودشان، به اندازه سعه وجودى خودشان، تا برسد به همين موجودات مادى. 🔸اين موجودات مادى را كه ما خيال مى‏ كنيم قدرت، علم و هيچ يك از كمالات را ندارند، اين‏طور نيست. ما در حجاب هستيم كه نمى ‏توانيم ادراك كنيم. همين موجودات پايين هم كه از انسان پايين ‏ترند، و از حيوان پايين ‏ترند، و موجودات ناقص هستند، در آن‏ها هم همه آن كمالات منعكس است، منتها به اندازه سعه وجودى خودشان. حتى ادراك هم دارند همان ادراکی که در انسان هست در آن‏ها هم هست: إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ‏ بعضى از باب اين‏كه نمى ‏دانستند مى ‏شود يك موجود ناقص هم ادراك داشته باشد، آن را حمل كرده بودند به اين‏كه اين تسبيح تكوينى است‏؛ و حال آن‏كه آيه غير از اين را مى‏ گويد. تسبيح تكوينى را كه ما مى‏ دانيم.- تسبيح تكوينى يعنى اين‏ها موجوداتى هستند و علّتى هم دارند- خير مسأله اين نيست، تسبيح مى‏كنند. 🔸در روايات، تسبيح بعضى از موجودات را هم ذكر كرده‏ا ند كه [آن‏] تسبيح چيست‏. در قضيه تسبيح آن سنگريزه‏اى كه در دست رسول اللَّه صلى الله عليه و آله بوده‏ [آن‏ها] شنيدند كه چه مى‏ گويد. تسبيحى است كه گوش من و شما اجنبى از اوست. نطق است؛ حرف است؛ لغت است، اما نه به لغت ما، نه نطقش نطق ما است. اما ادراك است، منتها ادراك به اندازه سعه وجودى خودش. 🔸حال این جامعه که از اسماء الهی است مانند بقیه اسمها تحت اسم اعظم است و آن اسم اعظم ولیّ الله اعظم می باشد.اگر جامعه وجود عینی و حقیقی پیدا کرد و وصل به امام شد استقلال فرد از بین نمی ورد که حداقل در دو فضا قابل بررسی است. 1️⃣در فضای بوعلی به اینکه در ترکیبات عالی و راقی صورت نوعیه فوقانی استقلال اجزا را از بین نمی برد. شهید مطهری می فرمایند حقيقت اين است كه از نظر فلسفى، همه تركيبهاى حقيقى را نمى‏توان يكسان شمرد. در مراتب پايين طبيعت، يعنى در جمادات و موجودات بيجان كه به اصطلاح فلاسفه تنها يك قوّه بسيط محض در هر موجودى حاكم است و به تعبير فلاسفه «على وتيرة واحدة» عمل مى‏كنند، اجزاء و قوا در يكديگر ادغام كلّى مى‏شوند و وجود آنها در وجود «كلّ» يكسره حل مى‏گردد، آن‏چنان‏كه مثلا در تركيب آب از دو عنصر اكسيژن و هيدروژن مى‏بينيم، امّا هر اندازه كه تركيب در سطح بالاتر قرار مى‏گيرد، اجزاء نسبت به «كلّ» استقلال نسبى بيشترى پيدا مى‏كنند و نوعى كثرت در عين وحدت و وحدت در عين كثرت پديد مى‏آيد چنانكه در انسان مى‏بينيم كه در عين وحدت، از كثرتى عجيب برخوردار است كه نه تنها قوا و نيروهاى تابعه كثرت خود را تا اندازه‏اى حفظ مى‏كنند بلكه نوعى تضاد و كشمكش دائم ميان قواى درونى او برقرار مى‏گردد. 🔸 جامعه، راقى‏ترين موجود طبيعت است و استقلال نسبى اجزاء تركيب‏كننده‏اش بسى افزون‏تر است.پس، از آن نظر كه افراد انسان كه اجزاء تشكيل دهنده جامعه ‏اند از عقل و اراده‏اى فطرى در وجود فردى و طبيعى خود، مقدّم بر وجود اجتماعى، برخوردارند و بعلاوه در تركيب مراتب بالاى طبيعت استقلال نسبى اجزاء محفوظ است، افراد انسان يعنى روح فردى در مقابل جامعه يعنى روح جمعى مجبور و مسلوب الاختيار نيست. 2️⃣ در فضای صدرا ما یک وحدت مقسمی و یک وحدت قسمی داریم و گفته می شود موجود یا واحد است و یا کثیر است و خود کثیر هم وحدت دارد اما وحدتی که با کثر جمع می شود، زیرا موجود مساوق وحدت است و اگر کثرت، وحدت نداشته باشد موجود نخواهد بود که به این مطلب آیت الله جوادی پرداخته اند. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️نشست علمی با موضوع: «فقه اجتماعی، فقه حکومتی و فقه نظام» با ارائه آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔹میزبان: دفتر حفظ و نشر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی) 🔹 زمان: ۱۱ بهمن ۹۷ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️ فایل‌های صوتی اختصاصی سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی شواهد الربوبیه (مشهد سوم) با رویکرد فلسفه اجتماعی» 🔹 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🎧 پیش نشست: m8r.ir/00em 🎧 جلسه ۱: m8r.ir/01em 🎧 جلسه ۲: m8r.ir/02em 🎧 جلسه ۳: m8r.ir/03em 🎧 جلسه ۴: m8r.ir/04em 🎧 جلسه ۵: m8r.ir/05em 🎧 جلسه ۶: m8r.ir/06em 🎧 جلسه ۷: m8r.ir/07em 🎧 جلسه ۸: m8r.ir/08em 🎧 جلسه ۹: m8r.ir/09em 🎧 جلسه ۱۰: m8r.ir/10em 🎧 جلسه ۱۱: m8r.ir/11em 🎧 جلسه ۱۲: m8r.ir/12em 🎧 جلسه ۱۳: m8r.ir/13em 🎧 جلسه ۱۴: m8r.ir/14em 🎧 جلسه ۱۵: m8r.ir/15em (جدید) 🎧 جلسه ۱۶: m8r.ir/16em (جدید) 🎧 جلسه ۱۷: m8r.ir/17em (جدید) 🎧 جلسه ۱۸: m8r.ir/18em (جدید) 🎧 در حال تکمیل ▫️جلسات دو هفته یکبار روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۶ در خیابان حافظ، سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار و از طریق نشانی اینترنتی زیر قابل مشاهده است: m8r.ir/1001 ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️فایل صوتی نشست علمی با موضوع «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی»(تفاوت ها و شباهت ها) ▫️ارائه دهندگان: جت‌الاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی حجت‌الاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی ▫️دبیر علمی: دکتر ذوالفقار ناصری 🔹پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ 🔹 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوت‌ها و شباهت‌ها)».mp3
27.51M
نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوت‌ها و شباهت‌ها)»
◾️آیت الله اراکی در همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره) -بغداد: ▫️امروز، تمام عالم انسانی به دنبال حل گره های مسائل علوم انسانی هستند که همه این ها در اندیشه عمیق و گسترده علامه مصباح یزدی قدس سره یافت می شود. از خدا می خواهیم که ما را در شکرگزاری خدمات ایشان موفق بدارد. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ بیت الحکمه - بغداد ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami