▫️«يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً»
🌺 ولادت ام الأئمة سرور زنان عالمیان حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها و ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی رضوان الله علیه بر همگان مبارک باد.
🔹اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا (س) است؛ زنی که افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز میدرخشد. (صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۷۴)
بر عالمیــان رحمت بی حد آمد
زیبا گهر رسول «ص» امجد آمد
تبریک به شیعیـــان اهل عــالم
چون فاطمه «س» دختر محمد«ص» آمد
🌸🌸🌸🌸🌸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️جلسه اول از نشست های علمی ماهانه با موضوع: "روش تفسیری استاد شهید مرتضی مطهری" با ارائه دکتر مجید معارف(استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران)
🔸 ناقد:دکتر عبدالهادی فقهیزاده(استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران)
🔹 زمان: پنجشنبه ۳۰ آذر، ۱۴۰۲
🔹محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴، بنیاد شهید مطهری
🔷 این جلسه، اولین جلسه از سلسله نشستهای علمی با موضوع «روششناسی استاد مطهری» است که در آخرین پنجشنبه هر ماه توسط بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» با همکاری «دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران» برگزار میشود
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️از مزار تو هم میترسند.
▪️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
و خدا را شکر که هنوز آیندهی ما از تقدیر تو سرمشق میگیرد...
▪️حضرت امام (ره) : بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود، ما از مرگ نمیترسیم.
🏴 آه از غمی که تازه شود با غمی دگر...
🔹شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خانواده های شهدا و مردم داغدیده تسلیت میگوییم.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایلهای صوتی نشست هفتم از سلسله نشست های ایدههای علوم انسانی اسلامی با موضوع :« علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی»
▫️با ارائه حجت الاسلام سیدمهدی موسوی و حجت الاسلام امین اسدپور
🔹زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲
🔹مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
▫️این نشست با همکاری پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار شد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
نظریه علوم انسانی علامه طباطبایی ، استاد اسدپور_01.mp3
10.8M
فایل اول « علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی» با ارائه حجت الاسلام امین اسدپور
علوم انسانی علامه طباطبایی، موسوی ۱۱دی_01.mp3
13.01M
فایل دوم« علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی»
با ارائه حجت الاسلام سیدمهدی موسوی
▪️ ارتباط جامعه با نظام اسماء▪️
🔹اگر جامعه موجود حقیقی باشد قطعا اسمی از اسماء الله خواهد بود آن وقت جامعه دارای شعور است و قابل تخاطب می باشد.
🔹جامعه، راقىترين موجود طبيعت است و استقلال نسبى اجزاء تركيبكنندهاش بسى افزونتر است.
آیت الله عبدالکریم فرحانی استاد سطوح عالی حوزه
▫️بر اساس اینکه جامعه، مرکب حقیقی باشد یکی از اسماء الهی خواهد بود یعنی ما یک اسمُ الله داریم که در مرکب حقیقی هم پیاده می شود.
🔸اگر جامعه موجود حقیقی باشد قطعا اسم و اسمی از اسماء الله خواهد بود و طبق اینکه همه اسماء الهی همه کمالات را دارند آن وقت جامعه دارای شعور است و قابل تخاطب می باشد و می توان گفت تری کل امة جاثیه کل امة تدعی الی کتابها.
🔸لذا اگر ترکیب جامعه یک ترکیب حقیقی و اطلاق اسم بر واقعیت عینی، درست باشد و در نظام اسماء حسنی الهی، هر اسمی همه کمالات را دارا باشد، طبق آن، نظر حضرت امام خمینی(ره) در ذیل ایه تسبح له السماوات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیئ... شامل جامعه نیز خواهد شد زیرا عنوان شیئ برا جامعه نیز صادق است. حضرت امام می فرمایند: اين موجوداتى كه دنبال آن اسم اعظم مى آيند اينها هم واجد همان كمالات هستند، منتها به اندازه سعه هستى خودشان، به اندازه سعه وجودى خودشان، تا برسد به همين موجودات مادى.
🔸اين موجودات مادى را كه ما خيال مى كنيم قدرت، علم و هيچ يك از كمالات را ندارند، اينطور نيست. ما در حجاب هستيم كه نمى توانيم ادراك كنيم. همين موجودات پايين هم كه از انسان پايين ترند، و از حيوان پايين ترند، و موجودات ناقص هستند، در آنها هم همه آن كمالات منعكس است، منتها به اندازه سعه وجودى خودشان. حتى ادراك هم دارند همان ادراکی که در انسان هست در آنها هم هست: إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ بعضى از باب اينكه نمى دانستند مى شود يك موجود ناقص هم ادراك داشته باشد، آن را حمل كرده بودند به اينكه اين تسبيح تكوينى است؛ و حال آنكه آيه غير از اين را مى گويد. تسبيح تكوينى را كه ما مى دانيم.- تسبيح تكوينى يعنى اينها موجوداتى هستند و علّتى هم دارند- خير مسأله اين نيست، تسبيح مىكنند.
🔸در روايات، تسبيح بعضى از موجودات را هم ذكر كردها ند كه [آن] تسبيح چيست. در قضيه تسبيح آن سنگريزهاى كه در دست رسول اللَّه صلى الله عليه و آله بوده [آنها] شنيدند كه چه مى گويد. تسبيحى است كه گوش من و شما اجنبى از اوست. نطق است؛ حرف است؛ لغت است، اما نه به لغت ما، نه نطقش نطق ما است. اما ادراك است، منتها ادراك به اندازه سعه وجودى خودش.
🔸حال این جامعه که از اسماء الهی است مانند بقیه اسمها تحت اسم اعظم است و آن اسم اعظم ولیّ الله اعظم می باشد.اگر جامعه وجود عینی و حقیقی پیدا کرد و وصل به امام شد استقلال فرد از بین نمی ورد که حداقل در دو فضا قابل بررسی است.
1️⃣در فضای بوعلی به اینکه در ترکیبات عالی و راقی صورت نوعیه فوقانی استقلال اجزا را از بین نمی برد.
شهید مطهری می فرمایند حقيقت اين است كه از نظر فلسفى، همه تركيبهاى حقيقى را نمىتوان يكسان شمرد. در مراتب پايين طبيعت، يعنى در جمادات و موجودات بيجان كه به اصطلاح فلاسفه تنها يك قوّه بسيط محض در هر موجودى حاكم است و به تعبير فلاسفه «على وتيرة واحدة» عمل مىكنند، اجزاء و قوا در يكديگر ادغام كلّى مىشوند و وجود آنها در وجود «كلّ» يكسره حل مىگردد، آنچنانكه مثلا در تركيب آب از دو عنصر اكسيژن و هيدروژن مىبينيم، امّا هر اندازه كه تركيب در سطح بالاتر قرار مىگيرد، اجزاء نسبت به «كلّ» استقلال نسبى بيشترى پيدا مىكنند و نوعى كثرت در عين وحدت و وحدت در عين كثرت پديد مىآيد چنانكه در انسان مىبينيم كه در عين وحدت، از كثرتى عجيب برخوردار است كه نه تنها قوا و نيروهاى تابعه كثرت خود را تا اندازهاى حفظ مىكنند بلكه نوعى تضاد و كشمكش دائم ميان قواى درونى او برقرار مىگردد.
🔸 جامعه، راقىترين موجود طبيعت است و استقلال نسبى اجزاء تركيبكنندهاش بسى افزونتر است.پس، از آن نظر كه افراد انسان كه اجزاء تشكيل دهنده جامعه اند از عقل و ارادهاى فطرى در وجود فردى و طبيعى خود، مقدّم بر وجود اجتماعى، برخوردارند و بعلاوه در تركيب مراتب بالاى طبيعت استقلال نسبى اجزاء محفوظ است، افراد انسان يعنى روح فردى در مقابل جامعه يعنى روح جمعى مجبور و مسلوب الاختيار نيست.
2️⃣ در فضای صدرا ما یک وحدت مقسمی و یک وحدت قسمی داریم و گفته می شود موجود یا واحد است و یا کثیر است و خود کثیر هم وحدت دارد اما وحدتی که با کثر جمع می شود، زیرا موجود مساوق وحدت است و اگر کثرت، وحدت نداشته باشد موجود نخواهد بود که به این مطلب آیت الله جوادی پرداخته اند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️نشست علمی با موضوع: «فقه اجتماعی، فقه حکومتی و فقه نظام» با ارائه آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔹میزبان: دفتر حفظ و نشر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی)
🔹 زمان: ۱۱ بهمن ۹۷
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
فقه اجتماعی، فقه حکومی، فقه نظام - دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای - 11 بهمن 97.mp3
16.79M
«فقه اجتماعی، فقه حکومتی و فقه نظام» محمد حسین ملک زاده
◾️ فایلهای صوتی اختصاصی سلسله نشستهای تخصصی «بررسی شواهد الربوبیه (مشهد سوم) با رویکرد فلسفه اجتماعی»
🔹 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🎧 پیش نشست: m8r.ir/00em
🎧 جلسه ۱: m8r.ir/01em
🎧 جلسه ۲: m8r.ir/02em
🎧 جلسه ۳: m8r.ir/03em
🎧 جلسه ۴: m8r.ir/04em
🎧 جلسه ۵: m8r.ir/05em
🎧 جلسه ۶: m8r.ir/06em
🎧 جلسه ۷: m8r.ir/07em
🎧 جلسه ۸: m8r.ir/08em
🎧 جلسه ۹: m8r.ir/09em
🎧 جلسه ۱۰: m8r.ir/10em
🎧 جلسه ۱۱: m8r.ir/11em
🎧 جلسه ۱۲: m8r.ir/12em
🎧 جلسه ۱۳: m8r.ir/13em
🎧 جلسه ۱۴: m8r.ir/14em
🎧 جلسه ۱۵: m8r.ir/15em (جدید)
🎧 جلسه ۱۶: m8r.ir/16em (جدید)
🎧 جلسه ۱۷: m8r.ir/17em (جدید)
🎧 جلسه ۱۸: m8r.ir/18em (جدید)
🎧 در حال تکمیل
▫️جلسات دو هفته یکبار روزهای سهشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۶ در خیابان حافظ، سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار و از طریق نشانی اینترنتی زیر قابل مشاهده است:
m8r.ir/1001
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️فایل صوتی نشست علمی با موضوع «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی»(تفاوت ها و شباهت ها)
▫️ارائه دهندگان:
جتالاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی
حجتالاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی
▫️دبیر علمی:
دکتر ذوالفقار ناصری
🔹پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
🔹 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوتها و شباهتها)».mp3
27.51M
نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوتها و شباهتها)»
◾️آیت الله اراکی در همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره) -بغداد:
▫️امروز، تمام عالم انسانی به دنبال حل گره های مسائل علوم انسانی هستند که همه این ها در اندیشه عمیق و گسترده علامه مصباح یزدی قدس سره یافت می شود. از خدا می خواهیم که ما را در شکرگزاری خدمات ایشان موفق بدارد.
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
بیت الحکمه - بغداد
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
💥 اطلاعرسانی | جایزه جهانی شهید صدر
◾️تقدیر از نظریات و اندیشههای علوم انسانی اسلامی شایسته ارائه جهانی
🔹محورهای جایزه رشته های دانشی:
- اخلاق و عرفان
- فقه، اصول و حقوق
- فلسفه، کلام و دینپژوهی
- تفسیر، علوم قرآن و حدیث
- سیره، تاریخ و تمدن اسلامی
- تعلیم، تربیت و روانشناسی اسلامی
-مطالعات اسلامی خانواده و جنسیت
- علوم سیاسی اسلامی و علوم اجتماعی اسلامی
-مدیریت و حکمرانی اسلامی و اقتصاد اسلامی
🔹مسائل دارای اولویت:
- حقوق بشر
- محیط زیست
- مردمسالاری دینی
- تمدن نوین اسلامی
- سبک زندگی اسلامی
- انسجام مسلمین
🔹شرکت کنندگان گرامی تا ۱۲ بهمن سال ۱۴۰۲ مصادف با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران فرصت دارند تا آثار خود را از طریق سامانه کاربران در وبسایت حاضر، به دبیرخانه جایزه جهانی شهید صدر ارسال نمایند. برگزیدگان نهایی روز دهم اسفندماه سال جاری معرفی خواهند شد.
▫️ ارسال آثار و جزئیات:
https://sadrprize.icro.ir/
▫️شماره تماس:
۰۲۵۳۷۷۳۶۲۸۸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️فایل صوتی نشست دوم «روششناسی در علوم اسلامی (با تأکید بردانش فقه)؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالشها»
🔹با ارائه علمی آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔹 برگزارکننده: پژوهشگاه فقه معاصر، ۲۴ دی ۱۴۰۲
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
یکشنبه های روش نشست 4.mp3
24.17M
نشست دوم «روششناسی در علوم اسلامی (با تأکید بردانش فقه)؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالشها» آیت الله ابوالقاسم علیدوست
▪️حجت الاسلام احمد حسین شریفی : نقش مبانی در نظریهها
🔹نظریههای علوم انسانی به شدت متأثر از فلسفههای ناظر به تکتک علوم انسانیاند و آن فلسفهها نیز به نوبه خود متأثر از بنیانهای معرفتی و فلسفی و انسانشناختی کلانتر و کلیترند.
🔹به عنوان مثال، اختلاف مبنا در «فلسفه سیاست» منجر به اختلاف نظریهها و رویکردها در مسائل علم سیاست شده و میشود.
🔹بر اساس «فردگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر لیبرالیستی است، «حفظ منافع افراد» از اصلیترین وظایف دولت است لازمه این نظریه، دفاع از اقتصاد «بازار آزاد و رقابتی» و «عدم دخالت دولت در بازار» است.
🔹اما بر اساس «جامعهگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر سوسیالیستی است، اصلیترین وظیفه دولت «حفظ منافع جامعه» است. لازمه این نظریه، دفاع از «عدالت اقتصادی» و «لزوم دخالت دولت در بازار» است.
🔹این یک نمونه از تأثیرپذیری راهبردها و رویکردها و نظریههای اقتصادی از مبانی فلسفی نظریهپردازان است.
🔹حال اگر فلسفه سیاسی اسلامی را هم لحاظ کنیم، اختلافات عمیقتری را هم میتوانیم ترسیم کنیم. به این صورت که بر اساس فلسفه سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی، وظیفه دولت منحصراً تأمین مصالح دنیوی (امنیت، عدالت، آزادی، رفاه ...) است؛ اما بر اساس فلسفه سیاسی اسلامی، اصالت با «تأمین مصالح اخروی و معنوی» افراد است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایل صوتی نشست " الهیات اجتماعی به مثابه جایگزین جامعه شناسی دین"
▫️دکتر محمدرضا قائمینیک (عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی )
🔹دوشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۲
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️فایل های صوتی پنجمین و ششمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
▫️ مدرس: حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
🔹زمان :یکشنبه ۱۷ و ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲
🔹مکان : قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
پنجمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی».mp3
23.37M
پنجمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
ششمین نشست.mp3
19.14M
ششمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
▪️برشی از کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی»
به قلم استاد محمدحسین ملکزاده
🔹 مبدأ سیر منطقی به سوی طبقهبندی علوم، هستیشناسی است. پس از آن نوبت به معرفتشناسی میرسد. نظریۀ معرفت که در معرفتشناسی اتخاذ میشود ریشه در دیدگاهی دارد که در هستیشناسی به دست آمده است.
🔹 در ذیل معرفتشناسی، باید به تعریف علم، بحث از حقیقت علم و تبیین وجه یا وجوه تمایز علم از غیر علم پرداخت. روشن است که تا مشخص نشود که علم چیست و لاعلم کدام است، اساساً مادّه و موضوع معیّنی برای قرار دادن در طبقهبندی علوم وجود نخواهد داشت.
🔹 بعد از آنکه معلوم شد که علم چیست و چه امور و معارفی را میتوان در عِداد علوم به شمار آورد و در طبقهبندی علوم جای داد، آنگاه باید با نظر داشتن معیارها و شاخصهایی ویژه، علمهای مختلف را از یکدیگر بازشناسی کرد و تمییز داد.
🔹سپس لازم است که ملاکِ قرار گرفتن یک علم در جای و جایگاه خاصی در جدول علوم و چرایی پس و پیش شدن دانشها و اینکه چرا یک علم در ردهبندی علوم، باید جلوتر قرار گیرد و دیگری، عقبتر، تبیین گردد.
🔹 پشت سرنهادن چنین ایستگاهها و مقدماتی در یک مسیر نظری، سیر منطقی جهت دستیابی به طبقهبندی علوم را سامان میدهد و زمینه لازم برای پرداختن به تقسیم، ردهبندی و طبقهبندی علوم را مهیّا میسازد.
🛒 سفارش کتاب:
▫️ اینترنتی:
https://b2n.ir/a32373
▫️ شناسه ادمین:
@ketab_menhaj
▫️ تلفن:
۰۲۵۳۷۸۳۰۱۸۳
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️هرکه در محشر بوَد دستش به دامان کسی / ما تو را داریم فردا یا امیرالمؤمنین!
🌺 میلاد امیرالمؤمنین ،مولی الموحدین، امام العارفین ، علی بن ابی طالب اروحناله فداه و روز پدر را به همه مسلمانان جهان، خصوصا به پدران عزیز ایران اسلامی تبریک عرض میکنیم.
🔷 گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس 🔷
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل تصویری فرازهایی از زندگی علامه محمد تقی جعفری - تابستان ۱۳۷۵
🔰 قسمت اول
https://www.aparat.com/v/ZLHJY
🔰 قسمت دوم
https://www.aparat.com/v/exk8w
🔰 قسمت سوم
https://www.aparat.com/v/NaY6V
🔰 قسمت چهارم
https://www.aparat.com/v/Wiw1I
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
🔹نظر علامه مصباح درمورد علم🔹
حمید پارسانیا استاد حوزه و دانشگاه
🔸در دیدگاه آیتالله مصباح علم فقط ابزار نیست؛ بلکه نور است و روشنگری میکند. همچنین یک اصل فلسفی است و اصل اینکه علم روشنگری است، سطوح مختلفی دارد و منابعی مانند عقل و ... دارد نیز مباحث فلسفی است و این مباحث در سرنوشت علوم دخیل است.
🔸البته فلسفه در برخی از مسائل خود از علوم جزئی هم میتواند کمک بگیرد؛ اما این کمک گرفتن نسبت به مباحث بنیادین فلسفه نیست. وقتی گفته میشود آیتالله مصباح متافیزیسین است باید توجه داشت که علوم مدرن از کانت به بعد اصلا متافیزیک ندارد و فلسفه یک امر ذهنی است.
🔸البته کانت توجه داشت که علوم تجربی نیازمند فلسفه هستند؛ اما در نگاه او فلسفه، نور نیست و صرفاً صورتی بر عالم میاندازد و اصلاً خیلی مسئله با آنچه آیتالله مصباح میگویند فرق میکند؛ یعنی ایشان پاسدار متافیزیک است؛ لذا رابطه فلسفه با سایر علوم در دیدگاه آیتالله مصباح رابطه علم با علم است.
🔸از طرفی هم ایشان منطق خود را به حسب موضوع خود دارد و حتی تعریف ایشان همانطور که در فلسفه و هویت فلسفه به عنوان یک علم مهم است، در علوم اجتماعی نیز مهم است. باید توجه کرد که تعریف علوم اجتماعی، تعریفی مدرن است.
🔸وقتی علمی را در تعریف مدرن میبینید اینطور است که علم باید دانش تجربی باشد، پس گزارههای تجویزی مانند حقوق، دیگر علم نیست و مباحثی مانند علوم اجتماعی نباید بحث تجویزی داشته باشند. در این دیدگاه، فلسفه هم علوم انسانی است و محدود میشود و رابطه فلسفه با علوم رابطه ساینس و انسانیات و فرهنگ خواهد بود.
🔸با این بیان، وقتی گفته میشود رابطه فلسفه با علوم اجتماعی چیست، تفاوت دیدگاه آیتالله مصباح با دیگران روشن میشود. تفاوت ایشان با دیگران یک تفاوت بنیادین است و علوم و فلسفه را به معنای مدرن نمیدانند و رابطه اینها را نیز رابطه علم با علم میدانند.
🔖 همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی
🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست علمی وبینار «روششناسی اجتهاد امام خمینی(ره)» با ارائه : احمد مبلغی
🔹 ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲
🔹مدرسه علمیه بقیة الله تهران
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️کتاب «روششناسی مطالعات دلالتپژوهی» نامزد جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد.
🔹 کتاب «روششناسی مطالعات دلالتپژوهی»، تألیف حسن داناییفر که در گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تدوین یافته نامزد بخش «روش تحقیق» شناخته شد.
مشروح خبر:
https://rihu.ac.ir/fa/news/38269
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami