eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
31 ویدیو
164 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️فایل صوتی نشست دوم «روش‌شناسی در علوم اسلامی (با تأکید بردانش فقه)؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالش‌ها» 🔹با ارائه علمی آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔹 برگزارکننده: پژوهشگاه فقه معاصر، ۲۴ دی ۱۴۰۲ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
یکشنبه های روش نشست 4.mp3
24.17M
نشست دوم «روش‌شناسی در علوم اسلامی (با تأکید بردانش فقه)؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالش‌ها» آیت الله ابوالقاسم علیدوست
▪️حجت الاسلام احمد حسین شریفی : نقش مبانی در نظریه‌ها 🔹نظریه‌های علوم انسانی به شدت متأثر از فلسفه‌های ناظر به تک‌تک علوم انسانی‌اند و آن فلسفه‌ها نیز به نوبه خود متأثر از بنیان‌های معرفتی و فلسفی و انسان‌شناختی کلان‌تر و کلی‌ترند. 🔹به عنوان مثال، اختلاف مبنا در «فلسفه سیاست» منجر به اختلاف نظریه‌ها و رویکردها در مسائل علم سیاست شده و می‌شود. 🔹بر اساس «فردگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر لیبرالیستی است، «حفظ منافع افراد» از اصلی‌ترین وظایف دولت است لازمه این نظریه، دفاع از اقتصاد «بازار آزاد و رقابتی» و «عدم دخالت دولت در بازار» است. 🔹اما بر اساس «جامعه‌گرایی» که مبنای پذیرفته تفکر سوسیالیستی است، اصلی‌ترین وظیفه دولت «حفظ منافع جامعه» است. لازمه این نظریه، دفاع از «عدالت اقتصادی» و «لزوم دخالت دولت در بازار» است. 🔹این یک نمونه از تأثیرپذیری راهبردها و رویکردها و نظریه‌های اقتصادی از مبانی فلسفی نظریه‌پردازان است. 🔹حال اگر فلسفه سیاسی اسلامی را هم لحاظ کنیم، اختلافات عمیق‌تری را هم می‌توانیم ترسیم کنیم. به این صورت که بر اساس فلسفه سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی، وظیفه دولت منحصراً تأمین مصالح دنیوی (امنیت، عدالت، آزادی، رفاه ...) است؛ اما بر اساس فلسفه سیاسی اسلامی، اصالت با «تأمین مصالح اخروی و معنوی» افراد است. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▪️فایل صوتی نشست " الهیات اجتماعی به مثابه جایگزین جامعه شناسی دین" ▫️دکتر محمدرضا قائمی‌نیک (عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ) 🔹دوشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۲ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
◾️فایل های صوتی پنجمین و ششمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ▫️ مدرس: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔹زمان :یکشنبه ۱۷ و ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ 🔹مکان : قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
پنجمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی».mp3
23.37M
پنجمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
ششمین نشست.mp3
19.14M
ششمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
▪️برشی از کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه‌بندی علوم با رویکرد اسلامی» به قلم استاد محمدحسین ملک‌زاده 🔹 مبدأ سیر منطقی به سوی طبقه‌بندی علوم، هستی‌شناسی است. پس از آن نوبت به معرفت‌شناسی می‌رسد. نظریۀ معرفت که در معرفت‌شناسی اتخاذ می‌شود ریشه در دیدگاهی دارد که در هستی‌شناسی به دست آمده است. 🔹 در ذیل معرفت‌شناسی، باید به تعریف علم، بحث از حقیقت علم و تبیین وجه یا وجوه تمایز علم از غیر علم پرداخت. روشن است که تا مشخص نشود که علم چیست و لاعلم کدام است، اساساً مادّه و موضوع معیّنی برای قرار دادن در طبقه‌بندی علوم وجود نخواهد داشت. 🔹 بعد از آنکه معلوم شد که علم چیست و چه امور و معارفی را می‌توان در عِداد علوم به شمار آورد و در طبقه‌بندی علوم جای داد، آنگاه باید با نظر داشتن معیارها و شاخص‌هایی ویژه، علم‌های مختلف را از یکدیگر بازشناسی کرد و تمییز داد. 🔹سپس لازم است که ملاکِ قرار گرفتن یک علم در جای و جایگاه خاصی در جدول علوم و چرایی پس و پیش شدن دانش‌ها و اینکه چرا یک علم در رده‌بندی علوم، باید جلوتر قرار گیرد و دیگری، عقب‌تر، تبیین گردد. 🔹 پشت سرنهادن چنین ایستگاه‌ها و مقدماتی در یک مسیر نظری، سیر منطقی جهت دستیابی به طبقه‌بندی علوم را سامان می‌دهد و زمینه لازم برای پرداختن به تقسیم، رده‌بندی و طبقه‌بندی علوم را مهیّا می‌سازد. 🛒 سفارش کتاب: ▫️ اینترنتی: https://b2n.ir/a32373 ▫️ شناسه ادمین: @ketab_menhaj ▫️ تلفن: ۰۲۵۳۷۸۳۰۱۸۳ ◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️ @OlomEnsaniEslami
▫️هرکه در محشر بوَد دستش به دامان کسی / ما تو را داریم فردا یا امیرالمؤمنین! 🌺 میلاد امیرالمؤمنین ،مولی الموحدین، امام العارفین ، علی بن ابی طالب اروحناله فداه و روز پدر را به همه مسلمانان جهان، خصوصا به پدران عزیز ایران اسلامی تبریک عرض میکنیم. 🔷 گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس 🔷 @OlomEnsaniEslami
▫️فایل تصویری فرازهایی از زندگی علامه محمد تقی جعفری - تابستان ۱۳۷۵ 🔰 قسمت اول https://www.aparat.com/v/ZLHJY 🔰 قسمت دوم https://www.aparat.com/v/exk8w 🔰 قسمت سوم https://www.aparat.com/v/NaY6V 🔰 قسمت چهارم https://www.aparat.com/v/Wiw1I 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami
🔹نظر علامه مصباح درمورد علم🔹 حمید پارسانیا استاد حوزه و دانشگاه 🔸در دیدگاه آیت‌الله مصباح علم فقط ابزار نیست؛ بلکه نور است و روشنگری می‌کند. همچنین یک اصل فلسفی است و اصل اینکه علم روشنگری است، سطوح مختلفی دارد و منابعی مانند عقل و ... دارد نیز مباحث فلسفی است و این مباحث در سرنوشت علوم دخیل است. 🔸البته فلسفه در برخی از مسائل خود از علوم جزئی هم می‌تواند کمک بگیرد؛ اما این کمک‌ گرفتن نسبت به مباحث بنیادین فلسفه نیست. وقتی گفته می‌شود آیت‌الله مصباح متافیزیسین است باید توجه داشت که علوم مدرن از کانت به بعد اصلا متافیزیک ندارد و فلسفه یک امر ذهنی است. 🔸البته کانت توجه داشت که علوم تجربی نیازمند فلسفه هستند؛ اما در نگاه او فلسفه، نور نیست و صرفاً صورتی بر عالم می‌اندازد و اصلاً خیلی مسئله با آنچه آیت‌الله مصباح می‌گویند فرق می‌کند؛ یعنی ایشان پاسدار متافیزیک است؛ لذا رابطه فلسفه با سایر علوم در دیدگاه آیت‌الله مصباح رابطه علم با علم است. 🔸از طرفی هم ایشان منطق خود را به حسب موضوع خود دارد و حتی تعریف ایشان همانطور که در فلسفه و هویت فلسفه به عنوان یک علم مهم است، در علوم اجتماعی نیز مهم است. باید توجه کرد که تعریف علوم اجتماعی، تعریفی مدرن است. 🔸وقتی علمی را در تعریف مدرن می‌بینید اینطور است که علم باید دانش تجربی باشد، پس گزاره‌های تجویزی مانند حقوق، دیگر علم نیست و مباحثی مانند علوم اجتماعی نباید بحث تجویزی داشته باشند. در این دیدگاه، فلسفه هم علوم انسانی است و محدود می‌شود و رابطه فلسفه با علوم رابطه ساینس و انسانیات و فرهنگ خواهد بود. 🔸با این بیان، وقتی گفته می‌شود رابطه فلسفه با علوم اجتماعی چیست، تفاوت دیدگاه آیت‌الله مصباح با دیگران روشن می‌شود. تفاوت ایشان با دیگران یک تفاوت بنیادین است و علوم و فلسفه را به معنای مدرن نمی‌دانند و رابطه اینها را نیز رابطه علم با علم می‌دانند. 🔖 همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی 🔹گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس🔹 @OlomEnsaniEslami