▪️نشست علمی "رویکردی اجتماعی به علامه مصباح یزدی" با ارائه حجتالاسلام دکتر علی ابوطالبی
▫️به مناسبت سومین سالگرد رحلت حکیم مجاهد و متفکر برجسته علامه مصباح یزدی (ره)
◻️
🔹 یکشنبه ۱۰ دی ماه ، ساعت ۱۸
🔹قم، بلوار بسیج (هنرستان)، جنب بیمه ایران، موسسه رسانهای استاد محمدحسین فرج نژاد، پلاک ۲۴۵
▫️ برای حضور در نشست به صورت حضوری به آیدی @f_neshast پیام دهید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی نشست اول ازسلسله نشست های علمی «اجتهاد و تحول در علوم انسانی» سخنران آیت الله محسن اراکی
🔹دوشنبه 20 آذر ماه 1402
🔹قم. مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام. سالن سلمان فارسی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
شست علمی اجتهاد و تحول در علوم انسانی.mp3
47.81M
«اجتهاد و تحول در علوم انسانی» یت الله محسن اراکی
◾️خبر ویژه | روز علوم انسانی اسلامی
▫️آیتالله رئیسی از ثبت سالروز رحلت آیتالله مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان «روز ملی علوم انسانی اسلامی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
🔹رئیس جمهور در حاشیه سومین کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) از ثبت سالروز رحلت آیتالله مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان «روز ملی علوم انسانی اسلامی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
🔹براین اساس؛۱۲ دی ماه، روز ملی علوم انسانی اسلامی ️نامیده شد.
🔹️سومین کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره)، «استاد فکر» امروز ۹ دی با حضور حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان و تعدادی از اندیشمندان داخلی و خارجی علما و فضلای دین و اندیشه و شخصیتهای لشکری و کشوری در سالن اجلاس سران برگزار شد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️مصباح و روز علوم انسانی اسلامی◾️
▫️نقدی بر کوتاهنوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیتالله محمدتقی مصباح
▫️احمدحسین شریفی/جناب دکتر علیاصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاهنوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت علامه مصباح یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است.
🔹در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح میدانند، به اختصار چند نکته را متذکر میشوم:
1⃣ نکته اول: نوشتهاند: «آیتالله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده علوم انسانی اسلامی این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم!
🔹روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست! بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکردهاند! همچنین هیچ توضیحی ندادهاند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیتالله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب مینامند، سطحی و مخدوش میدانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر میکردند!
2⃣ نکته دوم: گفتهاند نظرات آیتالله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارشهایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسألهای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمیدانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کردهاند که چنین قضاوتی را درباره ایدههای ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشههای ابتکاری ایشان در انسانشناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارشهایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» میدانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی میدانند؟!
3⃣ نکته سوم: گفتهاند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درکهای دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است!
4⃣ نکته چهارم: گفتهاند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان میدهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده و نیستند. تقاضا میکنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتابهایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند!
5⃣ نکته پنجم: گفتهاند آیتالله مصباح «تصور میکرد که با قدرت عریان و فرمایشی میتوان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان میدهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشهها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشههای کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟!
6⃣ نکته ششم: نوشتهاند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیتالله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیتالله جوادی آملی بودهام؛ اما این سخن نشان میدهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشههای آیتالله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه میکردند تا متوجه میشدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی!
🔹مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظرهای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاههای علامه مصباح یزدی اعلام میکنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح میگذارم.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️استاد شهید مرتضی مطهری : بدون یادداشتبرداری و دستهبندی مطالب، یک محقق به جایی نمیرسد.
▫️ما هنوز به لزوم نقشه در زندگی یعنی در جزئیات زندگی ایمان نیاوردهایم. یک دانشمند اگر متد و روش صحیح در کار کردن و در یادداشت برداشتن و در کلاسه کردن مطالب نداشته باشد و بخواهد صرفاً به حافظه بسپارد و ننویسد، به جایی نمیرسد.
▫️به ما گفتهاند «ما حفظ فرّ و ما کتب قرّ». این دستور در حقیقت برای استفاده اکثر از وقت است. ما هنوز نمیدانیم این جزئیات را باید به ما یاد بدهند و گویندگان و نویسندگان ما هم نه خود میدانند و نه یاد میدهند.
📗 استاد مطهری، یادداشتها، ج۱۳، ص۱۱۰
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایل صوتی چهارمین نشست «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» با ارائه حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
🔹زمان :یکشنبه ۱۰دی ماه.
🔹مکان: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی.mp3
11.75M
نشست «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» با ارائه حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
◾️حجت الاسلام احمدحسین شریفی : «نظریهشناسی» از ویژگیهای «فقه جواهری»
▫️یکی از ویژگیهای فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریهپردازی را «نظریهشناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر میداند. این ویژگی را میتوان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد.
▫️بدون تردید، مرحوم صاحب جواهر یکی از بزرگترین و کمنظیرترین نظریهشناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاههاي فقیهان پيشين در هر مسألهاي آگاهي داشته است. به گونهاي که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدي را از مراجعة مستقيم به کتابهاي فقهاي پيشين براي اطلاع از ديدگاه آنان، بينياز کرده است.
▫️مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضي انصاري (که خود نیز در نظریهشناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحبجواهر هم به شمار میرود) چنین نقل ميکنند که «براي مجتهدي که بخواهد احکام الهي را استنباط کند، کافي است کتابهاي جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق ميافتد که به کتابي از پيشينيان نيازمند شود.»
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایل صوتی گفتگوی حجت السلام دکتر احمد حسین شریفی با رادیو عصر مقاومت درباره "ویژگیهای اجتماعی و سیاسی مکتب شهید سلیمانی"
▫️حجت السلام احمد حسین شریفی افزون بر تحصیلات حوزوی تا مقطع «خارج» و شركت در درسهای فقه و اصول فقهای بزرگی همچون آیات عظام وحید خراسانی، نوری همدانی، مكارم شیرازی و جوادی آملی، از سال ۱۳۷۱ به منظور آشنایی با حوزههای مختلف علوم انسانی وارد مؤسسة در راه حق (مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) شد و پس از طی دوران عمومی (مقطع كارشناسی)، از سال ۱۳۷۶ وارد مقطع كارشناسی ارشد رشتة دین شناسی (فلسفة دین) مؤسسه شد.
▫️در سال ۱۳۸۰ و پس از پایان مقطع كارشناسی ارشد رشتة دینشناسی تحصیلات دكتری خود را در رشتة فلسفة تطبیقی در همان مؤسسه ادامه داد و سرانجام در سال ۱۳۸۵ از رسالة دكتری خود با عنوان «معیار ثبوتی صدق قضایا» دفاع كرد. ایشان در كنار تدریس مباحث كلامی و فلسفی و اخلاقی (فلسفة اخلاق) در حوزه و دانشگاه و ارائة سخنرانیهای علمی در برخی از دانشگاههای كشور، از سال ۱۳۷۲ به تحقیق و پژوهش در زمینة علوم اسلامی و فلسفی مشغول بوده است و تاكنون مقالات و كتابهای متعددی در حوزههای یادشده به جامعة علمی و فرهنگی كشور تقدیم كرده است. و تاكنون نیز چندین كتاب ایشان حایز رتبههای برتر كشوری و حوزوی شناخته شده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
گفتگو با رادیو عصر مقاومت.mp3
10.1M
دکتر احمد حسین شریفی با رادیو عصر مقاومت درباره "ویژگیهای اجتماعی و سیاسی مکتب شهید سلیمانی"
▫️«يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً»
🌺 ولادت ام الأئمة سرور زنان عالمیان حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها و ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی رضوان الله علیه بر همگان مبارک باد.
🔹اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا (س) است؛ زنی که افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز میدرخشد. (صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۷۴)
بر عالمیــان رحمت بی حد آمد
زیبا گهر رسول «ص» امجد آمد
تبریک به شیعیـــان اهل عــالم
چون فاطمه «س» دختر محمد«ص» آمد
🌸🌸🌸🌸🌸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▫️جلسه اول از نشست های علمی ماهانه با موضوع: "روش تفسیری استاد شهید مرتضی مطهری" با ارائه دکتر مجید معارف(استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران)
🔸 ناقد:دکتر عبدالهادی فقهیزاده(استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران)
🔹 زمان: پنجشنبه ۳۰ آذر، ۱۴۰۲
🔹محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴، بنیاد شهید مطهری
🔷 این جلسه، اولین جلسه از سلسله نشستهای علمی با موضوع «روششناسی استاد مطهری» است که در آخرین پنجشنبه هر ماه توسط بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» با همکاری «دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران» برگزار میشود
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️از مزار تو هم میترسند.
▪️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
و خدا را شکر که هنوز آیندهی ما از تقدیر تو سرمشق میگیرد...
▪️حضرت امام (ره) : بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود، ما از مرگ نمیترسیم.
🏴 آه از غمی که تازه شود با غمی دگر...
🔹شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خانواده های شهدا و مردم داغدیده تسلیت میگوییم.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
▪️فایلهای صوتی نشست هفتم از سلسله نشست های ایدههای علوم انسانی اسلامی با موضوع :« علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی»
▫️با ارائه حجت الاسلام سیدمهدی موسوی و حجت الاسلام امین اسدپور
🔹زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲
🔹مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
▫️این نشست با همکاری پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار شد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
نظریه علوم انسانی علامه طباطبایی ، استاد اسدپور_01.mp3
10.8M
فایل اول « علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی» با ارائه حجت الاسلام امین اسدپور
علوم انسانی علامه طباطبایی، موسوی ۱۱دی_01.mp3
13.01M
فایل دوم« علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی»
با ارائه حجت الاسلام سیدمهدی موسوی
▪️ ارتباط جامعه با نظام اسماء▪️
🔹اگر جامعه موجود حقیقی باشد قطعا اسمی از اسماء الله خواهد بود آن وقت جامعه دارای شعور است و قابل تخاطب می باشد.
🔹جامعه، راقىترين موجود طبيعت است و استقلال نسبى اجزاء تركيبكنندهاش بسى افزونتر است.
آیت الله عبدالکریم فرحانی استاد سطوح عالی حوزه
▫️بر اساس اینکه جامعه، مرکب حقیقی باشد یکی از اسماء الهی خواهد بود یعنی ما یک اسمُ الله داریم که در مرکب حقیقی هم پیاده می شود.
🔸اگر جامعه موجود حقیقی باشد قطعا اسم و اسمی از اسماء الله خواهد بود و طبق اینکه همه اسماء الهی همه کمالات را دارند آن وقت جامعه دارای شعور است و قابل تخاطب می باشد و می توان گفت تری کل امة جاثیه کل امة تدعی الی کتابها.
🔸لذا اگر ترکیب جامعه یک ترکیب حقیقی و اطلاق اسم بر واقعیت عینی، درست باشد و در نظام اسماء حسنی الهی، هر اسمی همه کمالات را دارا باشد، طبق آن، نظر حضرت امام خمینی(ره) در ذیل ایه تسبح له السماوات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیئ... شامل جامعه نیز خواهد شد زیرا عنوان شیئ برا جامعه نیز صادق است. حضرت امام می فرمایند: اين موجوداتى كه دنبال آن اسم اعظم مى آيند اينها هم واجد همان كمالات هستند، منتها به اندازه سعه هستى خودشان، به اندازه سعه وجودى خودشان، تا برسد به همين موجودات مادى.
🔸اين موجودات مادى را كه ما خيال مى كنيم قدرت، علم و هيچ يك از كمالات را ندارند، اينطور نيست. ما در حجاب هستيم كه نمى توانيم ادراك كنيم. همين موجودات پايين هم كه از انسان پايين ترند، و از حيوان پايين ترند، و موجودات ناقص هستند، در آنها هم همه آن كمالات منعكس است، منتها به اندازه سعه وجودى خودشان. حتى ادراك هم دارند همان ادراکی که در انسان هست در آنها هم هست: إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ بعضى از باب اينكه نمى دانستند مى شود يك موجود ناقص هم ادراك داشته باشد، آن را حمل كرده بودند به اينكه اين تسبيح تكوينى است؛ و حال آنكه آيه غير از اين را مى گويد. تسبيح تكوينى را كه ما مى دانيم.- تسبيح تكوينى يعنى اينها موجوداتى هستند و علّتى هم دارند- خير مسأله اين نيست، تسبيح مىكنند.
🔸در روايات، تسبيح بعضى از موجودات را هم ذكر كردها ند كه [آن] تسبيح چيست. در قضيه تسبيح آن سنگريزهاى كه در دست رسول اللَّه صلى الله عليه و آله بوده [آنها] شنيدند كه چه مى گويد. تسبيحى است كه گوش من و شما اجنبى از اوست. نطق است؛ حرف است؛ لغت است، اما نه به لغت ما، نه نطقش نطق ما است. اما ادراك است، منتها ادراك به اندازه سعه وجودى خودش.
🔸حال این جامعه که از اسماء الهی است مانند بقیه اسمها تحت اسم اعظم است و آن اسم اعظم ولیّ الله اعظم می باشد.اگر جامعه وجود عینی و حقیقی پیدا کرد و وصل به امام شد استقلال فرد از بین نمی ورد که حداقل در دو فضا قابل بررسی است.
1️⃣در فضای بوعلی به اینکه در ترکیبات عالی و راقی صورت نوعیه فوقانی استقلال اجزا را از بین نمی برد.
شهید مطهری می فرمایند حقيقت اين است كه از نظر فلسفى، همه تركيبهاى حقيقى را نمىتوان يكسان شمرد. در مراتب پايين طبيعت، يعنى در جمادات و موجودات بيجان كه به اصطلاح فلاسفه تنها يك قوّه بسيط محض در هر موجودى حاكم است و به تعبير فلاسفه «على وتيرة واحدة» عمل مىكنند، اجزاء و قوا در يكديگر ادغام كلّى مىشوند و وجود آنها در وجود «كلّ» يكسره حل مىگردد، آنچنانكه مثلا در تركيب آب از دو عنصر اكسيژن و هيدروژن مىبينيم، امّا هر اندازه كه تركيب در سطح بالاتر قرار مىگيرد، اجزاء نسبت به «كلّ» استقلال نسبى بيشترى پيدا مىكنند و نوعى كثرت در عين وحدت و وحدت در عين كثرت پديد مىآيد چنانكه در انسان مىبينيم كه در عين وحدت، از كثرتى عجيب برخوردار است كه نه تنها قوا و نيروهاى تابعه كثرت خود را تا اندازهاى حفظ مىكنند بلكه نوعى تضاد و كشمكش دائم ميان قواى درونى او برقرار مىگردد.
🔸 جامعه، راقىترين موجود طبيعت است و استقلال نسبى اجزاء تركيبكنندهاش بسى افزونتر است.پس، از آن نظر كه افراد انسان كه اجزاء تشكيل دهنده جامعه اند از عقل و ارادهاى فطرى در وجود فردى و طبيعى خود، مقدّم بر وجود اجتماعى، برخوردارند و بعلاوه در تركيب مراتب بالاى طبيعت استقلال نسبى اجزاء محفوظ است، افراد انسان يعنى روح فردى در مقابل جامعه يعنى روح جمعى مجبور و مسلوب الاختيار نيست.
2️⃣ در فضای صدرا ما یک وحدت مقسمی و یک وحدت قسمی داریم و گفته می شود موجود یا واحد است و یا کثیر است و خود کثیر هم وحدت دارد اما وحدتی که با کثر جمع می شود، زیرا موجود مساوق وحدت است و اگر کثرت، وحدت نداشته باشد موجود نخواهد بود که به این مطلب آیت الله جوادی پرداخته اند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️نشست علمی با موضوع: «فقه اجتماعی، فقه حکومتی و فقه نظام» با ارائه آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔹میزبان: دفتر حفظ و نشر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی)
🔹 زمان: ۱۱ بهمن ۹۷
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
فقه اجتماعی، فقه حکومی، فقه نظام - دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای - 11 بهمن 97.mp3
16.79M
«فقه اجتماعی، فقه حکومتی و فقه نظام» محمد حسین ملک زاده
◾️ فایلهای صوتی اختصاصی سلسله نشستهای تخصصی «بررسی شواهد الربوبیه (مشهد سوم) با رویکرد فلسفه اجتماعی»
🔹 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🎧 پیش نشست: m8r.ir/00em
🎧 جلسه ۱: m8r.ir/01em
🎧 جلسه ۲: m8r.ir/02em
🎧 جلسه ۳: m8r.ir/03em
🎧 جلسه ۴: m8r.ir/04em
🎧 جلسه ۵: m8r.ir/05em
🎧 جلسه ۶: m8r.ir/06em
🎧 جلسه ۷: m8r.ir/07em
🎧 جلسه ۸: m8r.ir/08em
🎧 جلسه ۹: m8r.ir/09em
🎧 جلسه ۱۰: m8r.ir/10em
🎧 جلسه ۱۱: m8r.ir/11em
🎧 جلسه ۱۲: m8r.ir/12em
🎧 جلسه ۱۳: m8r.ir/13em
🎧 جلسه ۱۴: m8r.ir/14em
🎧 جلسه ۱۵: m8r.ir/15em (جدید)
🎧 جلسه ۱۶: m8r.ir/16em (جدید)
🎧 جلسه ۱۷: m8r.ir/17em (جدید)
🎧 جلسه ۱۸: m8r.ir/18em (جدید)
🎧 در حال تکمیل
▫️جلسات دو هفته یکبار روزهای سهشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۶ در خیابان حافظ، سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار و از طریق نشانی اینترنتی زیر قابل مشاهده است:
m8r.ir/1001
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️فایل صوتی نشست علمی با موضوع «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی»(تفاوت ها و شباهت ها)
▫️ارائه دهندگان:
جتالاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی
حجتالاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی
▫️دبیر علمی:
دکتر ذوالفقار ناصری
🔹پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
🔹 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوتها و شباهتها)».mp3
27.51M
نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوتها و شباهتها)»
◾️آیت الله اراکی در همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره) -بغداد:
▫️امروز، تمام عالم انسانی به دنبال حل گره های مسائل علوم انسانی هستند که همه این ها در اندیشه عمیق و گسترده علامه مصباح یزدی قدس سره یافت می شود. از خدا می خواهیم که ما را در شکرگزاری خدمات ایشان موفق بدارد.
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
بیت الحکمه - بغداد
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
💥 اطلاعرسانی | جایزه جهانی شهید صدر
◾️تقدیر از نظریات و اندیشههای علوم انسانی اسلامی شایسته ارائه جهانی
🔹محورهای جایزه رشته های دانشی:
- اخلاق و عرفان
- فقه، اصول و حقوق
- فلسفه، کلام و دینپژوهی
- تفسیر، علوم قرآن و حدیث
- سیره، تاریخ و تمدن اسلامی
- تعلیم، تربیت و روانشناسی اسلامی
-مطالعات اسلامی خانواده و جنسیت
- علوم سیاسی اسلامی و علوم اجتماعی اسلامی
-مدیریت و حکمرانی اسلامی و اقتصاد اسلامی
🔹مسائل دارای اولویت:
- حقوق بشر
- محیط زیست
- مردمسالاری دینی
- تمدن نوین اسلامی
- سبک زندگی اسلامی
- انسجام مسلمین
🔹شرکت کنندگان گرامی تا ۱۲ بهمن سال ۱۴۰۲ مصادف با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران فرصت دارند تا آثار خود را از طریق سامانه کاربران در وبسایت حاضر، به دبیرخانه جایزه جهانی شهید صدر ارسال نمایند. برگزیدگان نهایی روز دهم اسفندماه سال جاری معرفی خواهند شد.
▫️ ارسال آثار و جزئیات:
https://sadrprize.icro.ir/
▫️شماره تماس:
۰۲۵۳۷۷۳۶۲۸۸
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
◾️فایل صوتی نشست دوم «روششناسی در علوم اسلامی (با تأکید بردانش فقه)؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالشها»
🔹با ارائه علمی آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔹 برگزارکننده: پژوهشگاه فقه معاصر، ۲۴ دی ۱۴۰۲
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
یکشنبه های روش نشست 4.mp3
24.17M
نشست دوم «روششناسی در علوم اسلامی (با تأکید بردانش فقه)؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالشها» آیت الله ابوالقاسم علیدوست
▪️حجت الاسلام احمد حسین شریفی : نقش مبانی در نظریهها
🔹نظریههای علوم انسانی به شدت متأثر از فلسفههای ناظر به تکتک علوم انسانیاند و آن فلسفهها نیز به نوبه خود متأثر از بنیانهای معرفتی و فلسفی و انسانشناختی کلانتر و کلیترند.
🔹به عنوان مثال، اختلاف مبنا در «فلسفه سیاست» منجر به اختلاف نظریهها و رویکردها در مسائل علم سیاست شده و میشود.
🔹بر اساس «فردگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر لیبرالیستی است، «حفظ منافع افراد» از اصلیترین وظایف دولت است لازمه این نظریه، دفاع از اقتصاد «بازار آزاد و رقابتی» و «عدم دخالت دولت در بازار» است.
🔹اما بر اساس «جامعهگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر سوسیالیستی است، اصلیترین وظیفه دولت «حفظ منافع جامعه» است. لازمه این نظریه، دفاع از «عدالت اقتصادی» و «لزوم دخالت دولت در بازار» است.
🔹این یک نمونه از تأثیرپذیری راهبردها و رویکردها و نظریههای اقتصادی از مبانی فلسفی نظریهپردازان است.
🔹حال اگر فلسفه سیاسی اسلامی را هم لحاظ کنیم، اختلافات عمیقتری را هم میتوانیم ترسیم کنیم. به این صورت که بر اساس فلسفه سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی، وظیفه دولت منحصراً تأمین مصالح دنیوی (امنیت، عدالت، آزادی، رفاه ...) است؛ اما بر اساس فلسفه سیاسی اسلامی، اصالت با «تأمین مصالح اخروی و معنوی» افراد است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami