eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
589 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═••••••✦﷽✦••••••═┅┄ ♦️💎 کانون فرهنگی تربیتی " نگرش دیگر " و تشکیلات تنها مسیر آرامش برگزار میکند✨🔰 👏🏻 دوره ی"" شخصیت شناسی "" بر اساس طبع ومزاج 🔬 ✍ اطلاعات تکمیلی در #تیزر بسیار زیبای دوره‌ی #شخصیت_شناسی👆🏻 📆تاریخ کارگاه: 7 الی 12 دی ماه 💎شهر : مشهد 🚪مکان :بلوار وحدت بین ولایت 11و13 روبروی پارک وحدت فرهنگسرای امت ⏰ساعت آموزشی :36 ساعت ⏰میزان ساعت آموزش در روز : 6 ساعت ❇️ صبح 8 الی 14 💶هزینه ثبت نام :240 هزارتومان 💰ارزش واقعی دوره : یک میلیون و دویست هزارتومان 🔖برای ثبتنام به آیدی زیر پیام دهید: @negareshdigar یا با شماره زیر تماس بگیرید : 📞 09153224564 ‌‌ ❁•••❋✨🦋✨❋•••❁
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
┄┅═••••••✦﷽✦••••••═┅┄ ♦️💎 کانون فرهنگی تربیتی " نگرش دیگر " و تشکیلات تنها مسیر آرامش برگزار میکند
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ♦️سمینار رایگان ❤️معرفی کارگاه شخصیت شناسی 📆 پنج شنبه 5 دی ماه ⏰ ساعا 15 الی 16:30 🚪مکان : بلوار وحدت,بین ولایت 11و13 فرهنگسرای امت ❤️جهت شرکت کلمه "حضور" را به آیدی @negareshdigar یاشماره: 📞09153224564 ارسال نمایید. ✅ منتظر قدوم سبزتان هستیم🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
➖🔹 بر اين اساس افراد بايد بروند و قوم خود را بیم و انذار دهند. 🤔 تأمل و دقت بیشتر در اين آيه با
🌷سوره اسراء، آیه ۸۴ قُل کُل یَعمَلُ عَلی شاکٕلّٕتةٕ فَرَبُکم اَعلَمُ بٕمَن هُو اهدی سَبیلا»🌷بگو: هر کس به طریقه خویش عمل می‌کند و پروردگار تو بهتر می‌داند که کدام یک به هدایت نزدیک‌تر است.» 🎭 هر اثر هنری که تولید می‌شود به نوعی باز تولید شخصیت هنرمند آن اثر هنری است؛ وقتی فیلمی ساخته می‌شود، شما می‌توانید شخصیت نويسنده آن را پس از ديدن فیلم درک کنید؛ يا وقتی کتابی می‌خوانید، می‌توانید شخصیت نويسنده‌اش را تحلیل نمايید که چه فرايند تربیتی داشته است.👌 🍃اين ها همه شاکله انسان است که وقتی اثری می‌گذارد اين شاکله از پشت اثر او هويداست. به عبارتی در معلول ويژگی‌های علت تجلی دارد. ⚡️ بر همین اساس وقتی که شما تشکیلاتی را به راه بیندازيد، شاکله کلی تشکیلات همان شاکله شما به عنوان بوجود آورنده تشکیلات خواهد بود؛ به عبارت ديگر از شکل تشکیلات می‌توان فهمید که رأس تشکیلات چه ويژگی‌های شخصیتی دارد.✔️ 〰🔹 اينکه آيه می‌فرمايد: «قُّلْ کُّلٌ يَعْمَلُّ عَلى شاکِلَتِهِ» اين معنا را دارد که تشکیلات ما، شاکله ما را باز تولید می‌کند. ⬅️ به عنوان نمونه می‌توان شما می‌توانید با بازخوانی تشکیلات جمهوری اسلامی، به ويژگی‌های شخصیت بنیان‌گذار آن پی ببريد. البته اين همپوشانی کامل با تشکیلات ندارد ولی می‌توان شاکله و ويژگی‌های اصلی رهبران تشکیلات را در آن تشکیلات ديد. ✔️✔️
🌸 سوره طه آیات ۲۵ تا ۳۶ قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ﴿۲۵﴾ گفت پروردگارا سينه‏ ام را گشاده گردان (۲۵) 🌸 وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي ﴿۲۶﴾ و كارم را براى من آسان ساز (۲۶) 🌸 وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي ﴿۲۷﴾ و از زبانم گره بگشاى (۲۷) 🌸 يَفْقَهُوا قَوْلِي ﴿۲۸﴾ [تا] سخنم را بفهمند (۲۸) ✨ وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي ﴿۲۹﴾ و براى من دستيارى از كسانم قرار ده (۲۹) ✨ هَارُونَ أَخِي ﴿۳۰﴾ هارون برادرم را (۳۰) ✨ اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي ﴿۳۱﴾ پشتم را به او استوار كن (۳۱) ✨ وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي ﴿۳۲﴾ و او را شريك كارم گردان (۳۲) 🌺 كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا ﴿۳۳﴾ تا تو را فراوان تسبيح گوييم (۳۳) 🌺 وَنَذْكُرَكَ كَثِيرًا ﴿۳۴﴾ و بسيار به ياد تو باشيم (۳۴) 🌟 إِنَّكَ كُنْتَ بِنَا بَصِيرًا ﴿۳۵﴾ زيرا تو همواره به [حال] ما بينايى (۳۵) 🌟قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَى ﴿۳۶﴾ فرمود اى موسى خواسته‏ ات به تو داده شد.(۳۶) ⭐️ حضرت موسی به محض دريافت مسئولیت جهت ابلاغ رسالت، لوازم می‌خواهد. اين ابزارهای درخواستی ايشان، شاخص مناسبی برای انجام يک کار تشکیلاتی، خاصه برای يک رهبر تشکیلات است. ✅ 🔰 بنابر‌اين آيه می‌گويد رهبری يک کارتشکیلاتی شرح صدر می‌خواهد. رهبر تشکیلات نبايد بی صبر وحوصله باشد.
⚛ در اینجا «اجازه بديد مقداری بررسی بکنم و بعد خبر دهم» بسیار مناسب است. ➰ اين جمله ما را از يک وضعیت استرس قضاوت به يک فضای منطقی برای تصمیم گیری منتقل می‌کند. 〽️ پس اگر خواستیم کسی را به عنوان رهبر يک تشکیلات انتخاب کنیم، بايد سعه‌ی صدر داشته باشد. ✅💠💠 ⚜ نکته اينجاست که حضرت موسی اين امر را از پروردگارش می‌خواهد به تعبیر ديگر می‌توان گفت اين شرح صدر يافتن، تحصیلی نیست که تلاش کنید و بدست آوريد بلکه حصولی است به اين معنا که بايد ذات باری تعالی آن را در دلها قرار دهد.💕 🌷آيه «وَ يَسِرْ لىِ أَمْرِى« با آيه «إِن َمَعَ الْعُّسْرِ يُّسْرًا» متناسب است. 🌷 🌐 تشکیلات يعنی عسر لذا آدم تشکیلاتی نفی عسر نمی‌کند. اما نکته اين است که رهبر بايد بداند که يک معیتی بین آسانی و سختی وجود دارد.✅✅ 💫 آيه بعد می‌فرمايد «وَ احْلُّلْ عُّقْدَةً من لِسَانىِ» يعنی در کار تشکیلاتی بايد قدرت بیان قوی داشت که اين امر نشان می‌دهد که خیلی مواجهه بايد به صورت چهره به چهره باشد و بطوری باشد که طرف مقابل حرف را بفهمد «يَفْقَهُّواْ قَوْلىِ» به تعبیر ديگر بعضی مواقع بايد زمینه جوری فراهم شود که احتیاج به دوباره حرف زدن نباشد و همان بار اول طرف مقابل صحبت شما را متوجه شود. 🔵🔵
➖👌 نکته ی ديگر اين است که کارتشکیلاتی، يک کار سنگین و سخت است که تنهايی از عهده کسی برنمی‌آيد و هرکسی هر کاری دارد بايد در آن کسی باشد که کمکش کند ويژگی‌اش هم اين است که اهلیت داشته باشد و با ما همگرا باشد💥 🌹«وَ اجْعَل لى وَزِيرًا منْ أَهْلىِ هَارُّونَ أَخِى».🌹 «اشْدُّدْ بِهِ أَزْرِى» چون کارتشکیلاتی به علت حسد‌ها وکارشکنی‌ها سست می‌شود بنابراين بايد به وسیله‌ای اين کار محکم شود. ⭐️ «وَ أَشْرِکْهُّ فىِ أَمْرِى کىَ نُّسَب ِحَکَ کَثِیرًا وَ نَذْکُّرَکَ کَثِیرًا إِن َکَ کُّنتَ بِنَا بَصِیرًا قَالَ قَدْ أُّوتِیتَ سُّؤْلَکَ يَامُّوسىَ»⭐️ يعنی اگر شما در مقام تشکیلات قرار گرفتی ودعا کردی مستجاب است به اين دلیل که شما در مقام استجابت آن دعا هستید و لازمه اجرايی شدن کار شماست ولی کسی که هیج کاری ندارد وشرح صدر بخواهد دعايش مستجاب نمی‌شود.⭕️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷سوره اسراء، آیه ۸۴ قُل کُل یَعمَلُ عَلی شاکٕلّٕتةٕ فَرَبُکم اَعلَمُ بٕمَن هُو اهدی سَبیلا»🌷بگو: هر
مروری بر آیات قرآن کریم ( بخش دوم) 🌷 سوره طه، آیات ۹۰ تا ۹۸ ✨ وَلَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ مِنْ قَبْلُ يَا قَوْمِ إِنَّمَا فُتِنْتُمْ بِهِ وَإِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي ﴿۹۰﴾✨ ➖👌و در حقيقت هارون قبلا به آنان گفته بود اى قوم من شما به وسيله اين [گوساله] مورد آزمايش قرار گرفته ايد و پروردگار شما [خداى] رحمان است پس مرا پيروى كنيد و فرمان مرا پذيرا باشيد (۹۰) ✨قَالُوا لَنْ نَبْرَحَ عَلَيْهِ عَاكِفِينَ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَيْنَا مُوسَى ﴿۹۱﴾✨ ➖⭕️ گفتند ما هرگز از پرستش آن دست بر نخواهيم داشت تا موسى به سوى ما بازگردد (۹۱) 🍃قَالَ يَا هَارُونُ مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا ﴿۹۲﴾ [موسى] گفت اى هارون وقتى ديدى آنها گمراه شدند چه چيز مانع تو شد (۹۲)🍃 ✨أَلَّا تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي ﴿۹۳﴾ كه از من پيروى كنى آيا از فرمانم سر باز زدى (۹۳) 💫قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي ﴿۹۴﴾ 👌گفت اى پسر مادرم نه ريش مرا بگير و نه [موى] سرم را من ترسيدم بگويى ميان بنى‏ اسرائيل تفرقه انداختى و سخنم را مراعات نكردى (۹۴) ✨قَالَ فَمَا خَطْبُكَ يَا سَامِرِيُّ ﴿۹۵﴾ [موسى] گفت اى سامرى منظور تو چه بود (۹۵) 🌷قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي ﴿۹۶﴾🌷 گفت به چيزى كه [ديگران] به آن پى نبردند پى بردم و به قدر مشتى از رد پاى فرستاده [خدا جبرئيل] برداشتم و آن را در پيكر [گوساله] انداختم و نفس من برايم چنين فريبكارى كرد❌ (۹۶) ⭐️ قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا ﴿۹۷﴾⭐️ ➖💢 گفت پس برو كه بهره تو در زندگى اين باشد كه [به هر كه نزديك تو آمد] بگويى [به من] دست مزنيد و تو را موعدى خواهد بود كه هرگز از آن تخلف نخواهى كرد و [اينك] به آن خدايى كه پيوسته ملازمش بودى بنگر آن را قطعا مى‏ سوزانيم و خاكسترش مى ‏كنيم [و] در دريا فرو مى ‏پاشيم (۹۷) ❌🔺🔺
💥اصل جانشین پروری در جانشینی هارون به جای موسی و مسئولیت رهبری بنی‌اسرائیل به طور جدی مطرح شده است و اهمیت اين جانشین پروری حتی در ده روزی که موسی(ع) تأخیر کرده و حتی هارون هم علت تأخیر را نمی‌داند پررنگ‌تر شده است. 🔍📖 نکته دومی که از آيه استخراج می‌شود اين است که فتنه، ابتلاء اجتماعی است؛ ابتلائی که ناشی از در هم آمیختن حق و باطل به هم است 🌼 امیرالمؤمنین می‌فرمايند: «إِن َمَا بَدْءُّ وُّقُّوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُّتَبَعُّ وَ أَحْکَامٌ تُّبْتَدَع» يعنی هرجا دنبال هوای نفس رفتید، بدانید که در نهايت فتنه‌ای را به بار خواهید آورد. 🚨 در اين جا هارون به قوم بنی‌اسرائیل می‌گويد :«قالَ لَهُّمْ هارُّونُّ مِنْ قَبْلُّ يا قَوْمِ إِن َما فُّتِنْتُّمْ بِهِ» اين آزمايش و ابتلاء اجتماعی شماست که موسی تأخیر کرده است. 🔚از اينجا اهمیت و اطاعت امر از يک جانشین شايسته بدست می‌آيد. ✔️🔷 ⬅️ وقتی حضرت موسی از کوه طور بر می‌گردد شروع به شماتت هارون می‌کند، و از ظاهر آيات مشخص است که جناب هارون کارهايی می‌توانسته است انجام دهد که انجام نداده است. ⚠️به اين صورت که از قوه قهريه‌اش استفاده کند و ريشه‌ی فتنه را بخشکاند ولی اين کار نکرده است.💢
✴️ اما پاسخ سامری نیز اهمیت بسیاری در کار تشکیلاتی دارد: «قالَ بَصُّرْتُّ بِما لَمْ يَبْصُّرُّوا بِهِ فَقَبَضْتُّ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَسُّولِ فَنَبَذْتُّها وَ کَذلِکَ سَولَتْ لی نَفْسی» گفت: چیزى را که آنها نديدند بديدم و از جاى پاى فرشته مرسل کفى برگرفتم و آن را در قالب گوساله انداختم که ضمیرم براى من چنین جلوه‌گر ساخت. 📌 پاسخ سامری نشان می‌دهد که از همین رويه‌هايی که خودمان در تشیلات می‌گذاريم، کسانی می‌توانند خلل ايجاد کنند.👌 👈🌐 مثلا در تشکیلات‌ها و يا سازمان‌هايی که آيین نامه‌ی خاصی می‌گذارند، افرادی که فتنه‌انگیزی می‌کنند، به همین متوسل می‌شوند و کارشان را انجام می‌دهند که درست جلوه کند. 🌀🔄✔️ 🎗 لذاست که سامری از اثر رسول که همان جبرئیل امین است بهره جست و چه بسا که کار سامری شعبده نبوده بلکه از اثر تکوينی که اثر رسول بود، سوء استفاده کرده بود.🔴 ☣ تعبیر «سَوَلَتْ لی نَفْسی» نیز دال بر ريشه‌ی همان سرطانی است که ناشی از توجه سلول به خود و بیش‌فعالی برای خود است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات قرآن کریم ( بخش دوم) 🌷 سوره طه، آیات ۹۰ تا ۹۸ ✨ وَلَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ مِنْ
🌷سوره طه، آیات ۱۳۲ ✨وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكَ ۗ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ✨ تو اهل بیت خود را به نماز و طاعت خدا امر کن و خود نیز بر نماز و ذکر حق صبور باش، ما از تو روزی (کسی را) نمی‌طلبیم بلکه ما به تو (و دیگران) روزی می‌دهیم، و عاقبت نیکو مخصوص (اهل) پرهیزکاری و تقواست. 👌☺️ اطرافیانت را به نماز امر کن. ✳️ با توجه به توسعه‌ی معنايی اهل در ادبیات تشکیلاتی که اعضای تشکیلات را هم در بر می‌گیرد آيه می‌گويد که شما نمی‌توانید در تشکیلاتی باشید و رابطه‌تان را با ديگران حذف کنید، اتفاقا بالعکس می‌گويد که بايد به ديگران کار داشته باشید. آن هم نه در صرف يک بار گفتن و گذشتن بلکه «وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها»يعنی بايد پافشاری هم بکنید و صبور باشید. ✔️✔️ ✴️ اگر خودمان به تنهايی بوديم و کاری به ديگران نداشتیم که کارمان راحت بود اما در اينجا تأکید روی اين است که بايد با پافشاری ديگر اعضای تشکیلات را به نماز بکشانید. 💠✅💕
⁉️ حال سؤال اينجاست که آيه به صورت دستوری امر کرده است که اهلت را به نماز امر کن، چگونه ديگران را می‌توانیم مجبور کنیم که کاری که ما می‌خواهیم را انجام دهند؟ ⚛ اينجاست که ما بايد يکسری تکنیک‌های مديريتی را بدانیم. مثلا مدير وقت نماز که می‌شود برود درب تک تک اتاق‌ها و بگويد که آقا يا خانم وقت نماز است. 👌 يا مثلا شاخص بگذاريد که کار به بی نماز نمی‌دهیم. البته لازم به ذکر است که اگر خودتان صف اول رفتید و اذان گفتید و برای نماز ارزش قائل شديد و به طور کلی مصدر عمل شديد خود به خود ديگران به دنبال شما می‌آيند.✅
🌸 سوره شعرا، آیات ۶۱ تا ۶۶ فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ ﴿۶۱﴾ چون دو گروه همديگر را ديدند ياران موسى گفتند ما قطعا گرفتار خواهيم شد (۶۱) 🌸 قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ﴿۶۲﴾ گفت چنين نيست زيرا پروردگارم با من است و به زودى مرا راهنمايى خواهد كرد (۶۲) 🌼 فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ ﴿۶۳﴾ پس به موسى وحى كرديم با عصاى خود بر اين دريا بزن تا از هم شكافت و هر پاره‏ اى همچون كوهى سترگ بود (۶۳) 🌼وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الْآخَرِينَ ﴿۶۴﴾ و ديگران را بدانجا نزديك گردانيديم (۶۴) 🌺 وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ ﴿۶۵﴾ و موسى و همه كسانى را كه همراه او بودند نجات داديم (۶۵) 🌺 ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ ﴿۶۶﴾ آنگاه ديگران را غرق كرديم (۶۶) ⚛ در تشکیلات اسلامی کار به صورت تمام و کمال صورت بگیرد همگی نجات پیدا می‌کنند «أَنْجَیْنا مُّوسى وَ مَنْ مَعَهُّ أَجْمَعینَ»، اين گونه نیست که بخاطر نجات عده‌ای و توسعه و پیشرفت آنها ديگران فدا شوند که مديريت علمی کنونی برنامه ريزی‌اش بر اين اساس است. 🔰🔵🔰
👌🔷 اينکه در اين آيه آمده است که عصا خورد و اثر کرد «فانفلق» به خاطر «کلا»يی است که در آيه قبل بیان شده است؛ در تشکیلات اسلامی بايد به فرد بالای سرت اطمینان داشته باشی و اگر ايمان باشد، اثر حاصل می‌شود؛ چرا که سخن در تشکیلات اسلامی است سخن در زمینه‌ای است که ولايت الهی بر آن حاکم است. ✅✅👌 🌊 چون موسی(ع) در نصرت پروردگارش شک نکرد✨ «قالَ کَلا َإِنَ مَعی رَبی سَیَهْدينِ»✨ لذا بلافاصله خداوند به او وحی کرد 🌷«فَأَوْحَیْنا إِلى مُّوسى أَنِ اضْرِبْ...»🌷 و او و همه‌ی افرادی که با موسی بودند را نجات داد. 🔵🔵 🌐🔆 پس تشکیلات الهی جايی برای شک به نصرت الهی وجود ندارد. ⚜ نکته ديگر اين است که در تشکیلات اسلامی نیاز نیست رئیس تشکیلات برای تمامی تصمیمات و برنامه‌هايش، همه افراد را توجیه کند؛ چون اعضای تشکیلات به او ايمان دارند و اين ايمان اعتمادی را در دلها نسبت به او بوجود آورده است.✔️ ➰🔷 در علم مديريت به اين نکته رسیده‌اند و بحثی تحت عنوان «تعهد سازمانی» را بوجود آورده‌اند، که نیاز نباشد مدير دائما اعضا را توجیه کند. 📌 وقتی گفته می‌شود رهبر يک تشکیلات، يعنی فردی که بايد به او اعتماد کنید! اگر اعتماد نکنی اصلا حرکت تشکیلات منتفی می‌شود. بر همین اساس است که منافقین برای ضربه زدن به تشکیلات اسلامی به حربه‌ی «شک و تفرقه» تمسک می‌کنند و مهمترين ابزارشان هم نجوا و شايعه است. ⭕️⭕️⭕️ 〽️ نکته ديگر اين است که هرتشکیلات و سازمانی اهدافی دارد که لزوما برای تمام افراد نیاز نیست تبیین شود، حداقل در کوتاه مدت نیاز نیست تبیین صورت بگیرد؛ لذا موسی (ع) سريع می‌گويد: ✨ «کَلاَ إِن َمَعی رَبی سَیَهْدينِ»✨ و با اين جمله اهمیت ايمان به غیب نیز مطرح می‌شود. ☘ ويژگی مهم غیب هم اين است که نمی‌توان آن را ديد ولی بايد به آن ايمان آورد.☘
970908-Panahian-SharifUni-ZaefTashkilatiMomeninVaAsarManfiAn-18k.mp3
5.33M
🔉 ضعف تشکیلاتی مؤمنین و آثار منفی آن 📅 ۱ جلسه | ‌۹۷/۹/۸ 🕌دانشگاه صنعتی شریف @Panahian_ir @Panahian_mp3
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷سوره طه، آیات ۱۳۲ ✨وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ
مروری بر تشکیلاتی‌ قرآن کریم (بخش دوم) ✨سوره سبا، آیه ۴۶ ۞ قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ✨ بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و (درباره من) عقل و فکرت کار بندید تا به خوبی دریابید که صاحب شما امت را جنون نیست، او جز این نیست که رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است می‌ترساند. 👌✅ تقدم مثنی بر فرادا يک نکته‌ی کلیدی تشکیلاتی را تبیین می‌کند به اين صورت که اول برويد دنبال کار تشکیلاتی و تلاش کنید تشکیلاتی برای خدا قیام کنید بعد اگر نتوانستید تنهايی قیام کنید. البته هم تشکیلات و هم فرد بايد قیامش الهی باشد تا ثمر بدهد. ☘ تعبیر به" قیام" در اينجا به معنى ايستادن روى دو پا نیست بلکه به معنى آمادگى براى انجام کار است، چرا که انسان به هنگامى که روى پاى خود می‌ایستد. 🔸🔹🔸
⚛ آماده براى انجام برنامه‌هاى مختلف زندگى مى‌شود، بنابراين انديشه کردن نیاز به آمادگى قبلى دارد، که انگیزه و حرکتى در انسان به وجود آيد که با اراده و تصمیم به تفکر بپردازد ، آيه می‌گويد پس اول بپاخیزيد بعد برنامه ريزی کنید. ✊✅🔷 🔵 آيه سه عنصر را لازمه‌ی اين قیام می‌داند: 🔹 خلوص،«لِلهِ» 🔸 رهبر، «بِصاحِبِکُّمْ» 🔹 فکر و برنامه «تَتَفَکرُّوا». 🎋👈 حرکتها و انقلاب‌هايى که براى خدا نباشد و برخاسته از عقده‌ها و هوس‌ها و براى کسب ثروت باشد به جايى نمى‌رسد. 🔴🔴 اگر انقلاب همراه با فکر و برنامه جامع نباشد و يا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابیون نباشد به نتیجه‌اى نمى‌رسد و بقا و برکاتى نخواهد داشت . 💕💢💔 ✍ برخی مفسرين نکته لطیفی در تفسیر اين آيه مطرح کرده‌اند که بیانش در اينجا خالی از لطف نیست. می‌گويند تعبیر به مثنی و فرادا به منظور اين است که افکار" فردى" و" جمعى" يعنى آمیخته با مشورت را فرا گیرد، انسان بايد هم به تنهايى بینديشد، و هم از افکار ديگران بهره گیرد✅ ➖🔶 که استبداد در فکر و رأى مايه تباهى است، و همفکرى و تلاش براى حل مشکلات علمى به کمک يکديگر- در آنجا که به جنجال و غوغا نکشد مطمئنا اثر بهترى دارد و شايد به همین دلیل" مثنى" بر" فرادى" مقدم داشته است. ✔️✔️✅
🌺 سوره فتح آیه ۲۸ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا🌺 او خدایی است که رسول خود را با هدایت (قرآن) و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و (بر حقیقت این سخن) گواهی خدا کافی است. 🔰 «أَرْسَلَ» يعنى خداوند رسول خود را فرستاد که هدف نهايی از اين ارسال رسول را در ادامه می‌آورد:↪️ 💫 «الْحَق ِ لِیُّظْهِرَهُّ عَلَى الدينِ کُّلِهِ» تا دين اسلام را با حجت‌ها برهان‌ها بر تمامى اديان ظاهر سازد ؛ اين يعنی حکومت جهانی و شما بايد بر اساس اين هدف برنامه‌ريزی کنید. 🔰🌐✔️🔖 〰♦️ نه اينکه صرفا بگويید ما فقط می‌خواهیم پیام رسانی کنیم و همزيستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. ⁉️ حالا ابزارهای رسیدن به اين هدف چیست؟ 🔆 «بِالْهُّدَى وَ دِينِ الْحَق»؛ نمی‌شود شما مدير تشکیلاتی بشويد و هیچ ابزاری برای رسیدن به اهدافتان تعريف نکنید. 🎗 اين ابزار بايد متناسب با اهداف باشد. در اينجا هدف جهانی‌ست پس ابزار جهانی هم می‌خواهد. 👈 در ادامه می‌گويد :«وَ کَفَى بِاللَهِ شَهِیدًا» اين شهادت به معنای اين نیست که ايستاده‌ايم و نگاه می‌کنیم بلکه يعنی خدا تو را کفايت می‌کند که نوعی پشتیبان و وکیل محسوب می‌شود 💕 〰 که در جايی ديگر آيه می‌فرمايد: «قالَ لا تَخافا إِنَنی مَعَکُّما أَسْمَعُّ وَ أَری»يعنی نترسید من پشتیبان شما هستم.✔️ 🍃 در اين آيه هدف را تعیین می‌کند و آيه بعد ويژگی‌های افرادی که در مسیر رسیدن به اين هدف حرکت می‌کنند را بیان می‌کند.🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروری بر آیات تشکیلاتی‌ قرآن کریم ( بخش دوم) 🔆 سوره فتح، آیه ۲۹ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند، آنان را در حال رکوع و سجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا و خشنودی او را می‌طلبند، بر رخسارشان از اثر سجده نشانه‌های نورانیّت پدیدار است. 💕🌟💕 🌿این وصف حال آنها در کتاب تورات و انجیل مکتوب است که (مثل حال آن رسول) به دانه‌ای ماند که چون نخست سر از خاک برآورد جوانه و شاخه‌ای نازک و ضعیف باشد بعد از آن قوّت یابد تا آنکه ستبر و قوی گردد و بر ساق خود راست و محکم بایستد که دهقانان را (در تماشای خود) حیران کند 🌕 (همچنین محمد صلی اللّه علیه و آله و سلم و اصحابش از ضعف به قوّت رسند) تا کافران عالم را (از قدرت و قوّت خود) به خشم آرند. خدا وعده فرموده که هر کس از آنها ثابت ایمان و نیکوکار شود گناهانش ببخشد و اجر عظیم عطا کند. 🔰🔰🔰
⬅️ 🔅ابتدا می‌فرمايد محمد رسول خدا است سپس به توصیف يارانش پرداخته و اوصاف ظاهر و باطن و عواطف و افکار و اعمال آنها را طى پنج صفت چنین بیان مى‌کند: 🌠 «کسانى که با او هستند در برابر کفار شديد و محکم هستند» (وَ الذِينَ مَعَهُّ أَشِداءُّ عَلَى الْکُّفارِ)✔️ 🎆 و در دومین وصف مى‌گويد: «اما در میان خود رحیم و مهربانند» (رُّحَماءُّ بَیْنَهُّمْ). ✅ 🎇 در سومین صفت که از اعمال آنها سخن مى‌گويد مى‌افزايد: «پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود مى‌بینى و همواره به عبادت خدا مشغولند» (تَراهُّمْ رُّکَعاً سُّجَداً). 🌅 در چهارمین توصیف که از نیت پاک و خالص آنها بحث مى‌کند مى‌فرمايد: «آنها همواره فضل خدا و رضاى او را مى‌طلبند» (يَبْتَغُّونَ فَضْلًا مِنَ اللَهِ وَ رِضْواناً). 🍂 نه براى تظاهر و ريا قدم بر‌می‌دارند، و نه انتظار پاداش از خلق خدا دارند، بلکه چشمشان تنها به رضا و فضل او دوخته شده، و انگیزه حرکت آنها در تمام زندگى همین است و بس. 🌾🌎✅ 👈 در پنجمین و آخرين توصیف از ظاهر آراسته و نورانى آنها بحث کرده مى‌گويد: «نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است» (سِیماهُّمْ فِی وُّجُّوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السجُّودِ) .💫🍃 ☪ آيه می‌گويد شما بايد يک طیف‌بندی برای برخوردهای‌تان داشته باشید به طوری که اگر شما همان ولايتی را که نسبت به معصوم داری نسبت به غیر معصوم داشته باشی حرام است؛ همان ارادتی که نسبت به مومن داری نسبت به مسلمان داشته باشی حرام است يا همان را نسبت به کافر داشته باشی حرام است. ✴️🚫❌⭕️
🕹 اين نشان می‌دهد که ما چطور بايد روابط‌مان را برقرار سازيم؛ کار تشکیلاتی يعنی همین تنظیم رابطه. ✔️✔️ 📍 اگر شما عضو بالاترين سطح تصمیم‌گیری تشکیلات هستید عواطف و روابطتان بايد خیلی فرق کند با يک سطح پايین‌تر.👌 🚨همچنین عواطف و روابط‌تان نسبت به همکارتان در واحد خودتان بايد با کسی که در واحد ديگری کار می‌کند فرق کند. 🕊🌱 «رحماء بینهم» را در اين آيه بايد به صورت طیفی ببینید. به همین خاطر است که روابطی که بین امیرالمومنین و مالک اشتر يا کمیل برقرار است هیچ وقت بین ايشان جندب برقرار نیست؛ بنابراين او وقتی يارانش را از دست داده است اسم بعضی را می‌آورد. «أَيْنَ عَمَارٌ وَ أَيْنَ ابْنُّ التیِهَانِ وَ أَيْنَ ذُّو الشهَادَتَیْن».👌🌷 💕يا در مورد اباعبدالله الحسین و نوع رابطه با يارانشان نیز همین طیف‌بندی ديده می‌شود.💕 ➖💠 همانطور که «رحماء بینهم» ذومراتب شد، «اشداء علی الکفار» هم ذومراتب است. 🎗 فرض کنید يک نفر غیر خودی است (که دشمن نیست) آيا با او بايد همان برخوردی را بکنیم که با دشمن می‌کنیم؟ ⁉️⁉️ 💢مسلما پاسخ منفی است. پس بايد «اشداء علی الکفار» را هم طیف بندی کرد. بر همین اساس است که برخی معتقدند که ابتدا بايد معاندين را به مخالفین و سپس به منتقدين تبديل کرد که در نهايت به صف خودی‌ها بپیوندند. 🔶🔜🔷✔️