970908-Panahian-SharifUni-ZaefTashkilatiMomeninVaAsarManfiAn-18k.mp3
5.33M
🔉 ضعف تشکیلاتی مؤمنین و آثار منفی آن
📅 ۱ جلسه | ۹۷/۹/۸
🕌دانشگاه صنعتی شریف
@Panahian_ir
@Panahian_mp3
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷سوره طه، آیات ۱۳۲ ✨وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ
مروری بر تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم)
✨سوره سبا، آیه ۴۶
۞ قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ✨
بگو که من به یک سخن شما را پند میدهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و (درباره من) عقل و فکرت کار بندید تا به خوبی دریابید که صاحب شما امت را جنون نیست، او جز این نیست که رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است میترساند.
👌✅ تقدم مثنی بر فرادا يک نکتهی کلیدی تشکیلاتی را تبیین میکند به
اين صورت که اول برويد دنبال کار تشکیلاتی و تلاش کنید تشکیلاتی
برای خدا قیام کنید بعد اگر نتوانستید تنهايی قیام کنید. البته هم تشکیلات و هم فرد بايد قیامش الهی باشد تا ثمر بدهد.
☘ تعبیر به"
قیام" در اينجا به معنى ايستادن روى دو پا نیست بلکه به معنى آمادگى براى انجام کار است، چرا که انسان به هنگامى که روى پاى خود میایستد.
🔸🔹🔸
⚛ آماده براى انجام برنامههاى مختلف زندگى مىشود، بنابراين انديشه کردن نیاز به آمادگى قبلى دارد، که انگیزه و حرکتى در انسان به وجود آيد که با اراده و تصمیم به تفکر بپردازد ، آيه میگويد پس اول بپاخیزيد بعد برنامه ريزی کنید.
✊✅🔷
🔵 آيه سه عنصر را لازمهی اين قیام میداند:
🔹 خلوص،«لِلهِ»
🔸 رهبر، «بِصاحِبِکُّمْ»
🔹 فکر و برنامه
«تَتَفَکرُّوا».
🎋👈 حرکتها و انقلابهايى که براى خدا نباشد و برخاسته از عقدهها و هوسها و براى کسب ثروت باشد به جايى نمىرسد.
🔴🔴
اگر انقلاب همراه با فکر و برنامه جامع نباشد و يا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابیون نباشد به نتیجهاى نمىرسد و بقا و برکاتى نخواهد داشت .
💕💢💔
✍ برخی مفسرين نکته لطیفی در تفسیر اين آيه مطرح کردهاند که بیانش
در اينجا خالی از لطف نیست. میگويند تعبیر به مثنی و فرادا به منظور اين است که افکار" فردى" و" جمعى" يعنى آمیخته با
مشورت را فرا گیرد، انسان بايد هم به تنهايى بینديشد، و هم از افکار ديگران بهره گیرد✅
➖🔶 که استبداد در فکر و رأى مايه تباهى است، و
همفکرى و تلاش براى حل مشکلات علمى به کمک يکديگر- در آنجا که به جنجال و غوغا نکشد مطمئنا اثر بهترى دارد و شايد به همین دلیل" مثنى" بر" فرادى" مقدم داشته است.
✔️✔️✅
🌺 سوره فتح آیه ۲۸
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا🌺
او خدایی است که رسول خود را با هدایت (قرآن) و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و (بر حقیقت این سخن) گواهی خدا کافی است.
🔰 «أَرْسَلَ» يعنى خداوند رسول خود را فرستاد که هدف نهايی از اين
ارسال رسول را در ادامه میآورد:↪️
💫 «الْحَق ِ لِیُّظْهِرَهُّ عَلَى الدينِ کُّلِهِ» تا دين اسلام را با حجتها برهانها بر تمامى اديان ظاهر سازد ؛ اين
يعنی حکومت جهانی و شما بايد بر اساس اين هدف برنامهريزی
کنید.
🔰🌐✔️🔖
〰♦️ نه اينکه صرفا بگويید ما فقط میخواهیم پیام رسانی کنیم و همزيستی مسالمتآمیز داشته باشیم.
⁉️ حالا ابزارهای رسیدن به اين
هدف چیست؟
🔆 «بِالْهُّدَى وَ دِينِ الْحَق»؛ نمیشود شما مدير تشکیلاتی
بشويد و هیچ ابزاری برای رسیدن به اهدافتان تعريف نکنید.
🎗 اين ابزار بايد متناسب با اهداف باشد. در اينجا هدف جهانیست پس ابزار جهانی هم میخواهد.
👈 در ادامه میگويد :«وَ کَفَى بِاللَهِ شَهِیدًا» اين
شهادت به معنای اين نیست که ايستادهايم و نگاه میکنیم بلکه يعنی
خدا تو را کفايت میکند که نوعی پشتیبان و وکیل محسوب میشود 💕
〰 که در جايی ديگر آيه میفرمايد: «قالَ لا تَخافا إِنَنی مَعَکُّما أَسْمَعُّ وَ
أَری»يعنی نترسید من پشتیبان شما هستم.✔️
🍃 در اين آيه هدف را تعیین میکند و آيه بعد ويژگیهای افرادی که در مسیر رسیدن به اين هدف حرکت میکنند را بیان میکند.🍃
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم ( بخش دوم)
🔆 سوره فتح، آیه ۲۹
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند، آنان را در حال رکوع و سجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا و خشنودی او را میطلبند، بر رخسارشان از اثر سجده نشانههای نورانیّت پدیدار است.
💕🌟💕
🌿این وصف حال آنها در کتاب تورات و انجیل مکتوب است که (مثل حال آن رسول) به دانهای ماند که چون نخست سر از خاک برآورد جوانه و شاخهای نازک و ضعیف باشد بعد از آن قوّت یابد تا آنکه ستبر و قوی گردد و بر ساق خود راست و محکم بایستد که دهقانان را (در تماشای خود) حیران کند
🌕 (همچنین محمد صلی اللّه علیه و آله و سلم و اصحابش از ضعف به قوّت رسند) تا کافران عالم را (از قدرت و قوّت خود) به خشم آرند. خدا وعده فرموده که هر کس از آنها ثابت ایمان و نیکوکار شود گناهانش ببخشد و اجر عظیم عطا کند.
🔰🔰🔰
⬅️ 🔅ابتدا میفرمايد محمد رسول خدا است سپس به توصیف يارانش پرداخته و اوصاف ظاهر و باطن و عواطف و افکار و اعمال آنها را
طى پنج صفت چنین بیان مىکند:
🌠 «کسانى که با او هستند در برابر کفار شديد و محکم هستند» (وَ الذِينَ مَعَهُّ أَشِداءُّ عَلَى الْکُّفارِ)✔️
🎆 و در دومین وصف مىگويد: «اما در میان خود رحیم و مهربانند» (رُّحَماءُّ بَیْنَهُّمْ). ✅
🎇 در سومین صفت که از اعمال آنها سخن مىگويد مىافزايد: «پیوسته
آنها را در حال رکوع و سجود مىبینى و همواره به عبادت خدا مشغولند» (تَراهُّمْ رُّکَعاً سُّجَداً).
🌅 در چهارمین توصیف که از نیت پاک
و خالص آنها بحث مىکند مىفرمايد: «آنها همواره فضل خدا و رضاى او را مىطلبند» (يَبْتَغُّونَ فَضْلًا مِنَ اللَهِ وَ رِضْواناً).
🍂 نه براى تظاهر و ريا قدم برمیدارند، و نه انتظار پاداش از خلق خدا دارند، بلکه چشمشان تنها به رضا و فضل او دوخته شده، و انگیزه حرکت آنها
در تمام زندگى همین است و بس.
🌾🌎✅
👈 در پنجمین و آخرين توصیف از
ظاهر آراسته و نورانى آنها بحث کرده مىگويد: «نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است» (سِیماهُّمْ فِی وُّجُّوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ
السجُّودِ) .💫🍃
☪ آيه میگويد شما بايد يک طیفبندی برای برخوردهایتان داشته باشید به طوری که اگر شما همان ولايتی را که نسبت به معصوم داری
نسبت به غیر معصوم داشته باشی حرام است؛ همان ارادتی که نسبت به مومن داری نسبت به مسلمان داشته باشی حرام است يا همان را نسبت به کافر داشته باشی حرام است.
✴️🚫❌⭕️
🕹 اين نشان میدهد که ما چطور
بايد روابطمان را برقرار سازيم؛ کار تشکیلاتی يعنی همین تنظیم
رابطه.
✔️✔️
📍 اگر شما عضو بالاترين سطح تصمیمگیری تشکیلات هستید
عواطف و روابطتان بايد خیلی فرق کند با يک سطح پايینتر.👌
🚨همچنین عواطف و روابطتان نسبت به همکارتان در واحد خودتان بايد با کسی که در واحد ديگری کار میکند فرق کند.
🕊🌱 «رحماء بینهم» را در اين آيه بايد به صورت طیفی ببینید. به همین خاطر است که روابطی که بین امیرالمومنین و مالک اشتر يا کمیل برقرار است هیچ
وقت بین ايشان جندب برقرار نیست؛ بنابراين او وقتی يارانش را از دست داده است اسم بعضی را میآورد. «أَيْنَ عَمَارٌ وَ أَيْنَ ابْنُّ التیِهَانِ وَ أَيْنَ ذُّو الشهَادَتَیْن».👌🌷
💕يا در مورد اباعبدالله الحسین و نوع رابطه با يارانشان نیز همین طیفبندی ديده میشود.💕
➖💠 همانطور که «رحماء بینهم» ذومراتب شد، «اشداء علی الکفار» هم
ذومراتب است.
🎗 فرض کنید يک نفر غیر خودی است (که دشمن نیست) آيا با او بايد همان برخوردی را بکنیم که با دشمن میکنیم؟
⁉️⁉️
💢مسلما پاسخ منفی است. پس بايد «اشداء علی الکفار» را هم طیف
بندی کرد.
بر همین اساس است که برخی معتقدند که ابتدا بايد
معاندين را به مخالفین و سپس به منتقدين تبديل کرد که در نهايت
به صف خودیها بپیوندند.
🔶🔜🔷✔️
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم ( بخش دوم) 🔆 سوره فتح، آیه ۲۹ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّ
✨ 🍃 خداوند متعال در ادامه میگويد وجوه اينها را که میبینی اثر سجود
در صورتهايشان است به اين معنا که محل سجده آنان مانند ماه شب
چهاردهم خواهد بود نه اين که پیشانیهای آنها الزاما پینه بسته باشد
تا اين اثر سجده در چهره آنها مشخص باشد؛ چون اولین اثر سجده نورانیتی است که در طرف ايجاد میکند.
💕🌟💕
💥 در کل از اين آيه فهمیده میشود که اگر در کار تشکیلاتی بايد
کارمندهای مطلوبتان را اينگونه شاخص گذاری کنید که هم بتوانید
آنها را ارزيابی کنید و هم همدلی در آنها ايجاد کنید.✅
👈 مثلا اگر به کسی
رسیديد که سه تا از اين ويژگیها را داشت يک سطح پايینتر از
کسی که پنج تا از اين ويژگیها را دارد، برخورد کنید. اين میشود
نحوه برخود تشکیلاتی شما با افرادتان.
🍀 با کسی ممکن است معمولی
سلام و علیک کنید اما با ديگری خیلی گرم؛ اين تفاوت در برخورد را بايد با استفاده از شاخصها بدست آوريد.👌
البته نکته قابل تامل اينجاست که اين عواطف تعیین کننده شايستگیها نیست. به اين معنا که عواطف نبايد تعیین کننده حدود و سلسله
مراتب باشد، بلکه آرمانها و شايستگیهاست که معیار است.
⚛⚛✅
⬅️ نکته مطرح شده زمانی است که اين سلسله مراتب مشخص شده است
مثلا حضرت رسول صلی الله علیه و آله اسامه ابن زيد ۱۹ ساله را
فرمانده لشکر میکند ، حال ما بايد در خدمتش باشیم و اتفاقا اينجا بايد محبت ما به او مثل محبت به پیامبر اکرم (ص) باشد.
✔️✔️💎
🕹 اينجاست
که آن شاخصها مطرح میشود که اگر سیمايش نورانیتر بود، بايد
بیشتر با او گرم بگیريد و روابط صمیمیتری داشته باشید.
😊💖😊💞
🕊 در ادامه آيه هم میفرمايد که اصلا فکر نکنید اين سنت مختص به
شماست، بلکه✨ «ذَالِکَ مَثَلُّهُّمْ فىِ التَوْرَئةِ وَ مَثَلُّهُّمْ فىِ الْانجِیلِ»✨ يعنی کار
تشکیلاتی دينی اينطوری است و قوم موسی يا عیسی اگر موفق بودند
به اين دلیل بوده است و در کل هرقومی که موفق بوده همین را عمل
کردند، شما هم اگر میخواهید عمل کنید چرا که
🌿 «وَعَدَ اللَهُّ الذِينَ
ءَامَنُّواْ وَ عَمِلُّواْ الصَالِحَاتِ مِنهُّم مَغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِیمَا»🌿 خدا اين وعده
را داده است از وعدهاش تخلف نمیکند.💕
🌼 سوره حجرات، آیات ۹ و ۱۰
وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتّى تَفِیءَ إِلى أَمْرِ اللّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ{۹}
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ {۱۰}
🍃 و هر گاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند، آنها را آشتى دهید; و اگر یکى از آن دو بر دیگرى تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا باز گردند; و هر گاه بازگشت (و زمینه صلح فراهم شد)، در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید; و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشه گان را دوست مى دارد. (۹)
مؤمنان برادر یکدیگرند; پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهید و تقواى الهى پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!(۱۰)
🔵 از آيات مورد نظر چند نکته بدست میآيد. اولین نکته اين است که
اين آيه ارتباط بین مؤمنین را منحصر در ارتباط برادرانه کرده است ،
به معنای ديگر آنچه رمز برقراری ارتباط بین جامعهی اسلامی است،
ايمان است؛ به همین منظور است که مومنین باهم برادرند.
💚🔛💚
➖🔷 که این يک نکته کلیدی در نظام اسلامی است؛ چرا که در يک نظام اسلامی
رابطهی برادری برقرار است و در همین بستر بحث تشکیلات شکل
میگیرد.✔️
🌱 همانطور که يک نوع برادری بر اساس خون و نژاد است اينجا خداوند متعال يک نوع رابطه را مفهومسازی میکند که محور ارتباطات اجتماعی قرار میگیرد.
⚜ بنابراين محوریترين مفهوم در
اتباطات اجتماعی در يک تشکیلاتی اسلامی، مفهوم «برادری» است.
⏪ نکتهی دوم اين است که هرچند محور اين ارتباط اجتماعی، ايمان
و برادری است، اما باز هم امکان اختلاف وجود دارد.🔸
👌 پس نمیتوان گفت که تشکیلاتی وجود داشته باشد که در آن اختلاف نباشد. حتی
يک جاهايی اقتتلوا است؛ يعنی برادران ايمانی به جان هم بیفتند.
⁉️ حال
در اين موقعیت وظیفهی شما چیست؟ در ادامه آيه مشخص می کند
که اينجا اصل بی طرفی ممنوع است.
به اين معنا که در اين موقعیت
شما نمیتوانید بگويید ما کاری نداريم. 💢
⭐️ آيه صراحتا میگويد که شما
حتما بايد موضع داشته باشید. وظیفه شما اين است که برويد بین
آنان صلح برقرار کنید. اين برقراری صلح هم به معنای صرف ريش
سفیدی بین آن دو طرف نیست بلکه اين آيه در مورد يک روحیه
جمعی در تشکیلات صحبت میکند که شما با سرنوشت همه کار
داريد و بی تفاوت نسبت به آن نیستید.
✔️☺️👌💗
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ 🍃 خداوند متعال در ادامه میگويد وجوه اينها را که میبینی اثر سجود در صورتهايشان است به اين معنا
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم)
⬅️🔆 در ادامه آیه میفرماید: « بَینَهَمافإن بَغَت إحدئهُمَا عَلَی الاُخریَ فَقَاتٕلو الَتیٕ تَبغی حَتی تَفئء إلیَ اَمرٕ اللَهِ» يعنی برخی جاها لازم است که شما حتی مداخله کنید به معنای
اينکه ديديد حق با يکی است وطرف ديگر ناحق میگويد بايد ابتدا تا حد امکان تلاش برای اصلاح بین آن دو انجام دهی و اگر صلح را نپذيرفتند میبايست علیه طرف تعدی کننده موضع بگیريد و قتال
نمايید.✅
⭕️ يکی از آفات جدی که درسازماندهی داريم اين است که هر
کس میخواهد بگويد «من کار خودم را می کنم و کاری به کار ديگری ندارم!»؛ طبق اين آيه به هیچ عنوان من چنین حقی را ندارم.
⚠️🚫
⏮ نکته ديگر اينکه آيه ريشهی اصلاح ذات بین را قسط و عدل میداند. کلمه قسط به معناى آن است که به هر يک، آن حقى را که مستحق است و آن سهمى را که دارد بدهید.
🔄 بنابراين رابطه بین عدل
و قسط و عطف اين دو به هم از نوع عطف مطلق بر مقید به منظور تاکید است .
☝️پس اين برادری از نوع قسط است و فقط عدالت نیست. آيه میگويد
شما بايد اهل بغی را سرکوب کنید، اما چرا ابتدا بايد اصلاح ذات بین
کنید؟
🚨چون هر دو برادرانت هستند. اگر از زاويه عدل و قسط نگاه کنیم پاسخ اين میشود که هر دو يک استعدادی را درجامعهی
اسلامی شکل دادهاند که بايد هر دوی آنها حفظ شوند.
💢نبايد ما فقط به خودمان بپردازيم به دلیل اينکه دشمن داريم و وقتی دشمن داريم
اگر فقط به خودمان بپردازيم، از دشمن غافل می شويم و شکستمان حتمی است.
🔴🔵🚫
➖🔸 نکته بعدی اين است که آيه نشان میدهد که احتمال وجود بغی به
معنای خروج علیه حکومت عادل، در جامعهی اسلامی وجود دارد.
〰 و اين يعنی اگر علیه امیرالمومنین در جنگ جمل يا صفین بغی شده
بايد بین آنها صلح شود. پس موضع میانجیگری ابوموسی اشعری
صحیح نیست.
🔻🔸🔻
🌐 درتشکیلات هم اين چنین است چرا که تشکیلاتی مملو از تنش و
چالش است و اينطور نیست که همه چیز خوب باشد و ما نمیتوانیم
به صرف يک اختلاف در تشکیلات، از آن انشعاب کنیم.❌
〽️ اگر انشعاب
پذيرفته شده بود در آيه به نوعی ديگر بیان میشد. آيه صراحتا میفرمايد در بین مومنان انشعاب صحیح نیست. ✖️
⭐️ امام علی(ع) کسی است که به خاطر وحدت جامعهی اسلامی صبر میکند و با خلیفهی اول ودوم کار میکند.✔️
♎️ يک وقت است که در انتخابات شرکت میکنیم و رای نمیآوريم بعد ادعای همکاری با
گروهی که رای آورده را میکنیم؛ ولی يک وقت است که رای میآوريم و علیه ما کودتا میشود و باز هم همکاری میکنیم اين خیلی
سخت تر از اولی است.➡️
🔷 نشان میدهد که حفظ اتحاد جامعهی
اسلامی اينقدر مهم است.
🔰✅🔰
☢ اما ما در تشکیلاتمان تا به سختی میخوریم، انشعاب میکنیم، در صورتی که باید کوتاه بیاییم و صلح کنیم.✔️
🚦صلحی که ديگر حرفی و بازگشتی به قبل آن نباشد.
🚨 آخرين نکته اينکه میتوان گفت بلای کارتشکیلاتی «بغی» است به
اين معنا که بگويیم ما فلان مسئول را قبول نداريم و با او کار نمیکنیم.
⚠️💢🚫
✅ در صورتی که بايد ولايتپذير باشیم.
💥 هنر در يک کار تشکیلاتی
آن است که وقتی حرفی خلاف میل ما زده میشود، آن را قبول کنیم.
🍃✔️🍃
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) ⬅️🔆 در ادامه آیه میفرماید: « بَینَهَمافإن بَغَت إحدئه
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم)
🍂 ✨سوره مجادله، آیات ۷ تا ۱۰
اَلَم تَرَ انَ الله یَعلَمُ مـا فـى السـمـوت و مـا فى الارض ما يكون من نجوى ثلثة الا هو رابـعـهـم و لا خـمـسـة الا هـو سـادسـهم ولا ادنى من ذلك و لا اكثر الا هو معهم اين ما كانوا ثم يـنـبـئهـم بـمـا عـمـلوا يـوم القـيـمة ان اللّه بكل شى ء عليم {۷}
🍃✨ الم تر الى الذين نهوا عن النـجـوى ثـم يـعـودون لمـا نـهـوا عـنـه و يـتـنـاجـون بـالاثـم و العـدون و مـعـصـيـت الرسـول و اذا جـاوك حيوك بما لم يحيك به اللّه و يقولون فى انفسهم لو لا يعذبنا اللّه بـمـا نـقـول حـسـبـهـم جـهـنـم يصلونها فبئس المصير{۸}
🍂✨ يا ايها الذين امنوا اذا تناجيتم فلا تتناجوا بالاثم و العدون و معصيت الرسول و تناجوا بالبر و التقوى و اتقوا اللّه الذى اليـه تـحـشرون {۹}
🍃✨ انما النجوى من الشيطان ليحزن الذين امنوا و ليس بضارهم شيا الا بـاذن اللّه و عـلى اللّه فـليـتـوكـل المـومـنـون {۱۰}
🥀ترجمه آيات
⚛ مـگر نمى دانى كه خدا آنچه را كه در آسمان ها و زمين مى داند. هيچ نجواى سه نفرى نيست مـگـر آنـكـه او چـهـارمـیشان است وهيچ پنج نفرى نيست مگر اين كه او ششمى آنها است و هيچ كـمـتـر و بـيـشترى نيست مگر اين كه او با ايشان است هر جا كه باشند. آنگاه در روز قيامت ايشان خبر مى دهدكه چه كردند، چون خدا به هر چيزى دانا است (۷).
⚜ آيا نديدى كسانى را كه از نجوى نهى شدند و باز بدانچه نهى شدند برگشتند و به گناه و دشمنى و نافرمانى رسول نجوى كردند و چون نزدت مى آيند تحيتى به تو مى دهـنـد كـه خـداى تـعـالى آن طـور تـحـيـتـى بـه تـو نـداده و در دل خـود و يـا نـزد هـمفكران خود اظهار دلواپسى مى كنند كه نكند خدا جرم آنچه مى گوييم عـذابـمـان كـنـد، ايـشـان را مـگـر هـمـان جـهـنـم چـاره كـنـد و در آن خـواهـنـد افـتـاد و چـه بـد محل بازگشتى است (۸).
💥 هـان ! اى كـسـانـى ايـمـان آورده ايد وقتى با يكديگر نجوى مى كنيد به گناه و دشمنى و نـافـرمـانـى رسـول نـجـوى مكنيد بلكه به احسان و تقوا نجوى كنيد و از خدايى كه به سويش محشور مى شويد بترسيد (۹).
🔥نـجـوى تـنـهـا و تـنها از ناحيه شيطان است تا كسانى كه ايمان آورده اند اندوهگين شوند ولى هـيـچ ضـررى بـه ايـشـان نـمـى زنـد مـگـر بـه اذن خـدا و مؤمنـيـن بـايـد بـر خـدا توكل كنند (۱۱).
☢ وقتی در يک تشکیلات جمع می شويم يک بحث مهم اين است که
همه چیز را همگان ندانند. يعنی اطلاعات بايد طبقه بندی بشود ولی
اين طبقه بندی بايد خیلی نرم باشد تا افراد طبقه بندی نشوند.
پس سه مسئله مهم:
🔹 اهمیت اطلاعات،
🔹 طبقه بندی اطلاعات
🔹 و نرم بودن اين
طبقه بندی.
〰 عدم رعايت اين اصل شقاق بین اعضای سازمان ايجاد
میکند.
🔚 آيه میگويد نجوا نکنید. نجوا يعنی درگوشی حرف زدن.
⬅️ میگويد اين عمل بعضا شیطانی است چرا که معمولا نجوا باعث
بوجود آمدن بغض و کینه میشود.
➰پس دسته بندی اطلاعات نبايد در
ظاهر باشد چرا که منشأ فشل شدن تشکیلات میشود. اين خطاب به منافقین است که جمع میشدند و علیه پیامبر توطئه میکردند. 💢
⭕️ منافقین هم در سپاه امام علی علیهالسلام اينگونهاند. يعنی يک
تشکیلات دارند.
🔵 اين يک بحث اطلاعات و ضد اطلاعات را هم نشان میدهد که هر چند نفر باشید خدا با شماست و بعدا به شما خبر میدهد.
🌹 آيه هشتم میگويد در اثم و عدوان نجوا حرمت دارد. اين يک
شاخص است به اين صورت که اگر ما را در جلسهای دعوت کردند
و در آن جلسه افراد شروع کردند به غیبت کردن ديگران و اصطلاحا
زيرآب زدن آنها، اين اثم است و باعث بوجود آمدن عدوات و بغض
میشود.🚫
🎗در ادامه معصیت رسول را هم جدای از اثم و عدوان اضافه میکند.
⭕️ معصیت رسول غیر از اثم و عدوان است و اين به حاکمیت اسلامی
بر میگردد، يعنی کاری است خلاف امر حاکم اسلامی، به همین دلیل
حرمت دارد.
🚨 پس اين سه نوع نجوا از جمله محرمات در تشکیلات
اسلامی است.
➖🔹در آيه هشتم سه نوع نجوا را نفی کرد و در آيه بعد برخی نجوا را از
جمله مواردی میداند که جامعه به آن نیاز دارد به شرطی که از جمله
موارد نهی شده نباشد که مهمترين شاخص را استواری نجوا بر بـر و
تقوا است.
☘ در آيه دهم غیر از نجوايی که بر اساس بر و تقوا باشد را شیطانی میداند. به اين دلیل که افرادی که در دايرهی شنیدن نجوا نیستند
ناراحت میشوند و اين فشل شدن تشکیلات را به همراه دارد ولی
در مقابل دشمن نمیشود اين کار را کرد بلکه بايد حفاظت اطلاعات
نمود در آنجا بايد توکل کرد، آن هم توکلی همراه با عمل.
✔️✔️
🔖 در ادبیات دينی حزن خیلی مفهوم دارد، به اين صورت که خداوند در جاهايی که میگويد ما شما را ياری میکنیم تأکید میکند که
حزن شما را میبريم. تفاوت بین خوف و حزن در درونزا بودن حزن
و برونزا بودن خوف است.🔺
✴️ از طرفی اطلاعاتی است که نبايد هر کسی آنها را بداند و از طرفی
ديگر نبايد افراد دسته بندی شوند.
⁉️ شاخص چیست؟ شاخص اين
است که هر جا نجوای شما ايجاد حزن بکند، ايراد دارد. لذا بر و تقوايی
که در اين جا مطرح شده است يک کنش متقابل دارد که لازم است
به آن توجه شود.👌
💡 تعريف بر را می توان از آيات ديگر کلام الله مجید
بدست آورد، در آيهای اين گونه بیان شده است: «لَیْسَ الْبِر َأَنْ تُّوَلُّوا
وُّجُّوهَکُّمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِن َ الْبِر َمَنْ آمَنَ بِاللهِ وَ الْیَوْمِ
الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النبِیِینَ وَ آتَى الْمالَ عَلى حُّبهِ ذَوِی الْقُّرْبى
وَ الْیَتامى وَ الْمَساکینَ وَ ابْنَ السَبیلِ وَ السائِلینَ وَ فِی الرقابِ وَ أَقامَ
الصَلاةَ وَ آتَى الزَکاةَ وَ الْمُّوفُّونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُّوا وَ الصابِرينَ فِی
الْبَأْساءِ وَ الضر َاءِ وَ حینَ الْبَأْسِ أُّولئِکَ الَذينَ صَدَقُّوا وَ أُّولئِکَ هُّمُّ
الْمُّتَقُّون»َ نیکوکارى آن نیست که روى به جانب مشرق يا مغرب کنید (چه اين چیز بى اثرى است) لیکن نیکوکارى آن است که کسى به
خداى عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانى و پیغمبران
ايمان آرد و دارايى خود را در راه دوستى خدا به خويشان و يتیمان و فقیران و در راه ماندگان و گدايان بدهد و در آزاد کردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال (به مستحق) بدهد،
➖ 🔷 و نیز نیکوکار آنانند که با هر که عهد بستهاند به موقع خود وفا کنند و در حال تنگدستى و سختى و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشند.
🌿 (کسانى که بدين اوصاف آراستهاند) آنها به حقیقت راستگويان و آنها به
حقیقت پرهیزکارانند.🌿
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) 🍂 ✨سوره مجادله، آیات ۷ تا ۱۰ اَلَم تَرَ انَ الله یَعلَم
🕊☀️«سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ {۱}
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ {۲}
🕊☀️ کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ {۴}
🕊☀️ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ»{۴}
ترجمه:
🍀 به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است همه تسبیح خدا مى گویند; و او شکست ناپذیر و حکیم است! (۱)
👌👥 اى کسانى که ایمان آورده اید! چرا سخنى مى گوئید که عمل نمى کنید؟! (۲)
💥🔥نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنى بگوئید که عمل نمى کنید! (۳)
🌺 خداوند کسانى را دوست مى دارد که در راه او پیکار مى کنند گوئى بنائى آهنین اند! (۴)
🥀 آيه دوم اصل اساسی در روابط اجتماعی با محوريت امر به معروف
و نهی از منکر را مطرح میکند که مبادا خودتان به آن چیزی که ديگران را به آن امر میکنید ايمان نداشته باشید و در ادامه آن را نزد
خدای متعال منفور میداند و میگويد که برای خدا گران تمام میشود که اين کار را بکنید💥«يا أَيهَا الذِينَ آمَنُّوا لِمَ تَقُّولُّونَ ما لا تَفْعَلُّونَ کَبُرَ مَقتاَ عِندَ الله ِاَنٰ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُّونَ»💥
➖🔷 اين دعوای بین عمل و قول
امری بسیار مهم بالاخص در فعالیتهای تشکیلاتی است که بايد
مورد نظر همگان، چه اعضاء و چه رهبران هر تشکیلاتی قرار بگیرد.✅
🔆 آيه بعد را میتوان به جرأت مهمترين آيه در مباحث تشکیلاتی
دانست که میفرمايد:
💠 «اِن اللهَ يُّحِب ُّ الَذينَ يُّقاِتلوُّنَ فی سَبیِلهِ صَفا
کَانهُّم بُّنیانٌ مَرصوص» با تأکید گفته است که خداوند قطعا عدهای
را دوست میدارد؛ اين عده چه کسانی هستند؟ و چه ويژگیهايی
دارند که خداوند بر دوست داشتن آنها تأکید کرده است؟
⁉️⁉️
⚡️ «الذينَ
يُّقاِتلوُّنَ» اين عده کسانی هستند که جهاد میکنند پس همه انواع
جهاد اعم از مال و جان و آبرو که در جاهای ديگر مطرح شده است
در اين کلمه نهفته است.
✴️ نکته ديگر اينکه آيا هر نوع جهادی مورد قبول است؟ خیر؛
⬅️ آيه می گويد:
✨☄«الَذينَ يُّقاِتلوُّنَ فی سَبیِلهِ» حتما بايد
اين جهاد در راه خدای متعال باشد؛ پس از ويژگیهای اين عدهای
که خدای متعال آنها را دوست دارد اين است که در راه خدای متعال و با اخلاص هر چه تمامتر جهاد کنند؛ آن هم همه موارد جهاد.
👉🤱🏡💖 ✅
👌تا اينجا دو ويژگی مطرح شد که در جاهای ديگر قرآن مفصل به آن
پراخته است: جهاد و اخلاص.
💯🔵🔵