💥اصل جانشین پروری در جانشینی هارون به جای موسی و مسئولیت
رهبری بنیاسرائیل به طور جدی مطرح شده است و اهمیت اين جانشین پروری حتی در ده روزی که موسی(ع) تأخیر کرده و حتی
هارون هم علت تأخیر را نمیداند پررنگتر شده است.
🔍📖 نکته دومی که از آيه استخراج میشود اين است که فتنه، ابتلاء
اجتماعی است؛ ابتلائی که ناشی از در هم آمیختن حق و باطل به هم
است
🌼 امیرالمؤمنین میفرمايند: «إِن َمَا بَدْءُّ وُّقُّوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُّتَبَعُّ وَ أَحْکَامٌ تُّبْتَدَع» يعنی هرجا دنبال هوای نفس رفتید، بدانید که در نهايت فتنهای را به بار خواهید آورد.
🚨 در اين جا هارون به قوم بنیاسرائیل
میگويد :«قالَ لَهُّمْ هارُّونُّ مِنْ قَبْلُّ يا قَوْمِ إِن َما فُّتِنْتُّمْ بِهِ» اين آزمايش
و ابتلاء اجتماعی شماست که موسی تأخیر کرده است.
🔚از اينجا اهمیت
و اطاعت امر از يک جانشین شايسته بدست میآيد.
✔️🔷
⬅️ وقتی حضرت موسی از کوه طور بر میگردد شروع به شماتت هارون
میکند، و از ظاهر آيات مشخص است که جناب هارون کارهايی
میتوانسته است انجام دهد که انجام نداده است.
⚠️به اين صورت که از قوه قهريهاش استفاده کند و ريشهی فتنه را بخشکاند ولی اين کار نکرده است.💢
✴️ اما پاسخ سامری نیز اهمیت بسیاری در کار تشکیلاتی دارد: «قالَ
بَصُّرْتُّ بِما لَمْ يَبْصُّرُّوا بِهِ فَقَبَضْتُّ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَسُّولِ فَنَبَذْتُّها وَ کَذلِکَ سَولَتْ لی نَفْسی» گفت: چیزى را که آنها نديدند بديدم و از جاى پاى فرشته مرسل کفى برگرفتم و آن را در قالب گوساله انداختم که ضمیرم براى من چنین جلوهگر ساخت.
📌 پاسخ سامری
نشان میدهد که از همین رويههايی که خودمان در تشیلات میگذاريم، کسانی میتوانند خلل ايجاد کنند.👌
👈🌐 مثلا در تشکیلاتها و يا
سازمانهايی که آيین نامهی خاصی میگذارند، افرادی که فتنهانگیزی
میکنند، به همین متوسل میشوند و کارشان را انجام میدهند که درست جلوه کند.
🌀🔄✔️
🎗 لذاست که سامری از اثر رسول که همان جبرئیل
امین است بهره جست و چه بسا که کار سامری شعبده نبوده بلکه از اثر تکوينی که اثر رسول بود، سوء استفاده کرده بود.🔴
☣ تعبیر «سَوَلَتْ لی نَفْسی» نیز دال بر ريشهی همان سرطانی است که ناشی از توجه سلول به خود و بیشفعالی برای خود است.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات قرآن کریم ( بخش دوم) 🌷 سوره طه، آیات ۹۰ تا ۹۸ ✨ وَلَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ مِنْ
🌷سوره طه، آیات ۱۳۲
✨وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكَ ۗ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ✨
تو اهل بیت خود را به نماز و طاعت خدا امر کن و خود نیز بر نماز و ذکر حق صبور باش، ما از تو روزی (کسی را) نمیطلبیم بلکه ما به تو (و دیگران) روزی میدهیم، و عاقبت نیکو مخصوص (اهل) پرهیزکاری و تقواست.
👌☺️ اطرافیانت را به نماز امر کن.
✳️ با توجه به توسعهی معنايی اهل در
ادبیات تشکیلاتی که اعضای تشکیلات را هم در بر میگیرد آيه میگويد که شما نمیتوانید در تشکیلاتی باشید و رابطهتان را با ديگران
حذف کنید، اتفاقا بالعکس میگويد که بايد به ديگران کار داشته
باشید. آن هم نه در صرف يک بار گفتن و گذشتن بلکه «وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها»يعنی بايد پافشاری هم بکنید و صبور باشید.
✔️✔️
✴️ اگر خودمان به
تنهايی بوديم و کاری به ديگران نداشتیم که کارمان راحت بود اما در
اينجا تأکید روی اين است که بايد با پافشاری ديگر اعضای تشکیلات را به نماز بکشانید.
💠✅💕
⁉️ حال سؤال اينجاست که آيه به صورت دستوری امر کرده است که
اهلت را به نماز امر کن، چگونه ديگران را میتوانیم مجبور کنیم که کاری که ما میخواهیم را انجام دهند؟
⚛ اينجاست که ما بايد يکسری
تکنیکهای مديريتی را بدانیم. مثلا مدير وقت نماز که میشود برود درب تک تک اتاقها و بگويد که آقا يا خانم وقت نماز است.
👌 يا
مثلا شاخص بگذاريد که کار به بی نماز نمیدهیم. البته لازم به ذکر
است که اگر خودتان صف اول رفتید و اذان گفتید و برای نماز ارزش قائل شديد و به طور کلی مصدر عمل شديد خود به خود ديگران به دنبال شما میآيند.✅
🌸 سوره شعرا، آیات ۶۱ تا ۶۶
فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ ﴿۶۱﴾
چون دو گروه همديگر را ديدند ياران موسى گفتند ما قطعا گرفتار خواهيم شد (۶۱)
🌸 قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ﴿۶۲﴾
گفت چنين نيست زيرا پروردگارم با من است و به زودى مرا راهنمايى خواهد كرد (۶۲)
🌼 فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ ﴿۶۳﴾
پس به موسى وحى كرديم با عصاى خود بر اين دريا بزن تا از هم شكافت و هر پاره اى همچون كوهى سترگ بود (۶۳)
🌼وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الْآخَرِينَ ﴿۶۴﴾
و ديگران را بدانجا نزديك گردانيديم (۶۴)
🌺 وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ ﴿۶۵﴾
و موسى و همه كسانى را كه همراه او بودند نجات داديم (۶۵)
🌺 ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ ﴿۶۶﴾
آنگاه ديگران را غرق كرديم (۶۶)
⚛ در تشکیلات اسلامی کار به صورت تمام و کمال صورت بگیرد
همگی نجات پیدا میکنند «أَنْجَیْنا مُّوسى وَ مَنْ مَعَهُّ أَجْمَعینَ»، اين
گونه نیست که بخاطر نجات عدهای و توسعه و پیشرفت آنها ديگران
فدا شوند که مديريت علمی کنونی برنامه ريزیاش بر اين اساس
است.
🔰🔵🔰
👌🔷 اينکه در اين آيه آمده است که عصا خورد و اثر کرد «فانفلق» به خاطر
«کلا»يی است که در آيه قبل بیان شده است؛ در تشکیلات اسلامی بايد
به فرد بالای سرت اطمینان داشته باشی و اگر ايمان باشد، اثر حاصل میشود؛ چرا که سخن در تشکیلات اسلامی است سخن در زمینهای
است که ولايت الهی بر آن حاکم است.
✅✅👌
🌊 چون موسی(ع) در نصرت پروردگارش شک نکرد✨ «قالَ کَلا َإِنَ مَعی
رَبی سَیَهْدينِ»✨ لذا بلافاصله خداوند به او وحی کرد 🌷«فَأَوْحَیْنا إِلى
مُّوسى أَنِ اضْرِبْ...»🌷 و او و همهی افرادی که با موسی بودند را نجات داد.
🔵🔵
🌐🔆 پس تشکیلات الهی جايی برای شک به نصرت الهی وجود ندارد.
⚜ نکته ديگر اين است که در تشکیلات اسلامی نیاز نیست رئیس
تشکیلات برای تمامی تصمیمات و برنامههايش، همه افراد را توجیه
کند؛ چون اعضای تشکیلات به او ايمان دارند و اين ايمان اعتمادی
را در دلها نسبت به او بوجود آورده است.✔️
➰🔷 در علم مديريت به اين
نکته رسیدهاند و بحثی تحت عنوان «تعهد سازمانی» را بوجود آوردهاند، که نیاز نباشد مدير دائما اعضا را توجیه کند.
📌 وقتی گفته میشود رهبر يک تشکیلات، يعنی فردی که بايد به او اعتماد کنید! اگر اعتماد نکنی اصلا حرکت تشکیلات منتفی میشود. بر همین اساس است که منافقین برای ضربه زدن به تشکیلات اسلامی به حربهی «شک و
تفرقه» تمسک میکنند و مهمترين ابزارشان هم نجوا و شايعه است.
⭕️⭕️⭕️
〽️ نکته ديگر اين است که هرتشکیلات و سازمانی اهدافی دارد که لزوما برای تمام افراد نیاز نیست تبیین شود، حداقل در کوتاه مدت نیاز
نیست تبیین صورت بگیرد؛ لذا موسی (ع) سريع میگويد: ✨ «کَلاَ إِن َمَعی رَبی سَیَهْدينِ»✨ و با اين جمله اهمیت ايمان به غیب نیز مطرح
میشود.
☘ ويژگی مهم غیب هم اين است که نمیتوان آن را ديد ولی
بايد به آن ايمان آورد.☘
970908-Panahian-SharifUni-ZaefTashkilatiMomeninVaAsarManfiAn-18k.mp3
5.33M
🔉 ضعف تشکیلاتی مؤمنین و آثار منفی آن
📅 ۱ جلسه | ۹۷/۹/۸
🕌دانشگاه صنعتی شریف
@Panahian_ir
@Panahian_mp3
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌷سوره طه، آیات ۱۳۲ ✨وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ
مروری بر تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم)
✨سوره سبا، آیه ۴۶
۞ قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ✨
بگو که من به یک سخن شما را پند میدهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و (درباره من) عقل و فکرت کار بندید تا به خوبی دریابید که صاحب شما امت را جنون نیست، او جز این نیست که رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است میترساند.
👌✅ تقدم مثنی بر فرادا يک نکتهی کلیدی تشکیلاتی را تبیین میکند به
اين صورت که اول برويد دنبال کار تشکیلاتی و تلاش کنید تشکیلاتی
برای خدا قیام کنید بعد اگر نتوانستید تنهايی قیام کنید. البته هم تشکیلات و هم فرد بايد قیامش الهی باشد تا ثمر بدهد.
☘ تعبیر به"
قیام" در اينجا به معنى ايستادن روى دو پا نیست بلکه به معنى آمادگى براى انجام کار است، چرا که انسان به هنگامى که روى پاى خود میایستد.
🔸🔹🔸
⚛ آماده براى انجام برنامههاى مختلف زندگى مىشود، بنابراين انديشه کردن نیاز به آمادگى قبلى دارد، که انگیزه و حرکتى در انسان به وجود آيد که با اراده و تصمیم به تفکر بپردازد ، آيه میگويد پس اول بپاخیزيد بعد برنامه ريزی کنید.
✊✅🔷
🔵 آيه سه عنصر را لازمهی اين قیام میداند:
🔹 خلوص،«لِلهِ»
🔸 رهبر، «بِصاحِبِکُّمْ»
🔹 فکر و برنامه
«تَتَفَکرُّوا».
🎋👈 حرکتها و انقلابهايى که براى خدا نباشد و برخاسته از عقدهها و هوسها و براى کسب ثروت باشد به جايى نمىرسد.
🔴🔴
اگر انقلاب همراه با فکر و برنامه جامع نباشد و يا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابیون نباشد به نتیجهاى نمىرسد و بقا و برکاتى نخواهد داشت .
💕💢💔
✍ برخی مفسرين نکته لطیفی در تفسیر اين آيه مطرح کردهاند که بیانش
در اينجا خالی از لطف نیست. میگويند تعبیر به مثنی و فرادا به منظور اين است که افکار" فردى" و" جمعى" يعنى آمیخته با
مشورت را فرا گیرد، انسان بايد هم به تنهايى بینديشد، و هم از افکار ديگران بهره گیرد✅
➖🔶 که استبداد در فکر و رأى مايه تباهى است، و
همفکرى و تلاش براى حل مشکلات علمى به کمک يکديگر- در آنجا که به جنجال و غوغا نکشد مطمئنا اثر بهترى دارد و شايد به همین دلیل" مثنى" بر" فرادى" مقدم داشته است.
✔️✔️✅
🌺 سوره فتح آیه ۲۸
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا🌺
او خدایی است که رسول خود را با هدایت (قرآن) و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و (بر حقیقت این سخن) گواهی خدا کافی است.
🔰 «أَرْسَلَ» يعنى خداوند رسول خود را فرستاد که هدف نهايی از اين
ارسال رسول را در ادامه میآورد:↪️
💫 «الْحَق ِ لِیُّظْهِرَهُّ عَلَى الدينِ کُّلِهِ» تا دين اسلام را با حجتها برهانها بر تمامى اديان ظاهر سازد ؛ اين
يعنی حکومت جهانی و شما بايد بر اساس اين هدف برنامهريزی
کنید.
🔰🌐✔️🔖
〰♦️ نه اينکه صرفا بگويید ما فقط میخواهیم پیام رسانی کنیم و همزيستی مسالمتآمیز داشته باشیم.
⁉️ حالا ابزارهای رسیدن به اين
هدف چیست؟
🔆 «بِالْهُّدَى وَ دِينِ الْحَق»؛ نمیشود شما مدير تشکیلاتی
بشويد و هیچ ابزاری برای رسیدن به اهدافتان تعريف نکنید.
🎗 اين ابزار بايد متناسب با اهداف باشد. در اينجا هدف جهانیست پس ابزار جهانی هم میخواهد.
👈 در ادامه میگويد :«وَ کَفَى بِاللَهِ شَهِیدًا» اين
شهادت به معنای اين نیست که ايستادهايم و نگاه میکنیم بلکه يعنی
خدا تو را کفايت میکند که نوعی پشتیبان و وکیل محسوب میشود 💕
〰 که در جايی ديگر آيه میفرمايد: «قالَ لا تَخافا إِنَنی مَعَکُّما أَسْمَعُّ وَ
أَری»يعنی نترسید من پشتیبان شما هستم.✔️
🍃 در اين آيه هدف را تعیین میکند و آيه بعد ويژگیهای افرادی که در مسیر رسیدن به اين هدف حرکت میکنند را بیان میکند.🍃
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم ( بخش دوم)
🔆 سوره فتح، آیه ۲۹
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند، آنان را در حال رکوع و سجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا و خشنودی او را میطلبند، بر رخسارشان از اثر سجده نشانههای نورانیّت پدیدار است.
💕🌟💕
🌿این وصف حال آنها در کتاب تورات و انجیل مکتوب است که (مثل حال آن رسول) به دانهای ماند که چون نخست سر از خاک برآورد جوانه و شاخهای نازک و ضعیف باشد بعد از آن قوّت یابد تا آنکه ستبر و قوی گردد و بر ساق خود راست و محکم بایستد که دهقانان را (در تماشای خود) حیران کند
🌕 (همچنین محمد صلی اللّه علیه و آله و سلم و اصحابش از ضعف به قوّت رسند) تا کافران عالم را (از قدرت و قوّت خود) به خشم آرند. خدا وعده فرموده که هر کس از آنها ثابت ایمان و نیکوکار شود گناهانش ببخشد و اجر عظیم عطا کند.
🔰🔰🔰
⬅️ 🔅ابتدا میفرمايد محمد رسول خدا است سپس به توصیف يارانش پرداخته و اوصاف ظاهر و باطن و عواطف و افکار و اعمال آنها را
طى پنج صفت چنین بیان مىکند:
🌠 «کسانى که با او هستند در برابر کفار شديد و محکم هستند» (وَ الذِينَ مَعَهُّ أَشِداءُّ عَلَى الْکُّفارِ)✔️
🎆 و در دومین وصف مىگويد: «اما در میان خود رحیم و مهربانند» (رُّحَماءُّ بَیْنَهُّمْ). ✅
🎇 در سومین صفت که از اعمال آنها سخن مىگويد مىافزايد: «پیوسته
آنها را در حال رکوع و سجود مىبینى و همواره به عبادت خدا مشغولند» (تَراهُّمْ رُّکَعاً سُّجَداً).
🌅 در چهارمین توصیف که از نیت پاک
و خالص آنها بحث مىکند مىفرمايد: «آنها همواره فضل خدا و رضاى او را مىطلبند» (يَبْتَغُّونَ فَضْلًا مِنَ اللَهِ وَ رِضْواناً).
🍂 نه براى تظاهر و ريا قدم برمیدارند، و نه انتظار پاداش از خلق خدا دارند، بلکه چشمشان تنها به رضا و فضل او دوخته شده، و انگیزه حرکت آنها
در تمام زندگى همین است و بس.
🌾🌎✅
👈 در پنجمین و آخرين توصیف از
ظاهر آراسته و نورانى آنها بحث کرده مىگويد: «نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است» (سِیماهُّمْ فِی وُّجُّوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ
السجُّودِ) .💫🍃
☪ آيه میگويد شما بايد يک طیفبندی برای برخوردهایتان داشته باشید به طوری که اگر شما همان ولايتی را که نسبت به معصوم داری
نسبت به غیر معصوم داشته باشی حرام است؛ همان ارادتی که نسبت به مومن داری نسبت به مسلمان داشته باشی حرام است يا همان را نسبت به کافر داشته باشی حرام است.
✴️🚫❌⭕️
🕹 اين نشان میدهد که ما چطور
بايد روابطمان را برقرار سازيم؛ کار تشکیلاتی يعنی همین تنظیم
رابطه.
✔️✔️
📍 اگر شما عضو بالاترين سطح تصمیمگیری تشکیلات هستید
عواطف و روابطتان بايد خیلی فرق کند با يک سطح پايینتر.👌
🚨همچنین عواطف و روابطتان نسبت به همکارتان در واحد خودتان بايد با کسی که در واحد ديگری کار میکند فرق کند.
🕊🌱 «رحماء بینهم» را در اين آيه بايد به صورت طیفی ببینید. به همین خاطر است که روابطی که بین امیرالمومنین و مالک اشتر يا کمیل برقرار است هیچ
وقت بین ايشان جندب برقرار نیست؛ بنابراين او وقتی يارانش را از دست داده است اسم بعضی را میآورد. «أَيْنَ عَمَارٌ وَ أَيْنَ ابْنُّ التیِهَانِ وَ أَيْنَ ذُّو الشهَادَتَیْن».👌🌷
💕يا در مورد اباعبدالله الحسین و نوع رابطه با يارانشان نیز همین طیفبندی ديده میشود.💕
➖💠 همانطور که «رحماء بینهم» ذومراتب شد، «اشداء علی الکفار» هم
ذومراتب است.
🎗 فرض کنید يک نفر غیر خودی است (که دشمن نیست) آيا با او بايد همان برخوردی را بکنیم که با دشمن میکنیم؟
⁉️⁉️
💢مسلما پاسخ منفی است. پس بايد «اشداء علی الکفار» را هم طیف
بندی کرد.
بر همین اساس است که برخی معتقدند که ابتدا بايد
معاندين را به مخالفین و سپس به منتقدين تبديل کرد که در نهايت
به صف خودیها بپیوندند.
🔶🔜🔷✔️
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم ( بخش دوم) 🔆 سوره فتح، آیه ۲۹ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّ
✨ 🍃 خداوند متعال در ادامه میگويد وجوه اينها را که میبینی اثر سجود
در صورتهايشان است به اين معنا که محل سجده آنان مانند ماه شب
چهاردهم خواهد بود نه اين که پیشانیهای آنها الزاما پینه بسته باشد
تا اين اثر سجده در چهره آنها مشخص باشد؛ چون اولین اثر سجده نورانیتی است که در طرف ايجاد میکند.
💕🌟💕
💥 در کل از اين آيه فهمیده میشود که اگر در کار تشکیلاتی بايد
کارمندهای مطلوبتان را اينگونه شاخص گذاری کنید که هم بتوانید
آنها را ارزيابی کنید و هم همدلی در آنها ايجاد کنید.✅
👈 مثلا اگر به کسی
رسیديد که سه تا از اين ويژگیها را داشت يک سطح پايینتر از
کسی که پنج تا از اين ويژگیها را دارد، برخورد کنید. اين میشود
نحوه برخود تشکیلاتی شما با افرادتان.
🍀 با کسی ممکن است معمولی
سلام و علیک کنید اما با ديگری خیلی گرم؛ اين تفاوت در برخورد را بايد با استفاده از شاخصها بدست آوريد.👌
البته نکته قابل تامل اينجاست که اين عواطف تعیین کننده شايستگیها نیست. به اين معنا که عواطف نبايد تعیین کننده حدود و سلسله
مراتب باشد، بلکه آرمانها و شايستگیهاست که معیار است.
⚛⚛✅
⬅️ نکته مطرح شده زمانی است که اين سلسله مراتب مشخص شده است
مثلا حضرت رسول صلی الله علیه و آله اسامه ابن زيد ۱۹ ساله را
فرمانده لشکر میکند ، حال ما بايد در خدمتش باشیم و اتفاقا اينجا بايد محبت ما به او مثل محبت به پیامبر اکرم (ص) باشد.
✔️✔️💎
🕹 اينجاست
که آن شاخصها مطرح میشود که اگر سیمايش نورانیتر بود، بايد
بیشتر با او گرم بگیريد و روابط صمیمیتری داشته باشید.
😊💖😊💞
🕊 در ادامه آيه هم میفرمايد که اصلا فکر نکنید اين سنت مختص به
شماست، بلکه✨ «ذَالِکَ مَثَلُّهُّمْ فىِ التَوْرَئةِ وَ مَثَلُّهُّمْ فىِ الْانجِیلِ»✨ يعنی کار
تشکیلاتی دينی اينطوری است و قوم موسی يا عیسی اگر موفق بودند
به اين دلیل بوده است و در کل هرقومی که موفق بوده همین را عمل
کردند، شما هم اگر میخواهید عمل کنید چرا که
🌿 «وَعَدَ اللَهُّ الذِينَ
ءَامَنُّواْ وَ عَمِلُّواْ الصَالِحَاتِ مِنهُّم مَغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِیمَا»🌿 خدا اين وعده
را داده است از وعدهاش تخلف نمیکند.💕
🌼 سوره حجرات، آیات ۹ و ۱۰
وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتّى تَفِیءَ إِلى أَمْرِ اللّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ{۹}
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ {۱۰}
🍃 و هر گاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند، آنها را آشتى دهید; و اگر یکى از آن دو بر دیگرى تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا باز گردند; و هر گاه بازگشت (و زمینه صلح فراهم شد)، در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید; و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشه گان را دوست مى دارد. (۹)
مؤمنان برادر یکدیگرند; پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهید و تقواى الهى پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!(۱۰)
🔵 از آيات مورد نظر چند نکته بدست میآيد. اولین نکته اين است که
اين آيه ارتباط بین مؤمنین را منحصر در ارتباط برادرانه کرده است ،
به معنای ديگر آنچه رمز برقراری ارتباط بین جامعهی اسلامی است،
ايمان است؛ به همین منظور است که مومنین باهم برادرند.
💚🔛💚
➖🔷 که این يک نکته کلیدی در نظام اسلامی است؛ چرا که در يک نظام اسلامی
رابطهی برادری برقرار است و در همین بستر بحث تشکیلات شکل
میگیرد.✔️
🌱 همانطور که يک نوع برادری بر اساس خون و نژاد است اينجا خداوند متعال يک نوع رابطه را مفهومسازی میکند که محور ارتباطات اجتماعی قرار میگیرد.
⚜ بنابراين محوریترين مفهوم در
اتباطات اجتماعی در يک تشکیلاتی اسلامی، مفهوم «برادری» است.
⏪ نکتهی دوم اين است که هرچند محور اين ارتباط اجتماعی، ايمان
و برادری است، اما باز هم امکان اختلاف وجود دارد.🔸
👌 پس نمیتوان گفت که تشکیلاتی وجود داشته باشد که در آن اختلاف نباشد. حتی
يک جاهايی اقتتلوا است؛ يعنی برادران ايمانی به جان هم بیفتند.
⁉️ حال
در اين موقعیت وظیفهی شما چیست؟ در ادامه آيه مشخص می کند
که اينجا اصل بی طرفی ممنوع است.
به اين معنا که در اين موقعیت
شما نمیتوانید بگويید ما کاری نداريم. 💢
⭐️ آيه صراحتا میگويد که شما
حتما بايد موضع داشته باشید. وظیفه شما اين است که برويد بین
آنان صلح برقرار کنید. اين برقراری صلح هم به معنای صرف ريش
سفیدی بین آن دو طرف نیست بلکه اين آيه در مورد يک روحیه
جمعی در تشکیلات صحبت میکند که شما با سرنوشت همه کار
داريد و بی تفاوت نسبت به آن نیستید.
✔️☺️👌💗
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ 🍃 خداوند متعال در ادامه میگويد وجوه اينها را که میبینی اثر سجود در صورتهايشان است به اين معنا
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم)
⬅️🔆 در ادامه آیه میفرماید: « بَینَهَمافإن بَغَت إحدئهُمَا عَلَی الاُخریَ فَقَاتٕلو الَتیٕ تَبغی حَتی تَفئء إلیَ اَمرٕ اللَهِ» يعنی برخی جاها لازم است که شما حتی مداخله کنید به معنای
اينکه ديديد حق با يکی است وطرف ديگر ناحق میگويد بايد ابتدا تا حد امکان تلاش برای اصلاح بین آن دو انجام دهی و اگر صلح را نپذيرفتند میبايست علیه طرف تعدی کننده موضع بگیريد و قتال
نمايید.✅
⭕️ يکی از آفات جدی که درسازماندهی داريم اين است که هر
کس میخواهد بگويد «من کار خودم را می کنم و کاری به کار ديگری ندارم!»؛ طبق اين آيه به هیچ عنوان من چنین حقی را ندارم.
⚠️🚫
⏮ نکته ديگر اينکه آيه ريشهی اصلاح ذات بین را قسط و عدل میداند. کلمه قسط به معناى آن است که به هر يک، آن حقى را که مستحق است و آن سهمى را که دارد بدهید.
🔄 بنابراين رابطه بین عدل
و قسط و عطف اين دو به هم از نوع عطف مطلق بر مقید به منظور تاکید است .
☝️پس اين برادری از نوع قسط است و فقط عدالت نیست. آيه میگويد
شما بايد اهل بغی را سرکوب کنید، اما چرا ابتدا بايد اصلاح ذات بین
کنید؟
🚨چون هر دو برادرانت هستند. اگر از زاويه عدل و قسط نگاه کنیم پاسخ اين میشود که هر دو يک استعدادی را درجامعهی
اسلامی شکل دادهاند که بايد هر دوی آنها حفظ شوند.
💢نبايد ما فقط به خودمان بپردازيم به دلیل اينکه دشمن داريم و وقتی دشمن داريم
اگر فقط به خودمان بپردازيم، از دشمن غافل می شويم و شکستمان حتمی است.
🔴🔵🚫
➖🔸 نکته بعدی اين است که آيه نشان میدهد که احتمال وجود بغی به
معنای خروج علیه حکومت عادل، در جامعهی اسلامی وجود دارد.
〰 و اين يعنی اگر علیه امیرالمومنین در جنگ جمل يا صفین بغی شده
بايد بین آنها صلح شود. پس موضع میانجیگری ابوموسی اشعری
صحیح نیست.
🔻🔸🔻
🌐 درتشکیلات هم اين چنین است چرا که تشکیلاتی مملو از تنش و
چالش است و اينطور نیست که همه چیز خوب باشد و ما نمیتوانیم
به صرف يک اختلاف در تشکیلات، از آن انشعاب کنیم.❌
〽️ اگر انشعاب
پذيرفته شده بود در آيه به نوعی ديگر بیان میشد. آيه صراحتا میفرمايد در بین مومنان انشعاب صحیح نیست. ✖️
⭐️ امام علی(ع) کسی است که به خاطر وحدت جامعهی اسلامی صبر میکند و با خلیفهی اول ودوم کار میکند.✔️
♎️ يک وقت است که در انتخابات شرکت میکنیم و رای نمیآوريم بعد ادعای همکاری با
گروهی که رای آورده را میکنیم؛ ولی يک وقت است که رای میآوريم و علیه ما کودتا میشود و باز هم همکاری میکنیم اين خیلی
سخت تر از اولی است.➡️
🔷 نشان میدهد که حفظ اتحاد جامعهی
اسلامی اينقدر مهم است.
🔰✅🔰
☢ اما ما در تشکیلاتمان تا به سختی میخوریم، انشعاب میکنیم، در صورتی که باید کوتاه بیاییم و صلح کنیم.✔️
🚦صلحی که ديگر حرفی و بازگشتی به قبل آن نباشد.
🚨 آخرين نکته اينکه میتوان گفت بلای کارتشکیلاتی «بغی» است به
اين معنا که بگويیم ما فلان مسئول را قبول نداريم و با او کار نمیکنیم.
⚠️💢🚫
✅ در صورتی که بايد ولايتپذير باشیم.
💥 هنر در يک کار تشکیلاتی
آن است که وقتی حرفی خلاف میل ما زده میشود، آن را قبول کنیم.
🍃✔️🍃