eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
590 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
⚛ در کلاس‌های آموزشی بسیار از ما می‌پرسند که تکنیک‌های کار تشکیلاتی چیست و بسیاری از مصادیق مشکلات خ
👈4⃣ در فصل چهارم از مجموع ابعاد ساختار و فضای تشکیلات، به ساختار تشکیلات که ترکیب جسم و فکر تشکیلات است پرداخته شده و در حالت‌های سه‌گانه‌ای که ساختار تشکیلات خواهد پذیرفت کیفیت مواجهه آدم‌های تشکیلاتی با ساختار مورد واکاوی قرار گرفته است؛ 🔚 این که اگر تشکیلات دارای ساختار کامل و مناسب باشد چگونه باید با او برخورد کرد؛ اگر دارای ساختار ناقص یا نامناسب باشد، با چه الگویی باید با آن مواجهه کرد و اگر فاقد ساختار، بود به چه شکل می‌توان با آن مواجه شد، در ادامه این فصل تبیین شده است. 👈 5⃣ در فصل پنجم فضای تشکیلات که ترکیب فکر و روح تشکیلات است مورد دقت قرار گرفته است. سه فضای انسانی آرمانی و فیزیکی برای تشکیلات برشمرده شده و تلاش شده است تا ویژگی‌های هر یک از این فضاهای سه گانه-که- به کیفیت تعامل ما با آن‌ها مربوط می‌شود بیان شود. 👈6⃣ در فصل ششم از ترکیب محتوایی که در فصول قبل تبیین شده است راهبردهای عملیاتی در مواجهه با تشکیلات در قالب یک الگوی کامل ارائه شده است. 💮 حالت‌های مختلفی که پیش روی آدم تشکیلات‌ساز و تشکیلات‌باز در ورود به سازمان یا، تشکیلات با فضای همراه یا غیرهمراه و با ساختار کامل ناقص یا فاقد ساختار قابل تصور است احصا شده و راهبردی که در هر یک از این حالت‌ها باید برگزینیم ارائه شده است.
👈 7⃣ در فصل هفتم با عنوان تکنیک‌های کار تشکیلاتی تلاش شده است تا به رویکرد اثرگذاری اجتماعی توجه شود و در این راستا تکنیک‌هایی برای، جذب عملیات عمومی در تشکیلات و تکنیک‌هایی برای اعمال رهبری در تشکیلات ارائه شود. 👈8⃣ در فصل هشتم نیز به طور مستقل به آفت‌های کار تشکیلاتی پرداخته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا خاستگاه این آفت‌ها را در قالب آفت‌های ذاتی تشکیلات و آفت‌های برخاسته از تعامل ارکان چهارگانه تشکیلات با یکدیگر مورد توجه قرار دهیم. 📖 می‌توان گفت خواننده کتاب در قالب یک الگوی مفهومی از تشکیلات که در ذیل ساحت‌های کار تشکیلاتی مطرح شده است با رویکری جدید و از زاویه‌ای نو به تشکیلات نگریسته و تکنیک‌های مهمی که در این مواجهه باید بداند و در موقعیت‌های مختلف به کار گیرد را در اختیار خواهد داشت. 🟢🟡🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
👈4⃣ در فصل چهارم از مجموع ابعاد ساختار و فضای تشکیلات، به ساختار تشکیلات که ترکیب جسم و فکر تشکیلات
🔖پیشگفتار 📍منطق عمل در تشکیلات: 📝 حکما و فلاسفه به صورت سنتی حکمت را به دو نوع نظری و عملی تقسیم می‌کنند. 🍃 حکمت عملی به کیفیت عینیت پیدا کردن امور در عرصه عمل مربوط می‌شود و زمانی که به آن می‌پردازیم باید به منصه ظهور رسیدن آنچه به آن معتقد هستیم را مبنای حرکت خود قرار دهیم. ⬅️ از این رو است که در این حکمت از تدبیر منزل و سیاست مدن سخن به میان می‌آید، تدبیر و برنامه‌ریزی برای کیفیت اداره امور خانواده قوم و سیاست‌گذاری و تدبیر برای کیفیت اداره جامعه و کشور. 🔻هر دو به کیفیت‌های عملی‌سازی ارزش‌ها و آرمان‌های انسانی مربوط می‌شود؛ از این رو هم موضوع این علم و هم بخش عمده‌ای از محتوای آن به عرصه عینی در جامعه مربوط می‌شود. ⚛ دانش تشکیلات و کار تشکیلاتی نیز از این حیث از نوع دانش عملی است و منطق عمل و عمل‌گرایی بر آن حاکم است.
🌐 زمانی که از تشکیلات و کار تشکیلاتی صحبت می‌کنیم از یک اتفاق میدانی و عملیاتی روایت می‌کنیم که در حال انجام است. ⏪ بر این اساس دانش تشکیلات: 🔅 اولاً در عرصه عمل و تحقق تولید می‌شود نه در محیط ذهن اندیشمندان؛ 🔅 دوماً مادامی که به کارگیری نشود، کارآمدی آن در بوته آزمایش قرار نگرفته و نمی‌توان از مفید بودن یا نبودن آن سخن گفت؛ 🔅 سوماً کسانی این دانش را در اختیار دارند که تشکیلات را اداره کرده یا در اداره آن مؤثر بوده‌اند. 🔹روایتگران این دانش، تنها زمانی از عهده روایت خوب برخواهند آمد که عمل و تجربه این دانشمندان را روایت کنند؛ 🔅 چهارماً در عمل به این دانش در محیط‌های جدید و بکر می‌توان شاهد بازتولید این دانش بود و نسخه‌هایی جدیدتر از آن را تولید کرد.
🔅 پنجماً هر فرد عامل به چنین دانشی می‌تواند تولید کننده دانش جدیدی باشد و در مقام تعلیم آن به دیگران برآید. 👌در واقع شاگرد خوب این عرصه، معلمی توانا است✔️ 🔺بر این اساس، زمانی که ما وضعیت یک تشکیلات را توصیف می‌کنیم در حقیقت عرصه‌ای را توصیف می‌کنیم که در میدان عمل جاری و ساری است. 📚 کتاب‌ها و کلاس‌های تشکیلاتی به ما کمک می‌کند تا توصیف بهتری از این فضای عملیاتی پیدا کنیم و راحت‌تر در عرصه عمل وارد شویم با این نگاه آموزه‌های تشکیلاتی به مثابه جعبه ابزاری است که اگر در میدان عمل به کار گرفته نشود، موجب هدر رفتن امکانات می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 از برکات روز دحوالارض بصورت گروهی بهره ببرید ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 🌸 «روز بیست‌وپنجم این ماه روز است که روز با برکتی است... ایّام در ماه ذی‌قعده که اوّل ماه‌های حرام است، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.» ۱۳۹۴/۶/۱۸ 🗓 ۲۵ ذی‌قعده روز دحوالارض تشکیلات اسلامی مِضمار 🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی 🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5 💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ💗 🌐https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🔖پیشگفتار 📍منطق عمل در تشکیلات: 📝 حکما و فلاسفه به صورت سنتی حکمت را به دو نوع نظری و عملی تقسیم
👤فردی که جعبه‌ای از ابزارهای مختلف با کاربردهای مختلف دارد باید شغلی داشته باشد که در قالب آن ابزارهایی متعدد و متنوع را نیز به کارگیری نماید اما اگر این فرد واجد جعبه ابزار مطلوب نداند که این ابزارها به چه کاری می‌آید، عملاً استفاده و بهره‌ای از آن نمی‌برد این جعبه ابزار برای مهندس و استادی که حرفه و تخصصش تعمیر است معنا دارد زیرا در عرصه عمل می‌داند که این ابزارها به چه کاری می‌آید. ⏳ تا زمانی که از ابزارها استفاده نشود ابزار برای ما کارآمد نیست و کارایی ندارد؛ به عبارت دیگر فرقی میان نداشتن ابزار با داشتن ابزار و نداشتن علم و قدرت به کارگیری آن نیست در هر دو صورت، این ابزار در میدان عمل به کار ما نیامده است. 📌 آموزه‌های مربوط به تشکیلات و کیفیت کار تشکیلاتی نیز حکم ابزارهایی را دارد که باید در میدان عمل تعریف و تثبیت شود. 🔛 رابطه علم و عمل تشکیلاتی، رابطه‌ای کاملاً دوطرفه و هم‌افزا است احادیث زیادی در خصوص رابطهٔ علم و عمل داریم که همگی در اینجا قابل تأمل است.
🌷 امیرالمؤمنین علی می‌فرمایند: 👌«کوله‌ات رو بردار!» 🌸«الْعِلْمُ مَقْرُون إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَن عَمِلَ عَلِمَ وَالْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلَّا ارتَحَلَ عَنْهُ»؛ 👈 علم همواره قرین و همراه با عمل تولید می‌شود هر کس علمی به دست می‌آورد و می‌داند به دانش خود عمل می‌کند و از او عملی صادر می‌شود؛ ⏪ و هرکس عملی از او صادر می‌شود متناسب با آن عمل برای او دانشی تولید می‌شود، 📚 علم، زمانی که حضور می‌یابد همواره عمل را فریاد می‌زند و او را به خود فرا می‌خواند تا او را همراهی کند؛ اگر این فراخوان از سوی عمل اجابت شد، علم نیز در وجود آن انسان مانا و ماندگار می‌شود، 🔻در غیر این صورت از نزد صاحب خود می‌رود. 🔺مشاهده می‌شود که به کارگیری علم در عرصهٔ عمل تثبیت کننده آن در وجود انسان معرفی شده است. این که از ،علم تولید عمل می‌شود معمول، است اما این که از عمل علم تولید می‌شود، در این حدیث شریف قابل تأمل است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
👤فردی که جعبه‌ای از ابزارهای مختلف با کاربردهای مختلف دارد باید شغلی داشته باشد که در قالب آن ابزاره
↔️ این حدیث تا حدودی منطق عملی بودن را حکایت می‌کند. 🌷رهبر معظم انقلاب (دام‌ظله) در توضیح این حدیث می‌فرمایند: 🔹«خب ما دو روز قبل از این جلسه اهل علم را داشتیم امروز هم جلسه اهل عمل را. اگرچه بسیاری از شماها اهل علمید؛ علم را با عمل توأم کرده‌اید و همان طور که در روایت شریف هست که «العلم يهتف بالعمل فان اجاب و الا ارتحل»؛ علم عمل را به دنبال خود فرا می خواند دعوت می‌کند. اگر عمل به دنبال علم آمد 🔻🔻🔻 🔺آن وقت علم می‌ماند، باقی می‌ماند - یا شاید بشود گفت توسعه پیدا می‌کند، رشد پیدا می‌کند اگر عمل به دنبال علم نیامد علم هم باقی نمی‌ماند. 🔸«و الا ارتحل»؛ عمل که نبود، علم هم می‌رود. اهمیت عمل را این جا می‌شود فهمید؛ اهمیت کار را این جا می‌شود فهمید. کار بدون علم کم اثر است؛ علم بدون کار، بی اثر است. اهمیت کار این است.»✔️
✨ در حدیثی دیگر از رسول مکرم اسلام ] می‌خوانیم: «مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَثَهُ اللهُ عِلْمَ مَا لَمْ یعْلَم»؛ 🌸 «کسی که عمل کند به چیزی که می‌داند خداوند دانشی را که نمی‌داند به او تعلیم می‌کند.» 🌐 تشکیلات و کار تشکیلاتی از عرصه‌های جدی توأم بودن علم و عمل با یکدیگر است؛ به طوری که می‌توان گفت اگر کسی در این عرصه به عمل اقدام نکند، اساساً فهمی از تشکیلات نخواهد داشت و به عکس تولید علم و دانش نظری در عرصه تشکیلات وابسته به عمل کردن در میدان است. 🔚 بنابراین اگر کسی سؤال کند که دانش تشکیلاتی موجود در این کتاب از کجا آمده است، پاسخ می‌دهیم از میدان و محیط عمل میدان عملی که خود ما تجربه کرده‌ایم یا روایتی است از مشاهده عمل دیگران که ارائه می‌دهیم یا میدان عمل دیگرانی است که برای ما روایت شده است. 🔙 به عبارت دیگر نفس عمل به دانسته‌ها به ما کمک می‌کند که تولید علم داشته باشیم؛ از این رو می‌توان این جمله را در عرصه حرکت‌های تشکیلاتی مطرح کرد که: 👌عامل تشکیلات عالم تشکیلات است.☑️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 تشکیلات قوی شیعه ویژگی دوران امام جواد علیه‌السلام🖤 ▪️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم‌السلام نبوده است. 🔛 وجود وکلا و نواب و همین داستان‌هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری علیه السلام نقل می‌کنند نشان‌دهنده‌ی این معناست. 🔸➖ یعنی علی‌رغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا (علیه‌السّلام) به نحوی، ارتباطات با مردم همین‌طور گسترش پیدا کرد.» ▪️ دنیای اسلام آن‌روز بخش عظیمی توجه به امام جواد بودند و هدف امام جواد (علیه‌الصلاةوالسلام) و ائمه‌ی بعد از حضرت رضا تا حضرت ولیّ‌عصر -سه امام- این بود که زمینه را آماده کنند برای شکل گرفتن یک اعتقاد تمام نشدنیِ شیعی به لزوم ایجاد حکومت علوی و قرآنی. ▪️امام جواد (علیه السلام) امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران تعقیب می‌کند و درس بزرگ به ما این است که در مقابل قدرت‌های منافق و ریاکار، باید همت کنیم که هوشیاری ‌مردم را برای مقابله‌ی با این قدرت‌ها برانگیزیم. ۶۴/۵/۲۶ ◾عرض تسلیت سالگرد شهادت امام جواد(ع) 🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار 🔰 مبانیِ تخصصی تربیت تشکیلاتی 🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5 💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ💗 🌐https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
↔️ این حدیث تا حدودی منطق عملی بودن را حکایت می‌کند. 🌷رهبر معظم انقلاب (دام‌ظله) در توضیح این حدیث
♾📌هر فردی که منطق عمل بودن تشکیلات را بفهمد و اجرایی کند می‌تواند به مرحله تولید علم تشکیلاتی برسد و این شرط لازم آن است. 💢 بر اساس مطالب بیان شده، صحبت نظری از تشکیلات و کار تشکیلاتی زمانی ثمر می‌دهد که در قالب یک توانمندی عملی ظهور پیدا کند. 🗯🔸 برخی گمان می‌کنند با مطالعه دقیق اهداف و بررسی، درباره تشکل‌های مختلف راه رسیدن آنها به هدفهایشان و همچنین مطالعه تکنیک‌ها و روش‌های آنها تشکیلاتی شده‌اند؛ حال آن که این مطالعات صرفاً یک سری گزاره‌های دانشی است. ⏳زمانی این دانش در افراد نتیجه می‌دهد که به بینش تبدیل شود و لازمه گذر از دانش تشکیلاتی به بینش تشکیلاتی فعالیت عملی است که به فهم و درک عمیق کار تشکیلاتی در افراد کمک می‌کند؛
⏮ مثلاً در یکی از سرفصل‌های کار تشکیلاتی گفته می‌شود که در کار تشکیلاتی انسان باید به تشکیلات متعهد باشد و این تعهد خودش را در عدم تقدم رأی فردی بر رأی تشکیلات نشان دهد. 🔻 دانستن چنین مطلبی یعنی داشتن دانش این قسمت. ⁉️ ولی آیا صرف دانستن عمل را هم به دنبال دارد؟❗️ 👈 این واقعیت تلخی است که انسان‌ها الزاماً به چیزهایی که می‌دانند عمل نمی‌کنند؛ از این رو صرف بحث‌های نظری درباره چیزی که در رفتار ما تغییری ایجاد نکند فایده‌ای ندارد و بحث‌های مطرح شده در این کتاب از این جنس است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ مهریه حضرت فاطمه زهرا (س): شفاعت گناهکاران امت ✅ احمد بن یوسف دمشقی در کتاب خویشتن به نام اخبار الاول و آثار الاول می‌گوید: ▫️ «در خبر وارد شده، زمانی که پدر بزرگوارش او (حضرت فاطمه (س)) را به شوهر داده و مالی اندک را به عنوان صداق تعیین فرموده عرض کرد: 🔸 ای رسول خدا دختران مردم نیز شوهر کرده و مقدار کمی به عنوان صداق برایشان تعیین می‌گردد، پس فرق بین من و آنان چیست؟ امیدوار و خواهانم که مهریه را به علی (ع) برگردانی و از خدای تعالی بخواهید که مهریه مرا شفاعت گناهکاران از امت تو قرار دهد. ▫️ پس جبرئیل نازل شد و با وی کاغذ کوچکی از حریر بود که در آن نوشته شده بود: 🔹 خدای تعالی مهریه فاطمه را شفاعت گناهکاران از امت پدرش قرار داده. ▫️ و به همین علت زمانی که ایشان در حال احتضار بودند وصیت فرمودند که آن کاغذ کوچک را روی سینه‌شان در زیر کفن قرار دهند. این وصیت عمل شد و فاطمه زهرا (س) فرمودند: 🔸 به هنگامی که در قیامت برانگیخته شدم این کاغذ را به دست می‌گیرم و از گناهکاران امت پدرم شفاعت می‌کنم.» (۱) ⬅️ سیره معصومان، ج‌۲، ص: ۵۴ (۱). فاطمه الزهراء، از ولادت تا شهادت/ ص ۱۶۰ اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا