بسمه تعالی ✨
#دین_تشکیلاتی 9
نقش #تشکل در تداوم انقلاب اسلامی
📗 تشکیلاتی_اسلامی در نهجالبلاغه
📙 دکتر حسین عرب اسدی
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه
🔖مقدمه
✍ روح اجتماعی تعلیمات اسلامی در روایات بسیاری از ائمه معصومین
علیهمالسلام قابل درک است. ولی میزان شفافیت در تعالیم تشکیلاتی
معصومین علیهمالسلام وابسته به شرایطی است که آن بزرگوران در آن قرار داشتهاند.
📚 با نیم نگاهی به تاریخ زندگی ۲۵۰ سالهی امامان، شرایط دشوار تبلیغی بسیاری از آنها فهم میشود.
⏳ در شرایطی که لازمه ادامه حرکت
اسلامی بوجود آوردن تشکیلات پنهان است، نمیتوان آموزههای تشکیلاتی
را به صورت شفاف در بیانات گنجاند بلکه میباید به صورت مخفیانه آن
تعالیم را در اختیار شیعیان واقعی و قابل اعتماد خود قرار دهند.
💬 بحث در
مورد فعالیتهای تشکیلاتی ائمه معصومین علیهمالسلام، در مورد تک تک
آن بزرگوران صادق است و عمیق شدن در این دریای ژرف خود تحقیقات
مستقلی نیاز دارد.
📖🔍✍
🔵 در این بین تعالیم شفاف حکومتی و تشکیلاتی حضرت علی علیهالسلام در
دوران کوتاه حکومت خود اهمیت آن را میرساند.
🔰 مباحثی دقیق و جامع که به منظور رسیدن به آرمان سبز شیعه یعنی تمدن مهدوی ضروری است.
⚜ تمدن ساز جامعه جهانی مهدوی به یقنی باید افرادی باشند که نه تنها
تشکیلاتدان قهاری هستند بلکه با عمل به آموزههای دقیق تشکیلات ناب
اسلامی خود را به معنای واقعی کلمه یک آدم تشکیلاتی بار آوردهاند. ✅
➖🔹 در این مجال فرصت آن نیست که ادعا کرد تمامی نکات تشکیلاتی
مطروحه در روایات استخراج شده است ولی «آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید»؛ کتاب شریف نهجالبلاغه را پیش رو گذاشته
و با زاویه دید تشکیلاتی، به جستجوی راه بلاغتی که حضرت در جلو
تشنگان آموزههای تشکیلاتی قرار دادهاند رفته و به قدر تشنگی آبی از این دریای عمیق برداشتیم.💚
👈 لازم به ذکر است که در این سیاهه محقق هیچ ادعایی ندارد که به بیانی
جامع و مانع از آموزههای تشکیلاتی در جوامع روایی دست یافته است
➰بلکه به دنبال آن است که عطشی را در مخاطبین ایجاد کند، که آنها را به
دنبال عمیق شدن در منبع عظیم روایات و از میان آنها کتاب گرانقدر نهجالبلاغه، رهنمون سازد.
🌿🌺✅🌿
🎗 بنابراین در اینجا تنها برخی قسمتها از خطب موجود در نهجالبلاغه و تعدادی از حکمتهای آن با توجه به زمینههای تشکیلاتی و ضرورتهای
تشکیلاتی آن، به عنوان نهمین جزوه از سلسله جزوات «دین تشکیلاتی»،
استفاده شده است، باشد که در تحقیقات آتی نکات تشکیلاتی کل کتاب
شریف نهجالبلاغه استخراج شود.✔️
🌷 خطبه «۱»
🍃 در این خطبه حضرت سازماندهی تشکیلاتی فرشتگان را مطرح میکند.
میفرماید گروهی همیشه قائموناند گروهی همیشه راکعونند، گروهی
همیشه ساجدونند و... .
🌺🍃🌺✔️
👌✅ دسته بندی کامل است و فرشتگان در کار دیگران دخالتی نمیکنند به این معنا که راکعون هیچوقت ساجدون نمیشوند و
قائمون هیچ وقت راکعون نمیشوند.
⭕️🚫
⬅️ هیچ یکی وارد طبقه دیگری نمیشود.
🔸یکسری مسئول بارانند، به این صورت که هر قطره باران را یک ملک روی زمین میگذارد.
🔹 برخی از این فرشتگان «منهم الحفظه لعباده» هستند یعنی به
اصطلاح امروزی بادیگارد و محافظ بندگان هستند.
مرحوم حسینعلی
نخودکی میگوید شما صبح که بیدار شدید به این دو ملک راست و چپ
خود، سلام کن و همچنین میگوید دهانت را مسواک بزن، که این ملائک از بوی دهانت اذیت نشوند.
👈 این نشان دهنده ایمان به غیب است.👉
⚛ تقسیم
بندی بین فرشتگان نشان میدهد که هر چیز سرجای خودش است.
ــــــــــــــــــــــــــــ
۱(به علت طولانی بودن خطبه صرفا به بیان نکته تشکیلاتی آن اکتفا شده است و متن آن نیامده است.)
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه 🔖مقدمه ✍ روح اجتماعی تعلیمات اسلامی در روایات بسیاری از ائمه معصومی
تشکیلات اسلامی در نهجالبلاغه
🌷قسمتی از خطبه «۶»
«أَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَى الْحَق ِ الْمُدْبِرَ عَنْهُ وَ بِالسامِعِ الْمُطِيعِ الْعَاصِيَ الْمُرِب ََ
أَبَداً حَتى یأْتِيَ عَلَي َبَوْمِي»
... هميشه با یارى حق جوى، روبگردان از حق را مىزنم، و با كمك
شنونده فرمانبر، عاصى بد دل را مىكوبم، تا مرگم فرا رسد...
☀️ امام نمیفرمایند که من اهل حق را جمع میکنم و با اهل حق اهداف
انقلاب را محقق میکنم بلکه میگوید اهل حق را جمع میکنم و با آنها
اهل باطل را میکوبم.
➖🔹 به عبارت دیگر میفرماید اینهایی که حلقه اول تو
را تشکیل میدهند برای برخورد با بقیه، واسطهای هستند.
💥 «اضرب» در اینجا به معنای جنگ، جرح و قتل است. اما این نکته هم از این برداشت میشود که حلقه اهل حق بسیار اهمیت دارند.
🔰 در اینجا حق نیز بسیار اهمیت دارد که معیار حق است. یعنی انسانی که دائر مدارحق است باید در رأس تشکیلات باشد.
⁉️ آن کس که دائر مدار حق نیست را با که بزنیم؟ با کسانی که اهل حق هستند. «بِالسامِعِ الْمُطِیعِ الْعَّاصِیَّ الْمُرِیبَّ» یعنی با آن کسی که گوش میدهد و مطیع هست، آن کسی را که عصیان میکند را
میکوبم؛
〰 یعنی اگر یک نفر در سازمانت در مرز رها شدن قرار گرفت، یک نفر دیگر از افرادت را که او آن را خوب قبول دارد بفرست تا توجیهاش
کند، نه اینکه یک نفر که مثل خودش رها شده است را بفرستی که این
باعث به همریختهتر شدن اوضاع میشود.
✅✅
⚛ این خیلی در سازمانها وجود دارد، وقتی یک مدیر به اصطلاح شل میشود، یک منافق را برای توجیه او نفرستیم که کوری عصا کش کوری دگر شود. این قطعا اثر منفی دارد.✔️
🍃 پس امیرالمؤمنین در اینجا راه شناسایی افراد تشیکلاتی را برای انتخاب به عنوان حلقه اول تشکیلات تبیین میکند.💫
🔵 این افراد باید ویژگیهایی چون
مطیع بودن، سامع بودن و... را داشته باشند. نکتهای که در اینجا نهفته است
است این است که ایشان میفرمایند سامع مطیع یعنی این دو ویژگی توأم
با هم باید در افراد باشد، یعنی شنیدن مقدمهی اطاعت است پس افرادی
که هم در جلسات خوب توجه میکنند و گوش میدهند و در عمل خوب تبعیت میکنند به عنوان افراد تشکیلاتی حلقه اول میتوانند انتخاب شوند.
📍به تعبیری میتوان گفت حضرت افرادی را که کورکورانه اطاعت
میکنند را هم از این حلقه خارج میکند افرادی که هر چه رأس تشکیلات
میگوید را درست میدانند چه به آن گوش داده باشند و چه گوش نداده
باشند این گونه افراد غیر سامع مطیع محسوب میشوند.
🔚 بنابراین انتخاب این حلقه اول یک اصل اساسی و بسیار مهم تشکیلاتی
است.
♻️ برای انجام بهتر مذاکرات در اصول مدیریتی میگویند یک نفر را
انتخاب کن که به آنها نزدیکتر باشد در حالی که چیزی که از اینجا برداشت میشود کاملا برعکس است چرا که این فرد میخواهد تفکر من
را منتقل کند به آنها نه اینکه تفکر آنها را به من منتقل کند.
🔖 لذا در تاریخ
اسلام میبینید که عمار رابط بین پیامبر و مردم میشود؛ او میخواهد پیام
پیامبر را ببرد پس باید به تفکر پیامبر نزدیکتر باشد تا به تفکر مردم یک منطقه.
💖✅⚛
🌐 در تشکیلات حفظ یار خیلی اهمیت دارد. ضعفی که ما معمولا در ارتباط
با یارانمان در یک تشکیلات داریم در یارگیری نیست بلکه در حفظ یار
است؛ بعد این طور میشود که فرد را میآوریم و از دست میدهیم و او
میرود.💢
☣ ما باید زیاد یار بازی کنیم چرا که با قوت پیدا کردن در یاربازی میتوانیم به مرحله یارسازی برسیم. یعنی دمخور شدن با این افراد میتوانید
کم کم آرمانها را منتقل کنید و یارسازی نمایید؛ شستشوی مغزی به معنای
مثبت و منفیاش در کار تشکیلاتی به همین معناست.✔️💎
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
تشکیلات اسلامی در نهجالبلاغه 🌷قسمتی از خطبه «۶» «أَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَى الْحَق ِ الْمُدْبِرَ
تشکیلات اسلامی در نهجالبلاغه
🌿 قسمتی از خطبه «۲۷»
«... وَ لَكِنْ لَا رَأْيَ لِمَنْ لَا یُطَاع
... ولى براى كسى كه اطاعت نشود تدبيرى نيست»
🌾 در کار تشکیلاتی نسبتی بین فرماندهی و تشکیلات برقرار میشود و قوام فرماندهی به پذیرش او در بین اعضاء است، به این معنا که اگر ما بهترین
برنامه را بریزیم ولی کارکنان از ما فرمان نبرند به درد نمیخورد.🚫
⬅️ اگر هم
میخواهید یک کارخانه را از کار بیاندازید کافی است کاری انجام
دهید(تبعیت نکنید)، این فرمایشی است که میگوید "لا رأی لمن لا یطاع"
چه موقع تو میتونی نظر بدی؟ وقتی که آن اجراء بشود. تصمیمگیری وقتی
معنا داره که شما تصمیمتان اجرا شود.
🔷 در حفظ شاکله سازمان این بخش
خیلی تأثیر دارد. نسبت بین رأس تشکیلات و بدنه میتواند مثل همان سطوح
و سلسله مراتبی باشد که در مدیریت وجود دارد به شکل حلقه اول، حلقه
دوم، حلقه سوم یا به طور کلی سلسله مراتب سازمانی.
✅ اگر رابطه خوب شکل بگیرد تشکیلات شکل گرفته است. لذا اگر بخواهیم بگوییم یکی از
محوریترین مسائل در بحث تشکیلات چیست همین است؛ نسبت بین
رأس تشکیلات و اعضاء آن.
⁉️حالا چگونه برنامهریزی کنیم که به آن برسیم؟
اینها همه فرع بر این قضیه است و بعد باید مطرح شود ولی اصل این
است که آن رابطه ولایت و محبت است که باید بین رأس و نیرو شکل بگیرد و ما از این در مباحث مدیریتی غافلیم.
⭕️⭕️⭕️
🌀 یعنی بعد از کلی مباحث
اصول مدیریتی تازه به این میرسند که رفتار سازمانی هم مهم است.✔️
➖🔸در صورتی که ما از این ور به آن رسیدهایم. یعنی من چی میشود که این
آقا را به عنوان مدیر خود انتخاب میکنم چون در این جایگاه قرار گرفته
یا چون دوستش دارم؟
💕 نه تنها رابطه عاطفی برقرار است بلکه نوعی رابطه اعتقادی است که بین ما و راس تشکیلات شکل میگیرد و این هویت
بخش تشکیلات است.💕
✴️ لذا شما میتوانید سازمانهای تهی را به عنوان یک
استعاره در مدیریت با این نگاه تبیین کنید.
♦️ سازمانهای تهی سازمانهایی
هستند که پوشالی هستند. ظاهر بزرگی دارند اما هیچ کار خاصی انجام
نمیدهند. حالا چی میشود که سازمان به اینجا میرسد و تشکیلات تهی
میشود؟❓
〽️موقعی که دیگر کسی به حرف رئیس تشکیلات گوش نمیدهد. همه حلقهها دارند حول حلقه مرکزی میچرخند این را اگر رها کنید
همه تشکیلات متلاشی میشود.⭕️
⛔️ شبهه اعتقادی همان کاری که افرادی چون
دکتر سروش وارد میکند. او میگوید چه کسی گفته که من باید از ایشان
تبعیت بکنم، این هم یک نظر دارد در مورد دین، من هم یک نظر دارم.
〰 آنها مقدسند من هم مقدسم. چرا من باید برای فتوایی که میرزای شیرازی
میدهد جان بدهم. این باعث میشود که مردم دیگر تبعیت نکنند.
🔴❌🚫
🔰 💯 آن چیزی که فتنه سال ۸۸ را جمع کرد این ولایتپذیری است. این به عنوان یک
مورد کاملا عملیاتی مطرح شد.
🏮وقتی میبینید دشمن میآید میگوید مردم
دارند در خیابان میگویند مرگ بر... این خیلی خوب است زیرا شما هرچه
فحش دهید بدتر میشود.
💎 بعد این قول امام که میفرمایند پشتیبان ولایت
فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد خودش را نشان میدهد.✅
♒️ اما اگر آمدند و یواشکی گفتند، خوب این بنده خدا یه چیزی گفت خوب اشتباه گفت خب غیر کارشناسی حرف زده.
🔙 حالا من باید وقتم را که قبلا صرف
عمل به این دستور میکردم باید نصفش را صرف این کنم که ببینم این
دستور کارشناسی بوده یا نه که این خودش لااقل میشود۳۰%کاهش بهرهوری.
🕹 لذا بسیار باید جلوگیری کرد از شایعه و نیش و کنایهی اینهایی
که منافقان دارند؛ زیرا همین کار را میکند و سازمان را از درون متلاشی
میکند. 🔻
🍃 ☀️ حضرت امیر علیهالسلام میفرمایند تو باید از همه افراد استفاده کنی حالا
باید اینهایی که حرف گوش میدهند را در حلقه اول بیاوری و بقیه را در
حلقههای بعدی قرار دهی.
💥 یک وقت شما به افرادی که گوش میدهند میگویی که بروید فلان کار را انجام دهید اما یک وقت است که میگویی
بروید حلقه بعدی را هم راه بیاندازید.🔹
هدایت شده از جنبش مردمی #مکتب_سلیمانی
🔴 #فوری!
کمپین دعوت برای حمایت از کمپین برخورد قاطعانه و انقلابی با سفیر خبیث انگلیس💥
https://my.farsnews.com/c/16614
همه وارد بشید و رای بدید تا به صورت رسمی از مراجع ذی صلاح پیگیری بشه.
💢 منتشر کنید!
#اخراج_سفیر_انگلیس
✅به جنبش مردمی #راه_سردار بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/3931701281C79129cb29d
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
تشکیلات اسلامی در نهجالبلاغه 🌿 قسمتی از خطبه «۲۷» «... وَ لَكِنْ لَا رَأْيَ لِمَنْ لَا یُطَاع
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه
🌴 خطبه 29
أَیهَا الناسُ الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ كَلَامُكُمْ یُوهِي الصم َ
الصلَابَ وَ فِعْلُكُمْ یُطْمِعُ فِيكُمُ الْأَعْدَاءَ تَقُولُونَ فِي الْمَجَالِسِ كَيْتَ وَ
كَيْتَ فَإِذَا جَاءَ الْقِتَالُ قُلْتُمْ حِيدِي حَيَادِ مَا عَزَتْ دَعْوَةُ مَنْ دَعَاكُمْ وَ لَا
اسْتَرَاحَ قَلبْ َُمَنْ قَاسَاكُمْ أَعَالِيلُ بِأَضَالِيلَ وَ سَأَلْتُمُونِي التطْوِیلَ دِفَاعَ
ذِيالدینِ الْمَطُولِ لَا یمْنَعُ الضيْمَ الذلِيلُ وَ لَا بُدْرَكُ الْحَق ُإِلا بِالْجِد ِ
أَي َدَارٍ بَعْدَ دَارِكُمْ تَمْنَعُونَ وَ مَعَ أَي ِ إِمَامٍ بَعْدِي تُقَاتِلُونَ الْمَغْرُورُ وَ اللهِ
مَنْ غَرَرْتُمُوهُ وَ مَنْ فَازَ بِكُمْ فَقَدْ فَازَ وَ اللَهِ بِالسهْمِ الْأَخْيبَ َِ وَ مَنْ رَمَى
بِكُمْ فَقَدْ رَمَى بِأَفْوَقَ نَاصِلٍ أَصْبَحْتُ وَ اللَهِ لَا أُصَدِقُ قَوْلَكُمْ وَ لَا أَطْمَعُ فِي نَصْرِكُمْ وَ لَا أُوعِدُ الْعَدُو َ بِكُمْ مَا بَالُكُمْ مَا دَوَاؤُكُمْ مَا طِبُكُمْ الْقَوْمُ
رِجَالٌ أَمْثَالُكُمْ أَ قَوْلًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ غَفْلةً مِنْ غَيْرِ وَرَعٍ وَ طَمَعاً فِي غَيْر حَق»🌴
➖🔶 اى مردم كوفه! بدنهاى شما در كنار هم، اما افكار و خواستههاى
شما پراكنده است، سخنان ادعایى شما، سنگهاى سخت را مىشكند، ولى رفتار سست شما دشمنان را اميدوار مىسازد، در خانههایتان كه نشستهاید، ادعاها و شعارهاى تند سر مىدهيد، اما در
روز نبرد، مىگوبيد اى جنگ، از ما دور شو، و فرار مىكنيد.⭕️
✴️ آن كس
كه از شما یارى خواهد، ذليل و خوار است، و قلب رها كننده شما آسایش ندارد. بهانههاى نابخردانه مىآوربد، چون بدهكاران خواهان
مهلت، از من مهلت مىطلبيد و براى مبارزه سستى مىكنيد.
🔻🔺بدانيد كه افراد ضعيف و ناتوان هرگز نمىتوانند ظلم و ستم را دور كنند، و
حق جز با تلاش و كوشش به دست نمىآید، شما كه از خانه خود
دفاع نمىكنيد چگونه از خانه دیگران دفاع مینمابيد؟⚠️
⁉️و با كدام امام پس از من به مبارزه خواهید رفت؟...
👌✨به خدا سوگند! فریب َخورده، آن
كس كه به گفتار شما مغرور شود، كسى كه به اميد شما به سوى پيروزى رود، با كندتربن پيكان به ميدان آمده است، و كسى كه بخواهد دشمن را به وسيله شما هدف قرار دهد، با تيرى شكسته،
تيراندازى كرده است!.
💢💢💢
⚡️به خدا سوگند! صبح كردم در حالى كه گفتار
شما را باور ندارم، و به یارى شما اميدوار نيستم، و دشمنان را به
وسيله شما تهدبد نمىكنم.
👈 راستى شما را چه مىشود؟
👈دارویتان چيست؟
⬅️ و روش درمانتان كدام است؟
⬅️ مردم شام نيز همانند شمایند؟
⁉️👌آیا سزاوار است شعار دهيد و عمل نكنيد؟ و فراموش كارى بدون
پرهيزكارى داشته، به غير خدا اميدوار باشيد؟
⚠️🅾
🔚 در این خطبه امیرالمؤمنین دلائل شکست کوفیان را بیان میکنند. میفرمایند شما مردمی هستید که «المجتمعه ابدانهم» این همان سازمان تهی
است که قبلا بیان شد؛ یعنی مهم نیست که در سازمان شما همه میآیند
کارت میزنند و سرکار حاضرند.
💎 بعد میفرمایند «المختلفه اهوائهم» نیتهاشان با هم فرق دارد و مختلف است. اصلا منفی و مثبتش مطرح نیست چون شامیها نیتشان منفی بود اما چون با هم مختلف نبود، اثر کرد.🔸
🔵 مهم این است که باید با هم اتحاد فکری داشته باشند. اگر این اتحاد نیت
باشد و هرکدام یک سر جهان باشند اثرگذار میشوند.
☀️ حضرت میفرماید: حرفهای شما سنگ سخت را میشکند وقتی حرف میزنید جوری حرف می زنید که انگار میخواهید دنیا را تکان دهید، اما در عمل «و فعلکم
یطمع فیکم الاعداء» عمل شما بگونهای است که دشمن را در مورد شما
به طمع میاندازد یعنی تعارض زیادی بین قول و عمل شما وجود دارد.
💢🗣✅✍
👌🔹 دو نکته اینجا دارد یکی اینکه تلاش کن بین قول و عمل اینها توازن برقرار کنی؛ دوم اینکه جلوی تندرویها و کند رویهای آنها را بگیری.✔️
〽️ این
نباشد که به بهانه بهبود عمل آنها قول رسا و بلیغ آنها خدشهدار شود.
🔰 حالا اگر میخواهی به اهداف سازمانی برسی نباید آدم ضعیف باشد. «لایمنع الضیم الذلیل» این ظلم را آدم ذلیل نمیتواند مانع بشود. ظلم یک معنای عام دارد.
💪🌐 پس توانمندسازی اعضاء تشکیلات با رهبر آن است و میبایست رأس تشکیلات برای توانمند سازی آنها برنامه داشته باشد.
☢ اگر آنها را رها کند بعد از یک مدت میگوید اصلا کی گفته ما درست میریم؟
🚨 در اینجا شما نیرو را درست انتخاب کردید اما در یار پروری دچار اشتباه
شدید. «ولا یدرک الحق الا بالجد» در راه حق شوخی نداریم. نه اینکه
نخندیم بلکه به این معنی که تلاش و جدیت نیاز دارد.
✳️ به طور خلاصه میتوان گفت که از این خطبه میتوان دریافت که کار
تشکیلاتی بسیار سخت است و آزمونهای بزرگ در بستر تشکیلات گرفته میشود.
⚜ مثلا در جای دیگر حضرت میفرماید: «لَّوْ لَّا حُضُورُ الْحَّاضِرِ وَّ
قِیَّامُ الْحُجةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَّ مَّا أَّخَّذَّ اللَّهُ عَّلَّى الْعُلَّمَّاءِ أَّلَّا یُقَّارُوا عَّلَّى کِظَّةِ
ظَّالِمٍ وَّ لَّا سَّغَّبِ مَّظْلُومٍ لَّأَّلْقَّیْتُ حَّبْلَّهَّا عَّلَّى غَّارِبِهَّا وَّ لَّسَّقَّیْتُ آخِرَّهَّا بِکَّأْسِ
أَّو َّلِهَّا وَّ لَّأَّلْفَّیْتُمْ دُنْیَّاکُمْ هَّذِهِ أَّزْهَّدَّ عِنْدِی مِنْ عَّفْطَّةِ عَّنْز»؛
💥یعنی «اگر حضور حاضر، و تمام بودن حجت بر من به خاطر وجود یاور نبود، و اگر نبود
عهدى که خداوند از دانشمندان گرفته که در برابر شکمبارگى هیچ ستمگر و گرسنگى هیچ مظلومى سکوت ننمایند، دهنه شتر حکومت را بر کوهانش
مىانداختم، و پایان خلافت را با پیمانه خالى اولش سیراب مىکردم، آن وقت مىدیدید که ارزش دنیاى شما نزد من از اخلاط دماغ بز کمتر است!».💥
⭐️ به عبارت دیگر حضرت میفرماید اگر یاوران اولیه برای کار تشکیلاتی
داشته باشید، باید کار را انجام دهید و دلیل آن هم عبارت کلی که فرموده
«مَّا أَّخَّذَّ اللهُ عَّلَّى الْعُلَّمَّاءِ».
☝️اگر رأس هرم تشکیلات شدید، سختیهای
زیادی در راه باید تحمل کنید. این نکتهی مهمی است که مدیر باید بداند،
بفهمد، بخواهد و بتواند ؛هر چهار تا با هم باید باشد.💯
🔶 اینکه فقط بتواند کافی نیست خودش هم باید بخواهد.✔️
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
تشکیلات اسلامی در نهج البلاغه 🌴 خطبه 29 أَیهَا الناسُ الْمُجْتَمِعَةُ أَبْدَانُهُمْ الْمُخْتَلِفَ
🔰 قسمتی از خطبه ۵۰
«إِن َمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ یخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَهِ
وَ یتَوَل َى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِبنِ اللَه...»
همانا آغاز پدبد آمدن فتنهها، هوا پرستى است، و بدعتگذارى در
احكام آسمانى است، نوآورىهایى كه قرآن با آن مخالف است، و
گروهى با دو انحراف باد شده بر گروه دبگر سلطه و ولایت یابند،
كه بر خلاف دین خداست.💢
👌🌐 در یک فعالیت تشکیلاتی نیازسنجی آدمها بسیار ضروری است؛ مسیر
درست نیاز سنجی برای آدم ها هم از طریق هوا شناسی است به این معنا
که باید هواهای نفسانی مردم را به خوبی بشناسید.✅
🔴 معاویه هواشناس خوبی بود و هر کس را متناسب با آن به پیروی خود وادار میکرد یکی را با پول دیگری را مقام و همین طور افراد دیگری که با خود همراه میکرد. 🔻
💎 هر تشکیلاتی نیازمند یک سیستم تهویه صحیح است. به این معنا که مثلا
میگویند در مقابل آدم حسود تواضع کن که حسادتش از بین برود؛ این
یعنی برای اینکه آتش فرد حسود به تو نگیرد تواضع کن و اگر این کار را
نکنی در تشکیلات فتنه ایجاد میشود.
🔷 سیستم تهویه به معنای سیستمی
که هواها را میبرد در اینجا به صورت استعاره کاهش هواهای نفسانی
افراد تشکیلات استفاده شده است.
🔚 به این ترتیب فتنه یعنی چالش توهمی
چون هوا اساسا چیز باطلی است که فتنه بر آن سوار شده است و چیزی که بر چیز باطل باشد خودش هم باطل میشود، پس اگر شما به عنوان رأس تشکیلات میخواهید فتنه را جمع کنید لازم است که سرمنشأ فتنه را از بین ببرید که مثل آتش به دیگر جاها سرایت نکند.
✔️✔️
☘ در ادامه حضرت میفرماید: «أَّهْوَّاءٌ تُتَّبَّعُ وَّ أَّحْکَّامٌ تُبْتَّدَّعُ یُخَّالَّفُ فِیهَّا کِتَّابُ
اللَّهِ» که بعد از اینکه این اتفاقات فتنهگون رخ میدهد نتیجه فتنه را بیان
میفرماید «َّتَّوَّلَّى عَّلَّیْهَّا رِجَّالٌ رِجَّالًا عَّلَّى غَّیْرِ دِینِ الله» یکسری افرادی
سرپرستی یک عدهای را در دست میگیرند و جلودار میشوند؛
👈 بنابراین
راه مقابله با شرایط فتنهگون این است که سرمنشأ را از بین ببرید که با
هواشناسی در تشکیلات این اتفاق میافتد.
🌐🔰✅
🌸 «حکمت ۷۳»
وَ قَالَ علی علیهماالسلام: «مَنْ نَصَب نَفْسَهُ لِلناسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ
غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدبُهَا أَحَق ُ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلمِ النَاسِ وَ مُؤَدبِهِم»
➖🔹 و آن حضرت فرمود: آن كه خود را در مرتبه پيشوایى قرار مىدهد
بابد پيش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند، و
پيش از آنكه دیگران را به گفتار ادب نماید، باید به كردارش مؤدب
به آداب كند، و آن كه خود را بياموزد و ادب نماید به تعظيم سزاوارتر
است از كسى كه فقط دیگران را بياموزد و تأدیب كند.
✳️ «مَّن نَّصَّبَّ نَّفسَّهُ لِلنَّاسِ إِمَّامًا فَّلیَّبدَّأ بِتَّعلِیمِ نَّفسِهِ قَّبلَّ تَّعلِیمِ غَّیرِهِ»؛ هر کس
که میخواهد رأس هرم تشکیلاتی قرار بگیرد، مشکّک هم ذکر شده، یعنی
در هر سطح مسئولیتی که قرار دارید.
🍀 «وَّ لیَّکُن تَّأدیِبُهُ بِسِیرَّتِهِ قَّبلَّ تَّأدِیبِهِ بِلِسَّانِه»؛ِ
قبل از اینکه بیان و کلماتت را درست کنی، سیرتت را درست کن.
🌼 «وَّ
مُعَّلمُ نَّفسِهِ وَّ مُؤَّدبُهَّا أَّحَّق ُ بِالإِجلَّالِ مِن مُعَّلمِ الناسِ وَّ مُؤَّدِبِهِم»؛ اینکه شما معلم نفست باشی، بهتر از آن است که معلم دیگران باشی. در هر مسئولیتی که هستی، قبل از این که به دیگران امر ونهی کنی، نفس خودت را امر و
نهی کرده و آنرا رام نموده باشی. میبایست قبل از آنی که عهدهدار مسئولیتی باشی، بر نفست غالب آمده باشی.
💖❌✅
✴️ اگر در همین سطوح پایین
مسئولیتی، در تعامل مراجعان، خودت را گم کنی، در سطوح بالاتر، به
صادره به مطلوب میانجامد. به حق عمل نمیکنی، البته نه از آن جهت
که حق را نمیبینی، بلکه به این خاطر که حق را در خودت می بینی،🅾