eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
590 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
➖🔷 اما بُعد دوم حادثه که از لحاظ اهمیت، کمتر از این بعد نيست، يك امر مشترك بين شیعه و سنى است؛ كه آن را قدرى بيشتر تشريح خواهم كرد. 🚨 حادثه عبارت است از اينكه رسول خدا در سال دهم از هجرت به حج مشرف شدند با جمعی از مسلمانان از مدينه و از ساير نقاط جزيرةالعرب كه مسلمان شده بودند. 🕊☀️ در اين سفر پيغمبر اكرم از حج خانه خدا براى بيان مفاهيم اسلامى، چه سياسى، چه نظامى، چه اخلاقی و چه اعتقادى استفاده كامل و شايان توجه‌ى كردند. ✍ دو سخنرانى از رسول خدا در منى نقل شده است كه يكى، ظاهراً در روز دهم يا همان حول و حوش روز دهم هست و يكى در پايان ايام «تشریق»۲ كه تصريح شده و به نظر مى‌رسد كه اين، دو سخنرانى است و نه يك سخنرانى. ـــــــــــــــــــــــــــــ ۲(شرق: روشن ساختن/ به‌سوی مشرق توجه کردن/ عنوانی است که به روزهای یازدهم تا سیزدهم ماه ذی‌الحجه اطلاق می‌گردد و در قرآن با عبارت « ایام معدوات» از آن نام برده شده است. سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۳)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌺 اميرالمؤمنين ‌ـ كه مظهر شجاعت است ـ‌ مى‏‌گويد هروقت در جنگها شرايط سخت مى‌‏شد و ‌ـ به تعبير امروز
📍در اين سخنرانى‌ها رسول خدا همه مطالب عمده‌اى را كه مسلمانان بايد به آن توجه عميق بكنند، تقریبا بيان كردند، و عمدتا مسائل سياسى است. 👤 انسان به خوبى درك مى‌كند اين كسانى‌كه امروز در دنياى اسلام حج را جداى از مسائل سياسى قلمداد مى‌كنند و تصور مى‌كنند كه در حج فقط بايد عبادت به معناى رایج و عادى آن داشت و هر كار سياسى را خارج از قواره حج به حساب مى‌آورند، چقدر از تاريخ اسلام و از سيره نبى اكرم دور و بيگانه‌اند. 📜 مطالبى كه رسول خدا در اين سخنرانى‌ها بيان كردند، كه در نوع كتب شيعه و سنى هم نقل شده، اجمالى از اين مطالب، اينهاست. 🕹 اوایل درباره جهاد حرف مى‌زنند و جهاد با مشركين و كفار را مطرح مى‌كنند و اعلام مى‌كنند كه اين جهاد ادامه خواهد داشت تا وقتى كه كلمه «لا اله الاّ الله» همه‌گير بشود.
🤝👥 درباره وحدت اسلامى رسول خدا در اين سخنرانى‌ها مطالبى را بيان فرمودند و تصريح كردند كه مسلمان‌ها مبادا دچار جنگ داخلى بشوند و بر وحدت مسلمين و انسجام مسلمين اصرار ورزيدند. 🔸 در مورد ارزش‌هاى جاهليت، با بيان صريحى، تصريح كرده‌اند كه اين ارزشها از نظر اسلام ناچيز و صفر محسوب مى‌شود و ارزش نيست، «ألا وَ کلً مأثرةٍ فی الجاهلیةِ تحت قَدَمًی هَاتَین» َهر ارزشى و هر شرافتى كه در جاهليت ارزش محسوب مى‌شد را من در اين لحظه زير پاى خودم قرار دادم؛ ارزش‌هاى جاهلى را به‌كلى نفى كردند.🚫 💰 اختلافات مالى‌اى كه بين مسلمان‌ها از دوران جاهليت باقى مانده بود، مثلا كسى به كسى قرض داده بود، از او بهره پول خودش را و رباى مال خودش را طلبكار بود نفى كردند، نسخ کردند.
💥«إن كَّل ِ ربأ من الجاهلیة فهو تحت قدمی هاتین»۱ و اولین بهره پولی، اولین ربوی كه من برمى‌دارم طلب‌هاى ربوى عمويم عباس است ـ كه در جاهليت ايشان قرض مى‌داده و طلبكار بوده از خيلی‌ها ـ فرمودند اينها را من برداشتم، نسخ كردم. 🔵 ارزش تقوا را به عنوان برترين ارزش اسلامى باز تكرار كردند و تصريح كردند كه هيچ‌كس بر هيچ‌ کس ديگر جز به بركت تقوا و پرهيزگارى ترجيحى ندارد. ❇️ لزوم نصيحت ائمةالمسلمين يعنى دخالت در مسائل سياسى و اعلام نظر به زمامداران و پيشوايان را مطرح كردند و آن را به عنوان يك فريضه اعلام كردند، كه همه مسلمين موظفند به زمامداران اسلامی نظرات خيرخواهانه خودشان را بیام کنند و اعلان کنند. ـــــــــــــــــــــــــــ ۱(سيرةالنبوية/ ج۲ /ص۴۱۲)
📑 مسائل عمده سياسى و اجتماعى جهان اسلام را پيغمبر اكرم در اين سخنرانى‌ها بيان كردند و در همين سخنرانی‌ها حديث «ثَقلين» را هم ذكر كردند، كه حديث ثقلين اين است كه فرمودند: 💎 من وقتى از ميان شما رفتم، دو چيز گرانبها در ميان شما مى‌گذارم «كتاب الله وَ عترتی» قرآن را و عترتم را.💎 〰 بعد دو انگشت سبابه‌شان را پهلوى هم قرار دادند و فرمودند: آن دو مثل اين دو هستند، كه دو انگشت سبابه هيچ تفاوتى با همديگر ندارند. 🍃 بعد فرمودند: مثل اين دو نيستند، انگشت سبابه و وُسطای یک دست‌شان را بلند کردند، گفتند من عترت و کتاب را مثل اين دو نمى‌دانم كه انگشت سبابه و وسطی، یکی از یکی بلندتر است؛ بلکه مثل انگشت سبابه‌اند كه هيچ‌كدام بر آن ديگرى ترجيحى ندارد.۱ و مسئله عترت را مطرح كردند. ــــــــــــــــــــ ۱(الکافی/ ج۲ /ص ۴۱۵)
🕋 بعد از اينكه اعمال حج انجام گرفت بلافاصله راه افتادند طرف مدينه. 〽️ در بين راه در سر يك سه‌راهى كه بايد قوافل مدينه از قوافل يمن از هم جدا مى‌شدند. 🌴🍃 محلى به نام غديرخم، حضرت ايستادند و درحالی‌كه نقل مى‌كنند شاهدان و حاضران حادثه كه هوا به قدرى داغ بود كه اگر گوشت را روى زمين مى‌انداختند كباب مى‌شد، در يك‌چنين وضعيتى حضرت مى‌روند روى بلندى مى‌ايستند تا مردم تدريجا جمع مى‌شوند، وقتى مى‌بينند همه جمع شدند؛ بعد مسئله ولایت 🌸«مَن كُنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه»۲🌸 را اعلان می‌کنند. ☝️و دست اميرالمؤمنين را مى‌گيرند بلند مى‌كنند اينجور كه همه ببينند. و در روايات متعدد هست كه زير بغل پيغمبر و زير بغل على‌بن‌ابی‌طالب ديده شد وقتى كه دست را بلند كردند، براى اينكه به همه نشان بدهند. 👈اين اجمالى از حادثه است. 👉 ــــــــــــــــــــــــــــــــ ۲(الکافی/ ج۱/ص۴۲۰ « و هرکس من مولا و رهبر او هستم، این علی نیز مولا و رهبر اوست.»)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
🔹 با توجه به سخت شدن شرایط معیشتی مردم به خصوص قشر مستضعف جامعه و تاکید امام جامعه بر کمک به محرومین، تصمیم به یه حرکت بزرگ برای جبران بخشی از این خسارات ویروس کرونا گرفتیم. ✔️ شما بزرگواران جهت حمایت تهیه غذا و اقلام بهداشتی برای فقرا و محرومین میتونید کمک های خودتون رو به این شماره کارت واریز بفرمایید: 6037-7011-7058-8633 دل‌افروز ✅ هر بزرگواری هر چقدر که میخواد به این صندوق کمک کنه تا ان شالله قدمی برای ریشه کن شدن این بیماری از جامعه ما برداشته بشه. ضمنا قصد داریم تعدادی گوسفند هم قربانی کنیم و بین محرومین تقسیم کنیم ان شالله از همه قبول باشه🌹 🌷 @IslamlifeStyles
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
📍در اين سخنرانى‌ها رسول خدا همه مطالب عمده‌اى را كه مسلمانان بايد به آن توجه عميق بكنند، تقریبا بيان
⚜بُعد بين‌المللى اسلامی و بين‌الفرق‌ اسلامى كه مخصوص شیعه نیست ـ اين است كه اگر فرض كنيم كه پيغمبر در اين اعلان، كه حتما اين اعلان انجام گرفته و اين جمله از زبان پيغمبر صادر شده، اگر فرض كنيم رسول خدا نمی‌خواست حكومت بلافصل اميرالمؤمنين را بيان كند، حداقل اين بود كه مى‌خواست موالات و پيوند و رابطه عميق مسلمين با اميرالمؤمنين و با عترت خود را در اين بيان استقرار ببخشد و تثبيت كند. ◀️ علت اينكه پيغمبر عترت را در كنار قرآن مى‌گذارد، هم در سخنرانى منى و در حديث ثقلين ـ كه حديث ثقلين ظاهراً بارها هم از پيغمبر صادر شده ـ و هم در حديث غدير و در واقعه غدير ـ تكيه روى اميرالمؤمنين و شخص او ـ علت اينكه اين رابطه را برقرار مى‌كند، از جمله اين است كه مردم در طول زمان اوایل يك نمونه‌هاى كامل از انسان طراز اسلام، از انسان مقبول و مورد پذيرش اسلام را ارائه بدهد به مردم و به همه نسل‌هاى آينده. 🔹🔹🌺🔹🔹
👌✅ نمونه كامل انسان را به صورت مجسم و عينى با حالات واضح و غيرقابل ترديد در اختيار همه انسان‌ها بگذارد، بگويد تربيت اسلامى بايد به اين سمت حركت كند و شخصيت انسان مسلمان، آن شخصيتى است كه غايت و نمونه كاملش اينهايند. 🔹🌺 انسان‌هايى كه ←طهارت‌شان، ←علم‌شان، ←تقوای‌شان، ←درست‌كاری‌شان، ←عبوديت‌شان در مقابل خدا، √‌‌احاطه‌شان به مسائل اسلامى، √فداكارى شجاعانه‌شان براى تحقق آرمان‌هاى اسلامى ازخودگذشتگى‌شان براى همه آشكار و واضح است. ☀️ اميرالمؤمنين را به عنوان يك نمونه معرفى مى‌كند كه مردم ـ چه مردم آن زمان، چه مردم نسل‌هاى ديگر ـ با او پيوند برقرار كنند، رابطه داشته باشند.
❇️ حالا گيرم به عنوان خليفه بلافصل بعد از پيغمبر هم، عملا نشد و بعد از گذشت بيست‌وپنج سال جانشين شد، بالاخره كه خليفه پيغمبر شد، بالاخره كه مقام امامت او تثبيت شد، بالاخره كه همه مسلمان‌ها او را به عنوان آن فردى كه پيشواى جامعه است قبول كردند.✅✅ 🔙 اين خصوصيت، اين پيوند، اين رابطه، همه مسلمان‌ها را نسبت به شخصيتى كه همه قبول دارند كه خليفه پيغمبر است ـ منتها بعضى مى‌گويند خليفه بلافصل پيغمبر، بعضى معتقدند نه، خليفه بعد از بيست‌وپنج سال ـ اين شخصيتى كه همه مسلمان‌ها او را به عنوان جانشينى پيغمبر قبول دارند بايد براى همه‌ی مسلمان‌ها به عنوان یک الگو، یک «مسطورهٔ»۱ كامل از انسان اسلامى، جاودانه بماند. ✨✔️👌 〰 و همه مسلمان‌ها به عنوان يك الگو، يك مسطوره پيوند ميان او و ميان مسلمان‌ها بايد تا ابد به عنوان يك رابطه فكرى، رابطه اعتقادى، رابطه عاطفى، رابطه عملى باقى بماند. 💞💖👥💞 ــــــــــــــــــــــــ ۱(سطر:نمونه)
👌✅ اميرالمؤمنين با اين ديدگاه ديگر فقط متعلق به شيعيان نيست متعلق به همه مسلمان‌هاست. و مخصوص اميرالمؤمنين هم نيست، بلكه عترت و خاندان پيغمبر و ائمه شيعه كه اولاد اميرالمؤمنين هستند آنها هم، چون‌كه مشمول عترت هستند، آنها هم همواره به عنوان نمونه كامل انسان اسلامی در ديدگاه مسلمان‌ها بايد باقى بمانند، اين يك نكته. 👉 ⬅️ ثانيا با تعيين عترت در كنار قرآن و با اعلام لزوم پيوند ميان مسلمين و ميان عترت، در حقيقت رسول اكرم تكليف تحريف‌ها در قرآن و انحراف از مفاهيم اصلى قرآن را هم روشن كرده. 💖🔰✔️👥
⭕️ آنجایى كه دستگاه‌هاى زر و زور براى مصالح خودشان مفاهيم اسلامى را منحرف مى‌كنند، قرآن را بد معنا مى‌كنند، مسلمان‌ها را گمراه مى‌كنند، از فهم آئين اسلامى مردم را محروم مى‌كنند، 🔰 آن مرجعى، آن محورى و قطبى كه بايد مردم را آگاه كند كه حقيقت چيست، مفهوم و معرفت درست كدام است و مردم را از گمراهى نجات بدهد، و مردم بايد حرف او را گوش كنند، او عترت است. 👉 ➖🔹 و اين همان چيزى است كه امروز براى دنياى اسلام يك ضرورت و يك امر لازم است. 📍امروز همه مسلمان‌ها احتياج دارند كه از معارف اسلامى كه از طريق اهل‌بيت پيغمبر مى‌رسد استفاده كنند، فرق نمى‌كند كه معتقد باشند به امامت بلافصل اميرالمؤمنين و امامت اولاد او يا معتقد نباشند. 〽️ البته شيعه عقيده حق و مستفاد قطعى از اين حديث را خلافت بلافصل مى‌داند و به او معتقد و پايبند است. ✴️ آنهايى هم كه به اين عقيده پايبند نيستند ـ يعنى برادران اهل سنت ـ ارتباط و پيوند فكرى و عقلانى و اعتقادى و عاطفى خودشان را از خاندان پيغمبر و از امیرالمومنین باید قطع نکنند.
💠 لذا مسئله غدیر از این بُعد دوم كه بعد ايجاد پيوند ميان على‌بن‌ابی‌طالب‌عليهاسلام و عترت پيغمبر با آحاد مسلمانهاست، مال همه‌ مسلمان‌هاست. 🔆🔅 مسئله غدير يك مسئله تاريخى صرف نيست؛ نشانه‌اى از جامعيت اسلام است. 🔷 اگر نبى مكرم كه در طول ده سال، يك جامعه بدوى آلودهٔ به تعصبات و خرافات را با آن مجاهدت‌هاى عظيمى كه آن بزرگوار انجام داد و به كمك اصحاب باوفايش به يك جامعه مترقى اسلامى تبديل كرد، براى بعد از اين ده سال فكرى نكرده بود و نقش‌هاى در اختيار امت نگذاشته بود، اين كار ناتمام بود. 🔴 رسوباتِ تعصبات جاهلى به‌قدرى عميق بود كه شايد براى زدودن آنها سال‌هاى بسيار طولانى نياز بود. ✔️ظواهر، خوب بود؛ ايمان مردم، ايمان خوبى بود. البته همه در یک سطح نبودند. 🔹🔛🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
⚜بُعد بين‌المللى اسلامی و بين‌الفرق‌ اسلامى كه مخصوص شیعه نیست ـ اين است كه اگر فرض كنيم كه پيغمبر د
💚👥 بعضى در زمان وفات پيغمبر اكرم يك سال بود، شش ماه بود، دو سال بود كه اسلام آورده بودند؛ آن هم هيمنه قدرت نظامى پيغمبر همراه با جاذبه‌هاى اسلام، اينها را به اسلام كشانده بود. همه كه جزو آن مسلمانان عميق دوران اول نبودند. ♨️ براى پاك كردن رسوبات جاهلى از اعماق اين جامعه و مستقيم نگه داشتن خط هدايت اسلامی بعد از ده‌ سال زمان پيغمبر، يك تدبيرى لازم بود. اگر اين تدبير انجام نمى‏‌شد، كار ناتمام بود. 💠 اينكه در آيه مباركه سوره مائده مى‏‌فرمايد: «اليوم اَکملتُ لَکُم دینَکم وَ أَنعَمتُ عَلَیکُم نعمَتی»۱ 💠 تصریح به همين معناست كه اين نعمت ‌ـ ⚜ نعمت اسلام، ⚜نعمت هدايت، ⚜نعمت نشان دادن صراط مستقيم به جامعه بشريت ـ‌ آن‌ وقتى تمام و كامل مى‏‌شد كه نقشه راه، براى بعد از پيغمبر هم معين باشد؛ اين يك امر طبيعى است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱(سوره مبارکه مائده/ آیه ۳«امروز دين شما را براى شما كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم.»)
🔵 اين كار را پيغمبر در غدير انجام دادند؛ اميرالمؤمنين را كه از لحاظ شخصيت ‌ـ چه شخصيت ايمانى، چه شخصيت اخلاقی، چه شخصيت انقلابى و نظامى، چه شخصيت رفتارى با قشرهاى مختلف افراد ـ‌يك فرد ممتاز و منحصر به‌ فردى بود، منصوب كردند و مردم را به تبعيت از او موظف كردند. 👈 اين هم فكر پيغمبر نبود، اين هدايت الهى بود، دستور الهى بود، نصب الهى بود؛ مثل بقيه سخنان و هدايت‌هاى نبى مكرم كه همه، الهام الهى بود.🔹 ☄ اين دستور صريح پروردگار به پيغمبر اكرم بود، پيغمبر اكرم هم اين دستور را عمل كردند.✔️✔️
❇️ مسئله غدير اين است؛ يعنى نشان‌دهنده جامعیت اسلام و نگاه به آینده و آن چيزی كه در هدايت و زعامت۲ امت اسلامی شرط است. ⁉️ آن چيست؟ همان چيزهايى كه شخصيت اميرالمؤمنين، مظهر آنهاست، يعنى تقوا، تدبر، پايبندى مطلق به دين، ملاحظه غير خدا و غير راه حق را نكردن، بى‏‌پروا در راه خدا حركت كردن، برخوردارى از علم، برخوردارى از عقل و تدبير، برخوردارى از قدرت عزم و اراده. 💪✅🌺 👌اين يك عمل واقعى و درعين‌حال نمادين است. اميرالمؤمنين را با همين خصوصيات نصب كردند، درعين‌حال اين نماد زعامت امت اسلامی در طول عمر اسلام ‌ـ هر چه كه بشود ـ‌ همين عمل است؛ يعنى نماد زعامت و رهبرى اسلامی در طول زمان همين است، همان چيزى كه در انتخاب الهى اميرالمؤمنين تحقق پيدا كرد. غدير، يك چنين حقيقتى است. ـــــــــــــــــــــــــــ ۲(زعم: پیشوایی، ریاست)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷فصل امامت 💫 امامت، يعنى همان اوج معناى مطلوب اداره جامعه در مقابل انواع و اقسام مديريت‌هاى جامعه كه از ضعف‌ها و شهوات و نخوت شيوه۱ و فزون‌طلبی انسانی سرچشمه می‌گیرد. 🚩 اسلام شیوه و نسخه امامت را به بشريت ارائه مى‌كند؛ يعنى اينكه يك انسان، ↘️ 💖 هم دلش از فيض هدايت الهى سرشار و لبريز باشد، 🔹 هم معارف دين را بشناسد و بفهمد ‌ـ يعنى راه را درست تشخیص دهد - هم دارای قدرت عملکرد باشد - که 🍃 « یا یحیی خُذ الکتاب بقوة۲»🍃 هم جان و خواست و زندگى شخصى برايش حائز اهميت نباشد؛ اما جان و زندگى و سعادت انسان‌ها براى او همه‌چيز باشد؛ كه اميرالمؤمنين در كمتر از پنج سال حكومت خود، اين را در عمل نشان داد. 🌺✅👌 👌👀 شما مى‌بينيد كه مدت كوتاه كمتر از پنج سال حكومت اميرالمؤمنين، به عنوان يك نمونه و الگو و چيزى كه بشريت آن را هرگز فراموش نخواهد كرد، در طول قرن‌ها همچنان مى‌درخشد و باقى مانده است. 👈 اين نتيجه درس و معنا و تفسير واقعه غدير است.👉 ـــــــــــــــــــــ ۱(نخوت: تکبر، خودبینی) ۲(سوره مبارکه مريم/ آیه ۱۲«گفتيم:اى يحيى! كتاب [خدا] را با جد و جهد بگير.»
☀️ امامت ‌ـ كه در اصل به معنای مطلق پيشوايی است ـ‌ در فرهنگ اسلامی بيشتر بر مصداق خاصی از آن اطلاق می‌گردد و آن، پيشوايی و رهبری در شئون اجتماعی است؛ چه فكری و چه سياسی. 👈 در هرجا از قرآن كه مشتقات واژه امامت ـ مانند امام و ائمه ـ به‌كار رفته، ناظر به همين معنای خاص، يعنی پيشوايی امت است.✔️ 💢 پيشوايی فكری، پيشوايی سياسی و يا هر دو، پس از رحلت پيامبر و انشعاب فكری و سياسی مسلمانان ‌‌كه به چند فرقه شدن پيروان اسلام انجاميد، از آنجا كه نكته اصلی اختلاف را مسئله رهبری سياسی امت تشكيل می‌داده و واژه امامت و امام سرنوشت ويژه‌ای پيدا كرد، بيش از هر معنای ديگری در مفهوم «رهبری سياسی» به کار رفت و کم‌کم معانی ديگر تحت‌الشعاع اين معنی قرار گرفت؛ ☀️👉 ⛔️♨️ 〽️ به‌طوری كه وقتی در قرن دوم هجری مكاتب كلامی اسلام يكی پس از ديگری به‌وجود آمد و گرايش‌های گوناگون اسلامی را به صورت ايدئولوژی‌ها و مكتب‌های مرزبندی‌ شده و مشخص درآورد، يكی از مسائل مهم همه اين مكتب‌ها را مسئله امامت تشكيل می‌داد كه به معنای رهبری سياسی بود. 🔹🔷🔹 👌 در این مسئله، معمولا از شرایط و خصوصیات امام - یعنی حاکم و زمامدار جامعه - سخن می‌رفت و هر گروه را در این‌باره عقیده و سخنی بود.