اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
💥۸- اهمیت به کارهای تعاونی ⬅️ موضوع دیگر، کارهای تعاونی است که در بعضی از انجمنها خوب رشد کرده بو
💠 اصول انضباط تشکیلاتی در اسلام💠
🌷 بنده درحدود مطالعات اسلامی خودم معتقد به اصالت نسبی فرد و جامعه هسـتم. یعنی، هم جامعه اصالت نسبی دارد و صرفا
مجموعهای از افراد نیست و هم فرد اصالت نسـبی دارد و صرفا یک پیچ و مهره بی.اراده بیجان از جامعه نیست. این بحث را هم
برای سمینارها میگذاریم زیرا جای آن اینجا نیست.
📍به دلیل اصالت نسبی جامعه ـحالا این جامعه میخواهد خانواده، اتحادیه یا
یک جامعه بزرگ باشد ـ و اینکه جامعه به صفت جامعه بودن، خودش یک واقعیت ولو نسبی است، پس کسانیکه عضو یک
تشکیلات جامعه میشوند خودبهخود مقداری از آزادیهای فردی و امکانات مناسب برای رشد فردی خود را از دست میدهند.
👀 من
هنوز میبینم نه فقط در داخل سازمان شما، در خارج هم همینطور است؛ ما با عناصر بااستعدادی روبهرو میشویم که میخواهند
در تشکیلات کار بکنند اما به شرط اینکه راه برای ابراز تمام آرایشان باز باشد؛↘️
👈 وقت برای اظهار تمام عقایدشان موجود باشد.
👈 امکانات برای به کار افتادن همۀ نیروهایشان مثل یک فردی که مستقل زندگی میکند، موجود باشد؛ این محال است. رفقا، اگر
کسی دنبال چنین چیزی میگردد این سراب و رویاست.❌
💬 صریحا میگویم که در داخل یک تشکیلات خودبهخود وقت برای اظهار نظر یک شخص محدود میشود. اینکه ما میگوییم این چه تشکیلاتی است که به ما وقت نمیدهد همه حرفهای خود را
بزنیم؛ این رویایی فکر کردن است.
🙇♂ این ذهنیگری است.خوب، معلوم است ما بالاخره چند روز میتوانیم دور هم باشیم؟ چهار
روز، نه؟چهل روز. بیشتر که نمیتوانیم. خیلی خوب، چند نفر هستیم؟ حدود ۸۰ نفر.
⁉️ انصاف بدهید هر کدام چقدر حرف داریم
بزنیم؟ نصف روز؟ گمان میکنم بیشتر. خیلی از ما به اندازه ده الی پانزده روز حرف برای گفتن داریم.
⚠️حالاـ میفرمایید چه کار
کنیم؟ دور هم جمع نشویم یاجمع شویم و به همه بگوییم در چهار روز به اندازه چهار سال صحبت کنند؟ میگویید به یک مسئله
برسیم تا تمام شود بهتر است از اینکه به ده مسئله نیمهکاره برسیم.خوب، ما با این ده مسئله در سال آینده مواجهیم.
چطور به آنها
نرسیم؟
⁉️ اصلا چنین پیشنهادی یعنی چه؟! نخیر آقا، به بیست درصد از این ده مسئله در امسال برسیم وجمعا بیست درصد در سال
آینده، در ده مسئله روشنتر باشیم به مراتب صحیحتر است تا یک مسئله را ۸۰ درصد روشن کنیم و به نه تای دیگر اصلا نرسیم.
علاوه بر اینکه اصلا مسائل و کارهای ما به گونهای است که همان یکی هم بدون رسیدگی نسبی به آن نه تا، ۸۰ درصد قابل
روشن کردن نیست. اصلا خیلی از مسائل با هم قابل روشن کردن است.
💢 حقیقت این است که اینها واقعیتهای خیلی ملموسی
است اما موقع برخورد که میشود یادمان میرود.
▪️کوفه میا حسین جان...
▪️کوفه وفا ندارد...
اَلسَّلامُ عَلی سَفیرُ الاِمامِ الحُسَین (ع)؛ اَلسَّلامُ عَلی مُسلِمِ بنِ عَقیل عَلیهِالسَّلام
🚩 @Organizational_Work
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
قافله سالار داره میاد... 💔
#هشت_ذی_الحجه
سالروز حرکت امام حسین(ع) از مکه بسوی کربلا
💌 فرازی از #وصیتنامه شهيد غلامحسين ارباب رشيد
🌷 « با مردم برخورد اسلامي داشته باشيد، در راه اسلام و قرآن قدم برداريد و مواظب باشيد كه شيطان باعث دوری شما از خدا نگردد.
༺🦋🕊
@Organizational_Work
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
💠 اصول انضباط تشکیلاتی در اسلام💠 🌷 بنده درحدود مطالعات اسلامی خودم معتقد به اصالت نسبی فرد و جامعه
🌐 درکار تشکیلاتی اصل اولی که اعضای تشکیلات باید به عنوان یک اصل غیر قابل تغییر قبول کنند این است که هر فردی که عضو یک تشکیلاتی شد مقداری از فردیت خودش را از دست میدهد.👌✅
☝️ این روحیه باید در تشکیلات شما رشد کند تا تشکیلات شما
تشکیلات باشد. بحث مفصلی در این زمینه در نشست سوم، قبل از این نشست شده است.
💬 من عرض کردم اصالت نسبی فرد و اصالت نسبی جامعه؛ این همانی بود که عرض کردم انضـباط تشـکیلاتی را بیان خواهم کرد.
🌎 امروز در دنیا ـچه درشرق و چه در غرب ـجامعههایی هسـتندکه ما به آنها جامعههای ماشینی میگوییم، منتها در بلوك
کمونیستی بیشتر است. در این جامعهها اصلا جامعه به صورت یک ماشین درآمده است و اکثر افراد به صورت پیچ و مهرههای
بیشعور، مانند «آنچه استاد ازل گفت بگو میگویم» تسلیم نظام ماشین هسـتند.😞
⛔️ حقیقت این است که جامعه اسلامی نباید چنین
جامعهای باشد. بنابراین، سازمانها هم، چنین سازمانهایی نباید باشند. در یک سازمان اسلامی باید اصالت نسبی فرد هم حفظ
شود؛ اما نسبی. این نسبت هم بسته به شرایط زمان و مکان تا حدودی تغییر میکند اما اصلش از بین نمیرود. و این اصالت نسبی
هم، برای همه حفظ شود نه فقط برای کارهای بالا.
هرچند این یک بحثی ایدئولوژیکی است اما چون به کار این نشست مربوط است ناچارم کمی امروز توضیح بدهم.
👇👇
💫 در اسلام یک اصل کلی وجود دارد که من اسمش را اصل انضباط تشکیلاتی میگذارم. و آن اصل که در قرآن آمده است:
✨ «یا
ایها الذینءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولیالامر منکم».
✨ آیاتی که مربوط به لزوم اطاعت از پیغمبر و اولیالامر آمـده مفادش
این است: «وقتی فرمانی از مقامات مسئول صادر شد باید اطاعت شود».✅
⬅️ یک طرف مطلب یعنی وقتی دستوری از مقامات مسئول
صادر شد، اجرای این دستور برای مقامات پایینتر الزامی است.
👈 این انضباط تشکیلاتی است اما انضباط تشکیلاتی اسلام یک طرفه
نیست؛ دوطرفه است و اتفاقا مهم، طرف دوم آن است. یعنی، دنیا طرف اول را تقریبا حل کرده است.✔️
🔻 جامعههای زیادی داریم که
مقامات بالا هرچه بگویند پایینیها چشم بسـته اطاعت درکار تشـکیلاتی اصل اولی که اعضای تشکیلات باید به عنوان یک اصل غیرقابلتغییر قبول کنند این است که هر فردی که عضو مهم، حِّل آن طرف مطلب است.
⁉️ چه کنیم که این مقامات دستور
افراد در مراحل پایینتر تبدیل
دهنده و مقامات مسئول، مبدل به عنصرهای خودسر وخودکامه نشوند؟
☝️این مهم است.چه کنیم که به ابزار ـکارهای فاقد شعور و اراده مقامات رهبری و بالاتر- نشوند؟ این مهم است. این در کار تشکیلاتی شما چون مهم است؛
مطرح کردم.👌
🔰 برای تأمین این منظور تعالیم اسلام چندتا دگم (اصل جزمی) معین کرده است. این دگمهایی که رفقا میگویند: «اینقدر دگم
نباش»، باید بگویم سازمان و جامعه بیدگم اصلا معنی ندارد. مخصوصا جامعه ایدئولوژیکی بیدگم معنی ندارد. مقداری دگم
باید باشد.
⭕️ اگر قرار شود همۀ محتوای ایدئولوژیکی و فکری یک جامعه پلاستیکی و الاستیکی باشد، خوب، این به کجا بند است.
نقطههای مقاومتی حتما لازم است که باشد و آن همان دگم است. ✔️
📌 چند تا دگم در اسلام هست؛ من اینها را میگویم و پیشنهاد
میکنم که در کار تشکیلاتی شما شروع شود.