➖🔷 ما هم همینگونه پیدایش کردیم
در کتابخانه شخصی یکی از اعضای عادی
حزب؛ چاپ سوم، اردیبهشت ۵۹، مجموع شمارگان در سه چاپ: هفتاد هزار نسخه!
🔖 هفتاد هزار نسخه که در
کمتر از یک سال (از مرداد 58 تا اردیبهشت 59) با بهای 14 ریال با شبکه مویرگی حزب جمهوری در
سراسر کشور توزیع شده است.
👀حیرت انگیز است! کتابی که هفتاد هزار نسخه چاپ شده، پس از سی سال ناپدید میشود،
و ما در تشکلهایمان توهم میکنیم که با کتابهایی با شمار سه هزار نسخه سیر تکامل جهان را تغییر میدهیم.🌏
✴️➖حیرت انگیزتر آنکه کتاب، متن سخنرانی رهبر انقلاب بوده و پاسخگوی سؤالها و نیازهای فعلی فعالان فرهنگی است.‼️
✅ «حزب عبارت است از یک گروه متشکل و منظم و هماهنگ در حرکت، در جهتگیری، در عمل و در ذهنیت»
این تعریفی است که استاد سید علی خامنهای در صفحه 21 از حزب ارائه دادهاند ؛
💯تعریفی که به شدت مناسب تعریف هیأت و تشکلهای فرهنگی است؛ و با مصطلح رایج و دارج در کتب و اذهان از «حزب» خیلی متفاوت است.
🔴⭕️🔴
💢تفاوتی ذاتی که در میدان عمل هم در حزب جمهوری اسلامی با سایر احزاب وجود داشته و دارد.
💥حقیقت آن است که «حزب جمهوری اسلامی» به خصوص در سالهای آغازین، برخلاف حزبهای مرسوم بیش از آنکه محمل سیاسی بازی و رفیقبازی و محل تجمع قدرت و ثروت باشد، تشکلِ فراگیر فرهنگی و آموزشی بود..📝
👀نگاه سیاسی ـ تاریخی به حزب جمهوری موجب شده تا کمتر به فرایندها، محصولات و دستاوردهای خوب آن حزب پرداخته شود.
💎 کاش مجموعهی گرانقدر آثار و محصولات حزب جمهوری اسلامی هرچه زودتر گردآوری شود.
♨️ و از آن مهمتر کاش تجربیات ناب و کمنظیر واحدهای مختلف حزب،
چه در دفتر مرکزی و چه در سراسر کشور، در قالب «تاریخ شفاهی» ثبت و ضبط و ارائه شود؛
💡 که بی شک چراغ راه همه فعالان و تشکل های مردمی و حزب جمهوری غیر مردمی فرهنگی خواهد بود.
همچنان «نشریه شماره 1 حزب جمهوری اسلامی» اینگونه است.
🔵🔶🔵
💠 کتابچه «گفتاری در وحدت و تحزب» در 40 صفحه با زیر تیتر «نشریه شماره 1 حزب جمهوری اسلامی» منتشر شده و به دو گفتار مزین است.
📌 ما در آفتاب ۵ سخنرانی اول را کامل ارائه میدهیم و از سخنرانی دوم فقط بخش ابتدایی را که با هدف «بررسی نقش تشکل در تداوم انقلاب» به بررسی «وظایف و اهداف تشکل» میپردازد، ارائه کردهایم.
✳️ هر دو سخنرانی روشن کننده مسیر، هدف و وظایف تشکلهای فرهنگی است
و کارهای نکرده و فعالیتهای مغفولمان را به ما یادآور میشود.
معاونت تولیدات رسانهای جامعه ایمانی مشعر.
🌼🌺🌼
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مقدمه 🌷در زندگینامه رهبر معظم انقلاب که دقت میکنی به چند کتاب برمیخوری که هرچقدر در بازار نشر یا
بسماللّهالرحمنالرحیم
☀️یک نکته ضروری و توجه کردنی را به شما عزیزان تذکر دهم و آن اینکه در همهی کارها برنامهریزی و آمادگی قبلی نیمی از مسئله است✅
🔚 و من احساس میکنم که برادران و خواهران امروز خیلی با آمادگی قبلی کار را شروع نکردهاند و برنامهریزی صورت نگرفته است.💢
🍂 ولی به هر حال صحبت کوتاهی را من در اینجا مطرح میکنم که میتواند بخشی از برنامه باشد.
📍میدانید جلسه امروز عصر قرار بود همان طوری که به ما گفته شده و شما هم یقیناََ میدانید فقط از انجمنهای اسلامی شهر اهواز تشکیل شده باشد خود این کلمه، قدری سئوالانگیز است!
⚠️ انجمنهای اسلامی و گروههای مسلمان! مگر چند گروه مسلمان داریم؟
➖🔹و اینها بر اساس چه معیارهایی چند تا شدهاند؟
➿و در زمان پیغمبر، در آغاز طلوع اسلام مسلمانان چند گروه بودند؟
⭕️ و چرا ضابطهها و مالکهای مسلم و اصیل نتواند این چندها را به یک تبدیل بکند؟
⚜اینک مسئلهای است که در هر حال برای ما قابل بحث و مذاکره است.
🔰امام دیوارها را برداشت
➖🔹 این مطلب را به شما بگویم: حُسن بزرگ و ویژگی بسیار مهمی که جنبش اسلامی ما داشت، این بود که دیوارها و فاصلهها از میان گروهها برداشته شد.
👌 یعنی امام و رهبر این ملت، این هنر بزرگ را کرد و داشت که توانست همهی این دیوارهایی را که منطقه زیستذهنی و سیاسی ما را به مناطق کوچک تقسیم کرده بود از میان بردارد؛ یک صحنه وسیعی، یک پهنه گستردهای به وجود بیاورد.
⚛حالا ما آمدهایم این پهنه وسیع را از نو داریم تقسیمبندی و دیوارکشی میکنیم!
✴️این کار چه فایدهای دارد؟ و چه ضرورتی هست که ما یک فضای وسیع را که هم از نور برخوردار است و هم از گرمای مطبوع و هم از نسیم حیاتبخش، تقسیم کنیم به حفرهها و خانهها و منطقههای کوچک و محدود که نه روشنایی دارد و نه گرما و نه نسیم فرحزا؟
🎗ما ضابطهای برای وحدت و ضابطهای برای جدایی داریم این ضابطهها را پیدا کنیم و با برادران متحد بشویم.✔️
➖🔸قرآن نمیگوید تکتک با خدا باشید
🌸( وَاعتَصُموا بِحَبل اللّه جَمیاََِ وَ لا تَفَرقوا)🌸
✨قرآن به ما درس میدهد و اعتصموا یعنی خود را نگهداشتن در یک جاده لغزنده باریک حرکت میکنید.
⛰ در کوهنوردیها لابد دارید از یک جاده کوهستانی دشواری بالا میروید جایی هست که بدون دست نمیشود بالا رفت، دستگیرهای پیدا میکنید و خودتان را میکشید بالا، دستگیرهای پیدا میکنید و خودتان را از افتادن و لغزیدن و با مغز به زمین خوردن مصون و محفوظ نگه میدارید؛ این اعتصام است.
🔵🔵
💫قرآن میگوید به ریسمان خدایی معتصم بشوید، به وسیله اللّه خودتان را نگهدارید که نلغزید، که با مغز زمین نخورید، که منحرف نشوید، اما این، همه مفهوم آیه نیست، 👌
🔰قرآن نمیگوید بروید تکتک به ریسمان خدایی چنگ بزنید و خودتان را نگهدارید؛
🔅میگوید: ( وَاَعتَصِموا بِحَبل اللّه جَمیعاََ) همه با هم! این عنصر «همه با هم» بودن چیز مهمی است.✔️
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
بسماللّهالرحمنالرحیم ☀️یک نکته ضروری و توجه کردنی را به شما عزیزان تذکر دهم و آن اینکه
⚛اگر ما تکتک به ریسمان الهی، به دستاویز الهی، معتصم بشویم فایده مطلوب به دست نخواهد آمد. باید با هم معتصم بشویم، اگر با هم بودیم درست است.
💞🔹💞
💥تکیه در این آیه بر روی «اعتصام بحبل الله» نیست؛ تکیه بر روی «جمیعاََ» است.
✨«اعتصام بحبل الله» در عرف قرآن دارای مفهوم آشکار و واضحی است.
♦️〰معلوم است که همه باید به ریسمان الله چنگ بزنند.
این آیه این را نمیخواهد بگوید. میخواهد بگوید که «همه با هم» چنگ بزنید، روی «جمیعاََ» تکیه دارد.
🔹✔️
➖🔹 دلیل، جمله بعد است: «وَ لَا تَفَرَّقُواْ» جدا نشوید، و باز به دنبالش: (وَ اذْکُرُاْ نِعْمَةَ اللّهَ عَلَیْکُمْ اِذْ کُنْتُم أعَْدْأ فأَلَّفَ بَیْنْ قُلُوبِِکُمْ) نعمت خدا را به یاد بیاورید آنگاه که با یکدیگر دشمن بودید و خدا شما را با هم آشنا کرد، دلهای شما را به هم پیوند داد(فألَفَ).
💞🌺✔️
🔱 و واقعا همینطور است.
ما تحت تأثیر فرهنگ رژیم خودکامه شاهنشاهی هر کداممان یک شاه بودیم
و همه از هم جدا، و هر کدام پیله به دور خود تنیده و هر کدام در پیله خود خفته
و در حال مرگ و احتضار دلهای ما با هم نزدیک شد،
لباسها،
مزرعهها،
شغلها،
رنگها،
زبانها،
این دیوارهای گوناگون از وسط برداشته شد و همه با هم آشنا شدیم.💞
🍃 خواهرها و برادرها در کنار هم گام برداشتند، سخن واحدی را شنیدند، در راه واحدی حرکت کردند،
این یک نعمت بزرگ است، یک چیز وصفناپذیر است.
این را نگهدارید و قدر بدانید.🌟
✊🔹وحدت و حزب جمهوری اسلامی
🗯حالا شما حق دارید از بنده بپرسید که خوب شما که اینقدر دم از وحدت میزنید چرا حزب جمهوری اسلامی را درست کردید؟
❗️ آیا تشکیل حزب به معنای انتخاب کردن یک عده از مردم و دیگران را کنار گذاردن، کسانی را زیر یک نام گردآوردن و کسان دیگری را بیگانه شمردن، نیست؟
✅ بنده به شما حق میدهم که این سوال را بکنید؛ شما هم به من حق بدهید که به این سوال پاسخ بدهم.
📃🖊
📍 یک توده انبوه از نیروی فعال بدون تشکل و سازماندهی سیاسی امکان ندارد بتواند کارش را انجام بدهد.
نقیصه بزرگ مبارزه ما تا قبل از پیروزی همین بود.🔺
🔆 رهبری قاطع و پیامبرانه امام بود که توانست مردم را در یک خط حرکت بدهد، و مشخص بودن دشمن.
🔴🔚🔵
و همیشه وضع چنین نیست.
همین امروز دشمن برای همه مشخص نیست، ممکن است برای جمع ما مشخص باشد، برای خیلیها مشخص نیست، آیا غیر از این است ؟
❌🚨
💠 فلسفه دور هم جمع شدن در حزب
🔦 آن چیزی که میتواند همه نیروها را در یک جهت حرکت بدهد، و نیز میتواند نیروهای خفته و مرده را زنده کند و به نشاط بیاورد و نیروهای بالقوه را بالفعل کند↘
🌱 توی این کوچه و بازار، توی این خانهها، حتی توی این دانشگاهها، حتی توی این مدارس دینی، خیلی نیروهای بالقوه خوابیده بود، اینها باید بالفعل بشوند یعنی به صحنه کشانده بشوند
🌱 و نیز میتوانند نیروهای کمکار و راکد را شتابنده کند و فعالیت بدهد،
و بالأخره میتواند از انحراف نیروها جلوگیری کند؛
چیزی که این چهار خاصیت و این چهار هنر را دارد چیست؟
✔️یک سازمان و یک تشکل سیاسی!
👏🏻👏🏻
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
⚛اگر ما تکتک به ریسمان الهی، به دستاویز الهی، معتصم بشویم فایده مطلوب به دست نخواهد آمد. باید با ه
🔺خصوصیات یک تشکل🔺
✍یک بار دیگر این چهار خصوصیت را تکرار میکنیم
1⃣ سازمان سیاسی اولاً میتواند نیروها را در یک جهت بسیج کند و به همه آنها جهت بدهد؛
2⃣ ثانیا میتواند نیروهای بالقوه را نیروهای خفته را بالفعل کند، زنده کند، فعال کند.
3⃣ ثالثاًً میتواند نیروهای کند و بطی ٕ را شتابنده کند؛
4⃣ و رابعاً و بلاخره نیروها را از تغییر مسیر دادن و منحرف شدن حفظ و مصون کند.
این چهار خاصیت از آن یک تشکل سیاسی با یک فرماندهی و تمرکز رهبری و هدایت جمعی است و حزب یعنی این.
✅✅
💎سابقه تشکل اسلامی💎
🎗ما مدتها روی این مسئله فکر کردیم، حسن مسئله این بود که ما به فضل پروردگار هیچوقت از بیرون گود به مسائل نگاه نکردیم، ماجراها را از نزدیک لمس میکردیم.
🌾از روزی که این مبارزه آغاز شد، در گیرودار آن بودیم.برادران ما همه این چنین بودند. مشکلات را میفهمیدیم و از سال ۱۳۴۲ فکر سازماندهی به نیروهای اسلامی فعال، فکر برادران ما را مشغول میداشت.💭
🔆ما در سال ۴۲ در قم یک تشکیلاتی را بنیانگذاری کردیم و این تشکیلات با هجوم امنیتهای رژیم پیش متوقف ماند.
⭕️⭕️
⚡️یازده نفر از جمله خود من، تحت تعقیب قرار گرفتیم. چهار نفر از جمله آیتالله منتظری و بعضی دیگر از برادران و اساتید را گرفتند، مدتها نگه داشتند، بقیه هم مدتها تحت تعقیب بودند.
💡 این فکری بود که از سال ۱۳۴۲ یعنی آن وقتی که امام در زندان بودند و بعد در قیطریه با همه خانوادهشان در خانهای محصور بودند، در مغز برادران ما بود.
🔱کار تشکیلاتی در دوران مبارزه🔱
🔻منتهی شرایط خفقان را شما خود از نزدیک دیدهاید و لمس کردهاید و میدانید که شرایط اختناق چگونه است.
🔋 این فکر در دورههای مختلف، در این پانزده شانزده سال، شکلهای مختلف پیدا کرد و جلوهگاههای مختلف یافت.
🔹➖دوستان ما در جمعهای گوناگون وارد شدند؛ با عناصر انقلابی همکاری کردند، زندانها رفتند و رنجها کشیدند تا اینکه این دوران یکی دو ساله اخیر پیش آمد.
⛓⛔️
♻️مجدداََ این فکر به صورت فراگیری همه نیروها یا بخش مهمی از نیروهای فعال در ذهن برادران ما زنده شد؛ و از یک سال و نیم یا نزدیک دو سال پیش به این طرف فکر تشکیل یک واحد، یک سازمان سیاسی ایدئولوژیک و احیاناً نظامی فراگیر، همه ذهن ما و همه حضور ما را به خودش جلب کرد و این کار را شروع کردیم.
🌐✅
🔖البته در اثنای کار برادران ما بعضی تبعید شدند، بعضی به زندان افتادند، جمعها متلاشی شد.💢
در دوران دولت نظامی ازهاری باز مجدداًَ شتاب بیشتری پیدا کرد، برادران از تبعیدها و زندانها برگشتند.
📍 میدانید حوادث در آن روزها ساعت به ساعت بود، نه روز به روز. هر ساعت یک حادثه بود، هر ساعت یک انگیزه بود، یک تکلیف بود.
⌚️وقت اینکه کسانی بنشینند ۱۰ ساعت، ۱۵ ساعت، ۲۰ ساعت یک مسئله را تمام کنند باقی نمیماند.
♦️
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🔺خصوصیات یک تشکل🔺 ✍یک بار دیگر این چهار خصوصیت را تکرار میکنیم 1⃣ سازمان سیاسی اولاً میتواند نیر
🎇حساب روشنفکران حرفهای جداست🎇
👀 نگاه نکنید به آن روشنفکر حرفهای غیر متعهد که هیچ کار ندارد، مینشیند پشــت میز کارش روزی چند ساعت بیانیه و مقاله و جزوه مینویسد، آنها
حسابشان جداست.🎬
🎗 همانطوری که صبح گفتم روشنفکران حرفهای در طول
این مدت مبارزات مردمی،مأیوسکنندهترین گروهها بودند.
💠 این فریادی بود که مرحوم آل احمد بارها میکشید، هر وقت این مرد را دیدیم، همانطور که در کتابهایش هم منعکس است فریاد و فغان و خروشش از روشنفکران حرفهای بلند بود.
👥 ❌
🔰 یادم نمیرود سال 47 در مشهد، آخرین سال زندگی آل احمد جلسه بسیار دوستانه پرسودی داشتیم، و برادران همگام و همفکر ما در مشهد جمع بودند و بحثهای زیادی میرفت.
⬅️خیلی از چهرههایی که از مشهدیها میشناسید در آن جلسه حضور داشتند.
📌 آل احمد میگفت: از بعد از مشروطیت تا امروز یعنی تا سال 47 روشنفکران ما سه کتاب خوب ترجمه نکرده و ننوشتهاند، این حرف او بود.
✔️
🍃تفاوت روشنفکر مذهبی با روشنفکر روحانی🍃
☢ در زمان خود ما و در طول این دوران مبارزه، روشنفکرها بعد از آنکه جلسهشان را میرفتند،
باشگاهشان را میرفتند،
مهمانیشان را میرفتند،
بورس تحصیلیشان و یا تحقیقیشان را از دولت شاهنشاهی میگرفتند و میرفتند و برمیگشتند،
کارهای روزمرهشان را انجام میدادند در اداره یا مؤسسهای کارشان را میکردند،
➖سینما و گردش و تفریح عصرشان را میرفتند و خلاصه بعد از آنکه همه کارهای واجب و مستحب زندگی را انجام میدادند، دو سه ساعتی هم مینشستند پشت میز کارشان آقاوار، تمیز، بیدغدغه پای کولر یا بخاری قلم میزدند. این خیلی کار آسانی بود،
👈این غیر از آن روشنفکر مذهبی و یا بخصوص روشنفکر روحانی است که با مردم و در میان مردم است و توی برج عاج نیست.
⭕️او وقت امدن به صحنه را ندارد
☘ روشنفکر یعنی آن کسی که آن چیزهایی را میبیند که مردم نمیبینند، کسی که از سطح بالاتری دارد نگاه
میکند،
🔹مشرف بر مسائل است،
🔹 جهتگیریها را میبیند،
🔹دشمنها را میبیند، دشمنی را میشناسد.
✳او وظیفه دارد زودتر از هر کس دیگر فریاد بزند، خروش برآورد، مردم را بسیج بکند، و خانهای را که دشمن در آن سنگر گرفته تصرف کند و دزدها را بیرون بریزد، اما نمیکند!
⚜ او مشغلهها و گرفتاریها، دردها و انگیزههای دیگر دارد.
➖🔸 روشنفکر حرفهای ما تا نیمهٔ شب در باشگاه، درکلوپ، در کافه گذرانیده، قهوهاش را خورده، شور علی اف و سمفونی پنجم بتهوون را گوش کرده، درباره مسائل افریقا و آمریکای لاتین گپ فراوانی زده و حالا با وجدان
آسوده! آمده خانه و میخواهد بخوابد، او وقت آمدن به داخل صحنه را ندارد.
📍 اگر در کوچه و در میان مردم و از سوی خود مردم سروصدایی نبود، او اکنون در بستر راحت لمیده بود و حالا هم که غوغای مردم خواب او را برآشفته، انگیزهٔ او فقط او را تا روی ایوان میآورد، و روی صندلی
مینشاند، مردم فقط او را میبینند اما حضور او را در میان خود حس نمیکنند. این است روشنفکر حرفهای.
💢💢
🌷روشنفکر مذهبی در میان مردم است
اما روشنفکر مذهبی درست عکس این است
🌺🔹 نمونهاش دکتر شریعتی یا
روشنفکر روحانی، نمونهاش روحانیون مترقی و مبارزی که در طول این
سالها شما در همه جای این مملکت دیدهاید، او در میان مردم است، با
صدها گونه خواسته و توقع مردم روبرو است،
🔶 برای او با مردم و در میان آنها بودن خودش کاری، و کار مهمی است پس وقت آن را که از سر صبر و حوصله به قلمزدن بپردازد ندارد؛
هزار مسئله برایش مطرح است،
هزار درد،
هزار سؤال،
هزار نیاز در برابرش قرار میگیرد
🔵 مشغلههای نقد، او را از
پرداختن به طرحهای درازمدت و غیر نقد بازمیدارد، این از جهتی خسارت است و در این شک نیست، اما خسارت اجتنابناپذیری است.✔️
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🎇حساب روشنفکران حرفهای جداست🎇 👀 نگاه نکنید به آن روشنفکر حرفهای غیر متعهد که هیچ کار ندارد، مین
✔️برای تأسیس حزب جای درنگ نبود
👌باری، پرداختن به مسائل مقدماتی حزب از آنچه نوشتنی است و آنچه اندیشیدنی است و آنچه مشورت کردنی است، همگی با این مشکل روبرو بود و پیوسته به تعویق میافتاد.
⁉️⁉️
☢ بدین ترتیب بود که در دوران پیش از محرم گذشته در روزهای سیاه حکومت ازهاری هم کار ایجاد و اعلام آن سازمان و تشکیلاتی که از مدتها پیش طرحریزی شده و بعضی مقدماتش فراهم شده بود به تأخیر افتاد
〰 و همینطور در هفتههای بعد تا روزهای ورود امام به ایران و جوشیدن کارهای بزرگ و سنگین از همه طرف.
🌺🌷🌺
🔚 ولی احساس میشد که فرصت کار هر لحظه تنگتر و مجالها محدودتر میشود.
جای درنگ نبود، برادرانی که از آغاز دستاندرکار مشاغل اجتنابناپذیر شده بودند، غالباً در این اقدام همقدم و همراه بودند، و بعضی در نقاط دیگری از ایران فعالیت میکردند.
💪✔️
🔰 بلاخره از آن جمعی که از پیش با هم همکاری میکردیم، آن چهار پنج نفری که بیشتر همدیگر را میدیدیم و بیشتر با هم بودیم و پیش تر در تنظیم مواد اساسنامه و مرامنامه همکاری کرده بودیم و همدیگر را بیشتر در دسترس پیدا میکردیم، گرد آمدیم و آخرین مراحل آمادگی را برای اعلام حزب گذراندیم و حزب را اعلام کردیم.
✍ 👤👤
⚛یک توده انبوه از نیروی فعال
بدون تشکل و سازماندهی سیاسی
امکان ندارد بتواند کارش را انجام
بدهد. نقیصه بزرگ مبارزه ما تا قبل
از پیروزی همین بود.
🌐✔️