📌بايد عرض كنم كه كاوشگران تاريخ اسلام، آنگاه كه به فحص"۱" و شرح زندگى امام موسىبنجعفرعليهالسلام پرداختهاند، سهم شايستهاى از توجه و تفطن"۲" که باید به حادثه عظیم و بىنظير «حبس طويلالمدت» اين امام همام"۳" اختصاص مىيافت، بدان اختصاص نداده و در نتيجه از جهاد خطير آن بزرگوار غافل ماندهاند.
📗در زندگینامه آن امام عالىمقام، سخن از حوادث گوناگون و بیارتباط با يكديگر و تأكيد بر مقام علمى و معنوى و قدسى آن سلاله پيامبرصلىاللهعليهوالهوسلّم و نقل قضاياى خاندان و اصحاب
و شاگردان و مباحثات علمى و كلامى و امثال آن، بدون توجه به خط جهاد مستمرى كه همه
عمر سىوپنج ساله امامت آن بزرگوار را فراگرفته بوده است، ناقص و ناتمام مىماند.💢
✍ تشريح و تبيين اين خط است كه همه اجزاى اين زندگى پرفيض را به يكديگر مرتبط مىسازد و تصويرى واضح و متكامل و جهتدار كه در آن هر پديدهاى و هر حادثهاى و هر حركتى، داراى معنايى است، ارايه مىكند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱(فحص: کاوش و جستجو کردن)
۲(فطن: با هوشیاری مطلبی را فهمیدن)
۳(همم: بزرگ و دلیر و بخشنده)
دعای عهد.mp3
1.99M
🌹 قرائت دعای عهد
🍃 «روز چهاردهم»
🗓شروع چله: ۹۹/۴/۲۲
📲 @Organizational_Work
🌹الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
إذا خِفْتَ صُعوبَةَ أمْرٍ فاصْعُبْ لَهُ يَذِلَّ لكَ، و خادِعِ الزَّمانَ عَن أحْداثِهِ تَهُنْ علَيكَ .
🌹امیرالمومنین عليه السلام :
هرگاه از سختى كارى ترسيدى در برابر آن سرسختى نشان ده، رامت مى شود.
🌹 و در برابر حوادث روزگار چاره انديشى كن، بر تو آسان مى شوند.
(غرر الحكم حدیث 4108)
#حدیث
#تشکیلات
💠 @Organizational_Work
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
فصل چهاردهم؛ امام موسی کاظم ( علیهالسلام) 👈☄ اين مقطع سىوپنج ساله ـ از صدوچهلوهشت تا صدوهشتادو
⁉️ چرا حضرت امام صادقعليهالسلام به مّفضل مىفرمايد: امر امامت اين جوانك را فقط به اشخاص مورد وثوق بگو؟ و به عبدالرحمنبنحجاج به جاى تصريح، به كنايه مىگويد: زره بر تن او راست آمده است؟ و به ياران نزديك چون صفوان جمّال او را به علامت و نشانه معرفى
مىكند؟
🤔⚠️ و چرا بالاخره در وصيتنامه خود، نام فرزندش را به عنوان وصى پس از نام چهار تن ديگر مىآورد كه نخستين آنان منصور عباسى و سپس حاكم مدينه و سپس نام دو زن است؛ چنانكه پس از ارتحال آن حضرت، جمعى از بزرگان شيعه نمىدانند جانشين آن بزرگوار، همين جوان بيست ساله است؟
❓ چرا در گفتگو با هارون كه به او خطاب مىكند: «خِلَيفتَان یَجيء إلَيهما الخراج""۱» زبان به سخن نرم و انكارآميز مىگشايد؛ اما ابتدائاً در خطاب به مرد
زاهد نافذالكلمهاى به نام حسنبنعبدالله سخن را به معرفت امام مىكشاند و آنگاه خود را امام مُفترضالطاعة، يعنى صاحب مقامى كه آنروز خليفه عباسى در آن متمّكن بود، معرفى مىكند؟
⬅️ چرا به علىبنيَقطين كه صاحب منصب بلندپايه دستگاه هارون و از شيفتگان امام است، عملى تقيهآميز را فرمان مىدهد؛ اما صفوانجمّال را بر خدمت همان دستگاه شماتت مىكند و او را به قطع رابطه با خليفه فرا مىخواند؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱(إلحتجاج على أهل اللجاج/ طبرسي/ ج۲ /ص۳۸۹ «دو خليفه در يك مملكت، براى هر دو خراج ببرند!»
➖🔹 چگونه و با چه وسيلهاى آن همه پيوند و رابطه در قلمرو گسترده اسلام، ميان دوستان و ياران خود پديد مىآورد و شبكهاى كه تا چين گسترده است، مىسازد؟
💢 چرا منصور و مهدى و هارون و هادى، هر كدام در برههاى از دوران خود، كمر به قتل و حبس و تبعيد او مىبندند؟
⁉️ و چرا چنانكه از برخى روايات دانسته مىشود، آن حضرت در برههاى از دوران سىوپنج ساله، در اختفا بهسربرده و در قراى"۲ "شام يا مناطقى از طبرستان حضور يافته و از سوى خليفه وقت، مورد تعقيب قرار گرفته و به ياران خود سفارش كرده كه اگر خليفه درباره من از شما پرسيد، بگوييد او را نمىشناسيم و نمىدانيم كجاست؟
♨️ چرا هارون در سفر حجى، آن حضرت را در حد اعلى تجليل مىكند و در سفر ديگرى دستور حبس و تبعيد او را مىدهد و چرا آن حضرت در اوايل خلافت هارون كه وى روش ملايمت
و گذشت در پيش گرفته و علويان را از حبسها آزاد كرده بود، تعريفى از فدك مىكند كه بر همه كشور وسيع اسلامى منطبق است؛ تا آنجا كه خليفه به آن حضرت به تعريض مىگويد: پس برخيز و در جاى من بنشين؟
ــــــــــــــــــــــــــــ
۲(قرو: روستاها)
👌🤔 و چرا رفتار همان خليفه ملايم، پس از چند سال، چندان خشن مىشود كه آن حضرت را به زندانى سخت مىافكند و پس از سالها حبس، حتى تحمل وجود زندانى او را نيز بر خود دشوار مىيابد و او را جنايتكارانه مسموم و شهيد مىكند؟▪️
〽️♻️ اينها و صدها حادثه توجهبرانگيز و پرمعنى و در عين حال ظاهراً بىارتباط و گاه متناقض با يكديگر در زندگى موسىبنجعفرعلیهالسلام هنگامى معنى مىشود و ربط مىيابد كه ما آن رشته مستمرى را كه از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظه شهادتش ادامه داشته، مشاهده كنيم.
✅💠 اين رشته، همان خط جهاد و مبارزه ائمهعليهمالسلام است كه در تمام دوران ۲۵۰ساله و در شکلهای گوناگون استمرار داشته و هدف از آن، اوایل تبيين اسلام ناب و تفسير صحيح قرآن و ارايه تصويرى روشن از معرفت اسلامى است
➖💠 و ثانيا، تبيين مسئله امامت و حاكميت سياسى در جامعه اسلامى
🔷 و ثالثاً، تلاش و كوشش براى تشكيل آن جامعه و تحقق بخشيدن به هدف پيامبر معظم اسلامصلىاللهعليهوآله و همه پيامبران؛ يعنى اقامه قسط و عدل و زدودن اَندادُالله"۱" از صحنه حكومت و سپردن زمام اداره زندگى به خلفاءالله و بندگان صالح خداوند.✔️
🌺✨ امام موسىبنجعفرعلیهالسلام نيز همه زندگى خود را وقف اين جهاد مقدس ساخته بود؛ درس و تعليم و فقه و حديث و تقيّه و تربيتش در اين جهت بود.
🌀 البته، زمان او ويژگیهاى خود را داشت؛ پس جهاد او نيز به تناسب زمان مختصاتى مىيافت؛ عينا مانند ديگر ائمه هشتگانه، از زمان امام سجاد علیهالسلام تا امام عسکریعلیهالسلام كه هر يك يا هر چند نفر، مختصاتى در زمان و به تبع آن، در جهاد خود داشتند
〰 و مجموعا زندگى آنان، دوره چهارم از زندگى ۲۵۰ساله را تشكيل مىدهد كه خود نيز به مرحلههايى تقسيممىگردد.√
دعای عهد.mp3
1.99M
🌹 قرائت دعای عهد
🍃 «روز پانزدهم»
🗓شروع چله: ۹۹/۴/۲۲
📲 @Organizational_Work
دعای عهد.mp3
1.99M
🌹 قرائت دعای عهد
🍃 «روز شانزدهم»
🗓شروع چله: ۹۹/۴/۲۲
📲 @Organizational_Work
🍃🌸🍃
سلام🌺
وقت همگی بخیر ✋
خدا قوت میگم به همه عزیزان، ان شاءالله حال همگی خوب باشه.
بخاطر مشغله ای ضروری، دیشب مطالب موند و نتونستیم مطلبی در کانال قرار بدیم؛
عذرخواهی از محضر شما تک تک تنهامسیری های عزیز میکنم☺️
انشاءالله تا دقایقی دیگر مطالب امروز تقدیم میشه.
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
⁉️ چرا حضرت امام صادقعليهالسلام به مّفضل مىفرمايد: امر امامت اين جوانك را فقط به اشخاص مورد وثو
تلاش خستگیناپذير و توسل به شيوه تقيه
🌺 زندگى موسىبنجعفر يك زندگى شگفتآور و عجيبى است.
👌 اولاً در زندگی خصوصی موسیبنجعفر، مطلب براى نزديكان آن حضرت روشن بود. هيچكس از نزديكان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود كه نداند موسىبنجعفر براى چه دارد تلاش مىكند و خود موسىبنجعفر در اظهارات و اشارات خود و كارهاى رمزىاى كه انجام مىداد، اين را به ديگران نشان مىداد.
🍃 حتى در محل سكونت، آن اتاق مخصوصى كه موسىبنجعفر در آن اتاق مىنشستند اينجورى بود كه راوى ـ كه از نزديكان امام هست؛ مىگويد من وارد شدم، ديدم در اتاق موسىبنجعفر سه چيز است؛ يكى يك لباس خشن، يك لباسى كه از وضع معمولى مرفه عادى دور هست. يعنى به تعبير امروز ما مىشود فهميد و مىشود گفت لباس جنگ. اين لباس را موسىبنجعفر آنجا گذاشتند، نپوشيدند؛ به صورت يك چيز سمبوليك.
➰🗡 بعد «و سيف معلق»
شمشيرى را آويختند، معلق كردند يا از سقف يا از ديوار؛ «و مصحف"۱"» يك قرآن.
👈 ببينيد چه چيز سمبليك و چه نشانه زيبایى است، در اتاق خصوصى حضرت كه جز اصحاب ِخاص آن حضرت كسى به آن اتاق دسترسى ندارد، نشانههاى يك آدم جنگى مكتبى، مشاهده مىشود.☑️
ـــــــــــــــــــــــــ
۱(بحارالانوار/ ج۴۸/ص۱۰۰
💠 شمشيرى هست كه نشان مىدهد هدف، جهاد است. لباس خشنى هست كه نشان مىدهد وسيله، زندگى خشونتبار رزمى و انقلابى است؛ و قرآنى هست كه نشان مىدهد هدف، اين است، مىخواهيم به زندگى قرآن برسيم با اين وسائل و اين سختیها را
هم تحمل كنيم، اما دشمنان حضرت هم اين را حدس مىزدند.
⬅️ً اولا زندگی موسیبنجعفر یعنی امامت موسیبنجعفر در سختترين دورانها شروع شد. هيچ دورانی به گمان من بعد از دوران امام سجاد، به سختی دوران موسیبنجعفر علیهالسلام نبود.
🔆 موسیبنجعفرعلیهالسلام در سال صدوچهلهشت به امامت رسيدند بعد از وفات پدرشان امامصادقعلیهالصلاةوالسلام.
⌛️سال صدوچهلوهشت، اوضاع اينطور است که بنیعباس بعد از درگيریهای اول، بعد از اختلافات داخلی و جنگهايی که بين خود بنیعباس در اول خلافتشان بهوجود آمد، فارغ شدند.
🔙 گردنکشان بزرگی را که خلافت آنها را تهديد میکردند، مثل بنیالحسنـ محمدبنعبداللهحسن، ابراهيمبنعبداللهبنحسن و بقيه اولاد امام حسن که جزو مبارزين و
شورشگران عليه بنیعباس بودند ـ همه اينها را منکوب و سرکوب کردند، تعداد بسياری از سران و گردنکشان را بنیعباس کشته که در آن مخزن و انباری که بعد از مرگ منصورعباسی باز شد، معلوم شد که تعداد زيادی از شخصيتها و افراد را کشته بود و جسدهایشان را در یک جايی گذاشته بود که اِسکلتهای آنها در آنجا آشکار بود.
🚷⛔️🚫
⭕️ اينقدر منصور از بنیالحسن و بنیهاشم، از خويشاوندان خودش و از کسانی که جزو نزديکان خودش بودند، آدمهای
سرشناس و معروف را از بين برده بود که يک انبار اسکلت درست شده بود.😒😔
⚡️از همه اينها که فارغ شد، نوبت به امام صادق رسيد. امام صادق را هم با حيله مسموم کرد. در فضای زندگی سياسی بنیعباس هيچ غباری ديگر وجود نداشت.◾️
♣در چنين شرايطی که منصور در کمال قدرت و در اوج سلطه ظاهری زندگی میکند، نوبت به خلافت موسی بن جعفر علیهالصلاةوالسلام
رسيد که یک جوانی است تازه سال و با آنهمه مراقبت.→
◀️ بهطوری که کسانی که میخواهند بعد از امام صادق بفهمند که دیگر حالا به چه کسی بايد مراجعه کرد، با زحمت میتوانند راه پيدا کنند و موسیبنجعفر را پيدا کنند؛ و موسیبنجعفر به آنها توصيه میکند که مواظب باشيد، اگر بدانند که از من حرف شنيديد و از من تعليمات ديديد و با من ارتباط داريد، الذبح، کشتن هست، مراقب باشيد.
⚪️ در یک چنين شرايطی موسیبنجعفر به امامت میرسد و مبارزه را شروع میکند.√
🤔 حالا اگر شما سؤال كنيد كه خب موسىبنجعفر وقتى به امامت رسيد چطور مبارزه را شروع كرد، چهكار كرد، چه کسانی را جمع كرد، كجاها رفت، در اين سىوپنج سال چه حوادثى براى
موسىبنجعفر پيش آمد، متأسفانه بنده جواب روشنى ندارم و اين همان چيزى است كه يكی از غصههاى آدمى است كه در زندگى صدر اسلام تحقيق مىكند، هيچى نداريم.😞
💡يك زندگى مرتب و مدوّنى از اين دوران سىوپنج ساله در اختيار هيچكس نيست. اينىكه عرض مىكنم؛ كتاب نوشته نشده، كار تحقيقاتى انجام نگرفته و بايد بشود، بهخاطر همين است.
📝 يك چيزهاى
پراكندهاى هست كه از مجموع اينها مىتوان چيزهاى زيادى فهميد. يكىاش اين است كه چهار خليفه در دوران امامت موسیبنجعفر در اين سیوپنج سال به خلافت رسيدند.
🔻 يكى منصورعباسى است، كه ده سال از دوران اول امامت موسىبنجعفر، منصورعباسى بر سر كار بود، بعد پسر او مهدى است كه او هم ده سال خلافت كرد. بعد پسرمهدى، هادىعباسى است كه يك سال خلافت كرد، بعد از او هم هارونالرشيد است كه در حدود دوازده، سيزده سال هم از دوران خلافت هارون، موسىبنجعفرعلیهالصلاةوالسلام مشغول دعوت و تبليغ امامت بودند.
🔴 هر کدام از اين چهار خليفه يک زحمتی و یک فشاری بر موسیبنجعفر وارد کردند.
👌 معنای اخلاق تشکیلاتی
💬 اخلاق تشکیلاتی یعنی: اخلاق اسلامی
🌺 اخلاق تشکیلاتی یعنی: اخلاق اسلامیِ منظّم؛
√ یعنی چگونگی برخورد دو برادر،
√ دو همفکر
√ دو همآهنگ
√ دو همجهت
💢 اگر دو نفر، از دو طرف که باهم صدوهشتاد درجه اختلاف جهت دارند، میآیند به طرف هم، این یک جور برخورد است، این برخورد، اصطکاک است.
💠 اگر کسانی باهم به یک جهت حرکت میکنند، این یک نوع دیگر برخورد است، برخورد همکاری، همگامی و همراهی.
#امام_خامنهای
#اخلاق_تشکیلاتی
🌸 @Organizational_Work